Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lever du på 70-talet? Hur kan man inte använda datorn mer än en timme per dag? Du använder säkert diskmaskinen flera gånger per dag med tanke på att du har ungar. Bara den drar mer än en dator per kwh.

Runt en timme i veckan 😜

Hade den igång långt mer tidigare när vi hade fast pris på runt en sjundedel av nuvarande pris.

Mjo, datorn ligger runt 200W i idle (4-500W spelandes), så det har du rätt i. Diska måste man dock 🙂 Sällan mer än en maskin om dagen dock.

Skrivet av Swedishchef_90:

Sluta beställ mat ute och kör pc istället!

Beställer för upphämtning, en vecka i taget, långt mer ekonomiskt än att handla flera gånger i veckan (där det dessutom gärna följer med mer än man behöver) 😁

Snabbmat blir det inte ofta på landsbygden om man inte gillar kall mat 🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av Steffe:

Runt en timme i veckan 😜

Hade den igång långt mer tidigare när vi hade fast pris på runt en sjundedel av nuvarande pris.

Mjo, datorn ligger runt 200W i idle (4-500W spelandes), så det har du rätt i. Diska måste man dock 🙂 Sällan mer än en maskin om dagen dock.

Beställer för upphämtning, en vecka i taget, långt mer ekonomiskt än att handla flera gånger i veckan (där det dessutom gärna följer med mer än man behöver) 😁

Snabbmat blir det inte ofta på landsbygden om man inte gillar kall mat 🙂

Vad håller dig kvar på SweC då får man undra? Är det ungarna som tar tiden? Och om du hade chansen hade du suttit betydligt mer framför datorn?

De flesta 80-åringar sitter mer ofta framför datorn. Att böka med en mobil är inte någon bra ersättning för en dator enligt mig.

Permalänk
Medlem

Om man fundera lite extra på vad saker kostar att ha på och sedan gör sina val så blir skillnaden stor. Golvvärme i lägenhet varför betala för värme när det ingår. (många har halva sin elförbrukning här när man bor i mindre lägenhet)

Jag bor i villa jag betalar betydligt mer/mån men jag kan även prioritera. minskade med hela 14% bara för att man är mer medveten om kostnaden.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om man fundera lite extra på vad saker kostar att ha på och sedan gör sina val så blir skillnaden stor. Golvvärme i lägenhet varför betala för värme när det ingår. (många har halva sin elförbrukning här när man bor i mindre lägenhet)

Jag bor i villa jag betalar betydligt mer/mån men jag kan även prioritera. minskade med hela 14% bara för att man är mer medveten om kostnaden.

https://i.gyazo.com/9dec0239ab0f3b7d1164f6532d555d11.png

Så är det ju (att det är lätt att spara om man är medveten, och villig) 🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lever du på 70-talet? Hur kan man inte använda datorn mer än en timme per dag? Du använder säkert diskmaskinen flera gånger per dag med tanke på att du har ungar. Bara den drar mer än en dator per kwh.

Det står väl till och med per månad.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det står väl till och med per månad.

Vet inte om han trollar.

Skrivet av Steffe:

Så är det ju (att det är lätt att spara om man är medveten, och villig) 🙂<Uppladdad bildlänk>

Jag sparade redan innan elkrisen kom. Kanske inte så mycket som nu men jag kan inte sänka min förbrukning mer det går inte.

Permalänk
Medlem

Yay, där kom fakturan för december. 6000kr när man bor i lgh… Vågar inte ens tänka vad en barnfamilj i villa med direktverkande el kommer få betala 😲

Permalänk
Medlem

Inte fått våran än... Villa i Gävleborg, lyckats banta ner förbrukningen till 1400kWh med tre i hushållet hemma hela dagarna i nuläget. Förbrukningen drog iväg de dagar de sjönk under -25.

Vad elräkningen hamnar på? Vi får se.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Otori:

Yay, där kom fakturan för december. 6000kr när man bor i lgh… Vågar inte ens tänka vad en barnfamilj i villa med direktverkande el kommer få betala 😲

Hur mycket förbrukade du? Hur stor lägenhet? Vilken elzon bor du i? Är det över snittet för december om man jämför föregående decembermånader?

6000kr säger väldigt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Yay, där kom fakturan för december. 6000kr när man bor i lgh… Vågar inte ens tänka vad en barnfamilj i villa med direktverkande el kommer få betala 😲

6000kr?

det är ju typ 1500KW om du betalar 4kr kwh...

jag ligger på 300-350 då har vi diskmaskin o tv som varit på typ 18 timmar dagen. Dator 3-4 timmar på kvällen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Otori:

Yay, där kom fakturan för december. 6000kr när man bor i lgh… Vågar inte ens tänka vad en barnfamilj i villa med direktverkande el kommer få betala 😲

HUR?! Eluppvärmt, 25 grader och öppna fönster?
Jag hade 441 kr på 116 kWh.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

HUR?! Eluppvärmt, 25 grader och öppna fönster?
Jag hade 441 kr på 116 kWh.

Det finns en del lägenheter med kallhyra, så man själv får stå för värmen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Bildexpert

Jag bor i en ca 70m² stor lägenhet. Kallhyra så varken värme eller varmvatten ingår. I december blev förbrukningen ca 530kWh och slutnotan 2708 kr (varav 627 är elnätsavgift). Har både tvättmaskin och torktumlare som går sparsamt numer.

Hade fast pris fram till sista november på 80 öre/kWH så denna smäll var ju mer eller mindre väntad. Min budget håller fortfarande så det är ingen kris än, men nog ska jag se till att inte duscha lika länge och varmt framöver åtminstone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket förbrukade du? Hur stor lägenhet? Vilken elzon bor du i? Är det över snittet för december om man jämför föregående decembermånader?

6000kr säger väldigt lite.

Skrivet av boibo:

6000kr?

det är ju typ 1500KW om du betalar 4kr kwh...

jag ligger på 300-350 då har vi diskmaskin o tv som varit på typ 18 timmar dagen. Dator 3-4 timmar på kvällen.

Skrivet av DavidtheDoom:

HUR?! Eluppvärmt, 25 grader och öppna fönster?
Jag hade 441 kr på 116 kWh.

Bostadsrätt, souterräng-lgh 5rok om 74+74 med direktverkande el och VVB.

Ingen tvättstuga i området, alla hushåll har egen tvättmaskin.

Luft/luft VP (inställd på 20C).

Ventilation är FTX, nytt aggregat för 2,5 år sedan (börvärde 18C).

Ny spis och diskmaskin 2022.
Kylskåp och frys är troligen 15-18 år.
Ny tvättmaskin och torktumlare för 2 månader sedan.

Två barn, 9 och 16. Båda sitter limmade framför sina gamingdatorer 🙄

Har element på i barnens rum, inställda på 18C.

Har satt fjärrbrytare på hemmabion (receiver och två slutsteg), har dragit ner projektor-tittandet från varje kväll till fredag och/eller lördag.

Hade ett 3-årigt bundet fram till mars -22…

Suger hårig babianpung!

Edit: En granne med 2:a fick räkning på 4100kr…

Permalänk
Skrivet av Otori:

<Uppladdad bildlänk>
Bostadsrätt, souterräng-lgh 5rok om 74+74 med direktverkande el och VVB.

Ingen tvättstuga i området, alla hushåll har egen tvättmaskin.

Luft/luft VP (inställd på 20C).

Ventilation är FTX, nytt aggregat för 2,5 år sedan (börvärde 18C).

Ny spis och diskmaskin 2022.
Kylskåp och frys är troligen 15-18 år.
Ny tvättmaskin och torktumlare för 2 månader sedan.

Två barn, 9 och 16. Båda sitter limmade framför sina gamingdatorer 🙄

Har element på i barnens rum, inställda på 18C.

Har satt fjärrbrytare på hemmabion (receiver och två slutsteg), har dragit ner projektor-tittandet från varje kväll till fredag och/eller lördag.

Hade ett 3-årigt bundet fram till mars -22…

Suger hårig babianpung!

Edit: En granne med 2:a fick räkning på 4100kr…

Vill inte vara sådan men din elförbrukning är inte normal för en familj med två barn och då är genomsnittet för en familj med tvån ungar ganska mycket.

Första ni borde göra är att gå igenom precis allt som kan tänka dra el och mäta dem. Sedan för guds skull byt ut kylskåpet och frysen!

Sedan drar nog två gamingdatorerna en hel del. Men jag antar att ni inte har kollat upp något av dessa saker får jag känslan om. Dra ut och köp tio elmätare och även ett par stycken elmätarproppar som man kan se via en app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vill inte vara sådan men din elförbrukning är inte normal för en familj med två barn och då är genomsnittet för en familj med tvån ungar ganska mycket.

Första ni borde göra är att gå igenom precis allt som kan tänka dra el och mäta dem. Sedan för guds skull byt ut kylskåpet och frysen!

Sedan drar nog två gamingdatorerna en hel del. Men jag antar att ni inte har kollat upp något av dessa saker får jag känslan om. Dra ut och köp tio elmätare och även ett par stycken elmätarproppar som man kan se via en app.

Missade du att de står för uppvärmningen själva? Du kan ju inte jämföra med en vanlig lägenhet med varmhyra. En lägenhet med kallhyra är mycket närmare en mindre villa i elförbrukning. Här dessutom en femrummare och med fyra i familjen.

Byta ut kyl/frys kan visserligen ge en viss besparing, men den initiala utgiften på kanske 10 000 kr kommer ju nu i så fall, mot att man kanske sparar 1000-2000 kr/år i elkostnad. En ganska dålig affär just nu, om man har små marginaler.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vill inte vara sådan men din elförbrukning är inte normal för en familj med två barn och då är genomsnittet för en familj med tvån ungar ganska mycket.

Första ni borde göra är att gå igenom precis allt som kan tänka dra el och mäta dem. Sedan för guds skull byt ut kylskåpet och frysen!

Sedan drar nog två gamingdatorerna en hel del. Men jag antar att ni inte har kollat upp något av dessa saker får jag känslan om. Dra ut och köp tio elmätare och även ett par stycken elmätarproppar som man kan se via en app.

Det är inte alla områden och lägenheter i Sverige som är förunnade med fjärrvärme och gemensam tvättstuga 😉

Som @Cyklonen påpekade så har vi kallhyra med egen varmvattenberedare och direktverkande el.

Området byggdes i början av 80-talet.

Permalänk
Medlem

Jag lever med 2 småbarn varannan vecka...
Veckan med barnen så lagas det mat varje dag, diskmaskinen går en runda, oftast tvättmaskinen också.
Har 65tum plasma (medvetet val) och en halvkraftig speldator...
Veckan utan barnen är jag knappt hemma, äter ute.
Tittar jag 4 år bakåt i tiden så varierar elförbrukningen per månad mellan 82 och 125kWh, slår jag ut ett genomsnitt så blir det runt 90kWh/mån under de senaste 4 åren....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Otori:

<Uppladdad bildlänk>
Bostadsrätt, souterräng-lgh 5rok om 74+74 med direktverkande el och VVB.

Ingen tvättstuga i området, alla hushåll har egen tvättmaskin.

Luft/luft VP (inställd på 20C).

Ventilation är FTX, nytt aggregat för 2,5 år sedan (börvärde 18C).

Ny spis och diskmaskin 2022.
Kylskåp och frys är troligen 15-18 år.
Ny tvättmaskin och torktumlare för 2 månader sedan.

Två barn, 9 och 16. Båda sitter limmade framför sina gamingdatorer 🙄

Har element på i barnens rum, inställda på 18C.

Har satt fjärrbrytare på hemmabion (receiver och två slutsteg), har dragit ner projektor-tittandet från varje kväll till fredag och/eller lördag.

Hade ett 3-årigt bundet fram till mars -22…

Suger hårig babianpung!

Edit: En granne med 2:a fick räkning på 4100kr…

Du har elnätsabonnemang motsvarande 6000 kr per år? What?
1300 kWh/mån är ändå brutalt.

Jag bor på 94 kvm, egen tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin.
2 st apkassa 3/4 kyl och frys (dvs inte full höjd).

Kika på fönsterinsolering och dörrlister och är det egen värmeaggregat för vatten?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har elnätsabonnemang motsvarande 6000 kr per år? What?
1300 kWh/mån är ändå brutalt.

Jag bor på 94 kvm, egen tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin.
2 st apkassa 3/4 kyl och frys (dvs inte full höjd).

Kika på fönsterinsolering och dörrlister och är det egen värmeaggregat för vatten?

Fönstrena är 3-glas, inga större läckage.
Balkongdörren på entreplan byttes förra året, är iofs sämre isolerande än den gamla.
Ytterdörren är åtgärdad.
Har inglasad altan på nedervåningen som delvis isolerar utåt, åt andra hållet är mark (souterräng).

Får inte vara för tätt heller iom FTX.

Ja, egen varmvattenberedare i samtliga lgh.

Kylen och frysen (fullstora Husqvarna) är troligen från 2001. Har kylen på +5 och frysen på -19.

Inte så jädra skoj att slänga ut 20.000kr på ny kyl och frys.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Otori:

Fönstrena är 3-glas, inga större läckage.
Balkongdörren på entreplan byttes förra året, är iofs sämre isolerande än den gamla.
Ytterdörren är åtgärdad.
Har inglasad altan på nedervåningen som delvis isolerar utåt, åt andra hållet är mark (souterräng).

Får inte vara för tätt heller iom FTX.

Ja, egen varmvattenberedare i samtliga lgh.

Kylen och frysen (fullstora Husqvarna) är troligen från 2001. Har kylen på +5 och frysen på -19.

Inte så jädra skoj att slänga ut 20.000kr på ny kyl och frys.

Gymkort till hela familjen och duschförbud hemma!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Köpte 2st energimätare igår och på 1 1/2 dygn har:
* Frysen förbrukat 1,84 kWh (årsmodell 2001).
* Ena grabbens dator förbrukat 5,28 kWh (7,5 W i standby).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Köpte 2st energimätare igår och på 1 1/2 dygn har:
* Frysen förbrukat 1,84 kWh (årsmodell 2001).

Ca 50-60 W snittförbrukning alltså. Det är så farligt.

Du skulle kunna sänka elkostnaden med i bästa fall uppåt 1500 kr per år med sprillans nya grejer, med elpris på 5 kr/kWh, men det skulle dröja kanske 5-10 år innan det går plus, om man tar hänsyn till utgiften för nya grejer i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ca 50-60 W snittförbrukning alltså. Det är så farligt.

Du skulle kunna sänka elkostnaden med i bästa fall uppåt 1500 kr per år med sprillans nya grejer, med elpris på 5 kr/kWh, men det skulle dröja kanske 5-10 år innan det går plus, om man tar hänsyn till utgiften för nya grejer i dag.

Känns dock inte värt att slänga ut 20000kr för ny kyl och frys bara för att spara 125kr/månad.

Det är ju LLVP (12 år) och FTX som är de grisigaste förbrukarna, men hellre LLVP än ha elradiatorer på i alla rum (har enbart radiatorna på i barnens rum).

Permalänk
Skrivet av Otori:

Köpte 2st energimätare igår och på 1 1/2 dygn har:
* Frysen förbrukat 1,84 kWh (årsmodell 2001).
* Ena grabbens dator förbrukat 5,28 kWh (7,5 W i standby).

Kanske vettigare att mäta 24 timmar än 36 timmar. Blir ju svårt och jämföra annars. Antar att grabbens dator är en bärbar.

Skrivet av cyklonen:

Ca 50-60 W snittförbrukning alltså. Det är så farligt.

Du skulle kunna sänka elkostnaden med i bästa fall uppåt 1500 kr per år med sprillans nya grejer, med elpris på 5 kr/kWh, men det skulle dröja kanske 5-10 år innan det går plus, om man tar hänsyn till utgiften för nya grejer i dag.

Hur räknar du ut att den har 50-60W förbrukning? En kompressor drar ju inte 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur räknar du ut att den har 50-60W förbrukning? En kompressor drar ju inte 24/7.

1840 Wh / 36 h = 51 W

Men så tänker jag att det kanske inte var exakt 36 timmar, så avrundat ca 50-60 W.
Kompressorn går inte hela tiden, nej, men det har ingen betydelse för förbrukningsberäkningen. Jag skrev ju snitt på 50-60 W. Den faktiska effekten när kompressorn arbetar är irrelevant.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kanske vettigare att mäta 24 timmar än 36 timmar. Blir ju svårt och jämföra annars. Antar att grabbens dator är en bärbar.

Hur räknar du ut att den har 50-60W förbrukning? En kompressor drar ju inte 24/7.

Ju längre man mäter ju mer relevant förbrukning. Hade kunnat strunta skriva något fram till 12 idag, eller ännu senare i veckan, men det gjorde jag inte 🙃

Vad får dig att anta det?
Iaf ett felaktigt antagande. Det är en stationär burk med dubbla skärmar.

Hur man räknar ut effekten beskrevs i inlägget ovan.
Jag, frugan och ungarna sover väldigt olika och äter bara middag tillsammans. Så frysen öppnas tyvärr rätt många gånger på helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Fönstrena är 3-glas, inga större läckage.
Balkongdörren på entreplan byttes förra året, är iofs sämre isolerande än den gamla.
Ytterdörren är åtgärdad.
Har inglasad altan på nedervåningen som delvis isolerar utåt, åt andra hållet är mark (souterräng).

Får inte vara för tätt heller iom FTX.

Ja, egen varmvattenberedare i samtliga lgh.

Kylen och frysen (fullstora Husqvarna) är troligen från 2001. Har kylen på +5 och frysen på -19.

Inte så jädra skoj att slänga ut 20.000kr på ny kyl och frys.

Fast om du har FTX så är det ett helt tätt hus du vill ha, eftersom du vill att all tilluft skall passera genom värmeväxlaren? Ju tätare hus desto effektivare drift av aggregatet. Du vill inte ha massa kall luft som smiter in genom otätheter.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Fast om du har FTX så är det ett helt tätt hus du vill ha, eftersom du vill att all tilluft skall passera genom värmeväxlaren? Ju tätare hus desto effektivare drift av aggregatet. Du vill inte ha massa kall luft som smiter in genom otätheter.

FTX är inget värmesystem, så det har ingen betydelse att det inte är 100% tätt. Har ju även LLVP och det påverkar inte heller FTX funktion.
Sedan är det inget stort FTX-system, det är ett kompakt aggregat med roterande värmeväxlare för avkondensering. Allt sitter bakom ”kryddhyllan”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

FTX är inget värmesystem, så det har ingen betydelse att det inte är 100% tätt. Har ju även LLVP och det påverkar inte heller FTX funktion.
Sedan är det inget stort FTX-system, det är ett kompakt aggregat med roterande värmeväxlare för avkondensering. Allt sitter bakom ”kryddhyllan”.

Ftx är enbart effektivt om du inte behöver värma upp mer än behovet. Att du inte har tätt gör att det inte blir så kostnadseffektivt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25