Kan jag få en snabbare nedladdningshastighet?

Permalänk
Medlem

Kan jag få en snabbare nedladdningshastighet?

Hej!
När jag testar mitt internet på Bredbandskollen så har jag ungefär 100mb/s i nedladdning. Men när jag vill ladda ner ett spel eller en helt vanlig fil så får jag högst 12mb/s. Jag har en Samsung SSD 1TB så dem borde väl inte vara problemet?
Är detta normalt eller kan jag få en snabbare nedladdning?

Permalänk
Medlem

100Mbit = 12,5 MByte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Hej!
När jag testar mitt internet på Bredbandskollen så har jag ungefär 100mb/s i nedladdning. Men när jag vill ladda ner ett spel eller en helt vanlig fil så får jag högst 12mb/s. Jag har en Samsung SSD 1TB så dem borde väl inte vara problemet?
Är detta normalt eller kan jag få en snabbare nedladdning?

Du får full hastighet ner när du laddar ner en fil eller spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Hej!
När jag testar mitt internet på Bredbandskollen så har jag ungefär 100mb/s i nedladdning. Men när jag vill ladda ner ett spel eller en helt vanlig fil så får jag högst 12mb/s. Jag har en Samsung SSD 1TB så dem borde väl inte vara problemet?
Är detta normalt eller kan jag få en snabbare nedladdning?

Du skriver mb/s och det kan tyckas lite tramsigt att anmärka på, men:
Mb/s = megabit per sekund
MB/s = megabyte per sekund

Det går 8 megabit på en megabyte.

Så får du 12 Megabyte per sekund, så är det så bra som du kan få.

Så frågan är, är det megabyte eller megabit du menar?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du skriver mb/s och det kan tyckas lite tramsigt att anmärka på, men:
Mb/s = megabit per sekund
MB/s = megabyte per sekund

Det går 8 megabit på en megabyte.

Så får du 12 Megabyte per sekund, så är det så bra som du kan få.

Så frågan är, är det megabyte eller megabit du menar?

Förlåt! Har inte så bra koll, jag menar Megabyte (MB/s).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

100Mbit = 12,5 MByte

Så för att få en snabbare hastighet behöver jag bättre bredband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Så för att få en snabbare hastighet behöver jag bättre bredband?

Ja. Jag får ut 100-120MB/s på en 1gbit lina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiken33:

Så för att få en snabbare hastighet behöver jag bättre bredband?

Ja. Nätverkshastigheter i sådana produkter, som nätverkskort och bredbandsabonnemang, mäts i megabit per sekund (eller gigabit etc.), nedladdningshastigheter mäts vanligtvis i megabyte per sekund (eller gigabyte) i mjukvara. Detta är något förvirrande eftersom inte alla har koll på skillnaden mellan bit och byte (en byte består av åtta bits) och förstås för att beteckningen för dem bara skiljer i storlek på bokstäverna. När det gäller storlek på exempelvis filer i ett operativsystem så används i princip aldrig bits.

Men det är helt enkelt en faktor av åtta som behövs. 100 megabit är 12,5 megabyte, en gigabit är 0,125 gigabyte eller 125 megabyte.

Sen finns det en aspekt till som krånglar till allt lite mer, att det som tidigare benämndes som en megabyte numera heter mebibyte. Tidigare var definitionen en byte = 8 bits. En kilobyte = 1024 byte. En megabyte = 1024 kilobyte och så vidare, i Windows åtminstone. På Mac så var dock en kilobyte = 1000 byte, en megabyte = 1000 kilobyte och så, och hårddisktillverkarna anammade denna benämning, sannolikt för att det blev en större siffra och därmed var bättre för marknadsföring. Så om man köpte en disk med "16 gigabyte" och använde den i Windows så var den inte 16 gigabyte utan 14,9, och skillnaden blev ju större ju större disk man hade, "1 terabyte" blir bara 931 gigabyte exempelvis. Sen är ju exempelvis "kilo" redan definierat som tusen (exempelvis kilometer, kilogram och så), så att det här betyder 1024 är ju lite konstigt. Så då definierade man nya enheter som tog över den gamla mängden, så 1024 byte som tidigare normalt benämndes kilobyte heter nu kibibyte medan kilobyte får stå för 1000 byte, och vidare mebibyte, gibibyte och så. Dessa enheter definierades 1998 men har inte riktigt accepterats ännu utan utanför teknisk dokumentation och liknande så använder man i princip uteslutande de gamla enheterna kilobyte för 1024 byte och så vidare.

Permalänk
Skrivet av Spiken33:

Hej!
När jag testar mitt internet på Bredbandskollen så har jag ungefär 100mb/s i nedladdning. Men när jag vill ladda ner ett spel eller en helt vanlig fil så får jag högst 12mb/s. Jag har en Samsung SSD 1TB så dem borde väl inte vara problemet?
Är detta normalt eller kan jag få en snabbare nedladdning?

Bredbandskollen, speedtest.net osv mäter Mbit/s
Steam per default mäter i Mbyte/s om du inte manuellt ändrar till Mbit/s i nedladdningsinställningarna i steamclienten.

och rätt säker på att typ alla clienter jag använder mäter per default i Mbyte/s.

och som tidigare folk redan sagt 100Mbit/s = 12.5MByte/s

Skrivet av Spiken33:

Så för att få en snabbare hastighet behöver jag bättre bredband?

Ja det behöver du dock vad jag erfarit så är det högst sällan du kommer över 300-400Mbit/s(37.5-50Mbyte/s) från t.ex steams servrar för väldigt sällan jag når mer än typ 75% (ca 300-400Mbit/s) av min 500Mbit uppkoppling trots att bredbandskollen, speednet osv mäter 490-520Mbit/s på min lina.

gissar att deras servrar inte delar snabbare eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Bredbandskollen, speedtest.net osv mäter Mbit/s
Steam per default mäter i Mbyte/s om du inte manuellt ändrar till Mbit/s i nedladdningsinställningarna i steamclienten.
https://i.imgur.com/JGfPy27.png
och rätt säker på att typ alla clienter jag använder mäter per default i Mbyte/s.

och som tidigare folk redan sagt 100Mbit/s = 12.5MByte/s

Ja det behöver du dock vad jag erfarit så är det högst sällan du kommer över 300-400Mbit/s(37.5-50Mbyte/s) från t.ex steams servrar för väldigt sällan jag når mer än typ 75% (ca 300-400Mbit/s) av min 500Mbit uppkoppling trots att bredbandskollen, speednet osv mäter 490-520Mbit/s på min lina.

gissar att deras servrar inte delar snabbare eller nått.

Får ofta över 100MB/s på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Får ofta över 100MB/s på Steam.
<Uppladdad bildlänk>

Jag kan utan problem maxa min 500 mbit's lina... Så tror det beror på vilken leverantör du har!

Men till TS så om du vill ha högre så köp / uppgradera om du vill ladda ner snabbare!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Partyprime:

Får ofta över 100MB/s på Steam.
<Uppladdad bildlänk>

kanske mina SSD diskar då som inte pallar mer helt enkelt.

eller som ovan säger min leverantör som har halvdass routing mot steams servrar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kanske mina SSD diskar då som inte pallar mer helt enkelt.

eller som ovan säger min leverantör som har halvdass routing mot steams servrar.

Förmodligen leverantör. Jag kör Ownit som verkar ha bäst medel hastighet av alla operatörer i Sverige enligt Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Bredbandskollen, speedtest.net osv mäter Mbit/s
Steam per default mäter i Mbyte/s om du inte manuellt ändrar till Mbit/s i nedladdningsinställningarna i steamclienten.
https://i.imgur.com/JGfPy27.png
och rätt säker på att typ alla clienter jag använder mäter per default i Mbyte/s.

och som tidigare folk redan sagt 100Mbit/s = 12.5MByte/s

Ja det behöver du dock vad jag erfarit så är det högst sällan du kommer över 300-400Mbit/s(37.5-50Mbyte/s) från t.ex steams servrar för väldigt sällan jag når mer än typ 75% (ca 300-400Mbit/s) av min 500Mbit uppkoppling trots att bredbandskollen, speednet osv mäter 490-520Mbit/s på min lina.

gissar att deras servrar inte delar snabbare eller nått.

Vilken operatör har du?

Skrivet av Partyprime:

Förmodligen leverantör. Jag kör Ownit som verkar ha bäst medel hastighet av alla operatörer i Sverige enligt Steam.

<Uppladdad bildlänk>

När topplistan har >100Mbit/s så blir det lite missvisade och meningslös. Antar att folk väljer att inte betala för mer, bandbredd och inte att den operatören har sämre koppling mot steam. Nu är iaf Telia Mobile separat men annars är det nått som gör saker också missvisande för tex Tele2 och Telenor.

Permalänk
Skrivet av varget:

Vilken operatör har du?

När topplistan har >100Mbit/s så blir det lite missvisade och meningslös. Antar att folk väljer att inte betala för mer, bandbredd och inte att den operatören har sämre koppling mot steam. Nu är iaf Telia Mobile separat men annars är det nått som gör saker också missvisande för tex Tele2 och Telenor.

För tillfället Bredband2 sedan de tog över A3 som tog över T3.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...och hårddisktillverkarna anammade denna benämning, sannolikt för att det blev en större siffra och därmed var bättre för marknadsföring.

Det är en efterkonstruktion eller kanske mer önsketänkande att det skulle vara någon fuffens som hårddisktillverkarna skulle ha lagt till sig med i efterhand för att svälla upp siffrorna - hårddisktillverkarna har alltid räknat i sina records i SI-enheter ända från 1960-talet och i gammel-datorer var ordlängden ofta något annat än i jämna bytes - tex. 14-bitars ord etc. (och därav att man räknade i records) beroende på vilken mainframe den skulle lagra data för, byte kom senare som gemensam mått på lagring - men även i modern tid tex. programmerar man PIC-processorer så får man hålla tungan rätt i munnen eftersom det är 12 och 14-bitar record/ord och då blir det hela lite knepigt när minnesstorlek anges i antal ord och inte i byte och nödvändigtvis heller inte går jämt upp i hela 2¹⁰ (för KiByte-storlek)

Att 'kByte' är motsvarande 1024 bytes-record är något som snarare kom med microcontroller på 1980-talet och man hade 256 byte med RAM och 1024 bytes med EPROM och man tycket att man hade en hel fotbollsplan i utrymme att leka med på början och mitten av 1980-talet - när 2 kBytes statiska RAM kom till överkomlig pris så var det oerhört mycket plats...

Ibland önskade man att mjukvaruutvecklare som övning precis som tecknare övar kroki (fast dom hatar det, men för att en människokropp skall se naturlig ut ritad så måste man nöta på det) - att man måste få ned sina ideer på en phillips 87C752-kontroller och här var ändå jag generös med hela 2048 Byte med PROM och 64 Byte RAM (varav 8 är till stack och 24 för olika IO-gränssnitt - så typ 32 byte RAM för programmeraren, och håll koll på stacken, annars smäller det på fingarna!) - och på OTP-kretsar (engångsbränning) så att det gör ont i plånboken var gång man gör fel i sin design. - detta för att man sedan skall värdesätta RAM och inte slösa på det i onödan till icke nyttiga saker...

Det fins hela larmanläggningar med text i displayer som löses med enda sådan krets, och då är det bitstuffing på riktigt.