Intels planer för Arc-grafikkort fram till 2024 hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Intels planer för Arc-grafikkort fram till 2024 hittar ut på webben

Nya uppgifter talar för att nästa generations Arc-grafikkort lanseras i början av 2024 i form av "Battlemage" och arkitekturen Xe 2 HPG.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte gå sämre än det nuvarande stolpskottet. Va hyped på något annat men så dåligt till det priset 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Kan ju inte gå sämre än det nuvarande stolpskottet. Va hyped på något annat men så dåligt till det priset 😅

Sluta jinxa dem , de försöker ju iaf 😇

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

MLID sade i sin famösa video från förra årets ände att Battlemage om han skulle vara optimistisk skulle bli en "tile" dvs inbyggd grafik i laptops kanske, inte performance och inte diskreta kort. Det blir intressant att se om den infon visar sig mer korrekt än en utdaterad roadmap. Det är iaf kolsvart uppenbart att ett Nvidia som har 95% av marknaden inte är en optimal kurs.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ja asså hade dom bara inte rent av ljugit om priset och faktiskt hållit det dom lovade så hade juuh faktiskt korten som finns idag varit extremt prisvärda och förmodligen värda dom problem som uppstår med korten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Glädjande att Intel inte bara gav upp efter första generationen som ju gick sisådär...

Kämpa Intel, det behövs en till aktör på GPU-marknaden, både AMD och Nvidia har drabbats av storhetsvansinne!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Snusfri

Nämen, Intel hade ju lagt ner hela Arc-serien, för det var det någon på YouTube som sa..

Nuvarande Arc är även det det bra kort till bra priser, letar man bra pris/prestanda så är A770 för ~4-4500:- ett riktigt bra val.
Speciellt nu när Intel börjat få till bra drivrutiner med.

Intel behövs på GPU-marknaden, det pressar priser och innovation.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Glädjande att Intel inte bara gav upp efter första generationen som ju gick sisådär...

Kämpa Intel, det behövs en till aktör på GPU-marknaden, både AMD och Nvidia har drabbats av storhetsvansinne!

Helt rätt, jag funderar på att köpa en och ha som minne bara för att supporta de.

Permalänk
Medlem

Under 250W låter för mig som att de siktar på låg/mellan-segmentet igen. Inget med den effektbudgeten kan nå nära toppen om det inte är 4x mängden kisel

Permalänk
Skrivet av THB:

Nämen, Intel hade ju lagt ner hela Arc-serien, för det var det någon på YouTube som sa..

Nuvarande Arc är även det det bra kort till bra priser, letar man bra pris/prestanda så är A770 för ~4-4500:- ett riktigt bra val.
Speciellt nu när Intel börjat få till bra drivrutiner med.

Intel behövs på GPU-marknaden, det pressar priser och innovation.

Varför vara betatestare när man kan få ett RX 6600 eller ett RTX 3060 som både har stabilare drivrutiner, drar mycket mindre och är billigare än ett A770 även om det handlar om några hundralappar.

Köper man ett Intel grafikkort har man inte gjort en tillräcklig bra research.

Permalänk
Medlem

Nvidia suger och intel suger.

Det här forumet är så sjukt AMD så man kan tro att AMD betalar er allihopa snart 😂

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Kämpa på. Behövs verkligen en frälsare som kan ta tillbaka grafikkortspriserna till där de ska vara. Det är rätt kört med bara två aktörer, men med tre så borde vi av nödvändighet få lite prispress. Så hoppas verkligen på detta. AMD's och Nvidias tyranniduopol måste få ett slut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nvidia suger och intel suger.

Det här forumet är så sjukt AMD så man kan tro att AMD betalar er allihopa snart 😂

For what it's worth så hade jag ett Nvidiakort under ett par rätt intressanta buggar på Linux-sidan, hursomhelst: på CPU-sidan är det betydligt intressantare än på GPU-sidan. På GPU-sidan är det ett stort företag som har en jättelik majoritet av marknaden och en utmanare som följer efter i prissättning. I teorin är det konkurrens men det syns inte så bra på priserna. Jag hoppas verkligen att Intel inte ger upp diskreta grafikkort för gamers, även om de inte siktar på toppskiktet. De organiserade ju om en del nyligen på grafiksidan så less Raja https://www.windowscentral.com/hardware/computers-desktops/in... , dec 2024 borde det vara klart ungefär vad deras avsikt var.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nvidia suger och intel suger.

Det här forumet är så sjukt AMD så man kan tro att AMD betalar er allihopa snart 😂

Alla e sämst åtminstone på gpu sidan sett till pris/prestanda. Det tycker jag det råder konsensus om numer på forumet. Ingen vill ha det såhär. Däremot är det lättare att tycka illa om Nvidia för de har varit i förarsätet sålänge och är ju de som är mest drivande i nuvarande priser med tanke på deras marketshare. Skinnjackan sade väl i somras att prisjusteringar för 3000 serien skulle komma men det har en inte sett röken av. Personligen tycker jag det är dags för Finansinspektioner runt om i världen att ta en titt på vad framförallt Nvidia och amd håller på med. Ingen av de nya produkterna är i direkt kollisionskurs med varandra pris/prestandamässigt och efterfrågan är usel för allt som inte är 4090 och 7900xtx. En börjar ju undra hur länge de får hålla på innan det blir förändring i priser. Om inte av de själva så yttre institutioner. För så som det är nu är inte hållbart eller början på avvecklingen av pc som spelplattform för icke entusiaster men det kanske är det amd o Nvidia vill :shrug:

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Alla e sämst åtminstone på gpu sidan sett till pris/prestanda. Det tycker jag det råder konsensus om numer på forumet. Ingen vill ha det såhär. Däremot är det lättare att tycka illa om Nvidia för de har varit i förarsätet sålänge och är ju de som är mest drivande i nuvarande priser med tanke på deras marketshare. Skinnjackan sade väl i somras att prisjusteringar för 3000 serien skulle komma men det har en inte sett röken av. Personligen tycker jag det är dags för Finansinspektioner runt om i världen att ta en titt på vad framförallt Nvidia och amd håller på med. Ingen av de nya produkterna är i direkt kollisionskurs med varandra pris/prestandamässigt och efterfrågan är usel för allt som inte är 4090 och 7900xtx. En börjar ju undra hur länge de får hålla på innan det blir förändring i priser. Om inte av de själva så yttre institutioner. För så som det är nu är inte hållbart eller början på avvecklingen av pc som spelplattform för icke entusiaster men det kanske är det amd o Nvidia vill :shrug:

Gaming är typ 5-10% av deras omsättning... Jag tror knappt de bryr sig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Testpilot
Skrivet av palusa:

Nvidia suger och intel suger.

Det här forumet är så sjukt AMD så man kan tro att AMD betalar er allihopa snart 😂

Nvidia och Intel har bra produkter, men vedervärdiga affärsstrategier.

Är inte speciellt svårt att heja på AMD även om de objektivt presenterar sämre produkter emellanåt. Kan i vissa sammanhang kallas att rösta med plånboken också, något jag själv tänker göra inför nästa grafikkortsköp.

Kort sagt vad detta innebär i praktiken är att jag kommer köpa från AMD oavsett om de eventuellt är dyrare eller har sämre prestanda för samma pris, av det enkla skälet att jag är såpass less på allt vad Nvidia gjort, gör och vart de står idag för mig som konsument med sina anti-konsument metoder.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Alla e sämst åtminstone på gpu sidan sett till pris/prestanda. Det tycker jag det råder konsensus om numer på forumet. Ingen vill ha det såhär. Däremot är det lättare att tycka illa om Nvidia för de har varit i förarsätet sålänge och är ju de som är mest drivande i nuvarande priser med tanke på deras marketshare. Skinnjackan sade väl i somras att prisjusteringar för 3000 serien skulle komma men det har en inte sett röken av. Personligen tycker jag det är dags för Finansinspektioner runt om i världen att ta en titt på vad framförallt Nvidia och amd håller på med. Ingen av de nya produkterna är i direkt kollisionskurs med varandra pris/prestandamässigt och efterfrågan är usel för allt som inte är 4090 och 7900xtx. En börjar ju undra hur länge de får hålla på innan det blir förändring i priser. Om inte av de själva så yttre institutioner. För så som det är nu är inte hållbart eller början på avvecklingen av pc som spelplattform för icke entusiaster men det kanske är det amd o Nvidia vill :shrug:

Priserna kommer ju ligga kvar på dessa nivåer enda tills konsumenterna slutar att köpa korten för dessa pris varför ska dom annars gå ner i pris ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

ARC A770 som kort i "budgetklass" har riktigt bra pris/prestanda med potential att bli bättre. För mig är istället det största problemet dess höga effekt i idle (40W!), som på en del moderkort kan förbättras genom att fippla med PCI-E-parametrar, men inte på alla (inte mitt). Intel själva säger att det är något som får lösas i nästa generation hårdvara, inte i nya drivrutiner som man kunde hoppats. Tyvärr oacceptabelt för den som ofta använder datorn till annat än spel. Intels eget kort är snyggt och kompakt, men låter för mycket i idle, något som avhjälps i tredjepartskort (som dock är biffigare).

Permalänk
Medlem

Förvånar mig lite att Intel inte redan åter igen skulle skrotat tanken på att sälja grafikkort.

Men bra för konsumenter om de faktiskt kan ta fram något att kunna konkurrera med om 2-3 år.

Jag tror de faktiskt har insett att om de lämnar banan fri för Nvidia och allt kring AI relaterat så skulle Intel förr eller senare tappa stora andelar av en del hårdvara i serversegmentet.

Permalänk
Medlem

Den här läckan ser ut som om den är planterad för att låta folk ana att det finns en framtid, efter allt snack om att hela produktlinjen var nerlagd.

Skrivet av THB:

Nämen, Intel hade ju lagt ner hela Arc-serien, för det var det någon på YouTube som sa..

Nja, det var inte riktigt vad han sa. Uttalandet var att Battlemage skulle komma i precis en modell (alltså ett chip, de kommer säkert att binna det till flera) och att framtiden för Celestial var ytterst oklar. Han var också tydlig med om att de garanterat skulle fortsätta med målet mot datacenter-kort. Sedan dess har Intel lagt ner gruppen som utvecklade chippen och degraderat Raja Kohduri, så han var inte alldeles ute och cyklade.

Citat:

Intel behövs på GPU-marknaden, det pressar priser och innovation.

Absolut att det behövs mer konkurrens, men då måste de var långt mycket bättre än så här. Att skicka ut Kohduri ordentligt vore ett bra första steg.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av noobs:

Kan ju inte gå sämre än det nuvarande stolpskottet. Va hyped på något annat men så dåligt till det priset 😅

Tycker ändå arc a770 ser riktigt prisvärd ut, runt 3070 prestanda fast betydligt lägre pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Priserna kommer ju ligga kvar på dessa nivåer enda tills konsumenterna slutar att köpa korten för dessa pris varför ska dom annars gå ner i pris ?

Just nu når GPU försäljning den lägsta siffran på 20 år. Cypto är dött och pandemin över. Var är reaktionerna från nvidia och amd? https://www.tomshardware.com/news/sales-of-desktop-graphics-c.... Som jag skrev i min avslutande mening, nvidia och amd kanske gett upp på gaming och satsar allt på företagande ändamål för sina GPUer. I så fall kommer ju PC gaming krympa markant.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Just nu når GPU försäljning den lägsta siffran på 20 år. Cypto är dött och pandemin över. Var är reaktionerna från nvidia och amd? https://www.tomshardware.com/news/sales-of-desktop-graphics-c.... Som jag skrev i min avslutande mening, nvidia och amd kanske gett upp på gaming och satsar allt på företagande ändamål för sina GPUer. I så fall kommer ju PC gaming krympa markant.

Folk köper ju fortfarande korten och NVIDIA går nog mer plus med dessa priser och marginaler även fast försäljningen totalt sätt är lägre. En om det skulle sälja korten till det gamla priserna med mycket lägre marginaler som det brukade göra.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Rykte säger att dessa kommer bli bra peng för prestanda.

Nvidia däremot kommer få de svårt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Rykte säger att dessa kommer bli bra peng för prestanda.

Nvidia däremot kommer få de svårt.

Har du varit i framtiden?

Permalänk
Medlem

Synd att Intels roadmap på GPU-sidan inte är mer aggressiv. Det behövs verkligen mer konkurrens på den fronten. Oligopol är inte bra för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför vara betatestare när man kan få ett RX 6600 eller ett RTX 3060 som både har stabilare drivrutiner, drar mycket mindre och är billigare än ett A770 även om det handlar om några hundralappar.

Köper man ett Intel grafikkort har man inte gjort en tillräcklig bra research.

För att de flesta av oss här har ett teknikintresse och tycker betatestning är kul? Perfekt teknik märks ju inte. Som att vara bilintresserad o gilla att meka o sen köpa en hyfsat ny Toyota.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3