Hus/Villa-ägare : ELClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De lyckades bättre än dalakraft, 326 öre (SE3).

Såg snett: 319,39 öre blev det december SE3 inkl. moms.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De lyckades bättre än dalakraft, 326 öre (SE3).

Aha, har inte fått min elräkning från Dalakraft ännu och har suttit som på spikar men om det är i det häradet är det under kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Aha, har inte fått min elräkning från Dalakraft ännu och har suttit som på spikar men om det är i det häradet är det under kontroll.

Har du timpris kan det bli annat (jag har inte heller fått räkningen än men borde bli en bit under det).
SE4 var 10 öre högre tror jag det stod.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du timpris kan det bli annat (jag har inte heller fått räkningen än men borde bli en bit under det).
SE4 var 10 öre högre tror jag det stod.

Jag har förvaltad elfond med timdebitering (har solceller så det var det enda valet), ska bli intressant och se hur jag hamnar jämfört med snittet då den rörliga delen ändå utgör 30%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag har timavtal, så att köra tumlaren på nätterna, så spelar det inte så stor roll att den tar 3 timmar på sig, och elen är ofta "relativt" billig på nätterna.

Skrivet av Mindfighter:

Torktumlare är inte helt ovanligt att bränder startar i så kör den inte när du sover!

Vårt 19st lägenhetshus brann ner när jag var 1år pga brand i torktumlare på vindsvåningen. Spred sig över hela taket å sen ner från lgh till lgh så allt som stod kvar va ytterväggarna i tegel.
________________________________________________________________________________________________________

Jag band mitt elavtal i typ April 2021 fram tills 2026. Betalar 65öre/kwh

1a 40kvm, el element, speldator, 3skärmar, tv, runt 500kWh/mån

Nu för December landade jag på 835 kWh, 542,75:- +39+39 = 620,75:- för December, Elprisområde: SE4 Malmö, Beräknad årsförbrukning 6135kWh

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Torktumlare är inte helt ovanligt att bränder startar i så kör den inte när du sover!

Skrivet av Extremaz:

Vårt 19st lägenhetshus brann ner när jag var 1år pga brand i torktumlare på vindsvåningen. Spred sig över hela taket å sen ner från lgh till lgh så allt som stod kvar va ytterväggarna i tegel.

Är nog väldigt bra råd!
Det kan ju sägas om mycket, allt från laddare, till datorer, lampor fläktar osv ges ju råd att man inte ska ha igång under nätter.
Jag tror att nyare värmepumpsmaskiner är rätt mycket säkrare än dom äldre, och rengör man filtret varje gång som man ska, så är nog risken förhållandevis låg, men precis som med alla maskiner så kan fel ske och brand starta.
Är ungefär dubbelt så många bränder som startar varje år från att man laddar batterier i någon pryl, än det är med brand från torktumlaren.
Och är nog enormt många som (skulle nog faktiskt vilja göra en gubbgissning utan fakta och säga majoriteten) laddar sina mobiler på nätterna. (absolut inte ALLA men jag tror ändå det är majoriteten)
Samma med tvättmaskiner, diskmaskiner och kyl/frys som också kan starta bränder.
Nu blir ju statistiken missvisande här, för att man laddar betydligt oftare än man tumlar/tvättar.
Tycker själv bara att det är väldigt svårt att veta vart man ska dra gränsen med vilka prylar man ska ha igång nätter.
Speciellt när råden är att köra eltunga grejer på nätterna när man har timavtal.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag fått räkningen från Dalakraft förvaltad elfond (område SE3) och den hamnade på 301,34 öre/kWh + nätavgift och miljöskatt, total förbrukning 2 754 kWh för december 2022 (3 310 kWh 2021). Tycker faktiskt Dalakraft gjorde ett helt ok jobb för december och vi har fortsatt leva som om vi hade timpris så det har nog påverkat en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Ok, nu har jag fått räkningen från Dalakraft förvaltad elfond (område SE3) och den hamnade på 301,34 öre/kWh + nätavgift och miljöskatt, total förbrukning 2 754 kWh för december 2022 (3 310 kWh 2021). Tycker faktiskt Dalakraft gjorde ett helt ok jobb för december och vi har fortsatt leva som om vi hade timpris så det har nog påverkat en del.

Du har fortfarande timpris, annars hade det varit 323,60 öre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du har fortfarande timpris, annars hade det varit 323,60 öre.

Han skrev att han har ett förvaltat pris, det är inte samma sak som timpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han skrev att han har ett förvaltat pris, det är inte samma sak som timpris.

Hehe båda har rätt.

Förvaltad elfond och 30% är rörlig del och den sker på timpris (det finns även månadsmedel) och det är det enda varianten jag kan välja då jag har solceller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han skrev att han har ett förvaltat pris, det är inte samma sak som timpris.

Skrivet av joabor:

Hehe båda har rätt.

Förvaltad elfond och 30% är rörlig del och den sker på timpris (det finns även månadsmedel) och det är det enda varianten jag kan välja då jag har solceller.

Precis, att det är förvaltat utesluter inte att det är timpris.
Har man timpris innan får man automatiskt fortsatt timpris, iaf hos dalakraft. De erbjuder dock att ändra till månadspris, ska bolag vill tydligen inte göra det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nu ska vi få nya stöd... vore det inte bättre att lägga energin (höhö) på att lösa problemet istället?
1. Prissättningsmodellen som är skev måste åtgärdas (dyrast tillverkade kwh sätter priset för all el)
2. Skaka fram mer planerbar basenergi för att hantera effektbristerna. Vi får väl smälla upp ett oljekraftverk eller bygga ut vattenkraften snabbt som täcker fram till vi tjafsat färdigt om kärnkraft och kan börja bygga ett par sådana.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nu ska vi få nya stöd... vore det inte bättre att lägga energin (höhö) på att lösa problemet istället?
1. Prissättningsmodellen som är skev måste åtgärdas (dyrast tillverkade kwh sätter priset för all el)
2. Skaka fram mer planerbar basenergi för att hantera effektbristerna. Vi får väl smälla upp ett oljekraftverk eller bygga ut vattenkraften snabbt som täcker fram till vi tjafsat färdigt om kärnkraft och kan börja bygga ett par sådana.

Det är inte skevt, det fungerar exakt som det ska. Politikerna uttrycker sig om att de vill ändra hur det fungerar, experter som håller med lyser med sin frånvaro. Du får dra dina egna slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nu ska vi få nya stöd... vore det inte bättre att lägga energin (höhö) på att lösa problemet istället?
1. Prissättningsmodellen som är skev måste åtgärdas (dyrast tillverkade kwh sätter priset för all el)

Vem får köpa billigt/dyrt? Vem får producera billigt/dyrt? Och vem bestämmer detta? Pax för billig el!

Permalänk
Medlem

Och där kom räkningen. 7000kr inklusive allt för 1270kwh i december. Surt sa räven. Kan inte göra så mycket mer känns det som nu.

LED överallt.
Nya vitvaror
Välisolerat hus från 2005, treglas
Eldar så mycket vi kan
Ny luftvatten värmepump
Snålspolande duschmunstycken och strålsamlare till kranar
Optimerat luftavfuktaren i krypgrunden
Några rum är kallställda med nerdragna gardiner, även satt gardiner innanför ytterdörrar
Cellplastat en altandörr
Sänkt innetemp till 17 grader
Stängt av elgolvvärme i badrummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Vem får köpa billigt/dyrt? Vem får producera billigt/dyrt? Och vem bestämmer detta? Pax för billig el!

Det går givetvis att räkna ett snittpris istället för att sätta allt till högsta nivån.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Vem får köpa billigt/dyrt? Vem får producera billigt/dyrt? Och vem bestämmer detta? Pax för billig el!

Man har ju kunnat köpa miljömärkt-, vind-, vatten-, sol-producerat el o.s.v. under många år (trots att som du påpekar så är det samma el i grannens uttag som i dina), så varför inte erbjuda ful-el till lågt pris och fin-el för de där lyxiga tillfällena när man vill lyxa till det?

Lite seriösare så skulle man t.ex. kunna låta elhandlarna börja arbeta för brödfödan, de handlar upp el, får köpa billig el till en början och i takt med att den tar slut så tvingas de förstås köpa även från dyrare producenter. Kundens pris blir i slutändan vad elen kostat att producerat + elproducentens påslag + elhandlarens påslag + skatter. Istället för som nu när all el blir skitdyr och de som producerar el till låg kostnad tjänar grova pengar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte skevt, det fungerar exakt som det ska. Politikerna uttrycker sig om att de vill ändra hur det fungerar, experter som håller med lyser med sin frånvaro. Du får dra dina egna slutsatser.

Du får gärna utveckla varför det här systemet är bra. Känns som att alla producenter är nöjda om den sista tillverkade KWh är dyr då det gynnar dem men jag kanske missar något.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Och där kom räkningen. 7000kr inklusive allt för 1270kwh i december. Surt sa räven. Kan inte göra så mycket mer känns det som nu.

LED överallt.
Nya vitvaror
Välisolerat hus från 2005, treglas
Eldar så mycket vi kan
Ny luftvatten värmepump
Snålspolande duschmunstycken och strålsamlare till kranar
Optimerat luftavfuktaren i krypgrunden
Några rum är kallställda med nerdragna gardiner, även satt gardiner innanför ytterdörrar
Cellplastat en altandörr
Sänkt innetemp till 17 grader
Stängt av elgolvvärme i badrummet

gjorde av med ca 600kwh på 250kvm i ett gammalt hus... hade 11-14 grader vissa dagar innan jag började elda för att få upp tempen igen xD

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Våran uppvärmning i huset är tänkt att skötas med elpatron för varmvattenberedare. Utöver det har vi vattenburet till element.
Vi har inte nyttjat vattenburet mer än när vi var bortresta över nyår. I övrigt kör vi faktiskt eldning för hela slanten.
December drog vi 785 kW. Att jämföra med sommarmånaderna som ligger på cirka 685. Min tanke är att utöver tvätt (litet barn, här tvättas det mycket), matlagning så är nog varmvattnet vår tveklöst största elutgift.

Tänker att jag vill investera i luft/vatten. När jag räknar på en mitsubishi för runt 100 brak plus installation ~120, så har jag en besparing som redan på sommarmånaderna gör en avbetalning kostnadsneutral.

Bor i elpriszon4. Villa på 99 kvadrat. Tänker jag rätt?

edit: En fördel ytterligare är att helt plötsligt kan vi ha någon vinst i att byta till spotpris. I dagsläget känns det som att vår varmvattenberedare gör det fullständigt ovärt att försöka styra de sista kilowattens placering på dygnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

gjorde av med ca 600kwh på 250kvm i ett gammalt hus... hade 11-14 grader vissa dagar innan jag började elda för att få upp tempen igen xD

Det är riktigt bra! Vi har bara 120 kvadrat i SE4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Man har ju kunnat köpa miljömärkt-, vind-, vatten-, sol-producerat el o.s.v. under många år (trots att som du påpekar så är det samma el i grannens uttag som i dina), så varför inte erbjuda ful-el till lågt pris och fin-el för de där lyxiga tillfällena när man vill lyxa till det?

Lite seriösare så skulle man t.ex. kunna låta elhandlarna börja arbeta för brödfödan, de handlar upp el, får köpa billig el till en början och i takt med att den tar slut så tvingas de förstås köpa även från dyrare producenter. Kundens pris blir i slutändan vad elen kostat att producerat + elproducentens påslag + elhandlarens påslag + skatter. Istället för som nu när all el blir skitdyr och de som producerar el till låg kostnad tjänar grova pengar.

Då kommer ju bara de med billig el att höja sitt pris strax under den dyraste som får sälja. Dvs. vi hamnar på ungefär samma kostnad som idag men med mycket mer jobb då bolagen behöver anställa fler analytiker för att maxa priset varje dag. Det är företag som vill maxa sin vinst inte hålla på med välgörenhet.

Lite mer OT: Riktigt bra siffror från några av er. Själv förbrukade vi 1300kwh (exkl elbilens förbrukning) på en 240m² villa samt uppvärmt garage två portar (5-7 grader) i zon3 och var nöjda. Har 19-20 grader på plan 1 samt någon grad kallare på plan 2. Uppvärmt med golvvärme (vatten) har en gammal IVT pump (2005) till våran jordvärme. Till nästa vinter ska vi försöka styra ännu mer förbrukning mot natten och installera ackumulator tankar som batteri. Funderar även på solfångare för att värma varmvatten men har svårt att räkna hem kostnaden.
Edit: 70-tals vila så bristfällig isolering med med nya fönster runt mitten av 2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelikan:

Då kommer ju bara de med billig el att höja sitt pris strax under den dyraste som får sälja. Dvs. vi hamnar på ungefär samma kostnad som idag men med mycket mer jobb då bolagen behöver anställa fler analytiker för att maxa priset varje dag. Det är företag som vill maxa sin vinst inte hålla på med välgörenhet.

Lite mer OT: Riktigt bra siffror från några av er. Själv förbrukade vi 1300kwh (exkl elbilens förbrukning) på en 240m² villa samt uppvärmt garage två portar (5-7 grader) i zon3 och var nöjda. Har 19-20 grader på plan 1 samt någon grad kallare på plan 2. Uppvärmt med golvvärme (vatten) har en gammal IVT pump (2005) till våran jordvärme. Till nästa vinter ska vi försöka styra ännu mer förbrukning mot natten och installera ackumulator tankar som batteri. Funderar även på solfångare för att värma varmvatten men har svårt att räkna hem kostnaden.
Edit: 70-tals vila så bristfällig isolering med med nya fönster runt mitten av 2000.

Frågar du mig är det dumsnålt att bara värma till 5-7 grader i ditt garage, du får ställen där du får frost, hörn under plattan t.ex. och du kan få ställen med kondens i väggar/tak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Våran uppvärmning i huset är tänkt att skötas med elpatron för varmvattenberedare. Utöver det har vi vattenburet till element.

Det är riktigt ineffektivt. Du borde installera en luft-luft värmepump asap. Det kommer snabbt löna sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Frågar du mig är det dumsnålt att bara värma till 5-7 grader i ditt garage, du får ställen där du får frost, hörn under plattan t.ex. och du kan få ställen med kondens i väggar/tak.

Intressant. Vad rekommenderas för temperatur?

Permalänk
Medlem

Många här har ju fruktansvärt hög förbrukning och bor dessutom i södra sverige (som inte har -20 fyra månader av året),vad blåser ni alla kw på?
Jag har villa på 140 kvadrat/två våningar och garage i norra sverige direkt el och två värmepumpar och ligger på ca 17-18000kWh om året. temp inomhus på ca 20 grader så det är ju inte så att jag fryser ihjäl heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Många här har ju fruktansvärt hög förbrukning och bor dessutom i södra sverige (som inte har -20 fyra månader av året),vad blåser ni alla kw på?
Jag har villa på 140 kvadrat/två våningar och garage i norra sverige direkt el och två värmepumpar och ligger på ca 17-18000kWh om året. temp inomhus på ca 20 grader så det är ju inte så att jag fryser ihjäl heller.

I mitt fall så har vi tidigare legat på 31 000 kWh/år men kommer att hamna på ca 27 000 i år, men inköpt el ca 21 000 tack vare solceller.
- Vi är 6 personer med 4 ungdomar i åldrarna 15-23 år (japp inte lätta att hitta bostad till studerande i Stockholm)
- Bergvärme IVT GEO512C med extra vvb på 300 liter.
- Villa i Nacka på 200 kvm byggd på 50-talet med nya 3-glas fönster och ny fasadpanel
- När vi flyttande in för 22 år sedan så satta vi in el-golvvärme i badrum/tvättrum, hall och kök, bara den drar säkert 5000 - 6000 kWh/år (det var det dom då rek. att göra på den tiden).

Vi har anpassat tvätt, disk och laddning av elbil och håller en temp på ca 20 grader inomhus, men jag undrar också hur vi kan ligga så högt och mitt enda svar är att nya hus är så mycket bättre isolerade. I det område vi bor finns det bara stora villor och grannarna jag har pratat med ligger runt 25 000 - 40 000 kWh/år även fast dom endast är 2 i hushållen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Frågar du mig är det dumsnålt att bara värma till 5-7 grader i ditt garage, du får ställen där du får frost, hörn under plattan t.ex. och du kan få ställen med kondens i väggar/tak.

Har bara möjlighet till 8 eller 16 grader via värmepumpen.
Men har ingen isolering under betongplattan gammalt garage samt Pe-folien ligger direkt mot varma sidan innanför isoleringen. Så ska fungera bra i mitt fall. Vill mest ha det hyfsat torrt där inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Och där kom räkningen. 7000kr inklusive allt för 1270kwh i december. Surt sa räven. Kan inte göra så mycket mer känns det som nu.

LED överallt.
Nya vitvaror
Välisolerat hus från 2005, treglas
Eldar så mycket vi kan
Ny luftvatten värmepump
Snålspolande duschmunstycken och strålsamlare till kranar
Optimerat luftavfuktaren i krypgrunden
Några rum är kallställda med nerdragna gardiner, även satt gardiner innanför ytterdörrar
Cellplastat en altandörr
Sänkt innetemp till 17 grader
Stängt av elgolvvärme i badrummet

Bra jobbat ju! Själv landade man på 3013 kWh 241kvm uppvärmd yta. 10691kr + Nätavgift. KUL!

Tar din lista och jämför:
Nya vitvaror - Yes
Välisolerat hus från 2005, treglas - Hus från 1921, 3 och 2 glas
Eldar så mycket vi kan - Yes, i en kakelugn
Ny luftvatten värmepump - Underdimensionerad bergvärmepump med elpatron
Snålspolande duschmunstycken och strålsamlare till kranar - Nej
Optimerat luftavfuktaren i krypgrunden - Har ingen
Några rum är kallställda med nerdragna gardiner, även satt gardiner innanför ytterdörrar - Yes
Cellplastat en altandörr - Nej
Sänkt innetemp till 17 grader - Yes
Stängt av elgolvvärme i badrummet - Yes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Det är riktigt ineffektivt. Du borde installera en luft-luft värmepump asap. Det kommer snabbt löna sig!

För att värma varmvattnet?