AMD: "Radeon RX 7900 XTX har ångkammare med för lite vätska"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

hur lång tid tar det innan vätskan som finns i vaporchambern dunstar bort och då har man mer eller mindre en useless kylare? kan man refilla på något sett?

Är det du Dolph?

https://www.youtube.com/watch?v=IxVl2o3DKc8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så typ en tredjedel av de sålda korten är "en väldigt liten andel? Enligt Der8auers undersökning var det ju typ 30% som hade problem. ...

En undersökning bland dem som är intresserade av problemet och villiga att svara på enkäten? Känns lite väl vinklat att dra slutsatsen att 30% globalt har problem. Slutsatsen man kan dra (med stor signifikans) är att mindre än 30% är drabbade.

Skrivet av dakke:

Hur lång tid tar det innan vätskan som finns i vaporchambern dunstar bort...?

Som de andra har skrivit är det ett slutet system. Vattnet i kammaren ska dunsta kontinuerligt. Samtidigt kondenseras den bildade ångan i rören vid kylflänsarna.

Skrivet av weenan:

Någon som kan förklara varför en ångkammare med för lite vätska funkar i vertikalt läge men inte i horisontellt?

Borde rimligtvis fungera bäst i horisontellt läge, med kylaren uppåt! (Något som Der8auer inte testade.)

Skrivet av Finwë:

Förstår inte varför de inte återkallar samtliga kort och åtgärdar problemet?

Skrivet av slusk:

Frågan är varför dom skulle göra det om dom nu vet vilka serienummer som är drabbade?

Nu verkar ju problemet vara relaterat till vissa (identifierade?) batcher av ångkammare.
Det är tveksamt om de har så bra spårbarhet på komponenterna hela vägen att de vet vilken batch av ångkammare som använts till vilken batch av grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nvidia var inte "supersnabba" och de var tysta länge, det var först när Igors Lab och Gamers Nexus verkligen gick in på djupet och först då tog de någon form av ansvar för det med ett kort meddelande där de skyller på användarna istället för att erkänna att designen inte är 100%, det ska vara extremt lätt att "klicka" i kontakten.

Jag har inga illusioner om att något av dessa två företag bryr sig om oss, de vill endast tjäna maximalt med pengar

Mvh

Nvidia ersatte kort från början till skillnad från AMD och det var ett användarfel till skillnad från AMD. Din summering kan vi vara överens om.

Igor var för övrigt ute och cycklade hela tiden....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så typ en tredjedel av de sålda korten är "en väldigt liten andel? Enligt Der8auers undersökning var det ju typ 30% som hade problem. AMD tjänar inte på att ljuga i det här läget så det borde de låta bli.

Väldigt liten andel som kommit fram till VDn och fastnat i dess skalle😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här med att skicka in sitt kort för att få det åtgärdat, de borde skeppa ut kort till ÅF som de vet är drabbade eftersom de tydligen hade koll på vilka batchar det handlade om.
Sen borde konsumenterna bara kunna gå till ÅF och byta ut sitt kort mot ett nytt så kan AMD’s leverantör göra det som behövs på de korten och förpacka dem igen och sälja dem till nedsatt pris.

Det hade varit ett bra sätt att hantera det på, att behöva skeppa iväg kortet är det sämre alternativet och mågot kunder kommer att komma ihåg.

Jag tycker att det är väldigt dåligt hanterat av AMD, det är de som clownat sig och då ska inte kunderna behöva bita i det sura äpplet.

Permalänk
Medlem

De pratar om Made-by-AMD kort och partnerkort, men hur vet jag vilket som är vilket? Jag letar efter ett XTX kort men har ingen aning om vilka som är byggda av AMD och därmed har en risk jäntemot "partnerkorten".

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

De pratar om Made-by-AMD kort och partnerkort, men hur vet jag vilket som är vilket? Jag letar efter ett XTX kort men har ingen aning om vilka som är byggda av AMD och därmed har en risk jäntemot "partnerkorten".

De heter MBA på slutet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De heter MBA på slutet

Det vore ju fantastiskt tydligt om så vore fallet. Dock har jag inte sett MBA någonstans (här i USA). Se dessa kort till exempel: https://www.microcenter.com/search/search_results.aspx?N=&cat...

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Det vore ju fantastiskt tydligt om så vore fallet. Dock har jag inte sett MBA någonstans (här i USA). Se dessa kort till exempel: https://www.microcenter.com/search/search_results.aspx?N=&cat...

De där två är Powercolors egna design. Så de är säkra att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nvidia ersatte kort från början till skillnad från AMD och det var ett användarfel till skillnad från AMD. Din summering kan vi vara överens om.

Igor var för övrigt ute och cycklade hela tiden....

Är det verkligen ett användarfel när man inte kan göra annat än att böja kabeln något p g a platsbrist i 97% av alla lådor som finns på marknaden? Flera stora på youtube har tagit upp detta och samtliga säger att det är en dålig konstruktion. Detta diskuteras flitigt på Nvidia's egna forum. Det är ingen som egentligen vet hur stort problemet är för Nvidia kör locket på stilen än. I mina ögon är det en ingenjörsmiss, för det kan knappast vara sitt eget fel om man tvingas ha lådan öppen för att man ska kunna följa de medföljande instruktionerna. Dock bra att de väljer goodwill spåret.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Är det verkligen ett användarfel när man inte kan göra annat än att böja kabeln något p g a platsbrist i 97% av alla lådor som finns på marknaden? Flera stora på youtube har tagit upp detta och samtliga säger att det är en dålig konstruktion. Detta diskuteras flitigt på Nvidia's egna forum. Det är ingen som egentligen vet hur stort problemet är för Nvidia kör locket på stilen än. I mina ögon är det en ingenjörsmiss, för det kan knappast vara sitt eget fel om man tvingas ha lådan öppen för att man ska kunna följa de medföljande instruktionerna. Dock bra att de väljer goodwill spåret.

Ja det är användarfel då kabeln inte var ansluten till att börja med, klickar den i kontakten kan man böja precis hur man vill utan att den rubbar sig.

Det negativa med designen är feedbacken av fullt säte, har man nedsatt känsel i fingrar och nedsatt hörsel kan det vara lätt att missa när den är korrekt ansluten. Eller så är man för försiktig och tror man missade det något vaga klicket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Är det verkligen ett användarfel när man inte kan göra annat än att böja kabeln något p g a platsbrist i 97% av alla lådor som finns på marknaden? Flera stora på youtube har tagit upp detta och samtliga säger att det är en dålig konstruktion. Detta diskuteras flitigt på Nvidia's egna forum. Det är ingen som egentligen vet hur stort problemet är för Nvidia kör locket på stilen än. I mina ögon är det en ingenjörsmiss, för det kan knappast vara sitt eget fel om man tvingas ha lådan öppen för att man ska kunna följa de medföljande instruktionerna. Dock bra att de väljer goodwill spåret.

På många kort sitter kontakten dumt till med tanke på hur breda korten är och hur stor adaptern är för dom som inte har skaffat nytt nätagg än. Böja kabeln är inge problem, får man inte plats med det i lådan lär man kolla det innan man köper precis som alltid. På den punkten är Nvidias kort bland dom bästa eftersom dom åtminstone har kontakten vinklad.

Där kontakten smält är det 100% användarfel av allt som undersökts offentligt och enligt rapporterna även allt som lämnats in till Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

hur lång tid tar det innan vätskan som finns i vaporchambern dunstar bort och då har man mer eller mindre en useless kylare? kan man refilla på något sett?

Så lång tid det tar för vatten att tränga igenom koppar... Väldigt väldigt väldigt lång tid alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Det vore ju fantastiskt tydligt om så vore fallet. Dock har jag inte sett MBA någonstans (här i USA). Se dessa kort till exempel: https://www.microcenter.com/search/search_results.aspx?N=&cat...

https://www.inet.se/kategori/168/amd-radeon?filter=%7B%22prop...

Alla med referens design heter MBA typ
https://www.inet.se/produkt/5413220/sapphire-radeon-rx-7900-x...
Eller
https://www.inet.se/produkt/5413153/powercolor-radeon-rx-7900...

Vad jag förstått det som kommer MBA att försvinna efter första batcherna då de är nedsatta genom amd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Ångkammaren låter i praktiken som ett passivt kylsystem. Borde sitta en 12V minikompressor för att hjälpa till med kondensering/förångning. Sen kan jag tycka att det borde sitta lodrätt.

Är det fastslaget vilket köldmedium som det gäller?

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det här med att skicka in sitt kort för att få det åtgärdat, de borde skeppa ut kort till ÅF som de vet är drabbade eftersom de tydligen hade koll på vilka batchar det handlade om.
Sen borde konsumenterna bara kunna gå till ÅF och byta ut sitt kort mot ett nytt så kan AMD’s leverantör göra det som behövs på de korten och förpacka dem igen och sälja dem till nedsatt pris.

Det hade varit ett bra sätt att hantera det på, att behöva skeppa iväg kortet är det sämre alternativet och mågot kunder kommer att komma ihåg.

Jag tycker att det är väldigt dåligt hanterat av AMD, det är de som clownat sig och då ska inte kunderna behöva bita i det sura äpplet.

Pressmeddelandet var säkerligen riktat mot den amerikanska marknaden där det typisk är kunden själv som kontaktar tillverkaren. I Sverige har vi reklamationsrätten som hänvisar till återförsäljaren, så det blir naturligt att hantera garantiärenden på samma sätt.

Inte mer än en kulturskillnad helt enkelt. Personligen tycker jag även att vår kultur med att ha återförsäljare mellan oss och tillverkare är väldigt bra, eftersom återförsäljare representerar mer än en kund i taget och på så sätt har mycket större handlingakraft än en enskild privatperson. Med andra ord; det är lättare för en tillverkare att mota bort 10 individuella andrahandskunder än en återförsäljare med 10 defekta produkter.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Ångkammaren låter i praktiken som ett passivt kylsystem. Borde sitta en 12V minikompressor för att hjälpa till med kondensering/förångning. Sen kan jag tycka att det borde sitta lodrätt.

Är det fastslaget vilket köldmedium som det gäller?

Det är vanligt vatten tillsammans med korrekt (under-) tryck som ser till att det kokar vid rätt temperatur och kondenserar vid den temperatur som kylflänsarna kan skapa

Hur skulle en kompressor hjälpa? Själva kammaren är helt sluten, alltså igen-lödd så inget kan komma in eller ut

Felstavnkng
Permalänk
Medlem

En intressant video som visar hur effektivt en "heatpipe" fungerar. Är väl samma princip med en ångkammare, men vore intressant att se liknande test med en ångkammare.

Permalänk

Behövs väl ett övertryck ihop med ett stryporgan också för att kylsystemet ska fungera, en motor eller kompressor skulle kunna fixa det. Annars så ser jag det som att det blir tryckutjämning över hela systemet.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Behövs väl ett övertryck ihop med ett stryporgan också för att kylsystemet ska fungera, en motor eller kompressor skulle kunna fixa det. Annars så ser jag det som att det blir tryckutjämning över hela systemet.

Motorn är värmeskillnaden, en så kallad ’heat engine’

Av kylan blir ångan till vätska igen, sedan med kapillärkraft sugs det tillbaka till värmekällan och förångas där. Sedan kondenserar ny ånga till vätska och slutet loopen

Detta överför bara värme, inte skapar en kall och en varm sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Behövs väl ett övertryck ihop med ett stryporgan också för att kylsystemet ska fungera, en motor eller kompressor skulle kunna fixa det. Annars så ser jag det som att det blir tryckutjämning över hela systemet.

Det är väl tryckutjämningen som gör att det fungerar. Skapar ett ständigt flöde i systemet mellan högre tryck (varmt) till lägre tryck (kallt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.inet.se/kategori/168/amd-radeon?filter=%7B%22prop...

Alla med referens design heter MBA typ
https://www.inet.se/produkt/5413220/sapphire-radeon-rx-7900-x...
Eller
https://www.inet.se/produkt/5413153/powercolor-radeon-rx-7900...

Vad jag förstått det som kommer MBA att försvinna efter första batcherna då de är nedsatta genom amd

Ingen av de affärer jag sett i USA har visat `MBA` som term. Så antingen finns inga såna kort i USA eller så märks de inte ut som `MBA`.

[XFX 7900XTX](https://www.bestbuy.com/site/xfx-radeon-rx-7900xtx-24gb-gddr6...)
[Gigabyte 7900XTX](https://www.bestbuy.com/site/gigabyte-radeon-rx-7900xtx-24gb-...)
[Asrock 7900XTX](https://www.microcenter.com/product/661891/asrock-amd-radeon-...)
[Saphire 7900XTX](https://www.microcenter.com/product/661399/sapphire-technolog...)
[Powercolor 7900XTX](https://www.microcenter.com/product/661654/powercolor-amd-rad...)

Etc

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Ingen av de affärer jag sett i USA har visat `MBA` som term. Så antingen finns inga såna kort i USA eller så märks de inte ut som `MBA`.

[XFX 7900XTX](https://www.bestbuy.com/site/xfx-radeon-rx-7900xtx-24gb-gddr6...)
[Gigabyte 7900XTX](https://www.bestbuy.com/site/gigabyte-radeon-rx-7900xtx-24gb-...)
[Asrock 7900XTX](https://www.microcenter.com/product/661891/asrock-amd-radeon-...)
[Saphire 7900XTX](https://www.microcenter.com/product/661399/sapphire-technolog...)
[Powercolor 7900XTX](https://www.microcenter.com/product/661654/powercolor-amd-rad...)

Etc

De där korten är alla MBA (Made By AMD). Syns på designen då de har en väldigt tydlig eget uttryck utseendemässigt. Powercolor döper sina egna (förutom att det syns tydligt på designen) till "Red Devil", "Hellhound" osv. Sapphire till "Nitro+", "Pulse" osv. XFX till "Merc", "Swft" osv. Finns fler exempel som Asus Strix och MSI Gaming X.

Jag håller med om att AMD inte sköter detta bra när de låter partnertillverkarna sätta sina varumärken på referenskorten. De borde ta steget till att bara sälja referenskort med sitt eget märke. Men det det är väl en tidsfråga innan de gör det. Som det är nu blir det lätt förvirrande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Oooh shit... uuuhmmm...mmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

<Uppladdad bildlänk>
Oooh shit... uuuhmmm...mmmm

Dock ett defekt kort som inte har något alls att göra med kylarproblemen. Bra att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Dock ett defekt kort som inte har något alls att göra med kylarproblemen. Bra att ha i åtanke.

Ja det är ju det han säger i videon. Hade det hamnat på Reddit av någon användare så hade det blivit ett jävla hallå. Skrattade mer åt hans reaktion när det hände

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

<Uppladdad bildlänk>
Oooh shit... uuuhmmm...mmmm

"I want to raise a bit of awareness; when it comes to these kind of drama things, its very easy to jump on the train and say that the defective vaporchamber killed this card this card is now broken. It is possible, but I also want to point out that we will not be able to find out if this was the case or not. And eventough if I have two confirmed cases, it could also just be coincidence and that these cards would've died anyway, you just don't know. And in these kinds of situations where drama is building up, you always have to think about, like, you always have to be careful what you're doing with this kind of information.

I could just stand here and make a huge amount of drama out of this and say that "this is killing the card", but you won't know - and it's the same if someone posts on reddit and says he had the hotspot problem, and his card is now dead. There is like no direct correlation, or at least you cannot figure out if there is a direct correlation or not. And I want to raise abit of awareness with this part of the video, how to work with this kind of information if you recieve it during such a sensitive topic." -der8auer

Bara så du vet, genom att bara posta den bilden utan kontext så gör du precis det som der8auer säger att man inte ska göra och vara försiktig med i samma video bilden är tagen ifrån.

Det kanske inte var syftet dock, så du ska nog redigera ditt inlägg till att vara mer än en bild på ett brinnande 7900 XTX och texten "Oooh shit... uuuhmmm...mmmm", för folk som inte tittar på videon i inlägget innan bilden vet inte att 1) det är der8auers egna reaktion och 2) kommer tro att kortet brinner pga. ångkammarproblemet - för det är det som tråden handlar om och därmed vad kontexten är - när så nödvändigtvis inte är fallet.

Du lurade nästan mig tills jag faktiskt tittade på videon och insåg "vänta lite nu..."...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag skulle nog påstå att detta är ett betydligt allvarligare fel än Nvidias brinnande 12+4pins-kontakter - tyvärr, för AMD behövde verkligen inte detta just nu.

Att det skulle vara betydligt allvarligare vill jag nog inte hålla med om rent generellt, men det beror kanske hur man ser på det och för vem.

För min del så tycker jag nog att generellt sett så var Nvidias problem betydligt allvarligare. Konsekvensen för kunden kunde vara en förstörd burk och i värsta fall kunde det ju börja brinna, något som i sin tur teoretiskt sett skulle kunna leda till något riktigt illa. AMDs problem är ju mer att kunden betalat dyrt för ett kort som inte presterar som det ska. Givetvis surt som fan om man har lagt ut sina surt förvärvade slantar på kortet.

För AMD är det förstås surt, men om AMD lyckas hantera det hela på ett bra sätt så kan dom nog få ut lite goodwill ur det. Dock kostar det förstås en del om dom ska hantera det på ett riktigt bra sätt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Att det skulle vara betydligt allvarligare vill jag nog inte hålla med om rent generellt, men det beror kanske hur man ser på det och för vem.

För min del så tycker jag nog att generellt sett så var Nvidias problem betydligt allvarligare. Konsekvensen för kunden kunde vara en förstörd burk och i värsta fall kunde det ju börja brinna, något som i sin tur teoretiskt sett skulle kunna leda till något riktigt illa. AMDs problem är ju mer att kunden betalat dyrt för ett kort som inte presterar som det ska. Givetvis surt som fan om man har lagt ut sina surt förvärvade slantar på kortet.

För AMD är det förstås surt, men om AMD lyckas hantera det hela på ett bra sätt så kan dom nog få ut lite goodwill ur det. Dock kostar det förstås en del om dom ska hantera det på ett riktigt bra sätt.

Som isolerad händelse så är så klart en potentiellt brinnande dator allvarligare än ett överhettat/trasigt grafikkort, det borde alla vara överens om - men rent allmänt är ~50 brinnande kontakter* inte alls lika allvarligt som tusentals (+okänt mörkertal) feldesignade grafikkort som behöver repareras/bytas ut. AMDs fadäs i detta fallet kommer ta mycket längre tid att korrigera och åtgärda för kunden, och kosta betydligt mer för företaget än Nvidias.

(*Mig veterligen så var det ingen av dessa ~50 som fick en förstörd dator, än mindre skador på liv och lem, och jag har inte hört om fler RTX 4090-relaterade incidenter sedan orsaken fastställdes. Det kan så klart vara så att folk skäms för att gå ut med det retroaktivt när det kommit fram att det främst är handhavandefel som ligger bakom, så de sköter reklamationsärendet med Nvidia tyst och privat utan att gnälla av sig på reddit.)

Med facit i hand så hade Nvidias problem potentiellt kunnat vara extremt mycket allvarligare (om det faktiskt började brinna på riktigt hemma hos användare och/eller om det var tusentals drabbade och inte bara ~50), men så blev aldrig fallet och nu känns det som att "kontakt-problematiken" med RTX 4090 är åtgärdad och avklarat. Personerna vars kontakter brann har blivit kompenserade och nu kan alla gå vidare. "Ångkammar-problematiken" med RX 7900 XTX däremot, har långt kvar innan den är åtgärdad och avklarad för alla som drabbats.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.