Hur gammalt kan ett batteri (och kamera) vara för att säljas som nytt?

Permalänk
Medlem

Hur gammalt kan ett batteri (och kamera) vara för att säljas som nytt?

Tjena!

Köpte en ny systemkamera under black friday. Det var ett paket där man fick med ett extra originalbatteri som bonus utöver ett (väldigt) bra pris. På de flesta batterier står det tillverkningsdatum, så även i detta fall och det var i juli 2018 - dvs ca 4,5 år gammalt. Har inte hunnit testa det så mycket, men det är definitivt tröttare än det som följde med kameran som var tillverkat i april 2021.

Hur gammalt kan det vara för att kunna kalla för nytt? Om det nu ens finns någon sån "gräns". Det är ju oanvänt, men just batterier åldras väl ändå såvitt jag vet. Nu följde det ju med som bonus och erbjudandet var väldigt bra, så jag vill inte "klaga" i onödan. Men hade jag köpt till det för de 700 kr som det kostar hade jag inte varit nöjd.

Tack på förhand!

Edit: Kan ju egentligen passa på att fråga om kameran också. Då batteriet som var i samma förpackning var tillverkat april 2021 så bör kameran också vara tillverkad senast då. Är det rimligt att sälja en relativt dyr (25k ordinariepris) elektronikprodukt som ny när den är (minst?) ca 19 månader gammal? Antar att det inte är så mycket att anmärka på egentligen, men ändå.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Efterssom Li batterier åldras och degenererar från att de tillverkats så tycker jag det är rätt fult att sälja ett sånt gammalt batteri som nytt. (vet inte om man har kommit på bättre batterier men detta var sant för 5-10 år sen iaf)
Det kommer väl hålla i ca 10 år iaf. Se till att hålla det laddat mellan 20-80%
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5452304/

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på Biltema så hade man 2 år som gräns på sina batterier. Detta var då lite korkat då man hanterade alla batterier likadant, vanliga bly-bilbatterier, agm, gel, lithium, vanliga Alkaliska, Nimh o.s.v Allt gick under samma regel vilket gjorde att väldigt mycket helt felfria batterier som lätt kunde sålts som nya kaserades pga sitt datum.

Men om jag hade fått ett 4,5 år gammalt batteri så hade jag definitivt klagat.
På tal om ingenting så hittade jag lite Capri-sonne apelsinjos i min flytt som jag fick från en annan arbetsplats då de skulle slängas för att datumet gått ut på dem. Datummärkningen var då 01-05-2016. Jag och min polare testade var sin och de smakade precis likadant som nya fräscha.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Efterssom Li batterier åldras och degenererar från att de tillverkats så tycker jag det är rätt fult att sälja ett sånt gammalt batteri som nytt. (vet inte om man har kommit på bättre batterier men detta var sant för 5-10 år sen iaf)
Det kommer väl hålla i ca 10 år iaf. Se till att hålla det laddat mellan 20-80%
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5452304/

Precis, det är ju vad jag lärt mig också. Nu var det ju som sagt en "bonus", så jag har ju inte betalat något för det egentligen. Man kan spekulera i att de hade (gammalt) gäng på lager som de valde att skicka med för att bli av med dem. Men rent krasst kanske man borde skrivit att de hade några år på nacken så man vet vad man får.

Skrivet av killawife:

När jag jobbade på Biltema så hade man 2 år som gräns på sina batterier. Detta var då lite korkat då man hanterade alla batterier likadant, vanliga bly-bilbatterier, agm, gel, lithium, vanliga Alkaliska, Nimh o.s.v Allt gick under samma regel vilket gjorde att väldigt mycket helt felfria batterier som lätt kunde sålts som nya kaserades pga sitt datum.

Men om jag hade fått ett 4,5 år gammalt batteri så hade jag definitivt klagat.
På tal om ingenting så hittade jag lite Capri-sonne apelsinjos i min flytt som jag fick från en annan arbetsplats då de skulle slängas för att datumet gått ut på dem. Datummärkningen var då 01-05-2016. Jag och min polare testade var sin och de smakade precis likadant som nya fräscha.

Ja sedärja. Det låter ju som en ganska knepig gräns ja. Var det för att minska det administrativa tro? Skojigt (eller lite misstänksamt) att juicen var helt okej efter så lång tid!

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Ja sedärja. Det låter ju som en ganska knepig gräns ja. Var det för att minska det administrativa tro? Skojigt (eller lite misstänksamt) att juicen var helt okej efter så lång tid!

Det var garanterat för att man inte skulle behöva lägga tid på mätning av batterier eller hålla koll. De har ju inte så mycket tekniskt kunnigt folk heller på Biltema så de skulle nog ha svårt att ens klara av hanteringen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag förstår din frågeställning, men butiken har inga krav på att redovisa tillverkningsdatum eller att batteri/elektronik ska vara "dagsfärskt". Däremot har du ångerrätt (vid distansköp) eller reklamationsrätt om du upplever att batteriet är märkbart sämre. I detta fall spelar det ingen roll om det var en "bonus" eller om du betalat separat för det.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Edit: Kan ju egentligen passa på att fråga om kameran också. Då batteriet som var i samma förpackning var tillverkat april 2021 så bör kameran också vara tillverkad senast då. Är det rimligt att sälja en relativt dyr (25k ordinariepris) elektronikprodukt som ny när den är (minst?) ca 19 månader gammal? Antar att det inte är så mycket att anmärka på egentligen, men ändå.

Ja det är fullt rimligt att sälja kameran som ny även om den är tillverkad för 19 månader sen. Det är inte så att den typen av kameror släpper årligen en ny version och sen sjunker som en sten i värde. Nu har jag bara fotat med Canon och det är ju liksom bra grejer som håller måttet ett antal år framöver.

Två exempel i den prisklassen

Canon 5D MARK IV
Lanserad 2016, kosta 39690:-
Idag: 26990:-
Genomsnittspriset 2016-2022, 27795:-
Plats 10 i kategori systemkameror

Canon R6
Lanserad 2020, 27840:-
Idag: 24890:-
Genomsnittspriset 2016-2022, 27120:-
Plats 7 i kategori systemkameror

Permalänk
Rekordmedlem

Produkter som inte har nån påtaglig åldersdegradering är nya så länge de inte är begagnade, nån specifik ålder finns inte. Kamerahuset har ingen direkt åldring men ett batteri kan ha det men åldringen är ändå väldigt liten om det förvarats rätt, det är ju inte köttfärs det handlar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Jag förstår din frågeställning, men butiken har inga krav på att redovisa tillverkningsdatum eller att batteri/elektronik ska vara "dagsfärskt". Däremot har du ångerrätt (vid distansköp) eller reklamationsrätt om du upplever att batteriet är märkbart sämre. I detta fall spelar det ingen roll om det var en "bonus" eller om du betalat separat för det.

Det låter logiskt förstås. Jag tänkte bara att när det gäller en produkt som faktiskt blir sämre med tiden så borde man antingen ha en gräns för sådant, typ i någon konsumenköpslag, alternativt ge konsumenten ett eget val. Tänker typ som matvaror där butiker kan rea ut sådant som har kort bäst före-datum.

Skrivet av IMPANI:

Ja det är fullt rimligt att sälja kameran som ny även om den är tillverkad för 19 månader sen. Det är inte så att den typen av kameror släpper årligen en ny version och sen sjunker som en sten i värde. Nu har jag bara fotat med Canon och det är ju liksom bra grejer som håller måttet ett antal år framöver.

Två exempel i den prisklassen

Canon 5D MARK IV
Lanserad 2016, kosta 39690:-
Idag: 26990:-
Genomsnittspriset 2016-2022, 27795:-
Plats 10 i kategori systemkameror

Canon R6
Lanserad 2020, 27840:-
Idag: 24890:-
Genomsnittspriset 2016-2022, 27120:-
Plats 7 i kategori systemkameror

Det förstår jag. Det är ju fullt logiskt, och garantitiden är ju fortfarande densamma och börjar gälla från köpdatumet. Jag var bara nyfiken på vad den generella åsikten om detta var. Elektronik åldras väl lite med tiden, men som @mrqaffe skriver så är det ju inte köttfärs det handlar om.

Hur menar du med exemplen? Kameran jag köpte lanserades 2018 och har sjunkit ett par tusen sedan dess. Gissar att de hade den på kampanj nu då det ligger nära till hands att vara en utgående/daterad modell.

Skrivet av mrqaffe:

Produkter som inte har nån påtaglig åldersdegradering är nya så länge de inte är begagnade, nån specifik ålder finns inte. Kamerahuset har ingen direkt åldring men ett batteri kan ha det men åldringen är ändå väldigt liten om det förvarats rätt, det är ju inte köttfärs det handlar om.

Fullt logiskt! Se mitt svar ovan.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX