Framtiden för MSI Afterburner oklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Förstår. Ja jag undervoltar själv med MSI AB idag. Men även om dom slutar utveckla programmet så fungerar det väl ändå som det gör idag, fast det inte uppdateras längre?

Nja, det betyder ju inte att det fungerar för framtida kort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag har kört msi afterburner i flera år, det har funkat bra. Men nu till 4090 så har jag testat Asus gpu tweak 3 och det har fungerat precis lika bra.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Jag har sedan tre veckor gått över från MSI Afterburner till GPU Tweak III.

Har tidigare haft inget annat än dåliga erfarenheter av all mjukvara från Asus (vilket är märkligt då deras hårdvara är toppklass) men där Armory Crate är det sämsta av det sämsta som någonsin gjorts.

MEN jag bytte till senaste versionen av GPU Tweak III då jag under Steams vinterrea köpte fulla versionen av 3D Mark efter snikat på deras demos i 10 år. Insåg att jag spenderar mer tid bencha än spela spel så det var dags för den stora investeringen av 76:- för hela 3D Mark och där har jag fastnat att försöka nå höga poäng. Tycker det är svinkul

MSI AB har fungerat bra, framför allt för undervoltning, men även jag har irriterat mig på problemet med profiler som inte håller och kurvor som automatiskt ändrar sig efter ett tag. Av ren nyfikenhet tänkte jag testa GPU Tweak III för att se om den har blivit bättre (har mest testat GPU Tweak II tidigare). Till min förvåning har jag konsekvent fått bättre resultat med GPU Tweak III än MSI AB, även när det gäller undervoltning. Märkt att jag även föredrar Tweaks nya GUI, monitoring m.m. Har även kopplat om några chassifläktar till grafikkortet som jag styr väldigt lyckat via Tweak.

Allt som allt har jag fått bättre maxresultt både vid undevoltning och vid max överklockning, dels i 3D Mark rent resultatmässigt, men som även konfirmeras av GPU-Z/HWMonitor.

Tänker inte gå i god att den är felfri och kommer bli en succé för alla, men för mig har den inte varit något annat än ren succé. Bör tilläggas att jag har Asus grafikkort, moderkort m.m. som kanske kan spela in, det vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Enligt den här artikeln så beror problemet på sanktionerna mot ryssland. Det går alltså inte att skicka pengar till utvecklaren, dvs lön. Men uppenbarligen jobbas det på en lösning! Mer detaljer i artikeln från The Verge:
https://www.theverge.com/2023/1/9/23546476/msi-afterburner-abandoned-dead-unwinder-developer-russia-ukraine-war

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men bodde inte Unwinder på Krimhalvön t.o.m.? Vill minnas att när ryssland invaderade så var hans vardagsliv i stor tumult ett tag.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

MSI afterburner är extremt smidigt för att undervolta och sätta egna kurvor etc. Jag har använt Asus GPU-tweak (båda senaste GPUerna var ASUS) men tyckte inte om det alls. Drog mycket CPU (2-5%) i bakgrunden medan MSI startar, lägger på profilen och stänger av.

EVGA precision X var helt ok men lärde mig aldrig det och nu är det ju också dött.

Jag kör EXPERTool med mitt Gainward-kort och det känns också onödigt tungt. Kollar man i ProcMon sker det enormt mycket access till olika registernycklar hela tiden vilket verkar onödigt (kan inte programmet hålla sådant i RAM?). Tycker även GPU Tweak och EXPERTool känns väldigt lika på något sätt. Som om det är typ samma program med olika skin.

Försökte mig på Afterburner men fattade noll. Vill bara tweaka fläktkurvan lite (så den når 100% vid 75C istället för 83C) och öka Power Limit med 5-10%.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag kör EXPERTool med mitt Gainward-kort och det känns också onödigt tungt. Kollar man i ProcMon sker det enormt mycket access till olika registernycklar hela tiden vilket verkar onödigt (kan inte programmet hålla sådant i RAM?). Tycker även GPU Tweak och EXPERTool känns väldigt lika på något sätt. Som om det är typ samma program med olika skin.

Försökte mig på Afterburner men fattade noll. Vill bara tweaka fläktkurvan lite (så den når 100% vid 75C istället för 83C) och öka Power Limit med 5-10%.

Det är ju super enkelt i afterburner... Kurvan sätter du i settings "fan curve" och power limit är en slide ner till höger på main gui

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Settings - >fan och sedan som bilden visar.
https://msiafterburnerguide.com/how-to-set-fan-curve-in-msi-a...

Hoppas det hjälper 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Förr eller senare börjar stängd mjukvara alltid att göra ont. Hoppas det kan open sourcas till de som behöver det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lambdan:

Afterburner är definitivt ett bra program men jag tycker dens utveckling har verkat stå stilla i flera år... man måste ha ett förstoringsglas om man kör det på en högupplöst skärm och alla dess menyer är väldigt röriga. Tror dem har varit detsamma sedan jag använde det på Windows XP tiden?

Det finns flera olika skins inbyggt

Permalänk
Medlem

Hmmm undrar om Nvidia har överklocknings delen kvar i dess kontrollpanel. Kommer ihåg att den var gömd och aktiverades i registret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Settings - >fan och sedan som bilden visar.
https://msiafterburnerguide.com/how-to-set-fan-curve-in-msi-a...

Hoppas det hjälper 😊

Kanske ska tilläggas att programmet måste startas för att ens fläktkurva ska fungera Resten av inställningarna räcker att sätta som "Startup" i MSI AB dvs programmet behöver ej startas varje gång man startar datorn.

Skrivet av Siimuliize:

Hmmm undrar om Nvidia har överklocknings delen kvar i dess kontrollpanel. Kommer ihåg att den var gömd och aktiverades i registret

Jag saknar Riva tab som fanns i nVidia inställningarna förr i tiden Väldigt enkelt och smidigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Då får vi göra som förr…

"CoolBits"=dword:00000003

Edit:
Den låg här för den som inte minns

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\NVIDIA Corporation\Global\NvTweak]

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

oki visste inte att det var en rysk programerare bakom , vill man ha ryska program på systemet som det ser ut i dagsläget skulle inte tro det det, men ni som vill kör ni med den koden i fortsättningen med då med tanke på alla cyber attacker i världen från detta land , tur man inte använder det då

Haha! Ska du ta bort all programvara från dina system som ryssar utvecklat? Var drar du gränsen? Om en ryss varit med och utvecklat så ska det bort?

Permalänk
Medlem

Ajdå inte bra, använda afterburner alla år riktigt bra program.

Permalänk
Medlem

Tycker inte afterburner är så särskilt bra, men jag har inte heller något som är bättre. Tråkigt

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Gillar OSD funktionerna i afterburner, mycket smidigt. Upplever annars att AMD har fullgod mjukvara för överklockning

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Sen har jag haft problem med att värden inte sparas som dom ska. Fel profil vid startup mm.

Vet inte om det var det du hade problem med, men en sak som är värd att komma ihåg med kurvverktyget för alla med Nvidia-kort och AB:

Nvidia-gpuer (upp till 3000 vad jag vet iaf, säkert 4000 också) ändrar dynamiskt kurvprofilen f/U baserat på temperatur; ju varmare kortet är, ju lägre klocka per spänningsnivå. Det kan resultera i att om man överklockat/undervoltat när kortet varit varmt (och kortet därför sänkt sin grundkurva) och ligger på gränsen till stabil och sparat en profil, så kommer alla klockor per spänningsnivå att vara högre om du applicerar profilen när kortet inte är varmt. Det resulterar i högre klockor per spänning och kan ge instabilitet och en förundran över varför och varför det ser ut som om AB inte har applicerat de inställningarna man sparade?

Man sparar bara clockoffset för en given spänningsnivå utifrån en grundkurva, som kortet ändrar själv dynamiskt baserat på temperatur.

Klockorna måste sättas i steg om 15 Mhz också och en högre nod bör inte ha en högre offset än den tidigare noden utan samma eller lägre. Annars kan det muppa ur ordentligt med inställningarna.

För den intresserade..

Edit: rättade i sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Alltså vad är det med tekniktillverkare och hata mjukvara.
Afterburner är väll den enda som faktiskt varit bra. MSI tänker då "NO F*** THIS SHIT".

Nej de tänker... Å fan, vi vill inte bli sanktionerade av USA så tyvärr kan vi inte betala ut lön till Ryska utvecklare (i Ryssland).

Permalänk
Medlem

Full förståelse för att han behöver jobba med något som gör att han har råd att överleva.
MSI får väl lägga utvecklingen på någon som inte bor i Ryssland eller ta över det internt så är problemet löst?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

Vet inte om det var det du hade problem med, men en sak som är värd att komma ihåg med kurvverktyget för alla med Nvidia-kort och AB:

Nvidia-gpuer (upp till 3000 vad jag vet iaf, säkert 4000 också) ändrar dynamiskt kurvprofilen f/U baserat på temperatur; ju varmare kortet är, ju lägre klocka per spänningsnivå. Det kan resultera i att om man överklockat/undervoltat när kortet varit varmt (och kortet därför sänkt sin grundkurva) och ligger på gränsen till stabil och sparat en profil, så kommer alla klockor per spänningsnivå att vara högre om du applicerar profilen när kortet inte är varmt. Det resulterar i högre klockor per spänning och kan ge instabilitet och en förundran över varför och varför det ser ut som om AB inte har applicerat de inställningarna man sparade?

Man sparar bara clockoffset för en given spänningsnivå utifrån en grundkurva, som kortet ändrar själv dynamiskt baserat på temperatur.

Klockorna måste sättas i steg om 15 Mhz också och en högre nod bör inte ha en högre offset än den tidigare noden utan samma eller lägre. Annars kan det muppa ur ordentligt med inställningarna.

För den intresserade..

Edit: rättade i sak.

Tack för du upplyser folket!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Förstår inte varför afterburner hyllas så mycket..

Tycker interfacet är plottrigt och skapa profiler känns klumpigt.

Sen har jag haft problem med att värden inte sparas som dom ska. Fel profil vid startup mm.

Känns som det används för man inte har mycket att välja på 🤷‍♂️

Är det värden på en curve du pratar om? Den ändras beroende på temperatur. Provat använda ett annat skin då? Själv kör jag med: https://www.deviantart.com/n-e-p-o-s/art/MSI-Afterburner-Win1...

Skrivet av lambdan:

Afterburner är definitivt ett bra program men jag tycker dens utveckling har verkat stå stilla i flera år... man måste ha ett förstoringsglas om man kör det på en högupplöst skärm och alla dess menyer är väldigt röriga. Tror dem har varit detsamma sedan jag använde det på Windows XP tiden?

Kör annat skin, provat ändra skalning i inställningarna? Du kan köra 200% skalning om du tycker allt är så litet.
Själv köra jag bara med ett annat skin: https://www.deviantart.com/n-e-p-o-s/art/MSI-Afterburner-Win1...

Skrivet av SpaceAce:

Jag har sedan tre veckor gått över från MSI Afterburner till GPU Tweak III.

Har tidigare haft inget annat än dåliga erfarenheter av all mjukvara från Asus (vilket är märkligt då deras hårdvara är toppklass) men där Armory Crate är det sämsta av det sämsta som någonsin gjorts.

MEN jag bytte till senaste versionen av GPU Tweak III då jag under Steams vinterrea köpte fulla versionen av 3D Mark efter snikat på deras demos i 10 år. Insåg att jag spenderar mer tid bencha än spela spel så det var dags för den stora investeringen av 76:- för hela 3D Mark och där har jag fastnat att försöka nå höga poäng. Tycker det är svinkul

MSI AB har fungerat bra, framför allt för undervoltning, men även jag har irriterat mig på problemet med profiler som inte håller och kurvor som automatiskt ändrar sig efter ett tag. Av ren nyfikenhet tänkte jag testa GPU Tweak III för att se om den har blivit bättre (har mest testat GPU Tweak II tidigare). Till min förvåning har jag konsekvent fått bättre resultat med GPU Tweak III än MSI AB, även när det gäller undervoltning. Märkt att jag även föredrar Tweaks nya GUI, monitoring m.m. Har även kopplat om några chassifläktar till grafikkortet som jag styr väldigt lyckat via Tweak.

Allt som allt har jag fått bättre maxresultt både vid undevoltning och vid max överklockning, dels i 3D Mark rent resultatmässigt, men som även konfirmeras av GPU-Z/HWMonitor.

Tänker inte gå i god att den är felfri och kommer bli en succé för alla, men för mig har den inte varit något annat än ren succé. Bör tilläggas att jag har Asus grafikkort, moderkort m.m. som kanske kan spela in, det vet jag inte.

Tänkte prova GPU Tweak III nån gång men inte orkat, kan det ladda profil vid boot etc utan att behöva starta och ligga i system tray?

Skrivet av PoXe:

Vet inte om det var det du hade problem med, men en sak som är värd att komma ihåg med kurvverktyget för alla med Nvidia-kort och AB:

Nvidia-gpuer (upp till 3000 vad jag vet iaf, säkert 4000 också) ändrar dynamiskt kurvprofilen f/U baserat på temperatur; ju varmare kortet är, ju lägre klocka per spänningsnivå. Det kan resultera i att om man överklockat/undervoltat när kortet varit varmt (och kortet därför sänkt sin grundkurva) och ligger på gränsen till stabil och sparat en profil, så kommer alla klockor per spänningsnivå att vara högre om du applicerar profilen när kortet inte är varmt. Det resulterar i högre klockor per spänning och kan ge instabilitet och en förundran över varför och varför det ser ut som om AB inte har applicerat de inställningarna man sparade?

Man sparar bara clockoffset för en given spänningsnivå utifrån en grundkurva, som kortet ändrar själv dynamiskt baserat på temperatur.

Klockorna måste sättas i steg om 15 Mhz också och en högre nod bör inte ha en högre offset än den tidigare noden utan samma eller lägre. Annars kan det muppa ur ordentligt med inställningarna.

För den intresserade..

Edit: rättade i sak.

Mitt kort är "roligt", jag kör vattenkylning och mitt kort blir snabbare vid högre temperatur. Ligger på 28C i idle och brukar ligga på runt 45C när man spelar men min max clock uppnås inte innan 53-55C, då ökar min kurva med 15MHz.

Ökar jag min kurva med 15MHz i inställningarna så ökar den igen iaf vid 53-55C och då blir det ostabilt.

Säkert by design då original fläktarna inte drar igång ifrån typ 53-55C men lite störande då jag t.ex. får köra 2-3 gånger 3DMark runs innan jag får min max score för datorn måste "värma upp".

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen inte något alternativ?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Mitt kort är "roligt", jag kör vattenkylning och mitt kort blir snabbare vid högre temperatur. Ligger på 28C i idle och brukar ligga på runt 45C när man spelar men min max clock uppnås inte innan 53-55C, då ökar min kurva med 15MHz.

Ökar jag min kurva med 15MHz i inställningarna så ökar den igen iaf vid 53-55C och då blir det ostabilt.

Säkert by design då original fläktarna inte drar igång ifrån typ 53-55C men lite störande då jag t.ex. får köra 2-3 gånger 3DMark runs innan jag får min max score för datorn måste "värma upp".

Ha! Ja väldigt spännande beteende! Kan säkert ha något att göra med hur bioset på kortet är satt upp med hänsyn till fläktprofilen 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Haha! Ska du ta bort all programvara från dina system som ryssar utvecklat? Var drar du gränsen? Om en ryss varit med och utvecklat så ska det bort?

Spontant så kan gränsen vara så enkel som att de summor som du bidrar till Ryssland, indirekt stödjer krigsinsatsen i Ukraina.

Speciellt i nuläget när man fryser tillgångar och pensioner hos folk för att fortsatt stödja krigsinsatsen, så om du hittar ett sätt att skicka pengar till utvecklaren så lär han inte få behålla dem så länge, i alla fall inte som det ser ut i nuläget (som man, 17-55 år gammal)

Det handlar inte om ryssar per se, utan om landet där denne betalar skatt eller på annat sätt stödjer det. Det går att dra så långt man vill, det går att dra en rak linje mellan att köpa en billig nalle från Kina till stulna industrihemligheter från SAAB, om man känner för det.

Det är väl upp till dig själv, antingen så börjar man hitta andra alternativ eller så blundar man.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Spontant så kan gränsen vara så enkel som att de summor som du bidrar till Ryssland, indirekt stödjer krigsinsatsen i Ukraina.

Speciellt i nuläget när man fryser tillgångar och pensioner hos folk för att fortsatt stödja krigsinsatsen, så om du hittar ett sätt att skicka pengar till utvecklaren så lär han inte få behålla dem så länge, i alla fall inte som det ser ut i nuläget (som man, 17-55 år gammal)

Det handlar inte om ryssar per se, utan om landet där denne betalar skatt eller på annat sätt stödjer det. Det går att dra så långt man vill, det går att dra en rak linje mellan att köpa en billig nalle från Kina till stulna industrihemligheter från SAAB, om man känner för det.

Det är väl upp till dig själv, antingen så börjar man hitta andra alternativ eller så blundar man.

Tack men jag frågade inte dig, jag vill veta hur användaren som jag citerade resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Spontant så kan gränsen vara så enkel som att de summor som du bidrar till Ryssland, indirekt stödjer krigsinsatsen i Ukraina.

Liksom skatt betalad till länder i väst stödjer den andra sidan i krigsinsatsen och förlänger kriget. Eller när svenska bidrag finansierar IS-terroristerna https://www.friatider.se/svensk-kvinna-lat-sitt-eget-barn-val...

Sanktionerna är så godtyckliga och trubbiga och leder till så många dumma effekter som det här. Hoppas skiten tar slut snart.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Liksom skatt betalad till länder i väst stödjer den andra sidan i krigsinsatsen och förlänger kriget. Eller när svenska bidrag finansierar IS-terroristerna https://www.friatider.se/svensk-kvinna-lat-sitt-eget-barn-val...

Sanktionerna är så godtyckliga och trubbiga och leder till så många dumma effekter som det här. Hoppas skiten tar slut snart.

Det gick fort att komma till den slutsatsen.
Att stödja ett annat europeiskt land att stå för sin egen suveränitet är en ickefråga.

Nu släpper vi det så det inte går överstyr.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag har förstått att det är svårt att få fram pengarna till utvecklaren. När det är löst hoppas jag att MSI säkrar programvarans framtid genom att börja ta betalt för den, åtminstone för alla som inte kör med kort från MSI.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nej de tänker... Å fan, vi vill inte bli sanktionerade av USA så tyvärr kan vi inte betala ut lön till Ryska utvecklare (i Ryssland).

Så då är det lika bra att skrota hela skiten o ge upp. Det känns som det borde finnas andra lösningar på detta.