Intels energieffektiva N-processorer får åtta kärnor på "Skylake"-nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kolla hur mycket ni belastar CPUn när ni surfar med max 4 tabbar, streamar lite Netflix, kör Spotify o kollar mail. Mätaren rör ju sig knappt och ändå är det här vad absoluta majoriteten gör med sina datorer.

Ett bra val av Intel. Mer batteritid åt folket!

Mätaren är ändå kass. En cpu-kärna används antingen till 0% vilket den görs mest hela tiden. Eller så "ibland" till 100%. Så deb räknar ut ett medel över tid, typ 0.1s eller liknande. Och så ändras frekvensen mest hela tiden om du nu inte kör Blender då den är max såklart. Mätaren är helt hjärndöd eftersom den inte hänsyn till frekvensen så om de säger 50% så är det att halva tiden kör du 0, och andra halvan i 100 oberoende av frekvens. Så i verkligheten har du troligen runt 25% eftersom den inte kör på max så ofta.

Nästa dilemma är att vid 100% så får du vänta på datorn och detta upplevs som latens/lagg/whatever. Sen på en laptop slår du i taket för strömbudget och värme tämligen fort. Sen skall man numera ha 8+8 kärnor/trådar så vid 8% kan du redan ha slagit i taket vad datorn kan göra utan att man får vänta på den. Och har man dessutom redan kört en massa saker och kylflänsen är full av damm så kanske de har klockan ner sig till 75% så då ligger man på max redan vid 6%.

Så att använda cpu-mätaren som visar 6% kan tyckas att den är as-snabb och knappt används men et är egentligen tvärtom att den kör sin tråd i max fart vad datorn klarar och man får vackert sitta och vänta på den. Så vad man än gör, använd absolut inte cpu-mätaren utan känn/kläm på den som allt annat. Mätprogram funkar alltid sådär. Sitter man hela dagen med dator med alltid ifrån budget surfplattor till stationära i9or så upplevs skillnaden enorm.

i5 5200U var t.ex. populär i Laptops (för några år sedan). Och trots att det är en i5 är den pisslö mot en stationär Pentium. Så skit i MHz, kärnor och framför allt namn. Testa på sakerna istället. Dessa Atom-NG kommer också upplevas slöa mot en vanlig dator även om cpumätaren kommer säga att de kör på tomgång.

Permalänk
Medlem

Är priset rätt så är detta fantastiskt och gör betydligt större skillnad än 10 % mer prestanda högst upp bland konsumentdelarna. En faktiskt användbar lägsta nivå. Skylakeprestanda med moderna hårdvaruavkodare, nätverk och energieffektivitet, ja tack!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tveksamt om denna får någon större framgång, det handlar nog mer om marknadsföring och hur de kilar in denna i redan befintliga modeller isf.

Sååå stor del av totala energiförbrukningen i en laptop sitter inte enkom i cpun (kontorsarbete/slösurf). Sen är det väl också så att de flesta laptops har ”good enough” batteritid för de flesta. Lite som mobiltelefoner…
Jag hör faktiskt aldrig någon som gnäller på dålig batteritid på sin laptop förrän batteriet börjar ge upp helt. Har man ett par timmar på batteri så räcker det mer än väl för minst 95% av alla användare jag stöter på både på jobbet och i vardagen. Undantag finns såklart…

Ska de få in den som en billigare variant så måste helheten med som batteri, minne, skärm, skal mm…

Om it avdelningen slänger in något sådant som val, lite sämre prestanda men lite bättre batteritid så är det typ ingen som skulle gå på det valet. Tänk er 6 timmar vs 10 timmar (nu tar jag i, för så stor blir inte skillnaden av endast cpu för normalanvändaren)

Nej, flopp säger jag, eller iaf en gäsp…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Tveksamt om denna får någon större framgång, det handlar nog mer om marknadsföring och hur de kilar in denna i redan befintliga modeller isf.

Sååå stor del av totala energiförbrukningen i en laptop sitter inte enkom i cpun (kontorsarbete/slösurf). Sen är det väl också så att de flesta laptops har ”good enough” batteritid för de flesta. Lite som mobiltelefoner…
Jag hör faktiskt aldrig någon som gnäller på dålig batteritid på sin laptop förrän batteriet börjar ge upp helt. Har man ett par timmar på batteri så räcker det mer än väl för minst 95% av alla användare jag stöter på både på jobbet och i vardagen. Undantag finns såklart…

Ska de få in den som en billigare variant så måste helheten med som batteri, minne, skärm, skal mm…

Om it avdelningen slänger in något sådant som val, lite sämre prestanda men lite bättre batteritid så är det typ ingen som skulle gå på det valet. Tänk er 6 timmar vs 10 timmar (nu tar jag i, för så stor blir inte skillnaden av endast cpu för normalanvändaren)

Nej, flopp säger jag, eller iaf en gäsp…

Skulle lätt välja den iaf om inte mitt användningsområde ändras radikalt. Den kan ge bra prestanda ändå om man behöver köra något tyngre kan man koppla upp sig och köra programmet på servern.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av MegaMuztek:

Skulle lätt välja den iaf om inte mitt användningsområde ändras radikalt. Den kan ge bra prestanda ändå om man behöver köra något tyngre kan man koppla upp sig och köra programmet på servern.

Som sagt undantagen finns. Du är nog inte vad jag anser en ”normal” användare om du ens vet att du kan koppla upp dig mot en server

I princip alla kontorsråttor skulle klara sig ypperligt med skylake prestanda från sin laptop så det är nog inte problem nr1. Jag tror dock att Intel försöker hitta ett tomrum som inte finns med denna produkt. Om det nu flyger så att säga så lär det plocka marknadsandelar ur egna portföljen, var annars? Det lär inte säljas totalt mer laptops bara för vi får ett val av cpu till…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Som sagt undantagen finns. Du är nog inte vad jag anser en ”normal” användare om du ens vet att du kan koppla upp dig mot en server

I princip alla kontorsråttor skulle klara sig ypperligt med skylake prestanda från sin laptop så det är nog inte problem nr1. Jag tror dock att Intel försöker hitta ett tomrum som inte finns med denna produkt. Om det nu flyger så att säga så lär det plocka marknadsandelar ur egna portföljen, var annars? Det lär inte säljas totalt mer laptops bara för vi får ett val av cpu till…

Man behöver inte veta exakt hur man kopplar upp sig mot företagets servrar, sånt brukar it-folket lösa så det går automatiskt om det är på en arbetsplats 🙂 även om man jobbar hemifrån eller är på resande fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Tveksamt om denna får någon större framgång, det handlar nog mer om marknadsföring och hur de kilar in denna i redan befintliga modeller isf.

Sååå stor del av totala energiförbrukningen i en laptop sitter inte enkom i cpun (kontorsarbete/slösurf). Sen är det väl också så att de flesta laptops har ”good enough” batteritid för de flesta. Lite som mobiltelefoner…
Jag hör faktiskt aldrig någon som gnäller på dålig batteritid på sin laptop förrän batteriet börjar ge upp helt. Har man ett par timmar på batteri så räcker det mer än väl för minst 95% av alla användare jag stöter på både på jobbet och i vardagen. Undantag finns såklart…

Ska de få in den som en billigare variant så måste helheten med som batteri, minne, skärm, skal mm…

Om it avdelningen slänger in något sådant som val, lite sämre prestanda men lite bättre batteritid så är det typ ingen som skulle gå på det valet. Tänk er 6 timmar vs 10 timmar (nu tar jag i, för så stor blir inte skillnaden av endast cpu för normalanvändaren)

Nej, flopp säger jag, eller iaf en gäsp…

Jag tror det kan finnas någon nisch.
Om man vill ha X86 och något som är relativt strömsnålt och/eller billigt.

De bör inte endast kunna användas i laptops, utan även i annat som behöver en processor.

Se på ARM, finns kraftiga datorer.
Som kommande
NVIDIA Grace CPU Superchip

Å andra sidan så finns det ARM i smartphones och enkortsdatorer och mycket annat som behöver mer intelligens än en brödrost, men som i många fall inte kan mäta sig med "en riktig dator".

Finns säkert många ändamål där man vill ha någon form av smart enhet där dessa processorer kan leverera tillräcklig prestanda.
Frågan är bara i vilka fall dessa skulle vara mer attraktiva än någon ARM eller RISC-V lösning.

Permalänk
Medlem

Har något sagts om ECC-stöd för dessa? Isf vore det väldigt relevant för NAS och enklare servrar, som arvtagare till Atom C2000.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Har något sagts om ECC-stöd för dessa? Isf vore det väldigt relevant för NAS och enklare servrar, som arvtagare till Atom C2000.

Går att kolla i deras ark-databas! https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/series/2...

...Verkar tyvärr som att ECC-stöd uteblir.

Går att söka också på de processorer som har stöd, med diverse andra filter (t.ex. om det säljs till konsumenter): https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/search/featurefil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Går att kolla i deras ark-databas! https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/series/2...

...Verkar tyvärr som att ECC-stöd uteblir.

Går att söka också på de processorer som har stöd, med diverse andra filter (t.ex. om det säljs till konsumenter): https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/search/featurefil...

Aha! Jag hittade dem inte i ARK när jag sökte bara härom dagen. Vi får se om det dyker upp en ECC-variant för 150% av priset framöver.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX