Intel höjer priserna på Core 12000-serien

Permalänk
Melding Plague

Intel höjer priserna på Core 12000-serien

Med viss försening genomförs de prishöjningar som Intel varnade för under fjolåret. Hittills är uppföljaren inte påverkad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Way to read the room, Intel.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

- "Hej, får det lov att vara den förra generationens processor, eller den senaste generationen, som är snabbare och billigare?"
- "Hmm..."

Permalänk
Medlem

.. och fick ännu mer förlust på köpet!

Permalänk
Medlem

Lär ju höja 13 serien också…

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk

AMD sänkte priserna på sina Zen 4 modeller ganska kort efter lansering Intel gör tvärtom och höjer priserna på sina äldre modeller lever i tvärtomlandet eller?

Permalänk
Medlem

Märkligt med en så sen prishöjning. Köpte min 12700K för 3990kr och Inet säljer den för 4849kr nu och vad blir det sen med en höjning? Eller är det med höjning inkluderad? Varför skulle man gå för 12700K när 13700K kostar ca700kr mer?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

AMD sänkte priserna på sina Zen 4 modeller ganska kort efter lansering Intel gör tvärtom och höjer priserna på sina äldre modeller lever i tvärtomlandet eller?

AMD vill ta marknadsandelar och såg att de låg för högt. Inflationen gör att Intel måste agera. Inget konstigt om man ser så på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

AMD vill ta marknadsandelar och såg att de låg för högt. Inflationen gör att Intel måste agera. Inget konstigt om man ser så på saken.

Samtidigt har Intel råd att kunna gå i lite förlust för att sno marknadsandelar. Men de har väl aldrig haft något större fokus på bra PR gällande priser.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Logiskt. Klart läsningen är att höja priset på för dyra produkter om man vill att de ska sälja bättre

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

AMD sänkte priserna på sina Zen 4 modeller ganska kort efter lansering Intel gör tvärtom och höjer priserna på sina äldre modeller lever i tvärtomlandet eller?

AMD blev tvungna att sänka priset när 13000-serien släpptes då AMD låg helt fel med sin prissättning mot den. De hade i någon bemärkelse vettig prissättning mot 12000-serien räknat i perf/$, men den var helt galen mot 13000-serien.

13900K/7950X presterar snarlikt, priserna var initialt 8500 vs 9500 kr.
13700K presterar genomsnitt bättre än 7900X, priserna var initialt 6100 vs 7500 kr.
Riktiga haveriet var 13600K vs 7700X/7600X, den förra presterar lika bra eller bättre än båda och samtidigt som priserna låg på 4300 vs 4100/5400 kr.

Men efter AMDs prisjustering finns nog inte någon större möjlighet för Intel att justera priset på 13000 uppåt, i alla fall inte i toppen.

Skrivet av NightFred:

Märkligt med en så sen prishöjning. Köpte min 12700K för 3990kr och Inet säljer den för 4849kr nu och vad blir det sen med en höjning? Eller är det med höjning inkluderad? Varför skulle man gå för 12700K när 13700K kostar ca700kr mer?

Tror många missar varför Intel ens bryr sig om att justera en "gammal" serie. För BYO marknaden är föregående CPU-serie meningslös om den inte reas ut, där har Intel liknande strategi som t.ex. Apple, de sänker i praktiken aldrig priset på en lanserad modell.

"Gamla" serier slutas dock inte tillverkas när den nya kommer ut, deras tillgång garanteras under en viss tid för OEM/företagsmarknaden. I Intels fall tillverkas konsumentmodellerna normalt under 5-6 år och ungefär det dubbla för modeller som har en "embedded option".

Är för den marknaden denna prishöjning blir relevant, den är i praktiken irrelevant för BYO.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Logiskt. Klart läsningen är att höja priset på för dyra produkter om man vill att de ska sälja bättre

Intel och de flesta andra företag bryr sig inte så mycket om hur många enheter de säljer. De bryr sig om hur mycket vinst de drar in.

Permalänk
Avstängd

Intel kanske vill sätta någon fabrik på paus, men kan inte eftersom de säljer både 12- och 13-serierna.

Inte 100 koll, men fungerar alla chipset för 12-serien till 13-serien med endast bios/uefi-uppgradering? Om så är fallet så finns ju nästan ingen anledning att fortsätta med 12-serien mer än för att uppfylla långa kontrakt med de stora oemtillverkarna och garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Intel och de flesta andra företag bryr sig inte så mycket om hur många enheter de säljer. De bryr sig om hur mycket vinst de drar in.

Problemet är ju att en produkt/tjänst kan passera en smärtgräns för konsumenten vilket gör att denne väljer att avstå eller köpa en annan produkt/tjänst.

Läste nyligen en artikel där dom intervjuade VD:n för Pågen.
Han säger att dom märker av att konsumenterna har allt mindre pengar med att röra sig och dom säljer allt mindre bröd. Deras lösning blev att dom ytterligare skulle höja priset på bröd.
För mig låter det lite som hål i huvudet. Om konsumenter anser att en produkt är dyr redan idag och avstår köp, så lär ju en prishöjning inte hjälpa, snarare tvärt om.

Konkret exempel: Veckan innan jul kostade en Vörtlimpa från Pågen 44.90 på Willys. I hyllan brevid låg en vörtlimpa med samma vikt från ett annat bageri, den vörtlimpan kostade 25kr. Gissa vilken som sålde slut fortast.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Äntligen. Jag hade tänkt att köpa en ny dator men jag ansåg den blev för billig, denna prishöjning var precis det jag väntade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Intel och de flesta andra företag bryr sig inte så mycket om hur många enheter de säljer. De bryr sig om hur mycket vinst de drar in.

Så ytterligare minskad försäljning på grund av högre pris leder till ökad vinst? Det var något nytt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Problemet är ju att en produkt/tjänst kan passera en smärtgräns för konsumenten vilket gör att denne väljer att avstå eller köpa en annan produkt/tjänst.

Läste nyligen en artikel där dom intervjuade VD:n för Pågen.
Han säger att dom märker av att konsumenterna har allt mindre pengar med att röra sig och dom säljer allt mindre bröd. Deras lösning blev att dom ytterligare skulle höja priset på bröd.
För mig låter det lite som hål i huvudet. Om konsumenter anser att en produkt är dyr redan idag och avstår köp, så lär ju en prishöjning inte hjälpa, snarare tvärt om.

Konkret exempel: Veckan innan jul kostade en Vörtlimpa från Pågen 44.90 på Willys. I hyllan brevid låg en vörtlimpa med samma vikt från ett annat bageri, den vörtlimpan kostade 25kr. Gissa vilken som sålde slut fortast.

Nej. Det är inte så det fungerar. Om företagen vill ha mer betalt så kan konsumenterna bara trolla fram mer pengar ur röven. Konsumenternas tillgångar styrs dynamiskt beroende på vilka siffror företagen vill ha på bokslutet. Så måste det väl fungera eftersom det är den verklighet ekonomerna på företagen agerar efter, eller?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Angående prisdebatten. Så finns det en tillverkningskostnad, det finns olika kostnader som tillkommer för alla mellanhänder inkl skatter. Ser man på Dragon Den serien så brukar en produkt som kostar runt 6kr att tillverka kosta runt 20kr i handeln.
Hur det ligger cpuer kan diskuteras.

Men det kan mycket väl vara så att det är mest lönsamt för Intel, Amd, Nvidia etc att minska mer sin produktion än att minska deras marginaler. Skulle det då vara en fri öppen marknad så skulle nya aktörer kunna komma in.
Det tråkiga är att marknaden inte är så fri, först måste man ha licenser, sedan är en ny processor inget ett företag bara slänger upp sådär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Problemet är ju att en produkt/tjänst kan passera en smärtgräns för konsumenten vilket gör att denne väljer att avstå eller köpa en annan produkt/tjänst.

Läste nyligen en artikel där dom intervjuade VD:n för Pågen.
Han säger att dom märker av att konsumenterna har allt mindre pengar med att röra sig och dom säljer allt mindre bröd. Deras lösning blev att dom ytterligare skulle höja priset på bröd.
För mig låter det lite som hål i huvudet. Om konsumenter anser att en produkt är dyr redan idag och avstår köp, så lär ju en prishöjning inte hjälpa, snarare tvärt om.

Konkret exempel: Veckan innan jul kostade en Vörtlimpa från Pågen 44.90 på Willys. I hyllan brevid låg en vörtlimpa med samma vikt från ett annat bageri, den vörtlimpan kostade 25kr. Gissa vilken som sålde slut fortast.

Tanken i det fallet är väl inte att få tillbaka de kunder som redan slutat köpa, utan att få in mer pengar på de som fortsätter att köpa just Pågens limpa. Sen om det i sin tur ger att ännu fler slutar att handla Pågens eller om det kan ge någon ökning i kassan är väl svårt att avgöra utan några faktiska siffror. Det beror väl mycket på hur "trogna" de kvarvarande kunderna är.

Permalänk
Medlem

intel ska ju byta sockel detta år.. dom borde ju sänka priserna på gamla saker om dom vill få det sålt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

intel ska ju byta sockel detta år.. dom borde ju sänka priserna på gamla saker om dom vill få det sålt

Det håller jag inte med om. Det skulle innebära att du behöver köpa ett nytt moderkort också. Det är billigare att köpa en lite dyrare CPU istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så ytterligare minskad försäljning på grund av högre pris leder till ökad vinst? Det var något nytt.

Det är ju så det fungerar, när det är oroligt ekonomiskt i världen då höjer man ju priset på sakerna man säljer för man förmodar att man säljer färre enheter jue.

Bologen skulle nog inte sänka någonsin bara för att allt annat som är nödvändigt går upp i pris lixom.

@Nautilus011 beskrev ju det rätt så perfekt med pågen historian, så det är.

men iaf, allt blev ju skjukt dyrt efter sommaren förra året, intel cpuerna gick upp i pris men inte amd am4. som redan påpekats gamla 12700k till ca 6k å 12900k till över 7k å nästan 8k.

så trodde att intel redan hade höjt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Problemet är ju att en produkt/tjänst kan passera en smärtgräns för konsumenten vilket gör att denne väljer att avstå eller köpa en annan produkt/tjänst.

Läste nyligen en artikel där dom intervjuade VD:n för Pågen.
Han säger att dom märker av att konsumenterna har allt mindre pengar med att röra sig och dom säljer allt mindre bröd. Deras lösning blev att dom ytterligare skulle höja priset på bröd.
För mig låter det lite som hål i huvudet. Om konsumenter anser att en produkt är dyr redan idag och avstår köp, så lär ju en prishöjning inte hjälpa, snarare tvärt om.

Konkret exempel: Veckan innan jul kostade en Vörtlimpa från Pågen 44.90 på Willys. I hyllan brevid låg en vörtlimpa med samma vikt från ett annat bageri, den vörtlimpan kostade 25kr. Gissa vilken som sålde slut fortast.

Just Pågen sitter i en rävsax då de är beroende av gaspriset
för sin bakning. Men med tanke på ny notering av lägsta gaspris sen Rysslands invasion av Ukraina ska det bli intressant att se om Pågen skruvar ner priserna i samma takt som de höjt.

Permalänk
Medlem

Fan, det fick bägaren att rinna över. Nu beställde jag en 13700K och 64 GB DDR5 6400. Medan man fortfarande har råd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående prisdebatten. Så finns det en tillverkningskostnad, det finns olika kostnader som tillkommer för alla mellanhänder inkl skatter. Ser man på Dragon Queen serien så brukar en produkt som kostar runt 6kr att tillverka kosta runt 20kr i handeln.
Hur det ligger cpuer kan diskuteras.

Men det kan mycket väl vara så att det är mest lönsamt för Intel, Amd, Nvidia etc att minska mer sin produktion än att minska deras marginaler. Skulle det då vara en fri öppen marknad så skulle nya aktörer kunna komma in.
Det tråkiga är att marknaden inte är så fri, först måste man ha licenser, sedan är en ny processor inget ett företag bara slänger upp sådär.

Vad är Dragon Queen för något? Får bara upp rollspel och game of thrones när jag söker på det.

Permalänk
Skrivet av Bunk:

Vad är Dragon Queen för något? Får bara upp rollspel och game of thrones när jag söker på det.

Jag skrev fel, Dragon Den. Det en tvserie om folk som vill få rika investerare och jag häpnas över vilka marginaler de måste ha på deras produkter..
Poängen är dock att lösningen att bara sänka priserna som vissa säger inte alltid går, rätt lösning ekonomisk kan vara att minska produktionen. Där man skulle kunna hävda kartellbildning om sådant sker, men det behöver det ej vara.
Att sänka priser för att ta marknadsandelar kan man göra om man har gott om pengar, för konsumenter så ser jag ingen långvarig fördel med detta om det inte handlar om att den mindre aktören gör det.
Skulle Intel nu säga, nu prisdumpar vi och försöker krossa AMD. Så skulle de först ha problem med detta, men om de hade lyckas så inget positivt för konsumenterna mer än kortvarigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Det är ju så det fungerar, när det är oroligt ekonomiskt i världen då höjer man ju priset på sakerna man säljer för man förmodar att man säljer färre enheter jue.

Bologen skulle nog inte sänka någonsin bara för att allt annat som är nödvändigt går upp i pris lixom.

@Nautilus011 beskrev ju det rätt så perfekt med pågen historian, så det är.

men iaf, allt blev ju skjukt dyrt efter sommaren förra året, intel cpuerna gick upp i pris men inte amd am4. som redan påpekats gamla 12700k till ca 6k å 12900k till över 7k å nästan 8k.

så trodde att intel redan hade höjt.

Företag existerar inte i ett vakuum, utan det ska ju till kunder som köper deras produkter. Kunder som i samma oroliga värld drar ner på konsumtionen och håller hårt i pengarna. Att då höja priserna för att klara sig är något bara en person född med kavaj och slips skulle kunna tycka är lyckat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hopppasdefunkar:

Just Pågen sitter i en rävsax då de är beroende av gaspriset
för sin bakning. Men med tanke på ny notering av lägsta gaspris sen Rysslands invasion av Ukraina ska det bli intressant att se om Pågen skruvar ner priserna i samma takt som de höjt.

Ja det är tyvärr många som sitter i en rävsax på grund av energipriset/råvarupriser som ökat som gör att tillverkningspriset ökar.
Pratade häromveckan med pizzabagaren som sa att han egentligen skulle behöva sälja pizzan för 200kr+ för att täcka upp för allt som ökat pris och färre sålda pizzor/månad. Men han va medveten om att få skulle betala 200kr för den enklaste pizzan. (ca 110kr i snitt i stan). Ugnen måste ju vara igång oavsett om det ska bakas 1 produkt eller 100 produkter.

Bara se på ökningen av konkurser eller företag som lägger ner innan konkursen sker.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Folk underskattar Intel och deras agerande. Klart det inte är kul som konsument när priserna höjs men då Intel råkar vara ett av världens största företag så lär det finnas en vettig baktanke och förklaring ur deras synpunkt. Intel är mycket väl medvetna om att detta kommer få deras 12000-serie att sälja sämre. Ändå genomför man detta, fundera på varför istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnejs21:

Folk underskattar Intel och deras agerande. Klart det inte är kul som konsument när priserna höjs men då Intel råkar vara ett av världens största företag så lär det finnas en vettig baktanke och förklaring ur deras synpunkt. Intel är mycket väl medvetna om att detta kommer få deras 12000-serie att sälja sämre. Ändå genomför man detta, fundera på varför istället.

Köper ju inte riktigt tankegången "det är ett stort företag alltså så det lär finnas en vettig baktanke", de som driver Intel idag är inte de som gjorde det till ett av världens största bolag. Det går utmärkt för nytt folk att missköta ett marknadsledande företag, ibland hela vägen till stupet och utför.