Samsung Display visar telefonskärm med bländande 2 000 nits

Permalänk
Melding Plague

Samsung Display visar telefonskärm med bländande 2 000 nits

Hårdvarujätten presenterar nyheter som kan vara av intresse för den som är ute efter högre ljusstyrka på sin mobiltelefon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Ultra Dynamic Range (UDR)"

Men lägg av. Ska nästa generation döpas till "Extreme Ultra Dynamic Range"?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Håller med ovan, lättare ifall dem hittar på något som display hdr 2000 fast för mobiltelefoner.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Äh så farligt namn var det väl inte? Finns ju redan HD och UHD-upplösning.

UDR är alltså HDR... Fast för nits... eh...

Ok lite förvirrande kanske. Problemet var väl att HDR 2000 låter som ett sci-fi-namn från 80-talet.

Permalänk
Medlem

Bara jag som saknar en lägre minsta nivå för både ljusstyrka och ljud?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Detta är då peak 1% eller något sådant? Svårt att tro att hela panelen kan nå 2000 nits samtidigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

@NodCommander "lägre ljusstyrka"...
Går att ställa extra dim (=ned till #000) i vanliga settings på iallafall apple, samsung och xiaomi.
apple

(android12 upp)

Även android appar för andra .. gratis"screen filter"..."screen dimmer" "lux lite"

Permalänk
Medlem

Nån borde tala om för Samsung att HDR sträcker sig upp till 10000 nits...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Äh så farligt namn var det väl inte? Finns ju redan HD och UHD-upplösning.

UDR är alltså HDR... Fast för nits... eh...

Ok lite förvirrande kanske. Problemet var väl att HDR 2000 låter som ett sci-fi-namn från 80-talet.

Nit är ändå ingen SI-enhet så det kan väl kvitta när man ändå "konsumentifierar" (fint ord) sina namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Äh så farligt namn var det väl inte? Finns ju redan HD och UHD-upplösning.

UDR är alltså HDR... Fast för nits... eh...

Ok lite förvirrande kanske. Problemet var väl att HDR 2000 låter som ett sci-fi-namn från 80-talet.

Fast HD och UHD beskriver en specifik upplösning. HDR 2000 är mer än tillräcklig. UDR ger ingen exakt beskrivning på vad man får.

Permalänk
Medlem

Undrar varför just 2000 känns så fett. X2000 låter riktigt ostigt men är ändå ett väldigt starkt varumärke och vad många anser som flaggskeppsprodukten på järnvägen. Då pratar vi ändå om fordon som kom 1989 (över ett kvarts sekel gammalt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Fast HD och UHD beskriver en specifik upplösning. HDR 2000 är mer än tillräcklig. UDR ger ingen exakt beskrivning på vad man får.

Kan ju vara så att benämningen HDR 2000 ställer krav som denna telefon inte klarar av, även om den har en maximal ljusstyrka på 2000 nits

Om så är fallet så är det såklart enklare att hitta på en egen benämning

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Nit är ändå ingen SI-enhet så det kan väl kvitta när man ändå "konsumentifierar" (fint ord) sina namn.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Candela_per_square_metre

Det är ett annat namn på exakt samma Si-enhet, jag ser inte problemet. Det är i alla fall inte ’barleycorn per incandecent lightbulb’ eller något annat dumt

Permalänk
Medlem

@versions:

Ljusstyrka i den här klassen har nyligen uppnåtts av Apple med Iphone 14 Pro och Iphone 14 Pro Max, som båda klarar av en maximal ljusstyrka på 2 000 nits när de är utomhus. Hos dessa enheter är det dock Samsung Display som står bakom skärmarna.

Dold text

Jag fattar inte riktigt vad som står i artikeln, iPhone 14 Pro använder en display med 2000nit från Samsung Display, hur är denna nyhets skärm olik denna? Är det inte exakt samma skärmteknik?

Min stora fråga är väl inbränningar och livslängd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

Bara jag som saknar en lägre minsta nivå för både ljusstyrka och ljud?

Du använder uppenbarligen fel tillbehör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av BMac:

Nit är ändå ingen SI-enhet så det kan väl kvitta när man ändå "konsumentifierar" (fint ord) sina namn.

Nits är ett annat ord för candelas per kvadratmeter och det är en av de sju SI-enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@versions:

Ljusstyrka i den här klassen har nyligen uppnåtts av Apple med Iphone 14 Pro och Iphone 14 Pro Max, som båda klarar av en maximal ljusstyrka på 2 000 nits när de är utomhus. Hos dessa enheter är det dock Samsung Display som står bakom skärmarna.

Dold text

Jag fattar inte riktigt vad som står i artikeln, iPhone 14 Pro använder en display med 2000nit från Samsung Display, hur är denna nyhets skärm olik denna? Är det inte exakt samma skärmteknik?

Min stora fråga är väl inbränningar och livslängd

Det är möjligt att Apple-varianten var ett tidigt släpp av samma skärm som nyheten handlar om. Jag hittade dock inte information om det var samma skärm eller endast liknande, och i så fall vilka skillnader som finns. Därför lät jag det vara osagt, men kanske blev lite otydligt. Ville ändå få med att liknande teknik finns ute på marknaden med de två Iphone-modellerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Candela_per_square_metre

Det är ett annat namn på exakt samma Si-enhet, jag ser inte problemet. Det är i alla fall inte ’barleycorn per incandecent lightbulb’ eller något annat dumt

Skrivet av Nissling:

Nits är ett annat ord för candelas per kvadratmeter och det är en av de sju SI-enheterna.

Precis. Då det är samma sak så tillför det inte något direkt användbart mer än att det inte ser så farligt ut när det skrivs.
Dumifiering av folket.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av BMac:

Dumifiering av folket.

Poängen med nits är att det är en förståelig enhet även för de som inte använder metersystemet. Foot lambert var ju standard i USA men det ser man inte så ofta utanför projektorsfären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Det är möjligt att Apple-varianten var ett tidigt släpp av samma skärm som nyheten handlar om. Jag hittade dock inte information om det var samma skärm eller endast liknande, och i så fall vilka skillnader som finns. Därför lät jag det vara osagt, men kanske blev lite otydligt. Ville ändå få med att liknande teknik finns ute på marknaden med de två Iphone-modellerna.

Det var nog mest formuleringen i artikeln som gjorde att jag hakade upp mig. ’Dock gjordes iphone-skärmen av Samsung Display’, det skulle betyda för mig att det var någon annan aktör än den artikeln handlade om. Jaja, inget illa menat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var nog mest formuleringen i artikeln som gjorde att jag hakade upp mig. ’Dock gjordes iphone-skärmen av Samsung Display’, det skulle betyda för mig att det var någon annan aktör än den artikeln handlade om. Jaja, inget illa menat

Då är jag med. Jag ändrade lite smått, förhoppningsvis blev det tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

@NodCommander "lägre ljusstyrka"...
Går att ställa extra dim (=ned till #000) i vanliga settings på iallafall apple, samsung och xiaomi.
applehttps://www.youtube.com/watch?v=lTZXYrSrhP0

(android12 upp) https://www.youtube.com/watch?v=bFnjaShrvBc

Även android appar för andra .. gratis"screen filter"..."screen dimmer" "lux lite"

Trist, saknas i min S10 trots Android 12!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vad har Apple för namn på sina 2000 nits?

"Samsung anser att HDR är en otillräcklig stämpling för den bländande mobilskärmen, och klassar den istället med sitt egna påhitt Ultra Dynamic Range (UDR). Samsungs Hojung Lee berättar att ljusstyrkan är en viktig del av användarupplevelsen på mobiltelefoner.

Ljusstyrka i den här klassen har nyligen uppnåtts av Apple med Iphone 14 Pro och Iphone 14 Pro Max, som båda klarar av en maximal ljusstyrka på 2 000 nits när de är utomhus. Även hos dessa enheter är det Samsung Display som står bakom skärmarna"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Trist, saknas i min S10 trots Android 12!

uuh k, testa app då kanske ("screen filter" eller "screen dimmer"), verkar finnas en del iaff.

Permalänk
Rekordmedlem

Man skulle kunna mäta ljus per ytenhet i Pascal eftersom det faktiskt går att mäta kraften en foton trycker med, det blir samtidigt väldigt nördigt och vetenskapligt.
https://www.nature.com/articles/s41467-018-05706-3
-Vad klarar din hembio för ljud och ljustryck ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.