Kan jag lämna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Kan jag lämna tillbaka?

Hej!
För några dagar sen fick jag hem min CPU som jag beställt online från Elgiganten. När jag ska testa den så fungerar den inte och jag har provat den i annan dator osv. Jag har försökt i några dagar nu och BIOS är uppdaterat och den är kompatibel med mitt moderkort så det borde inte vara något problem. Jag vill lämna tillbaka den och jag har läst att de har öppet köp i 30 dagar. Men jag har dessvärre slängt plast behållaren som CPU kylaren kom i, kan jag lämna tillbaka eller tror ni att den behövs ?
Det står på deras hemsida att det är okej att lämna tillbaka även fast man öppnat produkten och testat den.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är pinnarna som är böjda borde det gå .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Så länge det inte är pinnarna som är böjda borde det gå .

Nej de är verkligen inte böjda, har kollat 100 gånger då jag varit väldigt förvirrad på varför det inte fungerat och den sätter sig perfekt i socket.

Permalänk
Skrivet av Spiken33:

Nej de är verkligen inte böjda, har kollat 100 gånger då jag varit väldigt förvirrad på varför det inte fungerat och den sätter sig perfekt i socket.

Vad är det för processor och moderkort ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka är väl inte rätt ord, du ska reklamera den som DOA (Dead on arrival).

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Vad är det för processor och moderkort ?

Ryzen 5 5600G och B450I GAMING PLUS AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Lämna tillbaka är väl inte rätt ord, du ska reklamera den som DOA (Dead on arrival).

Och då tar jag alltså med produkten till min Elgiganten och säger att den inte fungerar ?

Permalänk
Medlem

Eftersom du köpte den online så har du lagstadgad ångerrätt i 14 dagar (från det att du fick CPUn i din besittning). Villkoren för EGs öppet köp behöver du i så fall inte bry dig om. Har det passerat mer än 14 dagar så får du titta på vllkoren för öppet köp alternativt reklamera den.

https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1552152/bruten-... kan du läsa lite mer om förpackning och eventuell värdeminskning (gäller vid ångerrätt, ej nödvändigtvis vid öppet köp).

Trasiga produkter är inte undantagna från ångerrätten, men om du returnerar en sådan så är min rekommendation att vara en schysst kund och meddela att du hade problem att få den att funka (så den inte säljs till någon annan utan att testas ordentligt först).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Eftersom du köpte den online så har du lagstadgad ångerrätt i 14 dagar (från det att du fick CPUn i din besittning). Villkoren för EGs öppet köp behöver du i så fall inte bry dig om. Har det passerat mer än 14 dagar så får du titta på vllkoren för öppet köp alternativt reklamera den.

https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1552152/bruten-... kan du läsa lite mer om förpackning och eventuell värdeminskning (gäller vid ångerrätt, ej nödvändigtvis vid öppet köp).

Trasiga produkter är inte undantagna från ångerrätten, men om du returnerar en sådan så är min rekommendation att vara en schysst kund och meddela att du hade problem att få den att funka (så den inte säljs till någon annan utan att testas ordentligt först).

…utöver det faktum att om man bara lämnar tillbaka den utan att nämna att den ej fungerar kan de hävda att kunden tagit sönder den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

Det är väldigt ovanligt att en CPU är trasig, så jag undrar helt enkelt vad som händer när du försöker starta upp datorn/datorerna?

Det kan ju vara så att något annat inte fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Vet du med all säkerhet att bios uppdatering fungerande?
En uppdatering kan ju ta 5-6 minuter, led borde blinka ca 20 sek, sen blinka snabbare resterande tid, för att sen stänga av datorn om uppdatering fungerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Det är väldigt ovanligt att en CPU är trasig, så jag undrar helt enkelt vad som händer när du försöker starta upp datorn/datorerna?

Det kan ju vara så att något annat inte fungerar.

CPUn detekteras inte men det fungerar med alla mina andra CPUer. CPU dioden på moderkortet lyser vitt och datorn startar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Vet du med all säkerhet att bios uppdatering fungerande?
En uppdatering kan ju ta 5-6 minuter, led borde blinka ca 20 sek, sen blinka snabbare resterande tid, för att sen stänga av datorn om uppdatering fungerande.

Ja uppdateringen gick igenom och datorn startades till vanliga Windows hemskärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Ja uppdateringen gick igenom och datorn startades till vanliga Windows hemskärmen

O du har kontrollerat efteråt att bios har den nya versionen korrekt?
Menar den kan ha failat o återgått till gamla.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

O du har kontrollerat efteråt att bios har den nya versionen korrekt?
Menar den kan ha failat o återgått till gamla.

Ja jag har kollat och BIOS versionen är den senaste som listas på MSIs hemsida

Permalänk
Medlem

De har rätt till prisavdrag om du inte har komplett kartong kvar så jag hade verkligen kört ärendet som reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

De har rätt till prisavdrag om du inte har komplett kartong kvar så jag hade verkligen kört ärendet som reklamation.

Och hur går man till väga då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Och hur går man till väga då?

Ringer, mejlar eller går in på Elgiganten och säger att den är trasig och vad du provat för att felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Och hur går man till väga då?

Man går in o säger.
Hej Jag köpte den där CPU. Den funkar inte. Dead on Arrival. Jag vill reklamera.
Dom kommer säga ok. Vi får ta in den o testa osv.
Har du rätt, att den inte funkar, så får du pengar tillbaka eller ta en ny likadan CPU.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Man går in o säger.
Hej Jag köpte den där CPU. Den funkar inte. Dead on Arrival. Jag vill reklamera.
Dom kommer säga ok. Vi får ta in den o testa osv.
Har du rätt, att den inte funkar, så får du pengar tillbaka eller ta en ny likadan CPU.

Vad bra! Jag gör det imorgon då, förlåt för att jag krävde så tydliga instruktioner men jag är lite osäker när det kommer till vissa saker. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Vad bra! Jag gör det imorgon då, förlåt för att jag krävde så tydliga instruktioner men jag är lite osäker när det kommer till vissa saker. Tack för hjälpen!

Fråga annars hos dom när du är där om dom har ett moderkort liggande om ni kan testa CPU tillsammans.
Men mest troligt kommer dom skicka iväg den till nån service verkstad som dom samarbetar med.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Fråga annars hos dom när du är där om dom har ett moderkort liggande om ni kan testa CPU tillsammans.
Men mest troligt kommer dom skicka iväg den till nån service verkstad som dom samarbetar med.

Är det viktigt att ta med kylare och sånt eller räcker det med själv processorn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Är det viktigt att ta med kylare och sånt eller räcker det med själv processorn ?

Eftersom det är en processor med pins, så skulle jag säga att det absolut viktigaste är att du transporterar den så att pins är skyddade - här är det ju trevligt att ha kvar originalemballaget i alla fall för själva processorn, men det kanske du inte har?

Oavsett hur du transporterar den så vill jag också föreslå att du vid inlämnandet (om det sker fysiskt på plats) gör en kontroll tillsammans med personen du lämnar till, för att verifiera att inga pins är skadade och få det skriftligt på något sätt. Eftersom det är extremt ovanligt med trasig CPU så kommer böjda pins bli den första orsaken som undersöks och det kommer sannolikt att försöka läggas på dig om pins är skadade.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Eftersom det är en processor med pins, så skulle jag säga att det absolut viktigaste är att du transporterar den så att pins är skyddade - här är det ju trevligt att ha kvar originalemballaget i alla fall för själva processorn, men det kanske du inte har?

Oavsett hur du transporterar den så vill jag också föreslå att du vid inlämnandet (om det sker fysiskt på plats) gör en kontroll tillsammans med personen du lämnar till, för att verifiera att inga pins är skadade och få det skriftligt på något sätt. Eftersom det är extremt ovanligt med trasig CPU så kommer böjda pins bli den första orsaken som undersöks och det kommer sannolikt att försöka läggas på dig om pins är skadade.

Jag har lagt CPUn i sitt plastskydd som skyddar den från att böja pins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag har lagt CPUn i sitt plastskydd som skyddar den från att böja pins.

Jag har kollat nu igen och den ser verkligen ut som nu. Det är inga böjda pins så jag förstår verkligen inte vad som orsakar det.

Permalänk
Medlem

Framöver så hoppas jag du inte slänger originalförpackningen, främst CPU då just plastbehållen är ett bra skydd. Skickar du inte med originalförpackning som skyddar cpu är det tämligen enkelt att ange att produkten är undermåligt packad och blivit skadad i transport.

Far du in med produkten till en butik så finner jag det svårt att tro att personalen kan skriva ett sorts intyg att ingen pin är böjd. Dels så är det ju frågan om dom har utrustning för avgöra det och dels om dom ens har den befogenhet att kunna göra ett sorts intyg. Processorn kommer att skickas vidare till ett bolag som är auktoriserad för att hantera produkten.

Det kan ju vara så att Elgiganten klassar det som en DOA över disk och du får en ny produkt så tar dom över ärendet. Vilket gör ju att det är Elgiganten som tar smällen om reklamationen blir nekad, där den auktoriserade partnern anger det är pga handhavande fel.

Hur har du kollat pins? Med förstoringsglas och bra lyse så du kan se vartenda pin väldigt tydligt?

Är du helt säker på det är just processorn som är felet? Lite oklart om du även köpt moderkortet nytt, eller om du bara köpt en annan processor till ditt befintliga moderkort som fungerar med din tidigare processor.

Så givetvis har du möjlighet att reklamera produkten. Värt att nämna är ju att om du reklamerar produkten och inget fel hittas så blir du debiterad från 500kr för felsökningsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Framöver så hoppas jag du inte slänger originalförpackningen, främst CPU då just plastbehållen är ett bra skydd. Skickar du inte med originalförpackning som skyddar cpu är det tämligen enkelt att ange att produkten är undermåligt packad och blivit skadad i transport.

Far du in med produkten till en butik så finner jag det svårt att tro att personalen kan skriva ett sorts intyg att ingen pin är böjd. Dels så är det ju frågan om dom har utrustning för avgöra det och dels om dom ens har den befogenhet att kunna göra ett sorts intyg. Processorn kommer att skickas vidare till ett bolag som är auktoriserad för att hantera produkten.

Det kan ju vara så att Elgiganten klassar det som en DOA över disk och du får en ny produkt så tar dom över ärendet. Vilket gör ju att det är Elgiganten som tar smällen om reklamationen blir nekad, där den auktoriserade partnern anger det är pga handhavande fel.

Hur har du kollat pins? Med förstoringsglas och bra lyse så du kan se vartenda pin väldigt tydligt?

Är du helt säker på det är just processorn som är felet? Lite oklart om du även köpt moderkortet nytt, eller om du bara köpt en annan processor till ditt befintliga moderkort som fungerar med din tidigare processor.

Så givetvis har du möjlighet att reklamera produkten. Värt att nämna är ju att om du reklamerar produkten och inget fel hittas så blir du debiterad från 500kr för felsökningsavgift.

Jag har fortfarande original förpackningen och CPU plastbehållaren men bara halva behållaren till kylaren. Jag ska se med förstoringsglas imorgon men det är väldigt osannolikt att en pin har gått sönder då jag hanterat den otroligt försiktigt. Jag har ett B450I GAMING PLUS AC (ej ny köpt) och den är kompatibel med 5 5600G, har självklart också uppdaterat till senaste BIOS. Har gjort massa olika felsökningar som t.ex att återställa CMOS men ingenting hjälper. Tack för att du nämnde det med felsökningsavgiften det var bra att veta. Ska titta riktigt noga en sista gång imorgon.

Permalänk
Medlem

Fota CPU (pins) och lägg upp här, fota/filma den på plats på Elgiganten när den lämnas in där man tydligt ser pins så har du gjort vad du kan för att säkerställa att fel som uppstår efter du lämnat över den inte läggs på dig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

De har rätt till prisavdrag om du inte har komplett kartong kvar så jag hade verkligen kört ärendet som reklamation.

hm.. hade för mig att det spelar ingen roll om kartongen är komplett så länge alla tillbehör retuneras också så kan dom inte hävda prisavdrag. har det ändrats?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

hm.. hade för mig att det spelar ingen roll om kartongen är komplett så länge alla tillbehör retuneras också så kan dom inte hävda prisavdrag. har det ändrats?

Lagen har uppdaterats hösten 2022 och har nog ännu inte provats i domstol men man bör nog inte räkna med att få full återbetalning om man hanterat en vara mer än nödvändigt typ kastat emballage om de inte varit av en typ som förstörs när de öppnas.
Man får alltså returnera men säg att värdet som "fyndvara" sjunker 10% mer än om man haft kvar emballaget så ska konsumenten stå för den värdeminskningen. Naturligtvis kan en säljare vara mer generös än lagen kräver om de vill.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
  2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.