Sony: "Playstation 5 inte längre bristvara"

Permalänk
Melding Plague

Sony: "Playstation 5 inte längre bristvara"

Över två år efter lansering är spelkonsolen inte längre en bristvara, men priset i Sverige ligger fortsatt tusenlappar över det rekommenderade.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klen tröst när de nästan kostar 8K nu.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Ja i svenska butiker har PS5 lyst med sin frånvaro till och från hela tiden, det har ju inte ändrats än.
Kolla prisjakt.

Då pratar jag om normala butiker, inte scalpbutiker och No-names man aldrig har hört talas om eller som rent utav är högst tveksamma.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Vet inte om vi har olika definitioner av tillgänglighet.

Finns ju inte på Mediamarkt, dustin, inet, komplett etc etc... Och om man hittar det är det tusentals kronor mer än Sonys rekommenderade pris. Frågan är hur bra tillgången ens är hos de försäljare som har dem inne.

Permalänk
Medlem

Bara två år senare...

Permalänk
Avstängd

Kanske designfel i kylaren där med?

Bör användas liggandes?
https://www.gamingbible.co.uk/news/playstation-5-serious-desi...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Litet land med usel valuta (personlig åsikt och igen, jag har inte sagt "Heja Kronan!!!" när ekonomin gått bra), om det vore "Globally except perhaps Sweden" så hade talskrivarna tagit bort "except".

Hoppas iaf den blir tillgänglig hos mer kända aktörer till mer normala priser när nu komponentbristen och kryptoboomen verkar vara ett minne blott.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Höjt pris, två år sedan lansering, och tusenlappar över det rekommenderade… inte så konstigt kan man tycka

Permalänk
Medlem

Samtidigt har vi XBOX:are spelat på våra Series X maskiner i över två år med bättre prestanda än SlöStation 5... Mmm... SKÖNT!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

Jag undrar ifall Sony menar större marknader i detta fall och i mindre länder som Sverige så kommer det fortfarande ta nån månad eller nåt. Det är dock bara en gissning.

Permalänk

Marknaden verkar fortfarande inte vara i balans i Sverige. Dock säljs ju många Playstation 5 varje vecka men efterfrågan är så hög att det aldrig lyckas bygga upp lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Samtidigt har vi XBOX:are spelat på våra Series X maskiner i över två år med bättre prestanda än SlöStation 5... Mmm... SKÖNT!

Och ändå har Sony sålt fler konsoler.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Samtidigt har vi XBOX:are spelat på våra Series X maskiner i över två år med bättre prestanda än SlöStation 5... Mmm... SKÖNT!

Finns inga spel att spela på Xbox, enda man kan göra är köra RetroArch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Finns inga spel att spela på Xbox, enda man kan göra är köra RetroArch.

Jaså? Jag har inte haft ett enda problem med att finna spel på Game Pass Ultimate. Trots att det är min första primära konsol, efter snart 30 år med Windows-PC.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Samtidigt har vi XBOX:are spelat på våra Series X maskiner i över två år med bättre prestanda än SlöStation 5... Mmm... SKÖNT!

Nu är det ju dock först sista månaderna som det blivit riktigt god tillgång på Series X. Det tog även några månader innan Series S kom ut riktigt ordentligt i handeln. Kollar vi på Prisjakts historik så låg Series X uppe på nästan 8000 kronor ett år sedan. Efter detta började den falla men var först i juli som vi nådde ner till "MSRP" och sett priserna ligga stabilt runt 5600:-.

Oavsett vad får vi väl gratulera Sony till att ha lyckats pressa ut 30 miljoner konsoler på drygt två år trots komponentbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jaså? Jag har inte haft ett enda problem med att finna spel på Game Pass Ultimate. Trots att det är min första primära konsol, efter snart 30 år med Windows-PC.

Har du gått från pc till konsol?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahlen:

https://media.tenor.com/97Iru0enngsAAAAC/yay.gif

Klen tröst när de nästan kostar 8K nu.

slutsålda och de som har inne kostar 10000:-.. inte illa för 5år gammal PC-teknik (RX 5700 och Ryzen 3700x)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KroesusSork:

Samtidigt har vi XBOX:are spelat på våra Series X maskiner i över två år med bättre prestanda än SlöStation 5... Mmm... SKÖNT!

Samma teknik under huven?

Som att jämföra Sapphire RX 5700XT mot ett Red Devil RX 5700 XT.. Prestandan är 1fps från varandra.

Permalänk
Medlem

Kommer invänta PS5 Pro eller en schyst rea.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Funnits på i stort sett samtliga elgiganten i över ett år det är bara det att de inte synts i lagerstatus utan man faktiskt varit tvungen att fråga efter dem (dyra disk versionen dock)

Permalänk
Medlem

Det är klart att ps5 är inte längre en bristvara när ingen vill köpa för skämtpriset

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vet inte om vi har olika definitioner av tillgänglighet.

Finns ju inte på Mediamarkt, dustin, inet, komplett etc etc... Och om man hittar det är det tusentals kronor mer än Sonys rekommenderade pris. Frågan är hur bra tillgången ens är hos de försäljare som har dem inne.

Det är väldigt mycket enklare att få tag idag än tidigare. Nu kan du förbeställa i de flesta butiker och de får väldigt stora leveranser ofta. Så förbeställer du har du en inom 1-2 veckor om det inte är i lager.

Så ja jag skulle kalla det bra tillgänglighet och ingen bristvara

Permalänk
Medlem

Betalade 6990kr på webhallen i augusti för disc versionen med Horizon spelet. Alldeles för dyrt för en konsol men man kunde inte stå emot när man för första gången på 2 år såg den i lager hos en respekterad firma.

Är nöjd med den dock. Spelat den mer än Xbox Series X sedan jag köpte den men de är egentligen väldigt likvärdiga.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Samtidigt har vi XBOX:are spelat på våra Series X maskiner i över två år med bättre prestanda än SlöStation 5... Mmm... SKÖNT!

Xbox hahaha

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem

Finns inte på världskartan att jag ger 7600kr för en konsol med ETT spel. Väntar på ps5 slim som kommer senare i år enligt rykten

Permalänk
Medlem

Var på både Mediamarkt och Elgiganten igår och PS5 fanns i hyllorna på bägge ställen. Så verkar stämma rätt bra. Sjävklart så är det olika på varje ort.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Har du gått från pc till konsol?

Det stämmer. Jag slutade spela multiplayer på en ”jag vill vara bäst”-nivå. Då passade det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Var på både Mediamarkt och Elgiganten igår och PS5 fanns i hyllorna på bägge ställen. Så verkar stämma rätt bra. Sjävklart så är det olika på varje ort.

Precis tills det är att du kan gå var du vill oavsett var du bor online eller i butik utan att kolla i förväg så ger jag inte mycket för vad sony påstår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det stämmer. Jag slutade spela multiplayer på en ”jag vill vara bäst”-nivå. Då passade det.

Precis samma här. ☺️

Permalänk
Avstängd

Helt galet att folk vill betala detta höga pris när man får Xbox Series X billigare samt dag 1 släpp på Xbox Game Pass och snart även Call Of Duty och andra spel från Activision/Blizzard samt även bättre UI mot PS5.

Även snabbare och bättre prestanda med Xbox Series X och kommande snabbare PS5 som ska vara snabbare lär inte vara värt minst 10 000kr när man får Xbox Series X för billiga 5695kr och dessutom 1TB SSD som är betydligt snabbare mot slöa i PS5.

Snart får vi Starfield på Xbox Game Pass med 👍🏻❤️

Självklart val att köra Xbox som är bättre till lägre pris helt enkelt. Lär bara bli bättre och bättre efter köpet av Activision/Blizzard när Microsoft köpet fler spelföretag och får in fler och bättre spel.