Oetiska aktier att investera i

Permalänk

Oetiska aktier att investera i

Nu när börsen är osäker och indexfonder går på kräftgång tänkte jag se efter andra sätt att investera. Med allt som händer i världen med krig och osäkerhet så finns det förmodligen möjlighet att tjäna pengar på oetiska aktier. Ett exempel skulle kunna vara SAAB B-aktie som dubblades i värde efter efter krigsutbrottet, och väl lär fortsätta gå bra.

Vilka oetiska fonder/aktier investerar ni i? Moralkakor undanbedes.

Permalänk
Medlem

Vapen, porr och tobak är väl de vanligaste oetiska sakerna du kan investera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Helt bisarrt att de vapen som används för att skydda vår demokrati mot yttre hot kan anses vara oetiskt. Jag håller dock med att det brukar anses vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bovinejoni:

Nu när börsen är osäker och indexfonder går på kräftgång tänkte jag se efter andra sätt att investera. Med allt som händer i världen med krig och osäkerhet så finns det förmodligen möjlighet att tjäna pengar på oetiska aktier. Ett exempel skulle kunna vara SAAB B-aktie som dubblades i värde efter efter krigsutbrottet, och väl lär fortsätta gå bra.

Vilka oetiska fonder/aktier investerar ni i? Moralkakor undanbedes.

Dina analys av SAAB och oetiska aktier verkare lite undermålig. Varför tror du SAAB ska fortsätta att överpresterar? Vad är det för framtida scenario du genomskådat i SAAB-aktien som proffsen missat? Varför skulle oetiska aktier nu presentera bättre än etiska aktier?

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Rekordmedlem

Cannabis är väl ganska lagom oetiskt och instabilt så det kan säkert locka till spelare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan har mina mest oetiska investeringar varit i gambling dvs evo, kindred, gig, tobak i swedish match och alkohol i anora. Sen kanske ett gamblingbolag är mer etiskt än ex. ett H&M som förstör och förorenar för oskyldiga människor i Bangladesh.

Permalänk
Medlem

Jag har aktier i Coca-Cola, McDonalds, H&M, Apple och många andra företag som har en diger historia av tveksam etik på olika fronter. Lätt hänt att man bara tänker oetiskt om företagets produkter och verksamhet, men ser man helheten i allt från hur de behandlar personal, utsläpp och vad deras produkter faktiskt handlar om så är det mer oetiskt där ute än man kanske tänker.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Porr är väl inte nödvändigtvis oetiskt? Om inte företaget i fråga sysslar med människohandel och har sjysta kollektivavtal så är det ju lugnt!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det har bubblat upp en del anti-ESG (Environmental, social, and governance) fonder oftast dock fokus på energi sektorn. Några exempel : https://www.nasdaq.com/articles/the-rise-of-anti-esg-etfs. Amerikanska ETF'er är numera svår att köpa i Sverige så man får hitta några brittiska eller tyska fondbolag som skapar något liknade.

BAD ETF https://badinvestmentco.com/bad-etf/ är ett annat exempel. "The B.A.D. ETF (BAD) is a large cap fund designed to track the EQM BAD Index (BADIDX), which tracks price movements of a portfolio of U.S. listed companies with exposure to the following B.A.D. market segments: Betting, Alcohol, Cannabis, and Drugs (Pharmaceuticals and Biotechnology)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av batxy:

Det har bubblat upp en del anti-ESG (Environmental, social, and governance) fonder oftast dock fokus på energi sektorn. Några exempel : https://www.nasdaq.com/articles/the-rise-of-anti-esg-etfs. Amerikanska ETF'er är numera svår att köpa i Sverige så man får hitta några brittiska eller tyska fondbolag som skapar något liknade.

BAD ETF https://badinvestmentco.com/bad-etf/ är ett annat exempel. "The B.A.D. ETF (BAD) is a large cap fund designed to track the EQM BAD Index (BADIDX), which tracks price movements of a portfolio of U.S. listed companies with exposure to the following B.A.D. market segments: Betting, Alcohol, Cannabis, and Drugs (Pharmaceuticals and Biotechnology)"

Det är bisarrt att de har med vanliga bio- och farmabolag.

Permalänk
Medlem

Cannabis verkar bli lagligt i Tyskland nästa år, hyfsat stor marknad och risk för att legaliseringen spiller över till andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Då vill jag vara lite oetisk och hoppas att du förlorar alla dina pengar. Om du tycker oetiska aktier är ett bra kriterium är du ju inte bara omoralisk, framförallt är du ju helt bakom flötet. Moral fyller en funktion i ett civiliserat samhälle och att förlöjliga moralkakor som något en hårdför investerare drar sig för fyller ju samma funktion som att bajsa i tunnelbanan.

Och ändå kan man i detta "civiliserade" samhälle äga aktier i företag som tjänar grova pengar på saker vi i sverige anser oetiska / omoraliska. Främst här tänker jag exploatering av naturområden för utvinning av gas och olja, vapenförsäljning osv.

Jag personligen skulle aldrig investera i sådana företag, men för de som kan göra det med gott samvete, varför inte. Det är publika aktiebolag som handlas på världens stora börser.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon generell måttstock för vad som är oetiskt/omoraliskt?

Vissa saker lär de flesta se liknande på men i andra fall är det betydligt mer komplicerat.

Jag investerar exempelvis inte i gambling-företag.
Har inga problem med att investera i olja eller cannabis däremot.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Har ni någon bra fond som endast innehåller detta? Hade köpt alla dagar i veckan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeppe109:

Finns det ens någon generell måttstock för vad som är oetiskt/omoraliskt?

Lagar kallas det, stiftas av folkvalda i god demokratisk ordning. CSR är något annat.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem

Hopplöst svårt ämne.
Gränsdragningarna blir... väldigt svåra.

Är det mer oetiskt att investera i oljebolag - än i företag som bygger sina produkter från oljebolagens produkter?

Datorfläktar, väggfärg, regnjackor, kablarna i väggen, kaffemaskiner, skosulorna, datormusen, förpackningen till tvättmedlet, delar till värmepumpen i källaren, solceller, bildelar, tandborstar, glasögon - and so on.
Så himlja mycket är är gjort av plast som kommer från oljebolagen.

Är måttstocken att det som involverar oljeprodukter är dåligt - ja då är det inte så mycket på börsen kvar vill jag påstå. Skulle väl vara tjänsteföretagen då som inte säljer produkter kanske?

Om det däremot är helt OK att göra produkter som baseras på olja så som datorfläktar och regnjackor - hur kan det då vara så oetiskt med oljebolagen som ju är en nödvändighet för de andra företagens produkter?

Någonstans här ser jag hur svårt det blir.

Det är samma med gruvfrågorna. En del vill inte investera i gruvor. Men ja, utan gruvor - ska bönderna hantera fälten med grejer sedan innan järnåldern? Inga bestick i metall hemma. Vem tillverkar ens yllekläder eller möbler för hemmet idag helt utan metall under tillverkningen? Få som skulle göra de uppoffringarna ;).

Med det sagt har jag ändå låtit bli just oljeföretag, tobak, alkohol och gamblingsektorn ändå.
Men ja - jag ser ju i praktiken att det i det närmsta är omöjligt att göra rätt egentligen.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Hopplöst svårt ämne.

Är det mer oetiskt att investera i oljebolag - än i företag som bygger sina produkter från oljebolagens produkter?

Datorfläktar, väggfärg, regnjackor, kablarna i väggen, kaffemaskiner, skosulorna, datormusen, förpackningen till tvättmedlet, delar till värmepumpen i källaren, solceller, bildelar, tandborstar, glasögon - and so on.

Är måttstocken att det som involverar oljeprodukter är dåligt - ja då är det inte så mycket på börsten kvar vill jag påstå. Skulle väl vara tjänsteföretagen då som inte säljer produkter kanske?

Om det däremot är helt OK att göra produkter som baseras på olja så som datorfläktar och regnjackor - hur kan det då vara så oetiskt med oljebolagen som ju är en nödvändighet för de andra företagens produkter?

Det är samma med gruvfrågorna. En del vill inte investera i gruvor. Men ja, utan gruvor - ska bönderna hantera fälten med grejer sedan innan järnåldern? Inga bestick i metall hemma. Vem tillverkar ens yllekläder eller möbler för hemmet idag helt utan metall under tillverkningen? Få som skulle göra de uppoffringarna ;).

Med det sagt har jag ändå låtit bli just oljeföretag, tobak, alkohol och gamblingsektorn ändå.
Men ja - jag ser ju i praktiken att det i det närmsta är omöjligt att göra rätt egentligen.

Prova tillverka en tesla eller ett vindkraftverk utan gruvdrift 🤣 Hållbart som fan!

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Prova tillverka en tesla eller ett vindkraftverk utan gruvdrift 🤣 Hållbart som fan!

Undrar vad Gretas gula regnkappa är gjord av?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Hopplöst svårt ämne.

Är måttstocken att det som involverar oljeprodukter är dåligt - ja då är det inte så mycket på börsen kvar vill jag påstå. Skulle väl vara tjänsteföretagen då som inte säljer produkter kanske?

Det oetiska i oljebolagen har väl inte så mycket att göra med att de förser plastindustrin med råvaror utan att de satsar hårt på ökad produktion av fossila bränslen med allt mer tveksamma metoder, och förstås deras benhårda lobbying mot förnybart och alla alternativa bränslen, och förstås en massa bullshit "forskning" som syftar till att spela ner riskerna för att elda olja eller över huvud taget bry sig om klimatförändringarna.

Det sagt så hade det förstås varit trevligt om plastindustrin satsade mer på alternativa material som inte är petroleumbaserade. Man kan ju göra plast av god kvalitet (dock kanske inte alla typer av plast, jag har inte så mycket insikt i branschen) av typ majsstärkelse eller liknande.

Permalänk
Medlem

En viktig sak att tänka på är att företagen inte egentligen blir påverkade av deras egna aktie, om de inte gör nyemissioner det vill säga. Köper du aktier i ett företag du inte gillar så belönar du den tidigare ägaren, och det kanske är något många skulle vilja undvika, men det har inte någon nämnvärd effekt på själva företaget.

Företag kan givetvis ändra beteende för att höja sitt aktievärde, för ägarnas skull, men de kan inte direkt tvingas av direkta ekonomiska skäl på grund av hur deras aktie handlas.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

En viktig sak att tänka på är att företagen inte egentligen blir påverkade av deras egna aktie, om de inte gör nyemissioner det vill säga. Köper du aktier i ett företag du inte gillar så belönar du den tidigare ägaren, och det kanske är något många skulle vilja undvika, men det har inte någon nämnvärd effekt på själva företaget.

Företag kan givetvis ändra beteende för att höja sitt aktievärde, för ägarnas skull, men de kan inte direkt tvingas av direkta ekonomiska skäl på grund av hur deras aktie handlas.

Vad tror du att ett aktiebolag är egentligen? Ägarna äger just aktiebolaget och har all rätt i världen att ha synpunkter på hur verksamheten bedrivs. Att det sedan förstås inte görs på daglig basis, utan genom stämmobeslut, tillsättning av styrelse etc är en annan sak. Att du själv inte kan köpa aktier i t ex H&M och rösta ned Stefan Persson et consortes är också en annan femma. Samma sak i Equinor att du inte kan rösta ned den norska staten…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vad tror du att ett aktiebolag är egentligen? Ägarna äger just aktiebolaget och har all rätt i världen att ha synpunkter på hur verksamheten bedrivs. Att det sedan förstås inte göra på daglig basis, utan genom stämmobeslut, tillsättning av styrelse etc är en annan sak. Att du själv inte kan köpa aktier i t ex H&M och rösta ned Stefan Persson et consortes är en annan femma. Samma sak i Equinor att du inte kan rösta ned den norska staten…

Väldigt fientlig tolkning av det jag skrev. Givetvis kan ägare påverka företagen, även om det hade varit marginellt för de flesta, men det gör ju givetvis att etiska investerare minskar sin möjlighet att påverka företagen i en positiv riktning om de säljer sina aktier i problematiska företag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det oetiska i oljebolagen har väl inte så mycket att göra med att de förser plastindustrin med råvaror utan att de satsar hårt på ökad produktion av fossila bränslen med allt mer tveksamma metoder, och förstås deras benhårda lobbying mot förnybart och alla alternativa bränslen, och förstås en massa bullshit "forskning" som syftar till att spela ner riskerna för att elda olja eller över huvud taget bry sig om klimatförändringarna.

Det sagt så hade det förstås varit trevligt om plastindustrin satsade mer på alternativa material som inte är petroleumbaserade. Man kan ju göra plast av god kvalitet (dock kanske inte alla typer av plast, jag har inte så mycket insikt i branschen) av typ majsstärkelse eller liknande.

Dem har inte alls satsat hårt på produktion av fossila bränslen, har inte byggs ett Raffinaderi sen 80-talet iprincip.

Nu har dem dessutom blivit tvingade av politikerna i både England och Usa att om de inte satsar sina vinster i ökad produktion får de betala högre vinstskatt aka Windfalltax.

Många av dem större oljekoncernerna har också satsat väldigt tungt på förnybart, Aker BP etc.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Väldigt fientlig tolkning av det jag skrev. Givetvis kan ägare påverka företagen, även om det hade varit marginellt för de flesta, men det gör ju givetvis att etiska investerare minskar sin möjlighet att påverka företagen i en positiv riktning om de säljer sina aktier i problematiska företag.

Jag tycker att din framställning var bakvänd, eftersom den framställer det som att aktieägarvärde är något bolag mer eller mindre bara behöver bry sig om av ren generositet. Att någon som sitter och klickar på Avanznet ofta har få röster, om inte ett större antal går ihop, ändrar inte själva grundprincipen. Sedan är förstås inte dagskurs nödvändigtvis samma sak som långsiktig kurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Många av dem större oljekoncernerna har också satsat väldigt tungt på förnybart, Aker BP etc.

Nu är kanske inte Aker BP en av de större aktörerna dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nu är kanske inte Aker BP en av de större aktörerna dock.

Europeiska aktörer som som Shell, TotalEnergies, BP, ... satsar på framförallt vindkraft inom förnybar energi. Chevron och Exxonmobil gör inte det i samma skala men de håller på med biobränslen har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Hehe, ännu en tråd som gör SweClockers så mångfacetterat. Ju äldre jag blir desto intressantare blir trådarna som inte handlar om SweClockers kärnverksamhet. 😅

Permalänk
Medlem

Köper du aktier i ett företag du inte gillar så belönar du den tidigare ägaren, och det kanske är något många skulle vilja undvika, men det har inte någon nämnvärd effekt på själva företaget.

Jag skulle säga att påverkan av kursen har en nämnvärd effekt ifall företaget ämnar göra en emission, eller tvärt om köpa tillbaka sina egna aktier. Det är ju dock något man i regel kan ignorera normalt sett.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Och ändå kan man i detta "civiliserade" samhälle äga aktier i företag som tjänar grova pengar på saker vi i sverige anser oetiska / omoraliska. Främst här tänker jag exploatering av naturområden för utvinning av gas och olja, vapenförsäljning osv.

Jag personligen skulle aldrig investera i sådana företag, men för de som kan göra det med gott samvete, varför inte. Det är publika aktiebolag som handlas på världens stora börser.

Största misstaget människor gör i en demokrati är att tro att de bara har rättigheter och inga skyldigheter så länge det inte finns explicit stiftade lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Dina analys av SAAB och oetiska aktier verkare lite undermålig. Varför tror du SAAB ska fortsätta att överpresterar? Vad är det för framtida scenario du genomskådat i SAAB-aktien som proffsen missat? Varför skulle oetiska aktier nu presentera bättre än etiska aktier?

Helt undermålig analys var det tydligen inte. En utveckling på över 100% på 1,5 år är ju helt ok.