Iphone Ipad barkonto problem

Permalänk
Medlem

Iphone Ipad barkonto problem

Hej, dottern min har just fått en iphone och ipad.
Det funkar fint tillsammans men har problem med att jag inte får notiser när hon försöker ladda ner en app t.ex.
Så måste ta över iphone/ipad och skriva in mitt konto för att godkänna. Vad är de som kan tänkas strula?

Permalänk
Medlem

Har du ställt in "Be om köp"? Instruktioner finns här.

EDIT: Verkar som att inställningen ska gälla alla enheter, så om det bara fungerar på den ena vet jag inte vad det kan vara. Kanske hjälper det att starta om iPaden. Eller att slå av och på funktionen.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Har du ställt in "Be om köp"? Instruktioner finns här.

EDIT: Verkar som att inställningen ska gälla alla enheter, så om det bara fungerar på den ena vet jag inte vad det kan vara. Kanske hjälper det att starta om iPaden. Eller att slå av och på funktionen.

Problemet är att oavsett om dottern använder ipad eller iphone och försöker ladda ner en app så får hon fram "fråga en förälder" men jag får inga notiser om detta på min Iphone.

Permalänk
Medlem

Skapade du kontot åt henne via Familjedelning? Eller skapade du kontot som ett vanligt AppleID? Det sistnämnda är nämligen fel sätt att göra det på.

Och som vanligt: Testa först med omstarter av alla enheter. Märkligt nog löser det allt för ofta problemet man har

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag märkte också att viss saker strular lite om enheterna inte är i liknande iOS-version. Jag kunde tidigare dela med mig av mina app-inköp men sedan uppdaterade jag till iOS 16 fast min dotters enhet kunde bara komma upp till 15. Efter mycket meckande fram och tillbaka så behövde telefonen ändå bytas ut och vips fungerade funktionen som den skulle igen när båda var på iOS 16.2.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Frugan har just skaffat en Ipad och hon får upp notiser om appköp osv.
Då borde problemet ligga i min telefon att någon inställning om aviseringar är avstängd.

Permalänk
Medlem

Detta kan jävlas mer än lovligt.
Satte upp samma och min sambo (som är godkännare) fick alla till sin mobil utan problem.
Jag däremot som organisatör fick endast upp godkännanden till min dator hur mycket jag än trixade med mobilen.
En vecka eller två senare så började det dock komma upp i mobilen också.

Helt galet och ingen skriver något vettigt utom det mest uppenbara som att gå igenom de två inställningarna som finns precis som man inte gjort det redan eller ens kan gå vidare om man inte gjort det...

Permalänk
Medlem

Vi har också problem med detta. Jag har två iphones och ibland kommer frågan till den ena, ibland den andra, ibland båda och ganska ofta kommer ingen fråga alls. Jag har fått för mig att det är hos Apple det strular, eftersom det funkar ibland och ibland inte, men jag vet inte. Så här har det alltid varit för oss med familjedelning och jag har haft olika iPhones under resans gång.