Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Njae det håller jag inte med om, men det är kanske min fot som är en virtuos och inte en blyklump.
Sen vet jag iof inte vad DSG är…

DSG = Direct Shift Gearbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

800kg skumgummi I dörrkarmen alltså? 😁

För att skapa en "kassavalvs-känsla"....

Finns ganska mycket på en E-Tron som inte finns på en Tesla vad jag fattat. Några kilometer mer kablage, oerhört mycket mer rör och annat till olika saker som luftsystemet till kupén t.ex.. mycket mer komplicerat byggda alltså.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Autohold i kombination med DSG känns inte så bra för däckslitaget när man kör iväg i alla fall. P-bromsen håller emot tills man gasar ganska mycket och sen släpper den på all kraft direkt liksom.

Hmm kör inte ofta med autohold har inte direkt upplevt några sådana grejer. Tycker den startar hyffsat lugnt ja....

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Autohold i kombination med DSG känns inte så bra för däckslitaget när man kör iväg i alla fall. P-bromsen håller emot tills man gasar ganska mycket och sen släpper den på all kraft direkt liksom.

Fungerar hur bra som hels med våran passat -21 med autohold märks inte ens att p bromsen släpps vis gas pådrag.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Autohold i kombination med DSG känns inte så bra för däckslitaget när man kör iväg i alla fall. P-bromsen håller emot tills man gasar ganska mycket och sen släpper den på all kraft direkt liksom.

Låter som det är något fel då. Man behöver bara "nudda" gaspedalen så släpper parkeringsbromsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Autohold i kombination med DSG känns inte så bra för däckslitaget när man kör iväg i alla fall. P-bromsen håller emot tills man gasar ganska mycket och sen släpper den på all kraft direkt liksom.

Säger som alla andra, går hur mjukt som helst att starta med auto hold på vår Passat. Går knappt ta igång den bilen på ett sätt som sliter på däcken tycker jag. Är nog mest i krokarna som det slits och då är ju vikt så klart en faktor (för att återgå till ämnet) men det finns nog många andra faktorer. Tyngre bilar har ju ofta bredare däck och det minskar ju trycket (alltså vikten per yta som har kontakt med vägen) och då borde slitaget utjämnas en del.

Nån annan poängterade nån gång att ett däck med större omkrets gör färre varv på samma körd sträcka vilket borde innebära att slitaget minskar i och med att respektive del av omkretsen inte utsätts lika mycket för slitage. Samtidigt är däcken dyrare så det kanske kostar mer I slutändan, men blir då inte att däcken både är dyrare och slits snabbare.

Observera då att jag drar de slutsatserna efter att ha jämfört en Passat med en Enyaq, dvs både vikt och däckdimension ökar. Skulle bilen väga 600kg mer men ha exakt samma däck skulle säkert slitaget öka, men då skulle ju inte däcken vara dyrare, och förmodligen skulle samma däckdimension innebära att bilen först och främst inte var 600kg tyngre utan mer jämnviktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man får bättre grepp vi start men samtidigt sämre vid inbromsning. Läste lite om däck och tydligen finns det speciella EV däck som är lite starkare och ska klara sig längre än vanliga däck.

Finns tydligen speciella EV däck man kan köpa som är bättre för EV som ofta är tyngre än "vanliga" bilar. Mycket slitage sker tydligen för att många EV bilar är starka när dom ska iväg men även den tyngre vikten vid bromsning bidrar.

V60 väger lite över 1.4 ton mot en modell 3 som väger lite över 1.9 ton så visst skiljer det en del. Longrange anser jag är en nobrainer men vill man inte ha det kan man närma sig med ca 1.6 ton.

Däcken slits mer PGA det extrema vridet vid start och den extra vikten vid stop som ett par ovan även nämnt. Vet inte om så kallade EV däck gör att det blir bättre?

Snubblade över en Youtube-video om EV-däck, när jag kollade på lite annat.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Du missade nog min poäng. Det jag emfaserar är att det sitter en dator mellan din fot och elmotorn, så biltillverkaren har rätt mycket frihet att styra hur mycket vridmoment det blir. Men visst de kanske är maskopi med däcktillverkarna medvetet skapar vridmomentskurvor som är intrimmade för att maximera däckslitage i stället för bekväm komfort etc.

Det är precis sådana ovetenskapliga undersökningar som bara gör livet surt för oss alla. 100% mer slitage mellan en EV och en ICE bil? Och slutsatsen från ingenjörerna som byter bildäck är att vridmomentet är en stor bakomliggande orsak.
Kan ju lika gärna vara att hela bakomliggande orsaken är att elbilsägarna som man kan anta är bättre ekonomiskt ställda går enklare på argumenten och byter däck oftare än vad som behövs. Euromaster tjänar ju inte mycket för ett däckbyte till skillnad mot att kränga ett helt nytt set däck?

Skulle gärna fått ta del av det data och slutsatser som däcktillverkarna själva tar fram. Sådant lär dock inte se dagens ljus i första taget. Vissa däcktillverkares marknadsavdelningar säger att orsaken att du skall välja deras EV däck beror på bland annat för ett ökat vridmoment. Andra tillverkare säger ingenting om det som ett argument. Och i de fall de gör det kan man ställa sig frågan om marknadsavdelningen bygger sina uttalanden på vetenskapliga grunder eller om det är som det brukar hända när en marknadsavdelning blir inblandad.

Dom är såklart inte i maskopi med varandra men har man kört en elbil så kan dom vara rätt "ryckiga". alla elbilar är inte som tesla där som fin trimmar allt på ett bra sätt men även där kan du ställa in om du vill ha "chill", normal och säkert andra körstilar vilket såklart inverkar. Så jag skulle nog säga att tillverkaren ger dig lite olika alternativ som de satt in så du själv får välja kurva med mer slitna däck som konsekvens av detta. Jag har bara kört väldigt simpla skåpbils elbilar och där var det nog ingen dator som styrde någonting. man formligen flög fram när man gasade, tog ett tag innan man vande sig. räckvidden var det bästa på hela 10 mil

Låter som det behövs mer tester och mer forskning. Har aldrig varit med om att man byter däck "för" ofta för att man har pengar. Man byter ju när däcken är slut, finns enkla indikationer på detta på alla däck jag sett. Riktigt slöseri med tid att byta däck när man inte behöver göra det, jobbig att boka tider och bli av med bilen ibland en hel dag om dom har mycket att göra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Idag lärde jag mig detta:

Tydligen så har tibber prisgaranti om man använder smartladdning via dom.
50% av vad snittpriset för hela anläggningen är, är maxtak för laddning.

Typ såhär:

Huset snittade 298öre/kwh. Smartladdningen blev nedjustersd till 149 öre/kwh.

Detta sparade oss 800 I december. Det var tacksamt!

Detta justeras inte i kostnaderna man ser i appen, utan bara på fakturan!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Idag lärde jag mig detta:

Tydligen så har tibber prisgaranti om man använder smartladdning via dom.
50% av vad snittpriset för hela anläggningen är, är maxtak för laddning.

Typ såhär:
<Uppladdad bildlänk>

Huset snittade 298öre/kwh. Smartladdningen blev nedjustersd till 149 öre/kwh.

Detta sparade oss 800 I december. Det var tacksamt!

Detta justeras inte i kostnaderna man ser i appen, utan bara på fakturan!

Jag trodde Tibber körde med tim pris så man passa på att ladda bilen när priset vara lågt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag trodde Tibber körde med tim pris så man passa på att ladda bilen när priset vara lågt.

Det gör dom!

Men, du får ju ändå ett snitt varje månad(kostnad/antal kwh). Både för hela huset, och för bilen.

Är bilens snitt mer än 50% av huset så justeras bilens pris ner till just 50% av huset.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Och styr man laddningen genom att sätta avfärd så sker all laddning med smartladdning i stället för att pausa smartladdning tillfälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Det gör dom!

Men, du får ju ändå ett snitt varje månad(kostnad/antal kwh). Både för hela huset, och för bilen.

Är bilens snitt mer än 50% av huset så justeras bilens pris ner till just 50% av huset.

Okej n u vet jag inte hur elpriserna var i December riktigt om det varit låga priser på nätterna som många använder när dom laddar så känns som ett väldigt högt snitt pris.

Känns som du har ett högre snittpris än vad elområde 4a hade i december med som var 271,4 öre vilket är den dyrast regionen i Sverige så ska man jämföra med det så kännes det som spotpriset är billigare än vad Tibber är och man behöver inte tänka på vad man göra hela tiden även om det är bra att göra det.

Är glad att jag har fast pris till sommaren 2024 skulle inte klara av att leva med timpris som många verkar göra.
Nu laddar jag bilen på natten ändå när den ska laddas om jag inte vet att jag ska ha bilen inom en snar framtid.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu "eye-ball:ade" jag storleken på andelarna och såg Tesla är ca 3/4, samtidigt som de verkar ha ca 65 % av elbilsmarknaden. Även med i storleksordningen 100 samples går det att säga statistiskt relevanta saker om stora grupper.

Givet diskussionen mätte jag lite snabbt, Teslas andel är mer 67-68 % av just del delen och givet antalet samples är det då inte möjligt att hävda att de står ut. Vad man kan säga är: de verkar ungefär lika benägna som gruppen "resten av elbilsmärkena" att ta eld i samband med kollision.

Däremot kan man inte säga något statistiskt relevant om andra specifika tillverkare, de har helt enkelt för liten andel. Skulle behövas närmare 1000 samples för att det skulle bli relevant. Tar man KIA t.ex., det är inte på något sätt ett avvikande värde att man med deras andel och 100 samples ser 0, 1 eller 2 fall.

Jaja, du kan inte säga något statistiskt relevant alls om du inte vet något om metod, urval o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Okej n u vet jag inte hur elpriserna var i December riktigt om det varit låga priser på nätterna som många använder när dom laddar så känns som ett väldigt högt snitt pris.

Känns som du har ett högre snittpris än vad elområde 4a hade i december med som var 271,4 öre vilket är den dyrast regionen i Sverige så ska man jämföra med det så kännes det som spotpriset är billigare än vad Tibber är och man behöver inte tänka på vad man göra hela tiden även om det är bra att göra det.

Är glad att jag har fast pris till sommaren 2024 skulle inte klara av att leva med timpris som många verkar göra.
Nu laddar jag bilen på natten ändå när den ska laddas om jag inte vet att jag ska ha bilen inom en snar framtid.

Vilket snittpris syftar du på? De flesta har högre sitt än det raka medlet över timmarna eftersom man typiskt förbrukar mer när det är dyrt än billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Okej n u vet jag inte hur elpriserna var i December riktigt om det varit låga priser på nätterna som många använder när dom laddar så känns som ett väldigt högt snitt pris.

Känns som du har ett högre snittpris än vad elområde 4a hade i december med som var 271,4 öre vilket är den dyrast regionen i Sverige så ska man jämföra med det så kännes det som spotpriset är billigare än vad Tibber är och man behöver inte tänka på vad man göra hela tiden även om det är bra att göra det.

Är glad att jag har fast pris till sommaren 2024 skulle inte klara av att leva med timpris som många verkar göra.
Nu laddar jag bilen på natten ändå när den ska laddas om jag inte vet att jag ska ha bilen inom en snar framtid.

Skrivet av ajn:

Vilket snittpris syftar du på? De flesta har högre sitt än det raka medlet över timmarna eftersom man typiskt förbrukar mer när det är dyrt än billigt

Exakt det ajn säger. Vi har en tendens att tvätta, diska, laga mat osv när elen är som dyrast(därför den är dyr då också.).

Laddade elbilen några dyra nätter också.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Vilket snittpris syftar du på? De flesta har högre sitt än det raka medlet över timmarna eftersom man typiskt förbrukar mer när det är dyrt än billigt

Skrivet av NisseG91:

Exakt det ajn säger. Vi har en tendens att tvätta, diska, laga mat osv när elen är som dyrast(därför den är dyr då också.).

Laddade elbilen några dyra nätter också.

Det jag menar att kan man inte använda billigaste timmarna för att göra det man ska då hade man tjänat mer på att köra snittpriset per månad istället för timdebitering.
Hans timdebitering är dyrare än vad snittpriset var om han haft rörlig el vilket betyder att det inte är värt att jag elen när det är som billigast då man ändå använder många dyra timmar.

Undrar hur många som tjänar på att jaga billiga timmar på natten mot att köra rörlig el istället.
Vist man tjänar på att ladda bilen på natten men om man inte kan styra upp resten av förbrukning till dom timmarna med då tjänar man inte på att köra timdebitering.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Undrar hur många som tjänar på att jaga billiga timmar på natten mot att köra rörlig el istället.
Vist man tjänar på att ladda bilen på natten men om man inte kan styra upp resten av förbrukning till dom timmarna med då tjänar man inte på att köra timdebitering.

Rörliga elpriset räknas ut som snittet av hur allas förbrukning i området har varit. Det betyder om du har ett beteende som är som övriga hushåll så är det egentligen skit samma om du har rörligt eller timdebitering. Men avviker du dock från det genomsnitt beteendet så kan det vara dyrare med timdebitering eller billigare.

Har själv nu timdebitering p.g.a. elbil. Innan jag bytte till timdebitering så tog jag dock ner 2 års statistik från elbolaget och med historiken över spotpriserna räknade fram att om jag haft timdebitering i stället för rörligt under dessa 2 år så skiljde det sig plus eller minus 50 kr i månaden. Alltså småsummer som inte värt bekymret att hålla på med timdebitering. Allt p.g.a. att mitt hushålls beteende är helt genomsnittligt överlag. Då jag inte har några större elförbrukare än spisen, diskmaskin att flytta till andra tider.

Med detta som underlag så visste jag att om jag laddar en elbil på natten skulle jag garanterat alltid i alla fall hamna under rörligt elpris även om jag inte gör några som helst andra förändringar i övrigt.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Rörliga elpriset räknas ut som snittet av hur allas förbrukning i området har varit. Det betyder om du har ett beteende som är som övriga hushåll så är det egentligen skit samma om du har rörligt eller timdebitering. Men avviker du dock från det genomsnitt beteendet så kan det vara dyrare med timdebitering eller billigare.

Har själv nu timdebitering p.g.a. elbil. Innan jag bytte till timdebitering så tog jag dock ner 2 års statistik från elbolaget och med historiken över spotpriserna räknade fram att om jag haft timdebitering i stället för rörligt under dessa 2 år så skiljde det sig plus eller minus 50 kr i månaden. Alltså småsummer som inte värt bekymret att hålla på med timdebitering. Allt p.g.a. att mitt hushålls beteende är helt genomsnittligt överlag. Då jag inte har några större elförbrukare än spisen, diskmaskin att flytta till andra tider.

Med detta som underlag så visste jag att om jag laddar en elbil på natten skulle jag garanterat alltid i alla fall hamna under rörligt elpris även om jag inte gör några som helst andra förändringar i övrigt.

Det som oftast är dyrt vintertid är uppvärmning av hus det slår man inte av och på hur som helst.
Då är du en av dom få som verkligen sparar på tim debitering.

Borman i lägenhet som kan man absolute tjäna på att ha timdebitering.

Sedan när man räknas snittet på en månad så slår man ihop varje timpris och dividerar med antal timmar på månaden och får snittet

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Sedan när man räknas snittet på en månad så slår man ihop varje timpris och dividerar med antal timmar på månaden och får snittet

Så vitt jag vet så används mest ett volymvägt pris av elbolagen vid rörliga elavtal och det går så vitt jag vet inte att räkna ut enkelt själv på något sätt. Även om snittet på spot pris är en nära vägledning.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Beställde en ID.3 Pro S 77kWh i början på juli förra året med 6-7 månaders leveranstid. Den skall vara bekräftad för tillverkning under denna vecka så får se om det stämmer.
Någon som har koll på om denna tar 18" fälgar? Tänkte köpa fälgar + vinterdäck från tredjepart. Men ser jag på t.ex. bythjul.se så visar de enbart 19" som alternativ till Pro S men övriga modeller visar de även 18" för. Förstår inte hur Pro S inte skulle kunna ta 18"? Eller utgår bythjul.se från vad som tillverkaren erbjuder som alternativ och inte vad som faktiskt fungerar/passar?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av bayhazed:

Beställde en ID.3 Pro S 77kWh i början på juli förra året med 6-7 månaders leveranstid. Den skall vara bekräftad för tillverkning under denna vecka så får se om det stämmer.
Någon som har koll på om denna tar 18" fälgar? Tänkte köpa fälgar + vinterdäck från tredjepart. Men ser jag på t.ex. bythjul.se så visar de enbart 19" som alternativ till Pro S men övriga modeller visar de även 18" för. Förstår inte hur Pro S inte skulle kunna ta 18"? Eller utgår bythjul.se från vad som tillverkaren erbjuder som alternativ och inte vad som faktiskt fungerar/passar?

Det kan vara bromsarna som är större på din modell, ifall inte mindre fälg erbjuds. Så var det på min gamla s90 enligt bilsäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Det kan vara bromsarna som är större på din modell, ifall inte mindre fälg erbjuds. Så var det på min gamla s90 enligt bilsäljaren.

Det tänkte jag inte alls på, men det skulle förklara saken. Tack!

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bayhazed:

Det tänkte jag inte alls på, men det skulle förklara saken. Tack!

Det är inte ovanligt att stora bromsskivor gör att man måste ha större fälgar, vilket innebär dyra vinterdäck. Varför dessa elbilar som knappt använder bromsarna och inte är ämnade till racing eller så behöver så stora skivor kan man ju diskutera dock. Det är också en av flera anledningar till att man kanske inte borde köpa till keramiska bromsar för 100K på sin nya bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte ovanligt att stora bromsskivor gör att man måste ha större fälgar, vilket innebär dyra vinterdäck. Varför dessa elbilar som knappt använder bromsarna och inte är ämnade till racing eller så behöver så stora skivor kan man ju diskutera dock. Det är också en av flera anledningar till att man kanske inte borde köpa till keramiska bromsar för 100K på sin nya bil.

Skall bekräfta med säljaren ännu men det måste vara pga större bromsar med 77kWh batteriet jämfört med 58kWh.
Tänkte jag skulle komma mycket billigare undan men nu blir det inte lika mycket om det ändå blir 19" fälgar mot vad 19" + däck hade kostat genom VW. Men det är som det är.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte ovanligt att stora bromsskivor gör att man måste ha större fälgar, vilket innebär dyra vinterdäck. Varför dessa elbilar som knappt använder bromsarna och inte är ämnade till racing eller så behöver så stora skivor kan man ju diskutera dock. Det är också en av flera anledningar till att man kanske inte borde köpa till keramiska bromsar för 100K på sin nya bil.

När du väl måste bromsa hastigt så kan inte tillräcklig bromskraft uppnås med elmotorn, är det konstigt för dig? Det borde inte vara det.
Man får väl anta att bromsarna är väl dimensionerade av någon som förstår sig på detta. T.ex. ID4 har väl det minst skrytiga bromsarrangemanget på länge med helt underhållsfria trumbromsar bak.
Och vad har keramiska bromsar med detta att göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

När du väl måste bromsa hastigt så kan inte tillräcklig bromskraft uppnås med elmotorn, är det konstigt för dig? Det borde inte vara det.
Man får väl anta att bromsarna är väl dimensionerade av någon som förstår sig på detta. T.ex. ID4 har väl det minst skrytiga bromsarrangemanget på länge med helt underhållsfria trumbromsar bak.

Jo, elbilar är tunga och behöver effektiva bromsar. Samtidigt är det ju en pågående trend bland "premiumbilar" att ha överdimensionerade bromsskivor när de för det mesta inte behövs. Ofta "påtvingat" om man köper något prestandapaket eller liknande. Och det går ju att få effektiva bromsar även för tunga bilar som inte innebär överdimensionerade skivor och därmed svindyra däck och vinterdäck.

Citat:

Och vad har keramiska bromsar med detta att göra?

Keramiska skivor är liksom spetsen på denna trend, folk lägger en massa pengar för att få bromsar som inte bara är jättestora och gnisslar sjukt mycket utan dessutom inte är bättre än de vanliga bromsarna i vanliga situationer, inklusive nödbromsningar. Keramiska skivor motstår höga temperaturer och mattas inte av vid återkommande kraftiga bromsningar, vilket är anledningen till att de används inom racing och för typ värdetransporter eller liknande, men de är också sämre på att få bort denna värme. De håller också väldigt bra jämfört med klassiska skivor, men kostnaden är så hög att det absolut inte är en ekonomisk fördel ändå.

Permalänk
Medlem

Kör du så att du får bromsar som är så varma att de lyser rött och slutar ta, ja då är väl keramiska något för dig. Annars skulle jag säga att de är onödiga och något som Svensssons eventuellt vill ha som "p"-förlängare...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Fick detta från Santander idag gällande mitt privatleasingavtal:

Per den 25 januari kommer vi göra en hyresjustering som påverkar din månadskostnad på ditt privatleasingkontrakt.
Den nya hyran framgår på din kommande faktura.

Hurra! Ännu dyrare!

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Gärna! Mitt tips (om du inte gör det) är att köra med farthållare, jag sänkte mitt snitt ganska rejält märkte jag (från 21-22kwh till runt 18).

Blev inte Västerås som planerat pågrund av sjukdom hos personen jag skulle besöka. Körde e20 idag till Södertälje och hade förbrukning på 1.7kwh. Av de 84 km är de 14-15km som är 70km/h och lite 50km/h väldigt kort sträcka.

Anpassade så bilen var laddad till 100% innan jag skulle iväg.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65