MSI kastar känga mot Geforce RTX 4080-prissättningen

Permalänk
Melding Plague

MSI kastar känga mot Geforce RTX 4080-prissättningen

En välfylld plånbok krävs av den som vill ha ett purfärskt grafikkort, men MSI upplyser nu om att situationen är mindre dålig när RTX 4070 Ti finns att köpa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade själv "tur" att jag kunde sälja mitt 3080 för 7k vilket gjorde att jag fick mitt 4080 för "bara" 11k, helt sjuka priser just nu(antar att det tyvärr är det nya normala dock för ett bra tag framöver).

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Ja det är ju inte partnertillverkarnas fel att Nvidia har gett dem så höga priser. De kan ju inte gärna sälja med förlust utan måste få lite vinst själva. Men man förstår ju också av det varför EVGA drog sig ut
. Det är inte hållbart. Tyvärr tror jag det är en långsiktig taktik av nvidia så att de tillslut blir ensamma och kan sälja endast FE med vilken kvalitet och pris de vill när alla partners är ute ur leken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Känns helt horribelt...... känns inte 2023 att man måste vara "rik" för att kunna spela och ha kul med folk! I alla fall med PC spel

Permalänk
Medlem

Jag har kul och spelar i 3440x1440 på mitt 1070. Visst - man får skruva ner det mesta och det är tråkigt att både tillverkningskostnad, inflation etc och NVIDIAs vinstmarginaler sprungit iväg.

Då de som vet säger att tillverkningskostnaden ökar snabbt med nyare processer får vi kanske vänja oss vid en situation där kort i mer humana prissegment antingen är nya och tillverkade på en äldre process eller, kanske mer troligt, förra generationens kort som man fortsätter att producera parallellt med nyare generationer.

Edit: det tråkigaste med rådande situation för egen del är att det känns omotiverat att uppgradera för att det är kul snarare än att man faktiskt "behöver". Nu är väl det mesta bättre idag - men man tittar ändå tillbaka på tider där överklockning fortfarande kunde ge en hel del. Det var mer av ett äventyr då!

Eller så har jag bara blivit gammal.

Permalänk
Medlem

"pest, inte lika illa som kolera"

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Då de som vet säger att tillverkningskostnaden ökar snabbt med nyare processer får vi kanske vänja oss vid en situation där kort i mer humana prissegment antingen är nya och tillverkade på en äldre process eller, kanske mer troligt, förra generationens kort som man fortsätter att producera parallellt med nyare generationer.

Edit: det tråkigaste med rådande situation för egen del är att det känns omotiverat att uppgradera för att det är kul snarare än att man faktiskt "behöver". Nu är väl det mesta bättre idag - men man tittar ändå tillbaka på tider där överklockning fortfarande kunde ge en hel del. Det var mer av ett äventyr då!

Eller så har jag bara blivit gammal.

Skulle inte förvåna mig om två generationer kommer produceras brevid varann, precis som man har sett med konsoller m.m.

Håller med, dessa priser tar kål på ens intresse. Hellre uppgradera när man känner sig tvungen, och lägga pengarna på en annan hobby.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

4090 or bust liksom..

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Känns helt horribelt...... känns inte 2023 att man måste vara "rik" för att kunna spela och ha kul med folk! I alla fall med PC spel

För "spela och ha kul" kräver att man har ett 4080?

Att man behöver vara rik för att ha kul känns förövrigt väldigt mkt 2023...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Känns helt horribelt...... känns inte 2023 att man måste vara "rik" för att kunna spela och ha kul med folk! I alla fall med PC spel

Ehm. Du har fel. Man behöver inte vara rik. Varför? Man behöver inte det bästa.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag tolkar tweet'et enligt följande. Ni blir blåsta på 4080 så köp vår 4070 ti där ni också blir blåsta, bara inte lika blåsta (fast i
~prestanda per krona blir ni egentligen lika blåsta).

Sen att MSi ger en känga till sin viktigaste GPU leverantör känns konstigt. Tänker att den fått ok (eller rent av är skapad) av NVidias pr avdelning för att "gaslight'a" oss. Hålla igång snacket och känslorna. Jag har bara dessa ord. Vilka rövar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ehm. Du har fel. Man behöver inte vara rik. Varför? Man behöver inte det bästa.

4070ti är inte det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ehm. Du har fel. Man behöver inte vara rik. Varför? Man behöver inte det bästa.

4080 är inte det bästa. Det finns ett ganska stort problem med ditt argument och det är det faktum att hela marknaden slirar kraftigt norrut. Allt blir dyrare och det gäller inte bara "det bästa" utan när tom. instegsmodeller ligger norr om 5k så kan man inte försvara prisutvecklingen. Snart har de flesta inte ens råd med något som är mindre än 5 år gammalt och det tar död helt på marknaden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte vara den som ger mig i prisdiskussioner men dom här företagen har snordyra priser, och skryter om att dom iallafall är billigare än någon annan ännu mer snordyr produkt, det är så jäkla tydligt. Priserna dom skryter med existerar knappt. Dom skäms inte. Jag tror det här kommer braka ihop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseedsvik:

Känns helt horribelt...... känns inte 2023 att man måste vara "rik" för att kunna spela och ha kul med folk! I alla fall med PC spel

Tur att man inte behöver det bästa och senaste för att spela på PC.

Räcker med ett gammalt 2015-kort om du ska lira med PS4-prestanda.

2017-teknik om du ska lira med Ps5-prestanda.

Permalänk
Medlem

Mindre dåligt men 4070ti känns inte som bang for the buck för fem öre även om det kostar mindre. Sparar hellre ett par månader extra och skaffar 4090 för det kortet lär leva prestandamässigt ett par år extra jämfört med 4070ti.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

4080 är inte det bästa. Det finns ett ganska stort problem med ditt argument och det är det faktum att hela marknaden slirar kraftigt norrut. Allt blir dyrare och det gäller inte bara "det bästa" utan när tom. instegsmodeller ligger norr om 5k så kan man inte försvara prisutvecklingen. Snart har de flesta inte ens råd med något som är mindre än 5 år gammalt och det tar död helt på marknaden.

Uhm.. tekniken i PS5 är från RDNA1-eran.. folk verkar inte gnälla på det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

4080 är inte det bästa. Det finns ett ganska stort problem med ditt argument och det är det faktum att hela marknaden slirar kraftigt norrut. Allt blir dyrare och det gäller inte bara "det bästa" utan när tom. instegsmodeller ligger norr om 5k så kan man inte försvara prisutvecklingen. Snart har de flesta inte ens råd med något som är mindre än 5 år gammalt och det tar död helt på marknaden.

5kkr 2016 (när många skaffade GTX 1060 - 1080) är dock ca. 6200:- idag med inflationen. Lägger man till att svenska kronan är svagare idag landar det nånstans kring 7000:-, vilket är vad ett mellanklasskort typ 4070 borde kosta. Så det är fortfarande överpriser på 4000-serien, men inte riktigt så illa som det verkar.

Men som sagt man måste inte köpa 4070 Ti för att ha kul. Jag är mycket nöjd med mitt 3060 Ti. Det funkar fint i 1080 - 1440p och t.o.m. ännu högre om man är villig att använda DLSS och spelet har stöd för det. Visst, kanske inte i 240 Hz men man kan ha kul i 60 - 144 Hz också.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Uhm.. tekniken i PS5 är från RDNA1-eran.. folk verkar inte gnälla på det..

PS5 har GPU från RDNA2 och inte 1. Det samma gäller XSX också 🙂
Source
Source2

Visa signatur

Main: Fractal Design Define S | be quiet! Dark Power 12 1000W | Gigabyte X570 AORUS Ultra | AMD Ryzen R9 5900X | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB | EVGA GTX 1070 | SoundBlaster X-Fi | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 | Windows 10 Professional x64
Laptop: HP EliteBook 850 G7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xenon X1:

PS5 har GPU från RDNA2 och inte 1. Det samma gäller XSX också 🙂
Source
Source2

Prestandan är dock som ett RX 5700 XT, eller 6600xt

What is the PS5 equivalent Nvidia graphics card? It should be roughly between the RTX 3060 non-Ti and Ti. The PS5 has around 10 TFLOPS of GPU compute power. If we look for a similar desktop GPU, using the same RDNA2 architecture, that's the Radeon RX 6600 XT.

Så, ett high end GPU från 2017'ish.

Folk hakar upp sig på PC att man MÅSTE ha det senaste, hela tiden.. PC är väl den mest bakåtkompatibla plattformen där är?

Optimeringen är fortfarande ''sänk grafiken tills det slutar lagga'' Annars hade ju såklart PS5 flexat med RT-teknik genom sin magiska 'optimering' i 4k 60FPS som konsolvärlden gärna vill skryta om idag.. (Begränsade titlar)

Jag hittade annat ang RDNA2

https://forum.beyond3d.com/threads/custom-rdna2-differences-b...

''So it appears the PS5 is using RDNA1 ROPs, while the XSX is using RDNA2 ROPs.
What difference can we expect to see because of this?
From what I understand one of the changes to the RDNA2 ROPs was the inclusion of VRS, which further proves that the PS5 does not have VRS.''

Permalänk
Medlem

Som sagt, 40-serien är jätte-ointressant, bortsett från 4090 för att den är ett statement för dom som struntar i priser.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

4070ti är inte det bästa.

Skrivet av Xinpei:

4080 är inte det bästa. Det finns ett ganska stort problem med ditt argument och det är det faktum att hela marknaden slirar kraftigt norrut. Allt blir dyrare och det gäller inte bara "det bästa" utan när tom. instegsmodeller ligger norr om 5k så kan man inte försvara prisutvecklingen. Snart har de flesta inte ens råd med något som är mindre än 5 år gammalt och det tar död helt på marknaden.

Ni svarar med något ni vill svara som inte alls var relevant. Man behöver inte vara rik för att spela eller ha kul. Är det svårt att förstå?
Det går att få datorer under 8k det går att spela på.
Det finns begagnade datorer.

Det tar dock INTE bort det faktum att det nya är fruktansvärt dyrt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vågat inlägg från någon med en ett år gammal användare.

En "okej" speldator har i alla tider kostat runt 10.000kr (Justerat för inflation åt båda hållen), men idag får du knappt ett kontorsgrafikkort och 8GB minne för det priset.

PC-scenen tar kål på sig själv, då vi "på den gamla goda tiden" tyckte att ett 5970 för 5800kr var så dyrt att ens @Tvelander köpte en var helt sinnesjukt (Jag killgissar lite, men det känns som att du hade ett...)
Problemet är att "price of entry" inom gaming-scenen är så satans dyrt för folk är för fokuserade på att alltid köpa det senaste - Du klarar dig rätt bra med ett 2070 för 3000kr och en processor från 2016 för att spela okej på FHD / 1440p

Det finns väl ingenting som hindrar någon att köpa ett 20xx än idag eller missar jag något med ditt argument? Det finns väl ingen självklarhet i att behöva köpa den senaste generationen bara för att den existerar så att köpa en okej speldator för 10k är fortfarande fullt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vågat inlägg från någon med en ett år gammal användare.

En "okej" speldator har i alla tider kostat runt 10.000kr (Justerat för inflation åt båda hållen), men idag får du knappt ett kontorsgrafikkort och 8GB minne för det priset.

PC-scenen tar kål på sig själv, då vi "på den gamla goda tiden" tyckte att ett 5970 för 5800kr var så dyrt att ens @Tvelander köpte en var helt sinnesjukt (Jag killgissar lite, men det känns som att du hade ett...)
Problemet är att "price of entry" inom gaming-scenen är så satans dyrt för folk är för fokuserade på att alltid köpa det senaste - Du klarar dig rätt bra med ett 2070 för 3000kr och en processor från 2016 för att spela okej på FHD / 1440p

Eller mer 1440p

Finns fortfarande vettiga byggen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ni svarar med något ni vill svara som inte alls var relevant. Man behöver inte vara rik för att spela eller ha kul. Är det svårt att förstå?
Det går att få datorer under 8k det går att spela på.
Det finns begagnade datorer.

Det tar dock INTE bort det faktum att det nya är fruktansvärt dyrt.

Speldator för 10K om man kan bygga och installera Windows själv;
https://komponentkoll.se/bygg/zqOVg

"måste vara "rik" för att kunna spela och ha kul med folk!"

Vad är det du INTE kan spela på denna dator?
Vad krävs för att DU ska ha kul?
Dra ned inställningarna litegrann så är allt spelbart på denna. Även i 1440p.

Sedan finns det färdiga datorer kring 10k som det går att spela på också, om man helt är ointresserad av att bygga och installera.
https://www.dustinhome.se/product/5011317371/mag-infinite-s3?...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-pavilion-gaming-desk...

Behöver du skärm, mus och tangentbord? Skärmar har aldrig varit billigare. Mus och tangentbord finns i alla prisklasser precis som förr. Kanske även ännu billigare nu för att få något bra.

Ja, detta är långt ifrån det bäst. Det bästa är jävligt dyrt idag. Det är tråkigt.
Men att säga att man måste vara rik för att spela och ha kul med vänner, det stämmer absolut inte. I så fall har du andra problem som stoppar dig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av freevorn:

Jag tolkar tweet'et enligt följande. Ni blir blåsta på 4080 så köp vår 4070 ti där ni också blir blåsta, bara inte lika blåsta (fast i
~prestanda per krona blir ni egentligen lika blåsta).

Sen att MSi ger en känga till sin viktigaste GPU leverantör känns konstigt. Tänker att den fått ok (eller rent av är skapad) av NVidias pr avdelning för att "gaslight'a" oss. Hålla igång snacket och känslorna. Jag har bara dessa ord. Vilka rövar!

MSI kanske ska rannsaka sig själva! Likadant med de andra tredjepartstillverkarna. De har verkligen saltat priserna efter Nvidia med deras modeller. Extremt få modeller som ligger nära MSRP de andra modellerna ligger alltifrån 1500-4000kr mer än normalpriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

MSI kanske ska rannsaka sig själva! Likadant med de andra tredjepartstillverkarna. De har verkligen saltat priserna efter Nvidia med deras modeller. Extremt få modeller som ligger nära MSRP de andra modellerna ligger alltifrån 1500-4000kr mer än normalpriset.

De får ju köpa in korten dyrare än msrp 🤣 skall de sälja med förlust?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

De får ju köpa in korten dyrare än msrp 🤣 skall de sälja med förlust?

Köpa dyrare än än msrp? Du verkar inte ha någon vidare koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köpa dyrare än än msrp? Tror inte du har någon bra koll.

De tjänar ju 2-3%/kort enligt evga... Så gör matten själv 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

De tjänar ju 2-3%/kort enligt evga... Så gör matten själv 😊

Det där stämmer inte! De ligger närmare 10-15%.