Permalänk
Medlem

Trycksensor billig

Tjenixen,

Behöver en trycksensor alt en proximity sensor (Typ laser eller annat skoj), för att vara mer specifik 64 stycken så helst billig som sjutton. Har ni några tips? Möjligtvis fel kategori på frågan men men

Permalänk
Medlem

Vad är det du skall hålla koll på ? Det är ju avgörande vilken teknik som skall användas. Nästa fråga blir: Vilken känslighet behöver du ? Avgör i vilken prisnivå du hamnar på. Utbudet är riktigt stort totalt men smalnar ner allt efter som man bestämmer teknik och känslighet. Det är lite oklart om det är tryck (pascal) du är ute efter eller annat. Jag har gissat att det är annat.

Förtydligande
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

"Tryck", menar du då fysiskt tryck som att nåt kommer i beröring med sensorn, eller menar du lufttryck?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Vad är det du skall hålla koll på ? Det är ju avgörande vilken teknik som skall användas. Nästa fråga blir: Vilken känslighet behöver du ? Avgör i vilken prisnivå du hamnar på. Utbudet är riktigt stort totalt men smalnar ner allt efter som man bestämmer teknik och känslighet. Det är lite oklart om det är tryck (pascal) du är ute efter eller annat. Jag har gissat att det är annat.

Skrivet av cyklonen:

"Tryck", menar du då fysiskt tryck som att nåt kommer i beröring med sensorn, eller menar du lufttryck?

För att svara på båda sitter jag och leker med tanken att konstruera ett schackbräde kopplas till en arduino eller liknande, som sedan spottar ut PGN utifrån det nyss spelade partiet. Har funderat på om man skulle kunna använda induktionssensorer och ha typ metallfolie i botten av pjäserna. Annars är det väl den nämnda trycksensorn (kommer på såhär i efterhand att det troligen är fel ord att använda) som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arofre:

För att svara på båda sitter jag och leker med tanken att konstruera ett schackbräde kopplas till en arduino eller liknande, som sedan spottar ut PGN utifrån det nyss spelade partiet. Har funderat på om man skulle kunna använda induktionssensorer och ha typ metallfolie i botten av pjäserna. Annars är det väl den nämnda trycksensorn (kommer på såhär i efterhand att det troligen är fel ord att använda) som gäller.

Ok, då förstår jag.

En idé skulle kunna vara magneter i botten på alla pjäser, och sen en fjädrande bladkontakt med magnet under varje schackruta. Då får du en extremt tydlig signal och kan bygga "sensorerna" från grunden själv med lite stålband, magnetband och knappmagneter i lösvikt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Induktiva givare kanske? Då slipper du mekaniska bekymmer…

Finns för hyfsade pengar att få tag på. Orkar man inte direkt från kina så kolla Amazon

https://www.amazon.se/b/ref=dp_bc_aui_C_5?ie=UTF8&node=269055...

https://www.aliexpress.com/w/wholesale-inductive-proximity-se...

Fixade länkar
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av arofre:

För att svara på båda sitter jag och leker med tanken att konstruera ett schackbräde kopplas till en arduino eller liknande, som sedan spottar ut PGN utifrån det nyss spelade partiet. Har funderat på om man skulle kunna använda induktionssensorer och ha typ metallfolie i botten av pjäserna. Annars är det väl den nämnda trycksensorn (kommer på såhär i efterhand att det troligen är fel ord att använda) som gäller.

Magneter i pjäserna och magnetsensorer i brädan borde vara väldigt enkelt att sätta upp.
Att bygga egna sensorer (reed switch) likt cyklonens förslag funkar säkert men blir nog rätt mycket pill att få det stabilt och dessutom mycket stötkänsligt beroende på val av metall och magneter.
Köpta magnetsensorer (reed, eller annan teknik) borde vara klart enklare att börja med.

Låter som ett kul projekt och absolut realistiskt! Har du resistiva magnetsensorer kan du dessutom labba med att identifiera pjäserna baserad på styrka och inte bara veta om en pjäs står på rutan eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Köpta magnetsensorer (reed

Det där är ju precis vad jag beskrev, fast i hemmabyggd variant.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Roligare att fixa själv såklart men jag hade funderingar på något liknande som du tänker dig för ett tag sedan och hittade då att det givetvis redan finns färdiga. Du har säkert redan koll men lämnar tipset ändå.

Dessa exempelvis
https://www.chesshouse.com/collections/dgt-electronic-chess-b...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använd en adc och MUX. Varje unik typ av pjäs har olika resistans. Då vet datorn direkt vilken pjäs som är vart.

Alltså vit bonde är 1k. Svart bonde 1,5k, löpare 2,2k osv.

Kanske kan göra ett mönster som kan avgöra om det är svart eller vit i kontaktytan.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Roligare att fixa själv såklart men jag hade funderingar på något liknande som du tänker dig för ett tag sedan och hittade då att det givetvis redan finns färdiga. Du har säkert redan koll men lämnar tipset ändå.

Dessa exempelvis
https://www.chesshouse.com/collections/dgt-electronic-chess-b...

I vanlig ordning hinner någon annan alltid före

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Använd en adc och MUX. Varje unik typ av pjäs har olika resistans. Då vet datorn direkt vilken pjäs som är vart.

Alltså vit bonde är 1k. Svart bonde 1,5k, löpare 2,2k osv.

Kanske kan göra ett mönster som kan avgöra om det är svart eller vit i kontaktytan.

Funderade faktiskt på om detta var nödvändigt, med tanke på att man endast lyfter en pjäs i taget iom ett drag så borde ett någolunda sofistikerat program kunde lösa det. Det jag är rädd för är hur jag ska få rockad att fungera, men det kanske får bli ett senare problem. Detta hade ju dock definitivt inte vart ett problem med ditt förslag

Permalänk
Avstängd

Fick reklam häromdagen (på Instagram så omöjlig att hitta igen) för ett schackbräde som flyttade pjäserna automatiskt med hjälp av magneter och ganska avancerad mekanik under själva brädet. Såg rätt coolt ut måste jag säga. Fattar inte hur de löser springaren som kan hoppa över pjäser dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av QRikard:

Magneter i pjäserna och magnetsensorer i brädan borde vara väldigt enkelt att sätta upp.
Att bygga egna sensorer (reed switch) likt cyklonens förslag funkar säkert men blir nog rätt mycket pill att få det stabilt och dessutom mycket stötkänsligt beroende på val av metall och magneter.
Köpta magnetsensorer (reed, eller annan teknik) borde vara klart enklare att börja med.

Låter som ett kul projekt och absolut realistiskt! Har du resistiva magnetsensorer kan du dessutom labba med att identifiera pjäserna baserad på styrka och inte bara veta om en pjäs står på rutan eller inte.

Tror definitivt detta är åt rätt håll. Då slipper man även bekymret med att försöka göra brädet snyggt när det samtidigt ska sticka upp en sensor på varje ruta. Tack för tipsen!

Har inte jättebra koll på magneter så kan vara så att jag är ute och cyklar, men det känns rent spontant som att det kan bli problem med störningar rutorna imellan. Kommer detta bli ett problem tror ni eller handlar det bara om att hitta rätt styrka på magneterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arofre:

Tror definitivt detta är åt rätt håll. Då slipper man även bekymret med att försöka göra brädet snyggt när det samtidigt ska sticka upp en sensor på varje ruta. Tack för tipsen!

Har inte jättebra koll på magneter så kan vara så att jag är ute och cyklar, men det känns rent spontant som att det kan bli problem med störningar rutorna imellan. Kommer detta bli ett problem tror ni eller handlar det bara om att hitta rätt styrka på magneterna?

Magnetfältsstyrka avtar mycket snabbt med avstånd, så om magneterna anpassas för att ge utslag bara på den egna rutan bör marginalen vara god.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av arofre:

Funderade faktiskt på om detta var nödvändigt, med tanke på att man endast lyfter en pjäs i taget iom ett drag så borde ett någolunda sofistikerat program kunde lösa det. Det jag är rädd för är hur jag ska få rockad att fungera, men det kanske får bli ett senare problem. Detta hade ju dock definitivt inte vart ett problem med ditt förslag

Fördelen (om du går på lmplors idé) är att du kan starta ett parti genom att ställa upp dina pjäser hur du vill och spela där ifrån (och din arduino kan då veta vilka pjäser du placerat var utan att du ställt in det med knappar eller på annat vis).
Jag kan inte så mycket om schack med vet att det i vissa böcker börjar med en speciell utgångsposistion och sen diskuteras det hur man där ifrån gör de mest fördelaktiga dragen. Kan vara en idé att då har olika motstånd under olika pjäser och olika färger.
dvs vit bonde 1k, svart bonde 1,2k, vit löpare 1,5k, svart löpare 1,7k osv.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Fördelen (om du går på lmplors idé) är att du kan starta ett parti genom att ställa upp dina pjäser hur du vill och spela där ifrån (och din arduino kan då veta vilka pjäser du placerat var utan att du ställt in det med knappar eller på annat vis).
Jag kan inte så mycket om schack med vet att det i vissa böcker börjar med en speciell utgångsposistion och sen diskuteras det hur man där ifrån gör de mest fördelaktiga dragen. Kan vara en idé att då har olika motstånd under olika pjäser och olika färger.
dvs vit bonde 1k, svart bonde 1,2k, vit löpare 1,5k, svart löpare 1,7k osv.

Problem nummer två med den idéen är dock att jag är en stackars miljöingenjör och kan i ärlighetens namn noll om elektromagnetism osv osv. Jag vet typ hur man kopplar en skiftregister till en arduino, men det är typ så långt mina kunskaper sträcker sig. Känns som att ta lite mycket vatten över huvudet att blanda in allt för komplicerade delar, men det är nog nåt som någon lite smartare än mig kan göra för att göra brädet lite häftigare

Permalänk
Medlem

Jag tror starkt på magnet som enklaste lösningen och i synnerhet med färdiga sensorer (reed reläer eller annan teknik). Om sensorn ger 1 eller 0 så räcker logik ingång vilket är trevligt. Resistiva sensorer kommer kräva ADC men ger mycket roligare möjligheter för vidare utveckling med att identifiera pjäserna också baserat på styrkan på magnetfältet.
Bara att börja läsa på om olika typer av magnetfältssensorer och hitta för och nackdelar med dom. Därefter hårdvara, antingen digital mux in till IO eller analog mux till ADC (troligtvis billigare än 64 adc kanaler).

Ska du bygga med vanliga resistorer och ADC likt förslag ovan, så kräver det att varje pjäs kopplas elektriskt med två pinnar till brädan. Fungerar absolut och inga större konstigheter att identifiera alla pjäser men inte lika elegant som dolda magneter

Permalänk
Medlem

Ett alternativ hade kanske kunnat vara att använda optiska tangentbords switchar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arofre:

Problem nummer två med den idéen är dock att jag är en stackars miljöingenjör och kan i ärlighetens namn noll om elektromagnetism osv osv. Jag vet typ hur man kopplar en skiftregister till en arduino, men det är typ så långt mina kunskaper sträcker sig. Känns som att ta lite mycket vatten över huvudet att blanda in allt för komplicerade delar, men det är nog nåt som någon lite smartare än mig kan göra för att göra brädet lite häftigare

Jo men det skulle ju kunna vara version 2.0 eller 3.0. Målet är ju såklart att du ska lära dig nya saker med det här

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Raspberry P + webbkamera som ser brädet uppifrån. Sen använder du bildigenkänning med Python tex.
Innan första draget då brädet är uppställt kan programmet läsa in vilken pjäs som är vilken Tack vare att den vet vilken pjäs som skall vara på vilken plats.
Jag säger inte att det blir lätt, men känner själv att det vore ett perfekt projekt för att lära sig lite mer om bildigenkänning.

Permalänk
Medlem

Vill du göra det så billigt som möjligt så tror jag på iden att göra det med induktiva givare, resistansgivare, kontaktbryggning eller NFC på ett PCB

NFC hade absolut kunna bli bäst. 64 PCB monterade antenner, enligt principerna här: https://www.st.com/content/ccc/resource/technical/document/ap...

Tyvärr kan det bli svårt att göra bra RF genom muxar till en mottagarkrets. Kan för lite om RF för att kunna svara på om det ens går. RF över huvud taget är svårt, så räkna inte med att första försöket skulle bli bra. Men varje pjäs skulle kunna ha en unik adress för någon enstaka krona styck

Men man skulle kunna spinna vidare på det konceptet utan RF. Enklaste skulle vara om du i brädet gör en ledande ring och en rund platta i mitten. Pjäsen har sen två kontaktytor med en resistor emellan (eller en stor ledande platta, för digital avläsning). Sen kan du behandla hela brädet som en knappmatris, leta efter vart du kortat ring -> mitt, eller muxa ihop för att läsa analogt.

Du skulle kunna få ner priset rejält, eftersom hela sensor systemet är inbyggt i ett PCB, som du kan få producerat för ganska små pengar. Hur stort bräde pratar vi?