Hade Occulus inne på lagning, Elgiganten kastade bort det

Permalänk

Hade Occulus inne på lagning, Elgiganten kastade bort det

En skruv i ena handcontrollen på min Occulus hade gått av, lämnade därför in det för lagning enligt garanti hos Elgiganten. Hela head setet behövdes för att kunna göra en felsökning... Efter över en månad kom meddelade att den reservdelen inte fanns att få tag på, så handcontroller och head set hade kastats!? Fick erbudande om 5000 kr som ersättning!? Head setet var den dyraste varianten plus elite strap. Plus kostnaden för alla spel med köp i spel och progress. Så 5000 kr är no were near vad jag betalat. Jag tycker att Elgiganten direkt skulle ha erbjudit ett helt nytt head set med de tillbehör jag hade plus ersättning i pengar för spelen jag betalt (egentligen ännu mer för allt krångel de skapat). Men, eftersom de inte gjorde det undrar jag vad jag har för rättigheter? Kan jag kräva det som är solklart i min värld? Vad säger lagen? Har kollat runt lite online men någon här kanske kan sånt här?

Permalänk
Medlem

Så får de inte göra. De kommer att behöva ersätta dig fullt ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Family-girl:

En skruv i ena handcontrollen på min Occulus hade gått av, lämnade därför in det för lagning enligt garanti hos Elgiganten. Hela head setet behövdes för att kunna göra en felsökning... Efter över en månad kom meddelade att den reservdelen inte fanns att få tag på, så handcontroller och head set hade kastats!? Fick erbudande om 5000 kr som ersättning!? Head setet var den dyraste varianten plus elite strap. Plus kostnaden för alla spel med köp i spel och progress. Så 5000 kr är no were near vad jag betalat. Jag tycker att Elgiganten direkt skulle ha erbjudit ett helt nytt head set med de tillbehör jag hade plus ersättning i pengar för spelen jag betalt (egentligen ännu mer för allt krångel de skapat). Men, eftersom de inte gjorde det undrar jag vad jag har för rättigheter? Kan jag kräva det som är solklart i min värld? Vad säger lagen? Har kollat runt lite online men någon här kanske jan sånt här?

Du kan absolut kräva att få hårdvaran ersatt, men spelen är kopplade till ditt konto och därmed inte förlorade

Kan du dela deras meddelande? Verkar exceptionellt, om inte osannolikt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt brottsligt.
Skulle nog rekommendera juridisk expertis här om de inte ersätter dig med en helt ny.

Permalänk
Medlem

De har gjort fel. Du har rätt att få full ersättning för kostnaden för headsetet med dess fjärrkontroll. Spelen har inget med headsetet att göra och inget du kan få ersättning för. Besvär får man sällan någon ersättning för och detta stöds heller inte av ARN. Du kan bara få för faktiska kostnader du haft pga detta.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Elgiganten borde självklart inte ha "kastat" hela headsetet och kontroller utan ditt samtycke. Där har du helt klart kött på benen och kan kräva omleverans. Då får dom ge dig ett likadant. Kan dom inte få tag på det så får du ersättning i pengar, men det kommer inte inkludera spel, in-app köp eller batteripack.

Värt att notera är att spelen och dina in-app köp är kopplade till ditt konto, så allt det kommer du fortfarande ha tillgång till med ett nytt headset. Du har inte blivit av med det.

Batteripacket, däremot, är lite svårare... Praxis är att du inte ska skicka med en massa olika tillbehör. Även fast jag håller med om att Elite Battery Pack "hör till" min Quest 2 så är det faktiskt så att det inte gör det. Det är ett tillbehör på samma sätt som ett minneskort är ett tillbehör till en mobiltelefon.

Jag hoppas att det löser sig för dig! Stå på dig!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Batteripacket, däremot, är lite svårare... Praxis är att du inte ska skicka med en massa olika tillbehör. Även fast jag håller med om att Elite Battery Pack "hör till" min Quest 2 så är det faktiskt så att det inte gör det. Det är ett tillbehör på samma sätt som ett minneskort är ett tillbehör till en mobiltelefon.

Även om batteripacket inte borde ha lämnats in så tvivlar jag på att Elgiganten har rätt att kassera kundens egendom. Jämför med när ett företag har skickat fel vara till en kund. Den senare har då ett visst ansvar för varan (vårdplikt), tills den kan återlämnas till företaget. Det är inte ok för kunden att kassera varan bara för att den av misstag kommit i dennes besittning.

Permalänk

Tack alla för support och input! Det löste sig relativt snabbt när jag åkte ner till butiken, redo med kvitton och argument

Permalänk
Medlem

Vad blev det för lösning?