Permalänk

Jag har inte barn, men brukar alltid ha babyservetter hemma, dom funkar förvånansvärt bra till allt. knuggade lacken lite på bilen engång, fick bort asfalt fläckar m.m... vette tusan vad som finns i dom men jävlar vad dom är bra på att få bort skit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cin 3D:

Angående baby servetterna så kan jag tillägga att det skiljer sig lite från märke till märke när det kommer till alkoholhalten m.fl. Man bör även uppmarksamma att man inte köper typ 70% rengöringsdukar, ICA te.x säljer sina förpackade i liknande paket. Om det är så kinkigt med någon speciell glastyp så är ju mindre alkohol att föredra. IPA finns i de föesta men ethanol osv kanske inte reagerar på ett sätt som man föredrar. Rengöring med papper skulle jag själv undvika p.g.a reprisken.

Rätta mig om jag har fel men just våtservetter ämnade för barn är det ingen alkohol i. Använder du däremot rengöringsservetter/dukar så kan dom innehålla alkohol.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Rätta mig om jag har fel men just våtservetter ämnade för barn är det ingen alkohol i. Använder du däremot rengöringsservetter/dukar så kan dom innehålla alkohol.

Hittar följande på innehållsförteckningen till ICA Basics som är ämnade för barn: Phenoxy-ethanol

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

En ny torr microduk fixar det mesta.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hittar följande på innehållsförteckningen till ICA Basics som är ämnade för barn: Phenoxy-ethanol

Se på tusan, tack! Jag kollade upp det lite och ett vanligt användningsområde är konserveringsmedel i "kosmetiska produkter". Frågan är hur mycket alkohol det faktiskt innehåller och om det har någon egentlig rengörande effekt i slutänden.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Skrivet av Lilla Tiger:

Detta är mycket vanligt om man köper billiga skärmrengörare som inte bryter olja på rätt sätt.
Oljan kommer inte från skärmrengöringen utan den finns redan på din skärm som fastnat där med tiden från tex matlagning och liknande. Innan du gjorde rent låg den jämt över hela skärmen och nu är en omrörd och syns mycket tydligare

Det du behlver göra är att bryta den oljiga hinnan med en alkalisk avfettare typ Yes eller liknande
det finns diskmedel helt utan slipmedel dock är dessa oftast biologiska och inte lika effektiva.

Jag brukar göra som nedan

Steg 1: Ett par droppar yes utblandat och noga omrört med destillerat vatten, Ta en liten hink typ 5l och töm bara i ett par droppar yes, fukta en trasa eller mjukt hushållspapper och rengör försiktigt skärmen. Om Detta inte hjälper kan man använda lite vinäger som är starkare och enkelt bryter oljefilmen. Viktigt om du använder vinäger är att steg 2 skall göras omgående efter steg 1
helst inom 30 sekunder.

Steg 2: Torka därefter rent med en ny trasa som är uppblött i destillerat vatten.

Steg 3: Vid behov upprepa steg 2 med nytt destillerat vatten

Steg 4: Torka torrt med en ny trasa. (Detta är viktigt då Destillerat vatten är något frätande och kan skada skärmen om det får ligga kvar på ytan länge) fördelen med destillerat vatten är att det är fritt från salter och andra mineraler som kan orsaka fläckar och ränder.

Destillerat vatten eller batterivatten som det brukar kallas i handeln finns tex på biltema
4 liter för under 50 spänn..

Köp två dunkar så klarar du dig.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor...

Hoppas detta hjälper dig

Jag vill tacka dig så hemskt mycket för hjälpen. Det ser mycket mycket bättre ut. Det är lite kvar men har kört 2 omgångar nu och vill låta den stackars skärmen vila. Kan ju göra om steget med vinäger där det fortf finns nån annan dag. Det var vinäger som hjälpte. Inte yes 😊 tur att såna forum finns och ja jag har lärt mig en läxa 👍👍tack tack tack

Permalänk
Medlem

Det är ju suveränt! Många olika bra sätt att lösa problemet på här. Man tar vad man har...

Permalänk
Skrivet av Cin 3D:

Det är ju suveränt! Många olika bra sätt att lösa problemet på här. Man tar vad man har...

Verkligen! Jag var ju på väg att boka skärmbyte. Det hade ju varit snyggt att pynta flera tusen för nåt som gick att lösa under 100lappen. 😊

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

En ny torr microduk fixar det mesta.

Tyvärr gjorde det inte det för mig men vinäger och destillerat vatten gjorde sitt 😊😊 tack ändå för tipset

Permalänk
Skrivet av urban22:

Kan du prova att bara gnugga (försiktigt!) i ett hörn med en helt torr och ren mikrofibertrasa? Jag upplevde ett liknande problem med en Macbook Pro för några år sen, och det enda som fick bort hinnan var friktion från en ren trasa. Andra rengöringsmedel verkade mest bara flytta runt hinnan. Du kanske kan behöva byta trasa ett par gånger eftersom skärmen är såpass stor.

Gjorde det tidigsre men det funkade inte. Men destillerat vatten plus vinäger gjorde susen 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakan83:

Verkligen! Jag var ju på väg att boka skärmbyte. Det hade ju varit snyggt att pynta flera tusen för nåt som gick att lösa under 100lappen. 😊

Med det sagt så skaffa definitivt lite IPA. Vinäger beroende på vattenvattenhårdhet ger olika resultat. Med IPA så är det lite som ett all-in-one eftersom både ättikssprit och vitvinsvinäger inte följer samma process, och syran brukar i de flesta fall om man pratar 'husmorstips' blandas med något mindre basiskt som bakpulver tillsammans med vattnet.

Permalänk
Skrivet av Cin 3D:

Med det sagt så skaffa definitivt lite IPA. Vinäger beroende på vattenvattenhårdhet ger olika resultat. Med IPA så är det lite som ett all-in-one eftersom både ättikssprit och vitvinsvinäger inte följer samma process, och syran brukar i de flesta fall om man pratar 'husmorstips' blandas med något mindre basiskt som bakpulver tillsammans med vattnet.

Tack

Permalänk

Ättika i vatten fungerar också bra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cin 3D:

Det spelar ingen roll eftersom alkohol avdunstar så snabbt. Det du säger gäller bara om man t.e.x badar skärmglaset i IPA under natten osv.

Vad Samsung rekommenderar är mot dammbildning. De har inte skrivit ut någon metod mot borttagning av rengöringsmedel, vad jag vet?

Skickar du den till servoce kommer det vara IPA som används.

Jag säger bara att man bör vara försiktig och följa tillverkarens rekommendationer. Exempelvis:
https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00046181/
https://www.samsung.com/ca/support/tv-audio-video/qn55q6famf-...
https://www.samsung.com/ie/support/tv-audio-video/how-should-...

Citat:

For general cleaning of both the frame and screen of your TV, use a soft, clean, lint free, dry cloth. We recommend using a mircofiber cloth. Never use cleaning fluids, wax, or chemicals except as described below. Do not use water unless the instructions that came with your TV say otherwise, and only use water on the portion of the TV that the instructions say to use it on.

Never use any type of window cleaner, soap, scouring powder, or any cleanser with solvents such as alcohol, benzene, ammonia, or paint thinner. Never use abrasive pads or paper towels. If you do, you can scratch the screen or strip the anti-glare coating off the screen and cause permanent damage.

Eller för LG:
https://www.lg.com/uk/support/product-help/CT00008334-1428542...
https://www.lg.com/us/support/help-library/cleaning-your-lg-4...

Eller Consumer reports:
https://www.consumerreports.org/tvs/how-to-clean-your-flat-sc...

Citat:

Alcohol and ammonia, found in window cleaners such as Windex, can wreak havoc on your expensive flat-screen TV, so don’t use cleaners that have them. If you decide to use a packaged “screen cleaner”—which you don’t really need (see below)—choose one that doesn’t contain alcohol, ammonia, or acetone. Also, don’t use any cleaners that contain an abrasive that can scratch the screen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hittar följande på innehållsförteckningen till ICA Basics som är ämnade för barn: Phenoxy-ethanol

Det är iofs inte samma sak som etylalkohol (dvs alkohol i dagligt tal).

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

@snajk

Det är sant det du säger, men dessa är ju också axplock och säger inte hela sanningen. I vardera artikel beskrivs det att det går att använda alkohol, således man inte använder andra kemikalier som faktiskt kan skada en skärm. Att tillverkaren säger så de gör är förståeligt, men det har definitivt med garanti och den lagliga biten att göra, i vilken utsträckning vet jag inte och kanske också för att undvika fall med personer som har använt te.x Windex....

Om man tar till exempel YES diskmedel, eller något annat vanligt diskmedel (detta rekommenderas i din artikel), så innehåller dessa mellan 25-35% alkohol om man går efter de vanliga alkangrupperna.

Varför man inte vill använda Windex är ju självklart, men det är inte alkoholen i sig som är skadlig, det beror på vilka andra ämnen som man har använt sig av i lösningenlösningen, samt hur man går tillväga. Dränker skärmen, hårdhet, spray eller direkt mot duken osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cin 3D:

@snajk

Det är sant det du säger, men dessa är ju också axplock och säger inte hela sanningen. I vardera artikel beskrivs det att det går att använda alkohol, således man inte använder andra kemikalier som faktiskt kan skada en skärm. Att tillverkaren säger så de gör är förståeligt, men det har definitivt med garanti och den lagliga biten att göra.

Om man tar till exempel YES diskmedel, eller något annat vanligt diskmedel (detta rekommenderas i din artikel), så innehåller dessa mellan 25-35% alkohol om man går efter de vanliga alkangrupperna.

Varför man inte vill använda Windex är ju självklart, men det är inte alkoholen i sig som är skadlig, det beror på vilka andra ämnen som man har använt sig av i lösningenlösningen, samt hur man går tillväga. Dränker skärmen, spray eller direkt mot duken.

Må så vara, men det är lite vanskligt. Om du skadar skärmen med alkoholen eller baby wipes eller något annat som inte är ok att använda enligt instruktionerna så gäller inte garantin. Visst kan man riskera en TV för 10-20 tusen för att i bästa fall spara en hundring på att inte köpa det rekommenderade rengöringsmedlet, men det hade inte jag gjort. Sen funkar mikrofiber torr eller ytterst lite fuktad väldigt bra, det finns sällan behov av mer än så.

Edit: Jag har flera gånger sett problem för att man använder rengöringsmedel för ett syfte de inte är till för. Exempelvis förstörde jag ett par solglasögon med rengöringsmedel för mobildisplayer. Det funkade väldigt bra på mobildisplayer så jag tänkte att det inte borde vara några problem på solglasögonen men de blev liksom oljiga och var bara att slänga efteråt. Tvärtom är inte heller bra, glasögonrengöring kan lätt förstöra beläggningen på en mobildisplay. Båda dessa ytor är dock mer skyddade än en TVs då de är saker man rör vid på ett annat sätt, en TV bör man inte röra alls, vilket exempelvis står tydligt i Samsungs instruktionsbok för deras QLED med antireflexbehandling. Så där bör man vara mer försiktig.

Edit2: Baby wipes är förresten verkligen inte att rekommendera då de oftast innehåller fuktighetskräm eller liknande saker som är väldigt bra för en barnrumpa men som inte är bra för en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Det är iofs inte samma sak som etylalkohol (dvs alkohol i dagligt tal).

Jag är ingen kemist så jag har ingen aning om vad det är
Noterade det bara då det hade nått med alkohol i namnet

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Må så vara, men det är lite vanskligt. Om du skadar skärmen med alkoholen eller baby wipes eller något annat som inte är ok att använda enligt instruktionerna så gäller inte garantin. Visst kan man riskera en TV för 10-20 tusen för att i bästa fall spara en hundring på att inte köpa det rekommenderade rengöringsmedlet, men det hade inte jag gjort. Sen funkar mikrofiber torr eller ytterst lite fuktad väldigt bra, det finns sällan behov av mer än så.

Edit: Jag har flera gånger sett problem för att man använder rengöringsmedel för ett syfte de inte är till för. Exempelvis förstörde jag ett par solglasögon med rengöringsmedel för mobildisplayer. Det funkade väldigt bra på mobildisplayer så jag tänkte att det inte borde vara några problem på solglasögonen men de blev liksom oljiga och var bara att slänga efteråt. Tvärtom är inte heller bra, glasögonrengöring kan lätt förstöra beläggningen på en mobildisplay. Båda dessa ytor är dock mer skyddade än en TVs då de är saker man rör vid på ett annat sätt, en TV bör man inte röra alls, vilket exempelvis står tydligt i Samsungs instruktionsbok för deras QLED med antireflexbehandling. Så där bör man vara mer försiktig.

Edit2: Baby wipes är förresten verkligen inte att rekommendera då de oftast innehåller fuktighetskräm eller liknande saker som är väldigt bra för en barnrumpa men som inte är bra för en skärm.

Det är en hård plastyta på TVn...ser ingen anledning till all den här hetsen att man ska vara så försiktig...saker som ska användas på kroppen kommer inte ha sönder en hård plastyta.
Fuktighetskrämen försvinner med en torr mikrofiber/papper efteråt.

Men ok, var och en kan vara så försiktig som dom vill såklart
Samt min TV kostar inga 10 000...betydligt mindre.
Jag gnuggar på med mina wet wipes så får andra göra som dom vill

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Varmt kran vatten och en bra urvriden microduk, efter torka med en torr microfiber duk. Tar bort oljig/ feta ytor. Se till så tv’n är kall alltså inte varm och har varit igång.

Permalänk
Medlem

Finns det nån risk med Inets rengöringsspray? Har en hemma men inte använt än. Det är en 50" LCD TV, står ju för bildskärmar så borde väl inte vara nån fara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Finns det nån risk med Inets rengöringsspray? Har en hemma men inte använt än. Det är en 50" LCD TV, står ju för bildskärmar så borde väl inte vara nån fara?

Jag har använt den ett par gånger funkar bra för mig .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cin 3D:

Det spelar ingen roll eftersom alkohol avdunstar så snabbt. Det du säger gäller bara om man t.e.x badar skärmglaset i IPA under natten osv.

Vad Samsung rekommenderar är mot dammbildning. De har inte skrivit ut någon metod mot borttagning av rengöringsmedel, vad jag vet?

Skickar du den till servoce kommer det vara IPA som används.

Det spelar absolut roll.
IPA förstör olika plaster.
Har mängder av datorprylar på jobbet som numera är vitmjölkiga p.g.a. dagliga tvättar med handsprit etc.
Att en snabb dusch med IPA inte omedelbart ger en synlig skada blir ju lite missvisande, skadan kanske inte syns förrän den 10:e tvätten.

Oavsett vad man skall rengöra så bör man använda så milt rengöringsmedel man kan.
IPA, Bensin och framförallt Aceton måste man vara väldigt försiktig med.

Så här illa kan det se ut efter ett tag:

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Finns det nån risk med Inets rengöringsspray? Har en hemma men inte använt än. Det är en 50" LCD TV, står ju för bildskärmar så borde väl inte vara nån fara?

Läste du inte tråden precis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det spelar absolut roll.
IPA förstör olika plaster.
Har mängder av datorprylar på jobbet som numera är vitmjölkiga p.g.a. dagliga tvättar med handsprit etc.
Att en snabb dusch med IPA inte omedelbart ger en synlig skada blir ju lite missvisande, skadan kanske inte syns förrän den 10:e tvätten.

Oavsett vad man skall rengöra så bör man använda så milt rengöringsmedel man kan.
IPA, Bensin och framförallt Aceton måste man vara väldigt försiktig med.

Så här illa kan det se ut efter ett tag:

https://i.redd.it/6a5642405k291.jpg
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-b95d99ef8ccbf965ffe364adf9223a98-pjlq

Stor skillnad på ren IPA och handsprit...

Vissa typer av handsprit innehåller ju massa bröte som gör att man inte ska torka ut skinnet som lämnar en riktigt tvålig hinna efter sig..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Läste du inte tråden precis?

Hmm läst igen och ser inget om Inet's rengöringsspray?
Alltså den här: https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250ml-duk
"Skärmrengöringskit, för rengöring av alla typer av bildskärmar, microfiberduk, alkoholfri, biologiskt nedbrytbar, 250ml"
Inget alkohol iallafall, använt på annat skärm förut med bra effekt men aldrig på min tv, vet duken kan ludda lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

dagliga tvättar med handsprit etc.

Det innehåller ju glycerol så det är inte konstigt att det blir kladdigt.
Har du prövat torka en sådan kladdig skärm med Ajax istället?

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Hmm läst igen och ser inget om Inet's rengöringsspray?
Alltså den här: https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250ml-duk
"Skärmrengöringskit, för rengöring av alla typer av bildskärmar, microfiberduk, alkoholfri, biologiskt nedbrytbar, 250ml"
Inget alkohol iallafall, använt på annat skärm förut med bra effekt men aldrig på min tv, vet duken kan ludda lite.

Nä men otaliga poster om att inget medel bör användas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det innehåller ju glycerol så det är inte konstigt att det blir kladdigt.
Har du prövat torka en sådan kladdig skärm med Ajax istället?

Det är ingen beläggning det är själva plasten som ändrar färg.