Vilken webbhotell bör jag välja?

Permalänk

Vilken webbhotell bör jag välja?

Hej!
Jag håller på att skapa en hemsida för mig själv och det jag undrar över, när jag är klar med det, var kan jag lägga ut min hemsida?
Kostar det mycket?
Alltså för domän + lagring?

Hörde att man kan istället använda en server (om jag inte minns rätt)
Hur gör man då?
Tack för hjälpen!

Obs. VILL INTE HA DÅLIGA KOMMENTÄRER TACK
Mvh Sam

Permalänk
Medlem

Beror på. Vad för språk/ramverk kör du?

Permalänk
Medlem

Förmodligen behöver du inte en server, det finns tjänster som är mycket smidigare än så. För att hjälpa dig helt och hållet behöver vi precis som dlq84 skriver veta vad för teknik du använder för att bygga din webbsida.

Domänen kan du själv hitta vad det kommer kosta genom att söka hos de olika företag som erbjuder domäner. Räkna med 150 kronor per år för domänen.

Hosting av webbsida går att göra gratis om det inte är för komplext. Har man med det i beräkningen redan vid val av exempelvis databaser finns det gratisalternativ även där via exempelvis mongodb via deras cloudlösning, eller exempelvis postgres via elephantsql (båda dessa är gratis om din applikation är relativt liten)

Men vad som passar just dig är svårt att säga utan mer information från dig.

Permalänk
Medlem

Har hört bra saker om hetzner, men det kan vara för komplicerade för dina behov

https://www.hetzner.com/

Permalänk
Medlem

För domän registrering hade jag valt https://domän.shop/

Har tidigare använt Loopia, för att byta till Binero som blev Websupport och såldes till Loopia.
Websupport ändrade i sina användarvilkor och medgav inte att avbryta mitt abonnemang och återbetala pengarna för resterande tid (då de hade friskrivit sig det i sina befintliga användarvilkor) (de lyckades också sopa till migrering av sitt mailsystem som jag felsökte med dem i några dagar innan jag tröttnade och flyttade min mail till ett annat ställe, men detta är inte vad du frågade om en ytterligare ett minus för Websupport).

Hur som helst så gick jag över till Domänshop, du kan få webbhotell där också om du vill och behöver kanske inte leta efter någon som kan hosta en server till dig eller erbjuda VPS - beroende på vad du vill göra.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

https://www.netlify.com/ kör jag med för frontend (react) och skulle jag behöva en server(nodejs) så skulle den isf ligga på https://render.com/

Båda är gratis tills projektet börjar bli stort och dra mycket trafik.

Men som sagt, som andra oxå påpekar, beror helt på vilka språk och ramverk du ska använda, förslagen ovan passar det jag sysslar med.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Beror på. Vad för språk/ramverk kör du?

Vad menar du med språk/ramverk?
Jag programmerar med HTML, css och JavaScript. Om det är det du menar…

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Förmodligen behöver du inte en server, det finns tjänster som är mycket smidigare än så. För att hjälpa dig helt och hållet behöver vi precis som dlq84 skriver veta vad för teknik du använder för att bygga din webbsida.

Domänen kan du själv hitta vad det kommer kosta genom att söka hos de olika företag som erbjuder domäner. Räkna med 150 kronor per år för domänen.

Hosting av webbsida går att göra gratis om det inte är för komplext. Har man med det i beräkningen redan vid val av exempelvis databaser finns det gratisalternativ även där via exempelvis mongodb via deras cloudlösning, eller exempelvis postgres via elephantsql (båda dessa är gratis om din applikation är relativt liten)

Men vad som passar just dig är svårt att säga utan mer information från dig.

Jag programmerar med HTML, css och JavaScript. Om det är det du menar…

Permalänk

nån som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna nyttja azure static web apps
Dom har gratisalternativ för hobbyprojekt.

https://learn.microsoft.com/en-us/azure/static-web-apps/overv...

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Du skulle kunna nyttja azure static web apps
Dom har gratisalternativ för hobbyprojekt.

https://learn.microsoft.com/en-us/azure/static-web-apps/overv...

Kanske du missförstod mig...
Det jag letar efter är en webbhotell för min hemsida, där jag kan publicera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahmadpour99:

Kanske du missförstod mig...
Det jag letar efter är en webbhotell för min hemsida, där jag kan publicera det.

Nej jag missförstod inte dig.
Du har lite html, lite css och lite javascript att skicka upp på nätet.
Static web apps låter dig göra just det. Är det ett fritidsprojekt kostar det inte ens något.
Det finns alltså ingen anledning att betala för ett webbhotell

Det finns gott om övriga gratistjänster också, men här har du en som uppfyller dina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahmadpour99:

Kanske du missförstod mig...
Det jag letar efter är en webbhotell för min hemsida, där jag kan publicera det.

Jag brukar rekommendera "One.com"
Deras månadspriser är ungefär 1 krona per GB (100GB hotell för 99 kronor per månad)
Varit kund där sen runt 2006 fast då hette dom "B-One.com"
Lycka till

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Jag brukar rekommendera "One.com"
Deras månadspriser är ungefär 1 krona per GB (100GB hotell för 99 kronor per månad)
Varit kund där sen runt 2006 fast då hette dom "B-One.com"
Lycka till

Tack!
Undrar bara…
Kan man köpa bara domännamn eller måste man köpa hela paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahmadpour99:

Tack!
Undrar bara…
Kan man köpa bara domännamn eller måste man köpa hela paketet?

Om inte One.com bara vill sälja domänen till dig så finns det andra som har den tjänsten, se mitt tidigare inlägg där det finns exempel på 3 där jag rekommenderar en av dem.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Om inte One.com bara vill sälja domänen till dig så finns det andra som har den tjänsten, se mitt tidigare inlägg där det finns exempel på 3 där jag rekommenderar en av dem.

Du har massor med inlägg! Skojar du med mig?
Skriv bara som kommentar istället för att säga så.

Permalänk
Skrivet av Ahmadpour99:

Du har massor med inlägg! Skojar du med mig?
Skriv bara som kommentar istället för att säga så.

Inlägget han refererar till är det han skrev i denna tråd. Du behöver bara scrolla upp några inlägg för att hitta det.

Permalänk
Medlem

@TS, trollar du eller är du seriös?

Vill du hosta det själv? Köp en Raspberry Pi 4. Installera sedan Ubuntu 22.04 Server, installera upp dependencies som krävs. Öppna port 80/443. Klart!

Vill du hosta sidan hos någon annan? OK, vad är viktigt? Pris? Snabbhet? Gör lite egna efterforskningar. Själv föredrar jag UpCloud. Inget webbhotell, men VPSer. Ska du ha webbhotell, kör någon svensk typ https://websupport.se/

Lycka till.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahmadpour99:

Du har massor med inlägg! Skojar du med mig?
Skriv bara som kommentar istället för att säga så.

Var inte otrevlig när folk försöker hjälpa dig.
Du kan köpa en domän precis var du vill, bara att googla. Du har fått en del alternativ i tråden.

Värt att tillägga är att du inte heller behöver en domän, många sidor låter dig hosta hos det under deras domän tex www.mittprojekt.derasdomän.com. Det kanske räcker för ditt ändamål?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahmadpour99:

Hej!
Jag håller på att skapa en hemsida för mig själv och det jag undrar över, när jag är klar med det, var kan jag lägga ut min hemsida?
Kostar det mycket?
Alltså för domän + lagring?

Hörde att man kan istället använda en server (om jag inte minns rätt)
Hur gör man då?
Tack för hjälpen!

Obs. VILL INTE HA DÅLIGA KOMMENTÄRER TACK
Mvh Sam

Du har fått en del knepiga svar men här kommer lite riktig information:

Du behöver köpa en domän, vilket du kan göra hos nämnda Loopia, Oderland, Websupport, One, Egensajt med flera.
När du köpt din domän har alla nämnda gratis Wordpress paket. Du har inte nämnt vad du bygger din hemsida i så du får titta på om det är relevant.
Ett domänpaket kostar mellan 80kr och 130kr i månaden, en domän från 20kr upp till ett par tusenlappar per år. Lagring är inget du behöver fundera över, alla paket är tillräckligt stora.

Du kan sätta upp en egen server i hemmet om du vill det. Om du har begränsade kunskaper så kolla om Bitnami har en plattform åt dig. Fungerar finfint och kostar ingenting om du kör själv. Som att installera valfritt program eller spel på Windows ungefär.

Permalänk
Medlem

Kolla inleed.se Billigt och bra.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Kolla inleed.se Billigt och bra.

Har kört det i ett par år utan konstigheter. Trevlig support också. +1 på den.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera simply.com
Har själv en domän där inkl utrymme.

Du får:
- mail, obegränsat.
- Databas(er), SQL
- PHP installerat
- SSL cert via lets encrypt(är ju dock alltid gratis men inte alla som erbjuder)
- SSH åtkomst till webservern
- Du kan installera Wordpress och välja något tjusigt tema (om du inte vill bygga din sida själv) med ett knapptryck.
- Obegränsad bandbredd

Första året kostar 64 kronor för allt ovan inkl lite andra funktioner.

Aldrig haft downtime.
Kan rekommendera!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Inaktiv

Om sidan enbart är HTML + CSS. Då kan du fråga om en gratis webhosting från Bahnhof, om du nu har dem som internetleverantör. Då kan du bara koppla domänen dit sen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag använder Inleed och Loopia för saker som du efterfrågar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om du bara skall publicera HTML, kolla på github pages. Simpelt och gratis.
Sen kan du köpa en domän och skapa ett CNAME record, så får du din egna domän för hemsidan.