Permalänk
Medlem

Undrar hur många av de som är överviktiga här, som dessutom är överarbetade och/eller deprimerade?

Jag är själv i den sitsen (igen) att jag inte har någon energi kvar till NÅGONTING när arbetsdagen är slut, men pallrar mig oftast och tränar tre gånger i veckan ändå, på ren jävelskap. Det känns bättre just då, men till skillnad från de som får lättare att sova så har jag ännu svårare att komma ner i varv efter träning än om jag inte tränar, vilket gör att sömnen blir lidande.

Att laga mat är ett riktigt mörker för jag orkar inte, och när man väl lagar mat så är energinivån helt tom så att man knappt ids äta. Lättast för hjärnan är då istället att fara via lokala matbutiken på väg hem från jobbet och köpa en Billys eller koka makaroner och köttbullar, steka potatisbullar och bacon eller nåt annat halvrat som jag vet är relativt eller väldigt kasst, men innehåller energi på 15 minuter.

Men att vara utarbetad gör att självdisciplinen blir mycket lidande

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Undrar hur många av de som är överviktiga här, som dessutom är överarbetade och/eller deprimerade?

Jag är själv i den sitsen (igen) att jag inte har någon energi kvar till NÅGONTING när arbetsdagen är slut, men pallrar mig oftast och tränar tre gånger i veckan ändå, på ren jävelskap. Det känns bättre just då, men till skillnad från de som får lättare att sova så har jag ännu svårare att komma ner i varv efter träning än om jag inte tränar, vilket gör att sömnen blir lidande.

Att laga mat är ett riktigt mörker för jag orkar inte, och när man väl lagar mat så är energinivån helt tom så att man knappt ids äta. Lättast för hjärnan är då istället att fara via lokala matbutiken på väg hem från jobbet och köpa en Billys eller koka makaroner och köttbullar, steka potatisbullar och bacon eller nåt annat halvrat som jag vet är relativt eller väldigt kasst, men innehåller energi på 15 minuter.

Men att vara utarbetad gör att självdisciplinen blir mycket lidande

Har du provat att förbereda matlådor för 7 dagar framåt på en ledig dag?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Undrar hur många av de som är överviktiga här, som dessutom är överarbetade och/eller deprimerade?

Jag är själv i den sitsen (igen) att jag inte har någon energi kvar till NÅGONTING när arbetsdagen är slut, men pallrar mig oftast och tränar tre gånger i veckan ändå, på ren jävelskap. Det känns bättre just då, men till skillnad från de som får lättare att sova så har jag ännu svårare att komma ner i varv efter träning än om jag inte tränar, vilket gör att sömnen blir lidande.

Att laga mat är ett riktigt mörker för jag orkar inte, och när man väl lagar mat så är energinivån helt tom så att man knappt ids äta. Lättast för hjärnan är då istället att fara via lokala matbutiken på väg hem från jobbet och köpa en Billys eller koka makaroner och köttbullar, steka potatisbullar och bacon eller nåt annat halvrat som jag vet är relativt eller väldigt kasst, men innehåller energi på 15 minuter.

Men att vara utarbetad gör att självdisciplinen blir mycket lidande

Gör storkok på söndagar, så att du har färdiga middagar i veckorna. Det tar marginellt mer tid, än att laga endast för kvällen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Undrar hur många av de som är överviktiga här, som dessutom är överarbetade och/eller deprimerade?

Jag är själv i den sitsen (igen) att jag inte har någon energi kvar till NÅGONTING när arbetsdagen är slut, men pallrar mig oftast och tränar tre gånger i veckan ändå, på ren jävelskap. Det känns bättre just då, men till skillnad från de som får lättare att sova så har jag ännu svårare att komma ner i varv efter träning än om jag inte tränar, vilket gör att sömnen blir lidande.

Att laga mat är ett riktigt mörker för jag orkar inte, och när man väl lagar mat så är energinivån helt tom så att man knappt ids äta. Lättast för hjärnan är då istället att fara via lokala matbutiken på väg hem från jobbet och köpa en Billys eller koka makaroner och köttbullar, steka potatisbullar och bacon eller nåt annat halvrat som jag vet är relativt eller väldigt kasst, men innehåller energi på 15 minuter.

Men att vara utarbetad gör att självdisciplinen blir mycket lidande

Matlådor ska man inte underskattas!
Det låter dock som du förklarar "livet". Det går upp och ner, det gör det för oss alla. Vissa dagar är bra och de kommer man minnas. Andra dagar är sämre och de glömmer man. Försöka tänka positivt och ha kontakt med nära och kära. Det är genom vänner och familj vi mår bäst så viktigt med relationer för måendet.

Lite djupt kanske men de bjuder jag på. Tycker kanske läkare kan "skriva ut" recept på pulshöjande träning 30min om dagen, många hade nog mått bra av det. Jag vet många här i tråden som vet vad jag menar.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Alltså, energin finns inte. Helgen går åt till att ta sig upp till ytan igen.

Men det är klart jag lagar storkok ibland, och det förekommer faktiskt att jag lagar "riktig" mat; kanske 2-4 gånger i veckan... Så det är inte riktigt superhemskt.
Men antalet steg som krävs är följande: Handla grönsaker, laga mat, äta, stöka undan. Att då lägga på ett antal steg i det som redan är för mycket blir ett oöverstigligt berg. Det som krävs utöver är alltså planera (lite mer), stöka undan (mycket mer), dela upp i matlådor, ta hand om matlådor.

Men det värsta är väl att när man för en gångs skull har energi på helgerna så ska den energin gå åt till att laga mat.

Jag vet också att för att komma ur hamsterhjulet är det förändring som krävs. En förändring jag inte orkar med. Så läget är ganska kasst
Men tänker att det är fler som har det på det sättet? När vi nu pratade självdisciplin, tänkte jag

Den mat som först får stryka på foten är tyvärr grönsakerna... För den behöver mest tillredning (skalning, hackning, skräpslängning, etc.)
Kött/kyckling/fisk och potatis är ju bara 4 minuters prepp, tillagning (sous vide), ätning. Så lohmanders bea till. Klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Alltså, energin finns inte. Helgen går åt till att ta sig upp till ytan igen.

Men det är klart jag lagar storkok ibland, och det förekommer faktiskt att jag lagar "riktig" mat; kanske 2-4 gånger i veckan... Så det är inte riktigt superhemskt.
Men antalet steg som krävs är följande: Handla grönsaker, laga mat, äta, stöka undan. Att då lägga på ett antal steg i det som redan är för mycket blir ett oöverstigligt berg. Det som krävs utöver är alltså planera (lite mer), stöka undan (mycket mer), dela upp i matlådor, ta hand om matlådor.

Men det värsta är väl att när man för en gångs skull har energi på helgerna så ska den energin gå åt till att laga mat.

Jag vet också att för att komma ur hamsterhjulet är det förändring som krävs. En förändring jag inte orkar med. Så läget är ganska kasst
Men tänker att det är fler som har det på det sättet? När vi nu pratade självdisciplin, tänkte jag

Den mat som först får stryka på foten är tyvärr grönsakerna... För den behöver mest tillredning (skalning, hackning, skräpslängning, etc.)
Kött/kyckling/fisk och potatis är ju bara 4 minuters prepp, tillagning (sous vide), ätning. Så lohmanders bea till. Klart.

Måste du äta under dagen då? Jag äter bara mellan 17-19 ungefär och fastar alltså 22 timmar per dygn.

Gällande grönsaker så rekommenderar jag att köpa en fryst grönsaksblandning, jag får då på ett väldigt enkelt sätt i mig ett kg grönsaker varje dag och slipper tänka på att grönsakerna blir dåliga.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Undrar hur många av de som är överviktiga här, som dessutom är överarbetade och/eller deprimerade?

Jag är själv i den sitsen (igen) att jag inte har någon energi kvar till NÅGONTING när arbetsdagen är slut, men pallrar mig oftast och tränar tre gånger i veckan ändå, på ren jävelskap. Det känns bättre just då, men till skillnad från de som får lättare att sova så har jag ännu svårare att komma ner i varv efter träning än om jag inte tränar, vilket gör att sömnen blir lidande.

Att laga mat är ett riktigt mörker för jag orkar inte, och när man väl lagar mat så är energinivån helt tom så att man knappt ids äta. Lättast för hjärnan är då istället att fara via lokala matbutiken på väg hem från jobbet och köpa en Billys eller koka makaroner och köttbullar, steka potatisbullar och bacon eller nåt annat halvrat som jag vet är relativt eller väldigt kasst, men innehåller energi på 15 minuter.

Men att vara utarbetad gör att självdisciplinen blir mycket lidande

Jag lägger mig senaste 21:00. Vaknar mellan 04:00-05:00. Gör min träning. Äter. Jobbar kl 07:00-16:00

Planerar all mat i förväg, skriver upp alla mål i my fitnesspal. Behöver aldrig tänka vad jag ska äta och när eller vad jag får i mig. 1500-2000kcal om dagen beroende på distansen.

Tränar Mån-Lördag. Vilodag Söndag.

Gnäller inte över mitt liv. Detta är livet jag valt.

100% Disciplin. Viker mig inte en enda dag för att löpträna. Inte om det är storm och haglar isbollar från himlen.

Problemet med folk är att dom låter skallen bestämma. Dom tycker synd om sig själv och fortsätter älta hur synd det är. Livet suger, jag hinner inte träna, jag har ingen energi, jobbet tar för mkt tid. Till slut orkar man ingenting.

Ta dig o kragen eller stanna kvar i hålet.

Valet är ditt, ingen annans.

Kommer säkerligen kränka minst 10 soffpotatisar med detta inlägg. Men det är verkligheten.

Ändra sitt liv kan man bara göra själv.
Suger jobbet all din energi ? Byt jobb.
Är du överviktig? Gå ner i vikt.
Äter du dåligt? Börja äta bra.

Ta kommando över era liv. Ingen kan bestämma åt dig. Antingen väljer man att ändra på sig eller fortsätter man tycka synd om sig själv 👍

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

håller fullständigt med palusa. det är bara du som bestämmer över ditt liv, ingen annan.
alla har tid att träna några timmar varje dag och laga hälsosam mat.

jag tränar cykel och löp i genomsnitt 2-3 timmar VARJE dag, äter 100% naturlig, vegetarisk, lagar all mat själv, jobbar heltid, har hundar, getter, höns, bin. är snart 50 o väger lika mycket som när jag var 20.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Det är lätt att glömma att när man mår bra både fysiskt och psykiskt är det som man upplever som kullar själv är mount everest för någon som är längst ner på stegen. Det är inte "bara" att börja äta rätt och börja träna när man mår som sämst, det är en kamp varje dag och det kan ta år innan man kommer tillbaka till en normal vardag. Man behöver dock själv någonstans börja med sina resa, oavsett om det är på VC eller gym, för att man ska ta sig ur dock.

Permalänk
Medlem

Många i denna tråden får viktnedgång att bli något så enormt överdrivet krävande.
Att man ska äta enbart 100% nyttigt, träna så man krokar osv.

Faktum är att det behövs inte.
Man kan mycket väl äta mackor till frukost, lunch och något enkelt typ vitt ris, protein o några plommontomater o gurka eller vad för skit som helst.

Det behöver inte vara så jäkla extremt, man behöver inte ge sig ut och träna som fan.

Sen är träning bra på andra sätt såklart, och främjar andra hälsosaker. Men man ska ABSOLUT inte känna sig tvingad.
Och många hittar motionen mer naturligt när de gått ner lite i vikt också.

När jag gick ner i vikt så åt jag 2 rostade mackor med ost frukost och lunch. För det var enkelt och jag tycker det är gott.
Några plommon tomater här o där.

Kvällsmat var oftast bara vitt ris, kyckling eller typ fryst kinamix med nötfärs o skit. Dvs så enkelt man kan göra det.

Man behöver inte göra det så jäkla komplicerat och besvärligt, och många känner sig tvingade till motion osv.

Och många som är väldigt kraftigt överviktiga har också ofta andra problem som gör det ännu svårare att gå någon sats fitness helomvändning som vissa tror de flesta verkar klara lol.

Permalänk
Medlem

@tombman @palusa Grymt jobbat

Jag väger också lika mycket som när jag var 20, är bara några kilo tyngre nu och lite mer centrerad
För att återknyta till topic så har jag på slutet kilat neråt ca 4 kilo sedan ca november. Jag vet vad som krävs, är till och med i viss mån utbildad inom området och jag har också varit likadan som du tombman, fast inte bara löpning, utan träning generellt. Med höns, katter, barn, träningar, hemmalagad mat, naturligt, ekologiskt, närodlat, hemmaodlat etc.

Livet lekte. Sedan hände nåt. Nu kan någon säkert säga: med allt som du gör varje dag, inte konstigt att du blev utmattad...
Men skillnad blev det; för att beskriva en vardag idag:

Vaknar 06:00 (vilopuls 50-55, så hjärnan stannar av när jag sover), frukost, hygien. Åker till jobbet 06:24. Hemma från jobbet 16:15-16:45 beroende på om det skall handlas mat.
Lagar mat till familjen. Maten klar 17:00-18:30. Äter. Ätit kl 17:30-19:00. Eventuell egentid (om inte husunderhåll etc; nu senast rasade snöslungan lagom till 50cm snöfall). Träning (eller snöskottning) kl 20:00-20:45. Säng. Lägger jag mig 21:00 eller <insert time here> somnar jag kanske 02:30-05:30, trots insomningsmedicin. Vilopuls strax över 90; hjärnan rusar, stannar aldrig av.
Repeat.
Lägger jag mig istället dödstrött vid ca 02:30-04:30 så somnar jag oftast inom en timme. Men snittsömnen, inklusive helger, är kanske 3-3,5h per natt; alltid värre på vintern.

Men ja, självklart handlar det om självdisciplin. Samtidigt finns det en del annat i bilden som inte alla kan förstå. En bekant till mig rusade in i väggen stenhårt: vaknade en morgon och kunde inte klä på sig, för denne visste inte hur man gjorde. Blev helt sjukskriven i sex månader och jobbar fortfarande inte heltid flera år senare. Så illa är det inte för mig, ännu.

För mig skulle den enskilt största förändringen som skulle kunna faktiskt betyda något, vara att byta jobb; du har helt rätt och tankarna går naturligtvis ditåt. Det är inte gjort i en grisblink dock, och risken är dessutom betydande att jag skulle krascha helt om det är så att jobbet inte "passar". Det finns en treårsplan dock gällande yrket, dock. Låt mig återkomma om tre-fyra år

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

@tombman @palusa Grymt jobbat

Jag väger också lika mycket som när jag var 20, är bara några kilo tyngre nu och lite mer centrerad
För att återknyta till topic så har jag på slutet kilat neråt ca 4 kilo sedan ca november. Jag vet vad som krävs, är till och med i viss mån utbildad inom området och jag har också varit likadan som du tombman, fast inte bara löpning, utan träning generellt. Med höns, katter, barn, träningar, hemmalagad mat, naturligt, ekologiskt, närodlat, hemmaodlat etc.

Livet lekte. Sedan hände nåt. Nu kan någon säkert säga: med allt som du gör varje dag, inte konstigt att du blev utmattad...
Men skillnad blev det; för att beskriva en vardag idag:

Vaknar 06:00 (vilopuls 50-55, så hjärnan stannar av när jag sover), frukost, hygien. Åker till jobbet 06:24. Hemma från jobbet 16:15-16:45 beroende på om det skall handlas mat.
Lagar mat till familjen. Maten klar 17:00-18:30. Äter. Ätit kl 17:30-19:00. Eventuell egentid (om inte husunderhåll etc; nu senast rasade snöslungan lagom till 50cm snöfall). Träning (eller snöskottning) kl 20:00-20:45. Säng. Lägger jag mig 21:00 eller <insert time here> somnar jag kanske 02:30-05:30, trots insomningsmedicin. Vilopuls strax över 90; hjärnan rusar, stannar aldrig av.
Repeat.
Lägger jag mig istället dödstrött vid ca 02:30-04:30 så somnar jag oftast inom en timme. Men snittsömnen, inklusive helger, är kanske 3-3,5h per natt; alltid värre på vintern.

Men ja, självklart handlar det om självdisciplin. Samtidigt finns det en del annat i bilden som inte alla kan förstå. En bekant till mig rusade in i väggen stenhårt: vaknade en morgon och kunde inte klä på sig, för denne visste inte hur man gjorde. Blev helt sjukskriven i sex månader och jobbar fortfarande inte heltid flera år senare. Så illa är det inte för mig, ännu.

För mig skulle den enskilt största förändringen som skulle kunna faktiskt betyda något, vara att byta jobb; du har helt rätt och tankarna går naturligtvis ditåt. Det är inte gjort i en grisblink dock, och risken är dessutom betydande att jag skulle krascha helt om det är så att jobbet inte "passar". Det finns en treårsplan dock gällande yrket, dock. Låt mig återkomma om tre-fyra år

Alla har såklart olika förutsättningar. Har 2 mindre barn, fru, heltidsjobb. Dock varken katter, höns, hund eller annat. Haft stressiga jobb med. Har bytt. Frugan tränar med 3-4ggr i veckan. Man får helt enkelt styra upp så bra det går. Jag tränar tidig morgon 04-05 och frugan tar kvällen.

Barnen kan fix mat själva numera 8 & 10 år. Lagar nudlar eller mat i airfryer. Får lagad mat på kvällen med. Äter såklart i skolan med.

Det vi har gemensamt är att vi alla har 24tim på dygnet att förfoga över.

Verkar som du gör allt hemma. Låter märkligt. Särskilt så stressad du verkar vara. Kan dock inte dömma er hur ni väljer att göra, eller hur er livssituation ser ut. Här hemma hjälps vi åt med allt.

Men absolut. Jag får erkänna att alla har olika förutsättningar och liv. Jag är väldigt tacksam att jag kan leva som jag gör.

Fullt medveten om att alla inte går upp kl 04:00 och springer 2 mil varje dag. Äter samma strikta mat dag ut och dag in. Men alla kan komma dit med disciplin oxh målmedvetenhet.

Var med tjock och lat innan

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Alla har såklart olika förutsättningar. Har 2 mindre barn, fru, heltidsjobb. Dock varken katter, höns, hund eller annat. Haft stressiga jobb med. Har bytt. Frugan tränar med 3-4ggr i veckan. Man får helt enkelt styra upp så bra det går. Jag tränar tidig morgon 04-05 och frugan tar kvällen.

Barnen kan fix mat själva numera 8 & 10 år. Lagar nudlar eller mat i airfryer. Får lagad mat på kvällen med. Äter såklart i skolan med.

Det vi har gemensamt är att vi alla har 24tim på dygnet att förfoga över.

Verkar som du gör allt hemma. Låter märkligt. Särskilt så stressad du verkar vara. Kan dock inte dömma er hur ni väljer att göra, eller hur er livssituation ser ut. Här hemma hjälps vi åt med allt.

Men absolut. Jag får erkänna att alla har olika förutsättningar och liv. Jag är väldigt tacksam att jag kan leva som jag gör.

Fullt medveten om att alla inte går upp kl 04:00 och springer 2 mil varje dag. Äter samma strikta mat dag ut och dag in. Men alla kan komma dit med disciplin oxh målmedvetenhet.

Var med tjock och lat innan

Springer två mil om dagen samt får i dig 1500-2000 kcal? Tillåt mig att tvivla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Springer två mil om dagen samt får i dig 1500-2000 kcal? Tillåt mig att tvivla..

Inte 2 mil varje dag. Mitt nya schema för året är
15-15-15-15-10-20 = 90km.

Tvivla på. Väger all mat och bokför allt jag äter. Med eventuella avvikelser för fel på innehållsförteckningen vilket det är på alla varor. Så ja. Går jag efter streckkoderna så är det exakt det jag äter.

Normal dag:
Frukost: Proteingröt + 100g hallon ca: 350kcal
Lunch: 150g salladskyckling, 3 ägg ca: 400kcal
Mellis: Kvarg 150g, 25g nötter, 1 banan ca: 300kcal
Kvällsmat: 2 knäckebröd med smör, skinka och Proteingröt med hallon ca: 550kcal
Kvällsmål: Proteinshake ca: 100 kcal

Totalt 1700kcal ca. Med felmarginal +/- 200-300kcal

Drygt 150-160g protein.

Detta räcker gott för en hel dag med 2 mils löpning. Eventuellt tar jag en extra shake på morgonen innan löp-passet.

Äter i större delen detta varje dag. Lägger till supergreens och vitaminer samt äppelcidervinäger.

Aldrig hungrig. Presterar bra. Har perfekta kroppsvärden. Sällan sjuk.

Snittar 18.000 steg om dagen. Har gjort så dom senaste 100 dagarna i sträck utan att missa en dag.

På vilodagen, söndag, går jag en promenad på 6-7km. Rinse and repeat börjar om på måndag.

Sover 09:00 vaknar 05:00 och gjort det i säkert 5-6 år.

Vad är så svårt att tro? Kom och bo med mig så får du själv se 😁💪

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Tips.
För den som inte vill laga mat själv oavsett anledning.
Så tycker jag att Ica's egna matlådor är bra som görs i kök och ställs i kyldisk, finns både med vanlig husmanskost för 55kr eller lådor där kalorierna står på, för dom som räknar kalorier (65kr) där maten innehåller mer rotfrukter, bönor, fisk osv.

Den lösningen var mitt sätt att lätt kunna registrera hur mycket kalorier jag åt under lunchen och få känsla för vad olika maträtter har för antal kalorier dom dagar man äter något annat som inte är uträknat i förväg. Viktiga är att man kommer igång på ett eller annat sätt.

----

Fråga.
Jag ser att minst en äter proteingröt.
Är det någon som fördjupat ner sig i om det är värt att byta från fibergröt till proteingröt?

100g proteingröt = 375kcal, 30g protein, 45 kolhydrater, 1.9g socker, 1.9g fett, betalukaner 3.3g, smaksatt. 172kr/kg
100g fibergröt = 360kcal, 13g protein, 52 kolhydrater, 1.3g socker, 1.2g fett, betalukaner3.5g, massa vitaminer.. 20kr/kg

Kan man inte bara mixa lite proteinshake i proteingröten?

Permalänk
Medlem

Mitt lilla tips till er som kämpar med vikten eller hälsan och välmåendet är att börja med en liten förändring. Nästan ingen klarar av en helomvändning och börja äta rätt och träna regelbundet.

Kanske börja med att äta mer sallad och grönsaker till maten? Eller att ta en kort promenad varje dag? Eller att hoppa över chipspåsen på fredagar? Ett samtal eller mess till vänner som man börjar tappa kontakten med? Alla har olika behov och förutsättningar. Samtidigt får man givetvis inte introducera något nytt lass för att kompensera.

För er med för lite energi, fundera på om ni får tillräckligt med näringsämnen med maten, och frisk luft varje dag. Helst solljus också men den här tiden på året kan tända lampor räcka långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Tips.
För den som inte vill laga mat själv oavsett anledning.
Så tycker jag att Ica's egna matlådor är bra som görs i kök och ställs i kyldisk, finns både med vanlig husmanskost för 55kr eller lådor där kalorierna står på, för dom som räknar kalorier (65kr) där maten innehåller mer rotfrukter, bönor, fisk osv.

Den lösningen var mitt sätt att lätt kunna registrera hur mycket kalorier jag åt under lunchen och få känsla för vad olika maträtter har för antal kalorier dom dagar man äter något annat som inte är uträknat i förväg. Viktiga är att man kommer igång på ett eller annat sätt.

----

Fråga.
Jag ser att minst en äter proteingröt.
Är det någon som fördjupat ner sig i om det är värt att byta från fibergröt till proteingröt?

100g proteingröt = 375kcal, 30g protein, 45 kolhydrater, 1.9g socker, 1.9g fett, betalukaner 3.3g, smaksatt. 172kr/kg
100g fibergröt = 360kcal, 13g protein, 52 kolhydrater, 1.3g socker, 1.2g fett, betalukaner3.5g, massa vitaminer.. 20kr/kg

Kan man inte bara mixa lite proteinshake i proteingröten?

Anledningen att jag köper färdig är konsistens och smaken. Äppel och kanel. Riktigt god och testade den och har fortsatt sen dess. Går säkert blanda i proteinpulver i vanlig gröt. Men tveksam om det blir samma sak.(smak/konsistens) Visste är man bara intresserad av macroämnen. Så kör 😁

Tar 80g per portion vilket blir ett pris på ca 10-12kr/portion.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Sökte runt lite och det verkar bara finnas massa trådar om att gå upp i vikt, så jag tänkte helt enkelt att varför inte göra en tråd där folk som strävar efter att gå ner i vikt kan diskutera sina olika metoder.

Jag har alltid varit tjock, och har således haft dåligt självförtroende över det, men sen jag flyttade hemifrån ökade min vikt ganska lavinartat och till slut var jag tvungen att ta tag i mitt liv. Jag kände att jag behövde börja gå ner i vikt i september då vågen visade 116, dvs ett BMI på 33 för en person som jag på 186cm.

Sagt och gjort så började jag dra ner på kalorierna ganska rejält(!), ett dagsintag på ca 1300kcal. Jag anmälde mig dessutom till kickboxning och gav mig ut och sprang 2-3km i en takt som en som promenerar kan gå ikapp.

Allt eftersom så ökade jag på längden och farten på löpningen, till den jag är idag, där jag springer 1 mil på 50-55min, detta tre dagar i veckan.

Jag har dock slutat räkna kalorier, men äter inte mer än vad jag gjorde när jag började.

Resultatet? Idag ligger jag på 86kg, dvs en viktnedgång på 30kg på drygt 6 månader. Dock har jag känt att viktnedgången har avtagit avsevärt och har väl bara tappat 4-5kg sen nyår, vilket känns lite lite.

Hade tänkt skippa kickboxningen framöver då jag tycker den är på allt för obekväma tidpunkter. Och i så fall kanske börja på gymmet som ligger ett stenkast från min lägenhet.

Jag känner mig dock mycket piggare och blir inte helt slut av att gå i trappor som innan. Och jag har precis börjat införskaffa en ny klädkollektion, nu med medium istället för XL.

Tyvärr har ju detta bedfört att jag har en hel del hud som hänger på magen och lår, och jag ser således ganska mycket tjockare ut än vad jag känner mig för tillfället. Dessutom så har ju mina år av dålig behandling mot min kropp medfört att jag har bristningar på magen, vilket jag hoppas kommer gå bort, och att huden snart drar ihop sig.

Men håller fortfarande ett mål om att väga 80kg till juni/juli då badbyxorna åker på. Och om magen fortfarande ser ut som en hudpåse till hösten/vintern blir det förmodligen en bukplastik för att avlägsna överbliven hud.

Så efter min historia so har jag lite funderingar om min kost.

För att få ut mer av min träning, och därav en viktminskning, bör jag gå till en dietist för att lägga om min kost än en gång? Mitt gym erbjuder kostrådgivning, samt en kroppssammansättningskoll för drygt 500kr. Jag hade helst velat göra en kalipermätning, men detta fungerar ju inte direkt på folk som inte är rejält mycket smalare.

Och med detta, finns det någon annan som håller på att försöka gå ner i vikt? Hur har ni valt att gå till väga för att lyckas (misslyckats)? Känner ni er glada efter eran viktminskning? Eller kanske ni har funderat över att börja träna för att förlora de där extra kilorna?

Låt fantasin flöda!

MvH
Chobi

Tjena, jag körde med LCHF och gick ner från 114 kg till 72 kg. Detta var på ett år

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Mitt lilla tips till er som kämpar med vikten eller hälsan och välmåendet är att börja med en liten förändring. Nästan ingen klarar av en helomvändning och börja äta rätt och träna regelbundet.

Kanske börja med att äta mer sallad och grönsaker till maten? Eller att ta en kort promenad varje dag? Eller att hoppa över chipspåsen på fredagar? Ett samtal eller mess till vänner som man börjar tappa kontakten med? Alla har olika behov och förutsättningar. Samtidigt får man givetvis inte introducera något nytt lass för att kompensera.

För er med för lite energi, fundera på om ni får tillräckligt med näringsämnen med maten, och frisk luft varje dag. Helst solljus också men den här tiden på året kan tända lampor räcka långt.

Tror det är olika för alla. För min egen del så behövde jag en förändring snabbt. Tappar annars hoppet och ger upp. Nästa person kanske behöver ta det i sin egen takt som du skriver ovan.

Det handlar bara om att bestämma sig och göra det. Man kan välja oändligt med vägar fram till samma slutmål. 😊

Jag knarkade forum ang viktminskning,kost och träning varje dag. Hela tiden. Youtube finns det massor på. Googlar det står det ofta minska inte mer än 500g i veckan. Det är skadligt att gå ner för fort osv. Mja. Ställer mig tveksam till allt sånt. Vill nog säga att det gick utmärkt i mitt fall och fick mig fortsätta hålla motivationen genom hela resan.

Man måste ibland vidga sina vyer lite utanför vad google och Olga Rönnberg säger. Ja forskare hit och dit. Jag vet faktan. Ändå har jag trotsat allt och fortsätter pusha vidare för att se vad jag faktiskt är kapabel till.

När du pushar sig själv till gränsen och kroppen skriker att du ska ge upp på tex en löprunda. Ja, då är runt 40-50% av din riktiga potential.

Lär känna din kropp. Alla är olika och bara du kan känns vad som händer på insidan. Gå över gränsen ibland och lär dig var den finns. Då kan du hålla dig strax under sen. Pusha den sen sakta uppåt. Sky is the limit!

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Inte 2 mil varje dag. Mitt nya schema för året är
15-15-15-15-10-20 = 90km.

Tvivla på. Väger all mat och bokför allt jag äter. Med eventuella avvikelser för fel på innehållsförteckningen vilket det är på alla varor. Så ja. Går jag efter streckkoderna så är det exakt det jag äter.

Normal dag:
Frukost: Proteingröt + 100g hallon ca: 350kcal
Lunch: 150g salladskyckling, 3 ägg ca: 400kcal
Mellis: Kvarg 150g, 25g nötter, 1 banan ca: 300kcal
Kvällsmat: 2 knäckebröd med smör, skinka och Proteingröt med hallon ca: 550kcal
Kvällsmål: Proteinshake ca: 100 kcal

Totalt 1700kcal ca. Med felmarginal +/- 200-300kcal

Drygt 150-160g protein.

Detta räcker gott för en hel dag med 2 mils löpning. Eventuellt tar jag en extra shake på morgonen innan löp-passet.

Äter i större delen detta varje dag. Lägger till supergreens och vitaminer samt äppelcidervinäger.

Aldrig hungrig. Presterar bra. Har perfekta kroppsvärden. Sällan sjuk.

Snittar 18.000 steg om dagen. Har gjort så dom senaste 100 dagarna i sträck utan att missa en dag.

På vilodagen, söndag, går jag en promenad på 6-7km. Rinse and repeat börjar om på måndag.

Sover 09:00 vaknar 05:00 och gjort det i säkert 5-6 år.

Vad är så svårt att tro? Kom och bo med mig så får du själv se 😁💪

Du pratar som en evangelist vilket får skitsnacksklockorna att ringa.

Med den energibalansen så är du antingen kvinna, kort och med minimal muskelmassa eller så har du tidigare varit fet och rubbat din ämnesomsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Tror det är olika för alla. För min egen del så behövde jag en förändring snabbt. Tappar annars hoppet och ger upp. Nästa person kanske behöver ta det i sin egen takt som du skriver ovan.

Det handlar bara om att bestämma sig och göra det. Man kan välja oändligt med vägar fram till samma slutmål. 😊

Jag knarkade forum ang viktminskning,kost och träning varje dag. Hela tiden. Youtube finns det massor på. Googlar det står det ofta minska inte mer än 500g i veckan. Det är skadligt att gå ner för fort osv. Mja. Ställer mig tveksam till allt sånt. Vill nog säga att det gick utmärkt i mitt fall och fick mig fortsätta hålla motivationen genom hela resan.

Man måste ibland vidga sina vyer lite utanför vad google och Olga Rönnberg säger. Ja forskare hit och dit. Jag vet faktan. Ändå har jag trotsat allt och fortsätter pusha vidare för att se vad jag faktiskt är kapabel till.

När du pushar sig själv till gränsen och kroppen skriker att du ska ge upp på tex en löprunda. Ja, då är runt 40-50% av din riktiga potential.

Lär känna din kropp. Alla är olika och bara du kan känns vad som händer på insidan. Gå över gränsen ibland och lär dig var den finns. Då kan du hålla dig strax under sen. Pusha den sen sakta uppåt. Sky is the limit!

Grattis och bra jobbat! Jag håller med om allt du skriver men det jag skrev riktade sig de de som likt mig inte klarar av samma omställning som du. För dem är det bra att sikta på att ta en sak i taget, ställa rimliga kortsiktiga mål och sikta på en långsiktig livsstilsförändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Grattis och bra jobbat! Jag håller med om allt du skriver men det jag skrev riktade sig de de som likt mig inte klarar av samma omställning som du. För dem är det bra att sikta på att ta en sak i taget, ställa rimliga kortsiktiga mål och sikta på en långsiktig livsstilsförändring.

Jag håller med dig. Passar inte alla.

Men det viktigaste, som jag skrev är att bestämma sig och sen skaffa disciplinen att genomföra och hålla i det 😁

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Du pratar som en evangelist vilket får skitsnacksklockorna att ringa.

Med den energibalansen så är du antingen kvinna, kort och med minimal muskelmassa eller så har du tidigare varit fet och rubbat din ämnesomsättning.

Du får tro vad f*n du vill ärligt talat 😁👍

Är 180cm och väger 70kg och är man.
Är jag muskulös? Knappast.
Väl synliga muskler och fettprocent runt 9-10%.

Jag är löpare. Tränar inte på gym förutom lite på vintern.

Men fortsätt du tro vad du vill. Haha. Puss på dig 😍

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Grattis och bra jobbat! Jag håller med om allt du skriver men det jag skrev riktade sig de de som likt mig inte klarar av samma omställning som du. För dem är det bra att sikta på att ta en sak i taget, ställa rimliga kortsiktiga mål och sikta på en långsiktig livsstilsförändring.

Kan tipsa om boken Atomic Habits för den som vill förändra något, ett litet steg i taget Handlar mycket om just det, hur det lilla gör skillnad och att bygga nya vanor.

Själv har jag börjat se resultat av den klassika metoden att äta på en mindre tallrik. Fortfarande gärna 2 portioner men helt olika storlekar. Inte den snabbaste, men så löjligt enkel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Kan tipsa om boken Atomic Habits för den som vill förändra något, ett litet steg i taget Handlar mycket om just det, hur det lilla gör skillnad och att bygga nya vanor.

Själv har jag börjat se resultat av den klassika metoden att äta på en mindre tallrik. Fortfarande gärna 2 portioner men helt olika storlekar. Inte den snabbaste, men så löjligt enkel.

Äter man med sked så är med en liten sked. Tar längre tid att få i sig maten och man hinner bli mätt.

Funkar absolut som du skriver. Ofta äter man alldeles för fort. Man hinner få i sig mycket innan kroppen signalerar mättnad. 😊👍

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Inte 2 mil varje dag. Mitt nya schema för året är
15-15-15-15-10-20 = 90km.

Tvivla på. Väger all mat och bokför allt jag äter. Med eventuella avvikelser för fel på innehållsförteckningen vilket det är på alla varor. Så ja. Går jag efter streckkoderna så är det exakt det jag äter.

Normal dag:
Frukost: Proteingröt + 100g hallon ca: 350kcal
Lunch: 150g salladskyckling, 3 ägg ca: 400kcal
Mellis: Kvarg 150g, 25g nötter, 1 banan ca: 300kcal
Kvällsmat: 2 knäckebröd med smör, skinka och Proteingröt med hallon ca: 550kcal
Kvällsmål: Proteinshake ca: 100 kcal

Totalt 1700kcal ca. Med felmarginal +/- 200-300kcal

Drygt 150-160g protein.

Detta räcker gott för en hel dag med 2 mils löpning. Eventuellt tar jag en extra shake på morgonen innan löp-passet.

Äter i större delen detta varje dag. Lägger till supergreens och vitaminer samt äppelcidervinäger.

Aldrig hungrig. Presterar bra. Har perfekta kroppsvärden. Sällan sjuk.

Snittar 18.000 steg om dagen. Har gjort så dom senaste 100 dagarna i sträck utan att missa en dag.

På vilodagen, söndag, går jag en promenad på 6-7km. Rinse and repeat börjar om på måndag.

Sover 09:00 vaknar 05:00 och gjort det i säkert 5-6 år.

Vad är så svårt att tro? Kom och bo med mig så får du själv se 😁💪

Det är inte rimligt att äta så lite ifall man inte vill gå ned i vikt rätt kraftigt. Jag tränar ingenting alls just nu och hade gått ned runt ett kilo i veckan om jag åt som dig bara av att ligga på sofflocket större delen av dagen (baserat på nuvarande intag och vad det gör med min fett-vikt).

Så det är lite svårt att tro på att du inte tynat bort ännu ifall du äter och tränar som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är inte rimligt att äta så lite ifall man inte vill gå ned i vikt rätt kraftigt. Jag tränar ingenting alls just nu och hade gått ned runt ett kilo i veckan om jag åt som dig bara av att ligga på sofflocket större delen av dagen (baserat på nuvarande intag och vad det gör med min fett-vikt).

Så det är lite svårt att tro på att du inte tynat bort ännu ifall du äter och tränar som du säger.

Vet faktiskt inte vad jag ska säga. Är viktstabil. Pendlar lite mellan 70-73kg beroende på mängden vätska osv och när jag väger mig.

Träning har ingen större inverkan på viktnedgång oavsett. Inte kaloriförbränningen iaf.

Enligt garmin ligger min förbrukning i vila runt 1900kcal vilket säkert kan stämma hyfsat med det jag upplever.

Har haft samma vikt i månader nu. Så är det.

Kroppen har en grym förmåga att anpassa sig. Jag förbränner nog helt enkelt väldigt lite då jag inte äter extremt mycket.

Från 94kg ner till 72 i somras åt jag 900-1100kcal om dagen. Sprang även 5km varje dag. Funkade utmärkt. Rasade i vikt.

Äter jag 2500kcal så ökar jag i vikt. Tro mig jag har testat. Väger varenda gram jag äter och alltid gjort. Har full koll.

Just nu äter jag ca 140g kolhydrater, 160-170g protein och 50-70g fett. Fungerar utmärkt.

Tänker inte förklara mig mer än så. Välj att tro på mig eller inte.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Vet faktiskt inte vad jag ska säga. Är viktstabil. Pendlar lite mellan 70-73kg beroende på mängden vätska osv och när jag väger mig.

Träning har ingen större inverkan på viktnedgång oavsett. Inte kaloriförbränningen iaf.

Enligt garmin ligger min förbrukning i vila runt 1900kcal vilket säkert kan stämma hyfsat med det jag upplever.

Har haft samma vikt i månader nu. Så är det.

Kroppen har en grym förmåga att anpassa sig. Jag förbränner nog helt enkelt väldigt lite då jag inte äter extremt mycket.

Från 94kg ner till 72 i somras åt jag 900-1100kcal om dagen. Sprang även 5km varje dag. Funkade utmärkt. Rasade i vikt.

Äter jag 2500kcal så ökar jag i vikt. Tro mig jag har testat. Väger varenda gram jag äter och alltid gjort. Har full koll.

Just nu äter jag ca 140g kolhydrater, 160-170g protein och 50-70g fett. Fungerar utmärkt.

Tänker inte förklara mig mer än så. Välj att tro på mig eller inte.

Om allt är som det ska så skall träning ha en inverkan på kaloriförbränning, tror du att elitidrottsmän äter 1900 kcal om dagen? Nej de äter mycket mer just för att det är vad en hälsosam kropp behöver när man tränar för att inte bryta ned sig själv, se på vad SOK rekommenderar t.ex.. När jag sprang 5 mil i veckan (större delen i 5x2 km intervaller per träningsdag) och ägnade mig åt andra fysiska aktiviteter åt jag över 4000 kcal per dag bara för att hålla vikten och inte börja förbränna musklerna och det lilla fett jag hade.

Men det är möjligt att rubba sin ämnesomsättning genom olika saker, att äta 900 kcal samtidigt som du tränar dagligen kan kanske ha gjort något. Om det är som du säger så har du dock helt klart rubbat den kraftigt så då är frågan om det är goda råd att följa som helhet istället för något som bibehåller en högre nivå på ämnesomsättning samtidigt som man går ned i vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om allt är som det ska så skall träning ha en inverkan på kaloriförbränning, tror du att elitidrottsmän äter 1900 kcal om dagen? Nej de äter mycket mer just för att det är vad en hälsosam kropp behöver när man tränar för att inte bryta ned sig själv, se på vad SOK rekommenderar t.ex.. När jag sprang 5 mil i veckan (större delen i 5x2 km intervaller per träningsdag) och ägnade mig åt andra fysiska aktiviteter åt jag över 4000 kcal per dag bara för att hålla vikten och inte börja förbränna musklerna och det lilla fett jag hade.

Men det är möjligt att rubba sin ämnesomsättning genom olika saker, att äta 900 kcal samtidigt som du tränar dagligen kan kanske ha gjort något. Om det är som du säger så har du dock helt klart rubbat den kraftigt så då är frågan om det är goda råd att följa som helhet istället för något som bibehåller en högre nivå på ämnesomsättning samtidigt som man går ned i vikt.

Jag är inte den enda som lyckats med nått liknande. dvs 900-1200kcal i några månader. Man kan fasta i en vecka utan större problem eller att kroppen lägger av som många tror.

Kroppen anpassar sig. BMR kan sjunka så mycket som 30-40%. Till slut är det omöjligt att förbränna mer än du äter. Det är inte heller mitt mål.

Som sagt tidigare. Har bra värden i kroppen (kollat hos läkare), är frisk, stark. Mår bra och har mer energi än många runt omkring mig. Blir inte trött framåt kvällen utan har energi till jag lägger mig.

Sover gott och vaknar pigg.

Jag säger inte att mitt sätt är rätt eller att du eller någon annan ska följa exakt det jag gjort. Men för mig har det uppenbarligen fungerat.

Sök på David Goggins och läs när han gick ner 48kg på 2 månader. Åt 800kcal om dagen och tränade 6-7 timmar om dagen. Brände runt 5000kcal om dagen.

Är det bra? Knappast. Går det? Tydligen.

Om folk bara slutade sitta och googla och räkna ut sitt BMR i en kalkylator på en hemsida så kanske ni hade upptäckt att allt inte är svart eller vitt.

Innehållsförteckningar har en felmarginal på flera procent. Jag skulle lika gärna kunna äta 2300 eller 2500 kalorier när jag räknar fram 2000.

Oavsett så skulle jag aldrig ens få i mig 3-4000 kalorier om dagen. Då får jag äta 1,5 påse chips per kväll.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jag är inte den enda som lyckats med nått liknande. dvs 900-1200kcal i några månader. Man kan fasta i en vecka utan större problem eller att kroppen lägger av som många tror.

Kroppen anpassar sig. BMR kan sjunka så mycket som 30-40%. Till slut är det omöjligt att förbränna mer än du äter. Det är inte heller mitt mål.

Som sagt tidigare. Har bra värden i kroppen (kollat hos läkare), är frisk, stark. Mår bra och har mer energi än många runt omkring mig. Blir inte trött framåt kvällen utan har energi till jag lägger mig.

Sover gott och vaknar pigg.

Jag säger inte att mitt sätt är rätt eller att du eller någon annan ska följa exakt det jag gjort. Men för mig har det uppenbarligen fungerat.

Sök på David Goggins och läs när han gick ner 48kg på 2 månader. Åt 800kcal om dagen och tränade 6-7 timmar om dagen. Brände runt 5000kcal om dagen.

Är det bra? Knappast. Går det? Tydligen.

Om folk bara slutade sitta och googla och räkna ut sitt BMR i en kalkylator på en hemsida så kanske ni hade upptäckt att allt inte är svart eller vitt.

Innehållsförteckningar har en felmarginal på flera procent. Jag skulle lika gärna kunna äta 2300 eller 2500 kalorier när jag räknar fram 2000.

Oavsett så skulle jag aldrig ens få i mig 3-4000 kalorier om dagen. Då får jag äta 1,5 påse chips per kväll.

David Goggins mådde dock inte bra under den perioden och hade en hel del fett samt muskelmassa att ta från.

Han äter inga svältdieter nu eller ens genom BUD/S. En 15km löprunda för en 70kgs man bör bränna ca 600-900 kcal. Att göra det regelbundet på en 1500-1700 kcal diet är inte hälsosamt.