TV-guiden 2022/23 del 2: Vilken TV till vad?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ecke11:

Hur står sig de äldre OLED panelerna jämfört med de senast (Bortsätt 120Hz, VRR och högre ljusstyrka) Har en 65” Philips OLED från 17-18 (tror det är samma panel som LG C7) Varit kanonnöjd med den och är fortfarande lika impad av kontrasten och färgerna framförallt i HDR material. Men man är ju alltid sugen på nya grejer så behöver lite anledningar.

Det är i grunden samma förutsättning men allting är mer finputsat i hur det fungerar. Inbränningsskydden är bättre, panelerna inte lika känsliga till att börja med. De är mer jämna i hur ljusnivåerna ändras med innehållet och inställningarna fungerar bättre.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Känns som att det kanske inte är lika stor grej sedan 3080 och uppåt klarar 4K ganska bra och nya skalningstekniker som DLSS/XeSS/FSR kan hjälpa till ganska bra

Precis så – en mindre detalj idag med tanke på utvecklingen. Sony är de enda som inte kör 1440p för övrigt. Inte just nu i alla fall. Av de stora etablerade märkena då. Alltid en öppen fråga (någon måste testa och bekräfta) med de enklare modellerna. Men dessa kör sällan 120 Hz-kapacitet till att börja med och faller därför ändå bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kör på en miniLed då ? Ska vara minst lika bra som en oled, enligt en polare.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

En recension på elgigantens sida
"Efter haft både LG OLED och Samsung QLED de senare åren hemma, så har jag äntligen hittat ett mellanting. Vår OLED fick burn-in efter ca 2 år och Samsungs QLED hade en hel del blooming runt undertexter(subtitles). TCL C835 använder en Mini-LED QLED VA panel liknande Samsungs nya Neo QLED serie. Men TCL lyckas med betydligt bättre kontrast och svärta än både Samsung och Sony. Sonys paneler har extrem blooming för att bibehålla bildkvalité medans Samsung överkompenserar blooming för att istället få shadow-crush och tappa detaljer i mörka scener. TCL har lyckats hitta en perfekt balans - ingen shadow crush alls och ingen synbar blooming. Första gången jag ser detta på en LED baserad TV.
Denna TV lyckas komma väldigt nära OLED i svärta men har betydligt högre ljusstyrka och tryck i färgerna. Så man får de bästa av två världar. Lägg till att den har stöd för alla format: Dolby Vision, HDR10+, HLG inkl de AI styrda varianterna som kalibrera bilden åt dig live.
ULLM, VRR(Freesync Premium Pro), 120/144Hz vilket ger maxat stöd för moderna konsoler som Playstaion 5 & Xbox Series S/X.
Sedan använder den nya GoogleTV istället för gamla AndroidTV gränssnittet vilket fungerar snabbt, stabilt och har brett stöd för appar.
4st HDMI 2.1 portar där TCL lagt eARC stödet på en av 60Hz portarna för att frigöra 129Hz portarna. Något Sony och Samsung borde tagit efter då folk kan ha fler konsoler än 1 hemma.
Movie bildläget är perfekt kalibrerat ifrån fabrik för er som saknar verktyg eller vill betala för kalibrering. Kan utan tvekan säga att detta är årets köp när de gäller TV för pengarna.".

https://www.youtube.com/watch?v=ORg5dkb_ggs

Det var inte en dum idé. Tack för bra tips! Jag ska kolla närmare på TCL när det väl blir dags. Tyvärr lär väl inte just den modellen finnas kvar då den står som "sista chansen" nu.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Det var inte en dum idé. Tack för bra tips! Jag ska kolla närmare på TCL när det väl blir dags. Tyvärr lär väl inte just den modellen finnas kvar då den står som "sista chansen" nu.

Jo självklart kommer den på mellandagsrean igen, det säljs inte så mycket dyr elektronik atm, folk håller i pengarna när räntorna går upp. Om den inte kommer så 100% att du hittar något annat till bra pris. Men ska tvinga min bror att köpa denna, den verkar bra för gaming och han har en ps5.

"sista chansen" är bara för att stressa dig.

Du får ju dessutom "Få 4000,- rabatt på valfri TV eller projektor vid tecknande av TV- och streamingabonnemang från Allente. Gäller även på redan prissänkta varor. Gäller endast vid nyteckning av abonnemang."

Om du behöver det

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag har inte känt behov av att hänga med i "utvecklingen" sen 2010 då jag gjorde slag i saken och inhandlade en 65tum VT50 plasma, trots att den då kostade mig runt 2 månadslöner, ingen ny teknik som kom de efterföljande åren imponerade nämnvärt. Kommer man från en värsting plasma så ligger ribban helt enkelt oerhört högt.

Jag är heller inte det minsta intresserad av en massa inbyggt tingel-tangel och krimskrams, det är enbart bildkvalité som är av intresse när det gäller skärmen.

Men jag börjar bli orolig nu när den börjar bli till åren, ny elektronik går ju inte som 50-60tals prylar i all evighet, så vartefter lär den ju packa ihop.

Så nu är jag helt vilsen, då jag inte alls följt utvecklingen de senaste 7-8åren. Jag kan säga så mycket som att allt som ansågs "top of the line" runt 2015 när jag kollade runt senast såg fullständigt katastrofalt dåligt ut med mina mått mätt, då började jag tänka i banorna om jag kanske skulle söka reda på något restlager av VT60 och köpa på mig 5-6st så man klarar sig tills man skall grävas ner.

Vad bör jag se mig efter på dagens marknad för att inte bli irriterad och frustrerad efter 12år bakom en värsting plasma? Är det kanske nått nytt på g runt hörnet?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kasken:

Vad bör jag se mig efter på dagens marknad för att inte bli irriterad och frustrerad efter 12år bakom en värsting plasma? Är det kanske nått nytt på g runt hörnet?

Vad som ofta kommer upp som synpunkter från de som nu haft plasma i tio, femton år och under tiden avfärdat allt annat samt enbart kört på med skygglapparna på att deras plasma är oslagbart, det är att man måste konfronteras med att plasma helt enkelt inte tillverkas längre. Du kan bli tvungen att lära om dig hur du betraktar bild eftersom den särpräglade bildkaraktär en plasma ger, den karaktären finns inte längre att få någon annanstans.

De flesta brukar landa i en OLED för det är den andemässigt efterföljaren kring en hög(re) dynamik. Andra har utan problem kunnat se fördelar med en LCD med FALD för att få kontrastförhållandet de är van med och den ljusstyrka de definitivt saknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad som ofta kommer upp som synpunkter från de som nu haft plasma i tio, femton år och under tiden avfärdat allt annat samt enbart kört på med skygglapparna på att deras plasma är oslagbart, det är att man måste konfronteras med att plasma helt enkelt inte tillverkas längre. Du kan bli tvungen att lära om dig hur du betraktar bild eftersom den särpräglade bildkaraktär en plasma ger, den karaktären finns inte längre att få någon annanstans.

Det är säkert det vettiga att göra, det du säger. Enklare och smidigare är det garanterat

Men nu är jag på tok för tjurskallig för att acceptera detta perspektiv på livet att jag hela tiden ska behöva ändra mig och anpassa mina preferenser efter hur teknik utvecklas... Jag jobbar hellre för att anpassa tekniken och prylarna runt omkring mig så att de ger mig det jag vill ha.

När det gäller just detta så ställer jag mycket lättare om tänket till att söka efter bra kanaler att handla begagnat, eller knyta kontaktnät med de som besitter kompetens att laga....

Dagens värstingmodeller är garanterat mer kraftfulla och är "bättre" på allt, på papper. Men i mina ögon ser det inte bra ut, det ser "fel" ut, allt ser plastigt och konstgjort ut, det är "för perfekt" och skrikigt.
Plasman har någon slags odefinierbar "mjukhet och värme" som ger ett helt annat lugn i bilden.
Det går nog att likna med den kompromisslöshet som en sann musikentusiast känner inför vinylskivan, allt digitalt låter tveklöst bättre, på papper....

Om det nu inte kommit nått nytt efter OLED så känner jag ingen poäng i att ens se mig omkring, det såg jag redan för 7-8år sen o det duger inte. Men tack för att du tog dig tiden att svara.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det är säkert det vettiga att göra, det du säger. Enklare och smidigare är det garanterat

Men nu är jag på tok för tjurskallig för att acceptera detta perspektiv på livet att jag hela tiden ska behöva ändra mig och anpassa mina preferenser efter hur teknik utvecklas... Jag jobbar hellre för att anpassa tekniken och prylarna runt omkring mig så att de ger mig det jag vill ha.

När det gäller just detta så ställer jag mycket lättare om tänket till att söka efter bra kanaler att handla begagnat, eller knyta kontaktnät med de som besitter kompetens att laga....

Dagens värstingmodeller är garanterat mer kraftfulla och är "bättre" på allt, på papper. Men i mina ögon ser det inte bra ut, det ser "fel" ut, allt ser plastigt och konstgjort ut, det är "för perfekt" och skrikigt.
Plasman har någon slags odefinierbar "mjukhet och värme" som ger ett helt annat lugn i bilden.
Det går nog att likna med den kompromisslöshet som en sann musikentusiast känner inför vinylskivan, allt digitalt låter tveklöst bättre, på papper....

Om det nu inte kommit nått nytt efter OLED så känner jag ingen poäng i att ens se mig omkring, det såg jag redan för 7-8år sen o det duger inte. Men tack för att du tog dig tiden att svara.

Mycket har hänt på 7-8 år, men gillade man inte då så finns ju chansen att det inte duger nu heller

Tror du skulle behöva göra ett blindtest, plasma är verkligen efter

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kasken:

Dagens värstingmodeller är garanterat mer kraftfulla och är "bättre" på allt, på papper. Men i mina ögon ser det inte bra ut, det ser "fel" ut, allt ser plastigt och konstgjort ut, det är "för perfekt" och skrikigt.
Plasman har någon slags odefinierbar "mjukhet och värme" som ger ett helt annat lugn i bilden.
Det går nog att likna med den kompromisslöshet som en sann musikentusiast känner inför vinylskivan, allt digitalt låter tveklöst bättre, på papper....

Det låter som du beskriver utifrån vad du ser på TV-apparater i butiker. Butikslägen med övermättade färger, interpolering och demoslingor som går ut på att överdriva så mycket det går. Det är inte talande för hur TV:n presterar under rimliga förutsättningar.

Vill du jämföra hur bilden verkligen ser ut behöver du besöka bättre butiker som kan guida runt sådant, till exempel med verklig film under någorlunda vettiga förhållanden än i ett ljust rum bredvid femtio andra TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror du skulle behöva göra ett blindtest, plasma är verkligen efter

Jag inser att du inte har minsta aning om vem du pratar med, du vet precis inget om min bakgrund eller mina erfarenheter.
Att göra ett så ignorant uttalande som att plasman är "efter" säger dock ganska mycket om dig, så du är förlåten
Men jag kan lätt sätta mig ner vilken dag som helst i veckan, challenge accepted.

Skrivet av Laxpudding:

Det låter som du beskriver utifrån vad du ser på TV-apparater i butiker. Butikslägen med övermättade färger, interpolering och demoslingor som går ut på att överdriva så mycket det går. Det är inte talande för hur TV:n presterar under rimliga förutsättningar.

Vill du jämföra hur bilden verkligen ser ut behöver du besöka bättre butiker som kan guida runt sådant, till exempel med verklig film under någorlunda vettiga förhållanden än i ett ljust rum bredvid femtio andra TV.

Här har du mycket riktigt en stor poäng, min nuvarande VT50 är givetvis professionellt kalibrerad, sånt ingår när man köper "high-end" produkter av en seriös handlare.

Eftersom jag inte aktivt letat efter en ny tv så är mina erfarenheter av dagens teknik baserat på det man ser på skyltexemplaren i förbifarten när man besöker någon slumpmässig elektroniklada i nått annat ärende.
Det jag sett där har fått det att gå rysningar genom ryggraden, och känslan av att lunchen vill upp igen kommer tämligen omgående.

Jag lovar att jag kommer titta på det som anses "top of the line" för dagen, under rätt förutsättningar, säkerställa att HDMIkabeln inte är vriden o liknande den dagen min kära krigare här på väggen ger upp.
För att ge det en ärlig chans och jämföra äpplen med äpplen, men om jag då fortfarande inte blir imponerad så inleds sökandet efter något restlager med sista generationens värstingplasma från Panasonic eller Pioneer.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag inser att du inte har minsta aning om vem du pratar med, du vet precis inget om min bakgrund eller mina erfarenheter.
Att göra ett så ignorant uttalande som att plasman är "efter" säger dock ganska mycket om dig, så du är förlåten
Men jag kan lätt sätta mig ner vilken dag som helst i veckan, challenge accepted.

Här har du mycket riktigt en stor poäng, min nuvarande VT50 är givetvis professionellt kalibrerad, sånt ingår när man köper "high-end" produkter av en seriös handlare.

Eftersom jag inte aktivt letat efter en ny tv så är mina erfarenheter av dagens teknik baserat på det man ser på skyltexemplaren i förbifarten när man besöker någon slumpmässig elektroniklada i nått annat ärende.
Det jag sett där har fått det att gå rysningar genom ryggraden, och känslan av att lunchen vill upp igen kommer tämligen omgående.

Jag lovar att jag kommer titta på det som anses "top of the line" för dagen, under rätt förutsättningar, säkerställa att HDMIkabeln inte är vriden o liknande den dagen min kära krigare här på väggen ger upp.
För att ge det en ärlig chans och jämföra äpplen med äpplen, men om jag då fortfarande inte blir imponerad så inleds sökandet efter något restlager med sista generationens värstingplasma från Panasonic eller Pioneer.

Vi får hoppas att det lugn och värme du känner från Plasman beror mer på att den är kalibrerad snarare än tekniken i sig själv. En kalibrerad OLED från exempelvis Sony eller Panasonic kan förhoppningsvis ge dig en bättre upplevelse eller åtminstone en lika bra som din plasma.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag inser att du inte har minsta aning om vem du pratar med, du vet precis inget om min bakgrund eller mina erfarenheter.
Att göra ett så ignorant uttalande som att plasman är "efter" säger dock ganska mycket om dig, så du är förlåten
Men jag kan lätt sätta mig ner vilken dag som helst i veckan, challenge accepted.

Här har du mycket riktigt en stor poäng, min nuvarande VT50 är givetvis professionellt kalibrerad, sånt ingår när man köper "high-end" produkter av en seriös handlare.

Eftersom jag inte aktivt letat efter en ny tv så är mina erfarenheter av dagens teknik baserat på det man ser på skyltexemplaren i förbifarten när man besöker någon slumpmässig elektroniklada i nått annat ärende.
Det jag sett där har fått det att gå rysningar genom ryggraden, och känslan av att lunchen vill upp igen kommer tämligen omgående.

Jag lovar att jag kommer titta på det som anses "top of the line" för dagen, under rätt förutsättningar, säkerställa att HDMIkabeln inte är vriden o liknande den dagen min kära krigare här på väggen ger upp.
För att ge det en ärlig chans och jämföra äpplen med äpplen, men om jag då fortfarande inte blir imponerad så inleds sökandet efter något restlager med sista generationens värstingplasma från Panasonic eller Pioneer.

Plasma är efter i ljusstyrka, upplösning, HDR, storlek, för att nämna några

Såklart är det subjektivt vad man föredrar och hur man anpassat sin miljö/vanor efter panelens begränsningar

Jag menar inte på något sätt att plasma är dålig eller inte tillräcklig, men objektivt tror jag OLED är bättre på det mesta

Sen beror det absolut på vad man jämför med. En kalibrerad plasma slår ju en felinställd OLED ganska lätt i många scenario, men inte alltid. En rätt inställd modern skärm med lagom ljusstyrka för ditt rum bör ge en bättre upplevelse, men ur kartong är det definitivt inte garanterat

Sen behöver du absolut inte hålla med, men detta är så jag ser på det. Jag har själv inte haft en plasma så jag kanske har helt fel, men inte enligt det jag lyckats läsa

Testa en master-panel-oled från sony eller pioneer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kasken:

Jag inser att du inte har minsta aning om vem du pratar med, du vet precis inget om min bakgrund eller mina erfarenheter.
Att göra ett så ignorant uttalande som att plasman är "efter" säger dock ganska mycket om dig, så du är förlåten
Men jag kan lätt sätta mig ner vilken dag som helst i veckan, challenge accepted.

Plasma var 2012 det självklara valet för ≈100 nits SDR i Full HD så länge man pallade med pulsbreddmoduleringen – vilket många inte gjorde och då valde LCD för de istället föredrog eftersläpen i pest-eller-kolera-valet. Men också för att de behövde mer ljusstyrka. Och många var rädda för inbränningar på plasma. OLED är ju efterträdaren på så många sätt...

@medbor har naturligtvis helt rätt. Det stämmer plasma är fullständig efter. Mer än bara efter faktiskt – plasma är helt död som teknik sedan tio år tillbaka. Vilket är rätt uppenbart vid det här laget. Utvecklingen sprang ifrån plasma på ett väldigt tydligt sätt och det gick väldigt snabbt.

När den första kommersiella OLED:n (LG EA980W, 55 tum, 100.000 kr) kom 2013 var det tydligt att plasma gjort sitt. OLED:n tog de bästa plasmornas styrka och gjorde det så mycket bättre: 2–3 ggr ljusstarkare, komplett svärta och inget artefakter i bilden från pulsbreddmoduleringen.

Redan tre år senare 2016 var snittpriset för en OLED 55B6 nere på ≈21.000 kr och då med 4K-panel och HDR, två tekniker som inte var möjligt att uppnå med plasma. Det är ingen tillfällighet att Panasonic innan dess körde färdigt de sista fabrikerna, tillverkade LCD-modeller i några år innan de gav sig på OLED och nu gör några av de allra bästa OLED-modellerna.

Nu är det 20-talet och ovanstående är teknikhistoria. Plasma blev ett intressant sidospår som hade ett decennium på tronen. Thats it. Det är över nu. Ifall du vill gå vidare men har svårt att acceptera situationen kan det vara en start att börja med just Panasonic OLED. Det närmaste du kommer till vad du är van med.

Permalänk
Medlem

"Lugn" är iofs det sista ordet jag skulle använda för att beskriva bilden från plasma. Tvärtom så är det ett jäkla kaos i hur den ritar upp bilden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

"Lugn" är iofs det sista ordet jag skulle använda för att beskriva bilden från plasma. Tvärtom så är det ett jäkla kaos i hur den ritar upp bilden.

2011-12-ish tog jag ett sabbatsår från tidningsdöden och jobbade ett tag i Hemmabiobutiken på Ynglingagatan. Var nyttigt att möta personer i verkligheten snarare än att sitta bakom e-post och forum. En av dess möten minns jag väl för kunden i fråga pallade inte med hur bilden rörde sig på plasma med just moduleringen med dubbla konturer och vad som ofta var en ryckighet, särskilt vid 50 Hz på Panasonic.

Han pallade heller inte med eftersläpen på en LCD och det var viktigt med 50 Hz från TV-sändningar. Men det var så kass mottagning i lokalen att vi inte kunde dema detta. Istället tog kunden med sig sin egen box och vi fick släpa ut en DVB-T-antenn flera meter ut på gatan.

Och det blev verkligen "Fasen också" när det så tydligt var de stökiga rörelserna men också tydligheten och kontrasten på Panasonic-plasman. Medan LCD:n – tror det var dåvarande Samsungs-toppmodel, rörde sig mjukare (utan interpolering) men också hade smet efter ansikten i rörelse och inte samma kontrastförhållande.

Pest eller kolera. Minns inte vad kunden valde. Ifall någon läser och känner igen sig, säg Hej!

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag gillar plasma. Så det där "jäkla kaos" kan nog vinklas till det lätt flummiga "levande" om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menar inte på något sätt att plasma är dålig eller inte tillräcklig, men objektivt tror jag OLED är bättre på det mesta

Sen behöver du absolut inte hålla med, men detta är så jag ser på det. Jag har själv inte haft en plasma så jag kanske har helt fel, men inte enligt det jag lyckats läsa

Har jag förstått det rätt att du personligen aldrig ens tittat på en proffskalibrerad värstingplasma, men du tror dig veta att OLED är bättre på allt för det har du läst?

Då får du får ha förståelse för att jag inte värderar din åsikt på ämnet speciellt högt.

Skrivet av Laxpudding:

Plasma blev ett intressant sidospår som hade ett decennium på tronen. Thats it. Det är över nu. Ifall du vill gå vidare men har svårt att acceptera situationen kan det vara en start att börja med just Panasonic OLED. Det närmaste du kommer till vad du är van med.

Det är nog just där det hela skaver, jag vill inte gå vidare, jag är nöjd med det jag har och är van vid.
Jag får helt enkelt hoppas på att min nuvarande tv håller livet ut, eller att jag lyckas hitta begagnat i bra skick, alternativt en reparatör om katastrofen är framme.

Vill passa på att tacka för det mycket gedigna arbete du lägger ner på dina artiklar och recensioner, fortsätt lägg krutet där istället för att försöka omvända denna tjurgubbe som redan vet vad han vill

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Har jag förstått det rätt att du personligen aldrig ens tittat på en proffskalibrerad värstingplasma, men du tror dig veta att OLED är bättre på allt för det har du läst?

Då får du får ha förståelse för att jag inte värderar din åsikt på ämnet speciellt högt.

Det är nog just där det hela skaver, jag vill inte gå vidare, jag är nöjd med det jag har och är van vid.
Jag får helt enkelt hoppas på att min nuvarande tv håller livet ut, eller att jag lyckas hitta begagnat i bra skick, alternativt en reparatör om katastrofen är framme.

Vill passa på att tacka för det mycket gedigna arbete du lägger ner på dina artiklar och recensioner, fortsätt lägg krutet där istället för att försöka omvända denna tjurgubbe som redan vet vad han vill

Jag ska inte försöka omvända dig. Rent objektivt enligt verktygen så är det bättre bild, färgåtergivning, omfång, …

Sen vad du föredrar är en helt annan fråga. Jag har också en hel del timmar framför plasma för att kunna uttala mig om det, men du kan fortfarande föredra det du vill, jag har inget att vinna på vilken TV du har

Vill du ha bättre upplevelse än det du har så borde det gå att få till, men kanske bättre att du stannar där du är nöjd så länge som möjligt

Permalänk
Medlem

Jag har haft flera Panasonic Plasma TV från toppmodellerna. Den senaste var den sista som tillverkades innan tillverkningen av plasma-tv apparater lades ner. Det var en Panasonic Viera TX-P50VT60Y 3D TV inköpt 2013-12-29. Har varit mycket nöjd med dem men sen kom ersättaren till plasmatekniken i form av OLED. Började tycka att 50" var för litet (man vänjer sig snabbt med storleken) samt att 4K började bli intressant. Läste artiklar om att 3D TV var på utgång (här på sweclockers) och passade då på att byta upp mig till en LG OLED65E6V med 3D funktion (har en hel del Blu-ray 3D filmer) och har inte ångrat mig en sekund. Sort lyft som ersättare till plasman. Kör på så länge den håller eftersom den var den sista modellen som tillverkades med 3D innan tekniken lades ned. Kommer att köpa ny OLED när den jag har nu ger upp.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"