Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Tror inte sambon uppskattar en toarulle på fjärren. Även om hon skulle godkänna det så skulle rullen inte leva länge, katten är aggressiv mot toarullar

Kanske det här kan vara värt att prova?

Kollade på det här tidigare då jag har en C1 och hade en C2 på gång. Behövde dock inte göra det då dom visade sig vara tillräckligt långt ifrån varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Kanske det här kan vara värt att prova?

Kollade på det här tidigare då jag har en C1 och hade en C2 på gång. Behövde dock inte göra det då dom visade sig vara tillräckligt långt ifrån varandra.

Du tänkte på det där med att koppla ifrån fjärrkontrollerna? Testat och det funkar inte. Hjälper inte att ändra ID i tv-inställningarna heller. Det enda som funkar är att täcka för IR-mottagaren. Har inte tejpat ännu men tjejen har börjat säga till när hon ska slå av/på TVn så jag hinner hålla för mottagaren med handen. Det har funkat varje gång än så länge.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag fick hem min 42C2 igår. Jobbar inte på skärmen men tycker inte det är några problem med text eller ljusskiftningar. Har inte märkt av någon ljusskiftning alls ännu faktiskt. Tycker att texten är bättre på C2an än på Neo G9 som jag hade en stund efter BF. Det som jag tror skulle kunna vara ett problem om jag jobbade på skärmen är reflektionerna. Det är en blank skärm, och sitter man i ett litet rum med flera fönster och vita väggar så blir det en del reflektioner. Jag sitter mest vid datorn på kvällstid dock så då funkar det bra ändå. Brukar ha en lampa tänd på skrivbordet snett bakom skärmen för att lysa upp väggen bakom för att skona ögonen. Nu har jag ställt skärmen så nära väggen som möjligt så lampan hamnar lite snett framför. Går inte att ha den tänd nu, stör alldeles för mycket. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det framöver. Hade eventuellt tänkt göra om hela datorhörnan med akustikpaneler på väggarna och sen hänga upp skärmen på väggen, kanske går att fixa någon snygg belysning då.

Har en annan fråga till er övriga i tråden. Är det någon mer än jag som har två LG OLED i samma rum? Har ju en 42 till datorn och sen en 65 som TV. Sitter jag vid datorn och sambon får för sig att slå på TVn så släcker hon ner min skärm när hon slår på TVn på tv-fjärren. Hur gör jag så att fjärren bara styr TVn och inte datorskärmen också?

Har samma problem här hemma, fast med en fjärrkontroll till en android-sticka till TV:n i sovrummet, som ibland sätter igång TV:n i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Är det någon mer än jag som har två LG OLED i samma rum? Har ju en 42 till datorn och sen en 65 som TV. Sitter jag vid datorn och sambon får för sig att slå på TVn så släcker hon ner min skärm när hon slår på TVn på tv-fjärren. Hur gör jag så att fjärren bara styr TVn och inte datorskärmen också?

Den enda lösningen på problemet som jag ser det är att slå igång systemet via fjärrkontroll till annan enhet som i sin tur startar TVn över HDMI-CEC. Men om ni inte redan konsumerar er dagliga media vi annan enhet säg Apple TV så är det förstås opraktiskt…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Tejpat för hela delen som sticker ut under skärmen förutom själva av/på knappen och standby-lampan. Kan nu slå av/på tvn utan att skärmen påverkas men jag kan fortfarande t.ex ändra inställningar på skärmen med fjärren, men då behöver jag ha fjärren rakt framför skärmen och på nära avstånd.

Har inte testat ännu hur det blir om man t.ex trycker på home-knappen eller höjer/sänker volymen på tvn, men förhoppningsvis är inte det ett problem. Volymen till TVn styr jag ändå med fjärren till ljudprocessorn och vi konsumerar bara media via YouTube och Netflix, inga vanliga tv-kanaler.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Min C2 42" verkar rapportera den fysiska storleken fel i EDID. Rapporterar 1600x900mm då den faktiska skärmstorleken är 924x520mm.

Går det att redigera EDID? eller kan man spoofa EDID i windows?

Permalänk
Medlem

I färd att köpa en 65 rum och förstått att det är B2 eller C2 som gäller om man vill ha en riktigt bra tv som också presterar på topp gällande spel.

Har ett series x och utöver det har jag inga större krav.

Är skillnaden värd 3000 som är skillnaden mellan B2 och C2? För er som upplevt den på riktigt.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Skrivet av Lndv:

I färd att köpa en 65 rum och förstått att det är B2 eller C2 som gäller om man vill ha en riktigt bra tv som också presterar på topp gällande spel.

Har ett series x och utöver det har jag inga större krav.

Är skillnaden värd 3000 som är skillnaden mellan B2 och C2? För er som upplevt den på riktigt.

C2 som gäller.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

C2 som gäller.

Har läst att den har evo-panelen vilket gör den lite ljusare samt 4 hdmi-portar med hög hastighet mot B-seriens 2.

Men då vår nuvarande är en 1080P led från 2014 så blir det ett rejält lyft hur som.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Skrivet av Lndv:

Har läst att den har evo-panelen vilket gör den lite ljusare samt 4 hdmi-portar med hög hastighet mot B-seriens 2.

Men då vår nuvarande är en 1080P led från 2014 så blir det ett rejält lyft hur som.

C/G serien med Alpha 9 SoC får längre uppdateringar och förbättringar än A/B serien.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lndv:

Har läst att den har evo-panelen vilket gör den lite ljusare samt 4 hdmi-portar med hög hastighet mot B-seriens 2.

Men då vår nuvarande är en 1080P led från 2014 så blir det ett rejält lyft hur som.

Beror på helt vad dom kostar.
Jag har en B2, den har samma evo panel som C2, det går att se i service menyn. (kanske lotteri, vet inte)

Så det enda som fysiskt skiljer är 2 mindre hög hastighets portar samt annat chipset.
Jag tyckte inte det var värt 4-5000:- att få det. Jag behöver bara 1 hög hastighets port ändå(PS5). Sen bättre chipset, det är inte skrivet i stjärnorna att det bättre chipset faktiskt kommer få fler uppdateringar längre in i framtiden, men historiskt har det varit så ja.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naxos:

Så det enda som fysiskt skiljer är 2 mindre hög hastighets portar samt annat chipset.

Samt ljusstyrka och annat, väl? Min C1 har också evo-panel men det är inte panelen som styr ljusnivån. Evo-panel på C1 ger sannolikt längre liv/lägre risk för inbränning, men C2 är ljusare. Samma lär gälla B2 om inte alla har evo-panel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Köpte en C2 55" idag tillslut. Största irritationsmomentet är den inbyggda universalfjärrmöjligheten, får ingenting att funka.
Vi har en Arris digitalbox (nämnd tidigare här) och fiber-tv från Telenor, men lyckas inte koppla den, går inte att söka på modellnumret heller. Likaså vår soundbar, en Samsung "HW-H355/XE" får vi inte heller fart på (förvisso inte purfärsk). Efter ha tryckt igenom 21 stycken steg (bokstavligen talat) för att få den att funka, får vi tillslut upp möjligheten att söka på modellnumret och den finns med där, men den svarar fortfarande inte på vår fjärr.
Har jag missat nått hur den här featuren ska användas?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av rayfix:

Jag köpte 55B2 för 9990, att vänta på leveransen är spännande.

Det här blir min första TV

Vad tycker du om denna modell, funderar på samma...

Permalänk
Medlem

Hej,

Har precis beställt en LG C2 42 för att ha som datorskärm. Jag har dock ett Ikea Alex skrivbord som endast är 58cm djupt. Tror ni att det kommer att gå eller blir det alldeles för nära skärmen? Vill även ha datorn uppe på skrivbordet, kommer det att orsaka jobbiga reflektioner då C2an har en blank skärm? Kan såklart stänga av RGBn men det är ju inte så kul. Kanske kommer behöva ett nytt skrivbord. Vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Köpte en C2 55" idag tillslut. Största irritationsmomentet är den inbyggda universalfjärrmöjligheten, får ingenting att funka.
Vi har en Arris digitalbox (nämnd tidigare här) och fiber-tv från Telenor, men lyckas inte koppla den, går inte att söka på modellnumret heller. Likaså vår soundbar, en Samsung "HW-H355/XE" får vi inte heller fart på (förvisso inte purfärsk). Efter ha tryckt igenom 21 stycken steg (bokstavligen talat) för att få den att funka, får vi tillslut upp möjligheten att söka på modellnumret och den finns med där, men den svarar fortfarande inte på vår fjärr.
Har jag missat nått hur den här featuren ska användas?

Jag vill minnas att när konfigurerade min tv mot en Arris kontroll så fick jag manuellt lägga in den som en Motorola fjärr, sen finns det flera olika versioner och då får man testa sig fram till den som är mest rätt, så dom väsentliga knapparna man använder funkar. Googlade och hittade nån guide så jag fick det att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adon92:

Hej,

Har precis beställt en LG C2 42 för att ha som datorskärm. Jag har dock ett Ikea Alex skrivbord som endast är 58cm djupt. Tror ni att det kommer att gå eller blir det alldeles för nära skärmen? Vill även ha datorn uppe på skrivbordet, kommer det att orsaka jobbiga reflektioner då C2an har en blank skärm? Kan såklart stänga av RGBn men det är ju inte så kul. Kanske kommer behöva ett nytt skrivbord. Vad tror ni?

https://i.imgur.com/YSrQHX1.jpeg

Jag hade tyckt att det vore på tok för nära..
Hade hemma en LG C2 42" på mitt 70cm djupa skrivbord, och även där tyckte jag att det blev för nära..
Tyckte 95-100cm var rätt lagom mellan ögon/skärm.
Har försökt komma på ursäkter/lösningar för att få det fungera (monitorarm, nytt skrivbord...) dock inte kommit fram till något som håller ännu

Hade varit intressant att höra vad andra sitter med distans till 42".

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Adon92:

Hej,

Har precis beställt en LG C2 42 för att ha som datorskärm. Jag har dock ett Ikea Alex skrivbord som endast är 58cm djupt. Tror ni att det kommer att gå eller blir det alldeles för nära skärmen? Vill även ha datorn uppe på skrivbordet, kommer det att orsaka jobbiga reflektioner då C2an har en blank skärm? Kan såklart stänga av RGBn men det är ju inte så kul. Kanske kommer behöva ett nytt skrivbord. Vad tror ni?

Det där är frågor du endast kan svara själv på. Men ja, det är i tajtaste laget för många.

C2:n ha förmodligen mycket bättre reflexfilter och bättre dämpning än skärmen du har, bara att det som väl speglas blir blank. Och det kan du ju bara svara själv på hur det ser ut bakom dig.

Men du kan ju tänka om med annan placering av skrivbordet och annat skrivbord. Du lär inte få plats med ca 95 cm bred skärm som du har det nu. Fundera på att vrida skrivbordet 45 grader så att du får ryggen och stolen mot väggen som verkar vara fönsterfri. Då lär du knappt se någon reflektion någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sublett:

Jag hade tyckt att det vore på tok för nära..
Hade hemma en LG C2 42" på mitt 70cm djupa skrivbord, och även där tyckte jag att det blev för nära..
Tyckte 95-100cm var rätt lagom mellan ögon/skärm.
Har försökt komma på ursäkter/lösningar för att få det fungera (monitorarm, nytt skrivbord...) dock inte kommit fram till något som håller ännu

Hade varit intressant att höra vad andra sitter med distans till 42".

Skrivet av Laxpudding:

Det där är frågor du endast kan svara själv på. Men ja, det är i tajtaste laget för många.

C2:n ha förmodligen mycket bättre reflexfilter och bättre dämpning än skärmen du har, bara att det som väl speglas blir blank. Och det kan du ju bara svara själv på hur det ser ut bakom dig.

Men du kan ju tänka om med annan placering av skrivbordet och annat skrivbord. Du lär inte få plats med ca 95 cm bred skärm som du har det nu. Fundera på att vrida skrivbordet 45 grader så att du får ryggen och stolen mot väggen som verkar vara fönsterfri. Då lär du knappt se någon reflektion någonsin.

Får kanske sikta på att väggmontera skärmen och dra ut skrivbordet lite från väggen. Kommer behöva placera datorn i vertikalt läge istället för horizontellt som den står nu, så därför jag undrade om det kommer orsaka jobbiga reflektioner. Får känna efter när skärmen har anlänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adon92:

Hej,

Har precis beställt en LG C2 42 för att ha som datorskärm. Jag har dock ett Ikea Alex skrivbord som endast är 58cm djupt. Tror ni att det kommer att gå eller blir det alldeles för nära skärmen? Vill även ha datorn uppe på skrivbordet, kommer det att orsaka jobbiga reflektioner då C2an har en blank skärm? Kan såklart stänga av RGBn men det är ju inte så kul. Kanske kommer behöva ett nytt skrivbord. Vad tror ni?

https://i.imgur.com/YSrQHX1.jpeg

Jag själv sitter med ett 60cm djupt skrivbord med en C2 42"
Sitter säkerligen för nära enligt många, men har vant mig nu i längden.

Angående reflektioner så har jag inte haft några större bekymmer, men alla rums ljus är olika.

Fantastisk pjäs och ångrar mig inte ett dugg när man fick tag i den strax över 8K

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adon92:

Hej,

Har precis beställt en LG C2 42 för att ha som datorskärm. Jag har dock ett Ikea Alex skrivbord som endast är 58cm djupt. Tror ni att det kommer att gå eller blir det alldeles för nära skärmen? Vill även ha datorn uppe på skrivbordet, kommer det att orsaka jobbiga reflektioner då C2an har en blank skärm? Kan såklart stänga av RGBn men det är ju inte så kul. Kanske kommer behöva ett nytt skrivbord. Vad tror ni?

https://i.imgur.com/YSrQHX1.jpeg

Stäng av RGB:n eller ställ datorn på golvet?
Jag har ingen RGB men dock ett fönster på väggen till höger om skrivbordet, och jag störs inte av reflektioner. Föredrar den djupa svärtan från en blank skärm.

Jag har ett 80cm djupt skrivbord och har väggmonterat min C2 42". Känns som väldigt lämpligt avstånd.
Väggmonterar du har du ju fördelen att du kan flytta skrivbordet ut från väggen tills avståndet känns helt rätt.

Permalänk
Medlem

Jag har min 42" C2 på ett 78 cm djupt skrivbord. Står så nära väggen som möjligt. Fungerar utmärkt för mig.

Permalänk
Medlem

Har min 42C2 på ett 80cm djupt skrivbord och har skjutit den så när väggen som går. Har bara använt den några dagar än så länge men tycker det är hyfsat lagom avstånd. Skulle inte vilja ha den närmare i alla fall, möjligtvis 5-10cm längre bak. Ska eventuellt hänga upp den på väggen och då kommer den hamna några centimeter längre bort.

Angående reflexer så är det lite störigt ibland att den är blank. Jag har alltid haft en liten bordslampa snett bakom skärmen men nu när skärmen är så nära väggen så hamnar den typ bredvid. Ganska störande med den nu tycker jag så har den oftast avstängd. Har ett RGB-tangentbord och en extrastor musmatta med belysning också och dom syns i skärmen på mörka bilder, men på ljusa bilder eller i spel så syns dom inte.

Har en vitrinskåp med belysning snett bakom mig i rummet, kanske 3.5m från skärmen. Det syns nu på Sweclockers med mörkt tema men byter jag till en ljus bild, t.ex flashback, så försvinner både vitrinskåpet och musmatta/tangentbord. Summa summarum, med mörka bilder så ser man en hel del reflektioner men det är inte så illa att man inte ser vad som står på skärmen. Med ljusa bilder ser man inga reflektioner alls.

Har för övrigt en 65" C2 i vardagsrummet också. När man sitter i soffan och tittar på TV så har man ett stort fönster bakom sig och på andra sidan vägen står grannens vita hus med vägg i söderläge. Detta var ett sjukt stort problem med min förra TV (Samsung 6-serie från 2016/2017) men nu med C2an så är det inte lika illa längre. Nu är det bara störande när solen lyser rakt på grannens husvägg, då kan jag vilja köra ner rullgardinen. En mulen dag som idag så är det dock inga problem.

Är än så länge väldigt nöjd med in 42" C2 till datorn, trots att jag än så länge använder mig av en ~10 år gammal HDMI-kabel som definitivt inte stödjer HDMI 2.1.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Fjärren till C2 är kompatibel med AppleTV och verkar kunna styra den. Men den verkar inte kunna slå på AppleTVn, då behöver jag fortfarande Apples fjärrkontroll. Ska det verkligen vara så? Jag och den här fjärrkontrollen (i kombination med andra enheter) kommer inte överens alls. :/

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Fjärren till C2 är kompatibel med AppleTV och verkar kunna styra den. Men den verkar inte kunna slå på AppleTVn, då behöver jag fortfarande Apples fjärrkontroll. Ska det verkligen vara så? Jag och den här fjärrkontrollen (i kombination med andra enheter) kommer inte överens alls. :/

Ingen aning om ATV, men funktionen för att styra andra apparater kallas HDMI CEC.
https://support.apple.com/en-us/HT205225#cec
https://www.reddit.com/r/appletv/comments/vdu35u/hdmicec_opti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrywill:

Vad tycker du om denna modell, funderar på samma...

OLED är en absolut fördel

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Fjärren till C2 är kompatibel med AppleTV och verkar kunna styra den. Men den verkar inte kunna slå på AppleTVn, då behöver jag fortfarande Apples fjärrkontroll. Ska det verkligen vara så? Jag och den här fjärrkontrollen (i kombination med andra enheter) kommer inte överens alls. :/

Aktivera Simplink/CEC på LG:n och kolla i Apple TV efter CEC.

Permalänk
Skrivet av weenan:

Aktivera Simplink/CEC på LG:n och kolla i Apple TV efter CEC.

Jag får det inte att fungera iallafall. Det närmaste jag kommer är att AppleTVn stänger av tvn, men tvn kan inte sätta på AppleTV'n.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adon92:

Får kanske sikta på att väggmontera skärmen och dra ut skrivbordet lite från väggen. Kommer behöva placera datorn i vertikalt läge istället för horizontellt som den står nu, så därför jag undrade om det kommer orsaka jobbiga reflektioner. Får känna efter när skärmen har anlänt.

Tror du är på rätt spår. Hade jag varit du hade jag väggmonterat den och dragit ut skrivbordet typ 10cm, ev kollat på nytt skrivbord med. Men väggmonterar du kan du ju få till det jävligt cleant.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag får det inte att fungera iallafall. Det närmaste jag kommer är att AppleTVn stänger av tvn, men tvn kan inte sätta på AppleTV'n.

Nu har inte jag någon Apple TV men finns det inga val att göra gällande hur CEC ska fungera? På min Nvidia Shield kan jag välja bland många alternativ hur den ska bete sig.