Permalänk
Medlem

Adressen till Ubiquiti har du här https://eu.store.ui.com/ du kan välja att visa priserna i svenska kronor i menyn uppe till vänster.
Kör själv med UDMPro några switchar och accesspunkter från dem nu.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för all hjälp och information, jag beställde alla varorna som Sweex länkade i sitt inlägg.
Så nu hoppas man de kommer i veckan så man kan börja koppla ihop allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Jag tackar för all hjälp och information, jag beställde alla varorna som Sweex länkade i sitt inlägg.
Så nu hoppas man de kommer i veckan så man kan börja koppla ihop allt

Hoppas du får Lite inom rimlig tid eftersom den va slut tänkte jag.

Eller du kanske inte beställde från dustin? XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Hoppas du får Lite inom rimlig tid eftersom den va slut tänkte jag.

Eller du kanske inte beställde från dustin? XD

Jag beställde lite grejerna ifrån Amazon och resterande ifrån computer salg.
Allt ska kommas på torsdag

Permalänk
Medlem

Även accesspunkter inom/utomhus bör sitta med kabel.

Har du 4 st RT-AC68U kanske du använder ai-mesh för att styra allt, men sitter de med kabel så är det strikt inte mesh-teknik som används (om du inte skulle råka ha någon utan nätverkssladd) utan en router och tre accesspunkter. Många märken kallar inte sådan setup mesh, utan de har bara någon programvara för hantering (kontroller eller cloud).

Nu hade du redan beställt (vi är fortfarande inom ångerrätten i.o.f.s.), men älskar man inte Ubiquiti så tycker jag det är mycket pengar att lägga på enkla switchar. Du kan få 8-portars Gigabit-switchar med stöd för VLAN för 400 kr (styck) och det finns ingen jättestor fördel att hantera de i UniFi Controller/DR särskilt för ett enklare nätverk.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Om du vill ha allt från Unifi så blir det billigaste jag kan få fram:
Vad Unifi Antal
Router Dream Router 1
Switch Switch Lite PoE 4
AP U6 Lite 7
AP U6 Mesh 1

Det är en AP i Gym/Stall kan behövas en till.
Varje hus har en PoE switch med 4 PoE portar och 4 vanliga portar.
Utomhus är det 1 U6 Mesh som drivs med PoE.
Billigt blir det inte, runt 17 000 Kr.

AP U6 Lite 7 vad är det för modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

AP U6 Lite 7 vad är det för modell?

Sju i antalet eller vad tänkte du att han skulle mena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu hade du redan beställt (vi är fortfarande inom ångerrätten i.o.f.s.), men älskar man inte Ubiquiti så tycker jag det är mycket pengar att lägga på enkla switchar. Du kan få 8-portars Gigabit-switchar med stöd för VLAN för 400 kr (styck) och det finns ingen jättestor fördel att hantera de i UniFi Controller/DR särskilt för ett enklare nätverk.

O med PoE? 400kr. Vart?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Tror du gjorde rätt i att investera i nytt och enhetligt, tror ubiquity är helt oslagbart som lekman sett till vad man får. Givet att det GÅR att bygga på befintligt hemkok och utöka med ev andra tillverkare, men risken är att det blir strul som kan vara tidskrävande att administrera och eventuell felsökning osv.

Kan tillägga att det är värt att ta sig en funderare på att segmentera nätet på något vis. Det räcker att en familjemedlem får in något på sin enhet så kan det snabbt bli ganska bekymmersamt för alla familjer.

En simplare lösning är att varje familj har sitt eget SSID (blir kanske lite många SSID:n men det bör inte påverka den trådlösa miljön så pass att det blir ett riktigt problem), så väljer du att sprida bara deras SSID i deras byggnad och på de AP:s som täcker gemensamma ytor.

En mer elegant och enklare lösning är att blockera att klienterna kan kommunicera direkt om du kör bara 1 SSID (om det går att göra). Detta är nog lösningen jag skulle försöka satsa på.

En tredje lösning är att du via klienternas MAC adresser specificerar vilket IP nät den ska landa på/vlan och på så vis segmenterar det, detta är dock lite komplext att få till (om det går med ubiquity), kräver sannolikt någon mer renodlad brandvägg också. Inte förglömmas att det kommer bli en konstant administrativ börda också.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Sju i antalet eller vad tänkte du att han skulle mena?

Väldigt konstigt skrivet. Då skulle han skriva Unifi 6 Lite 7st. Bättre att vara tydlig från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Väldigt konstigt skrivet. Då skulle han skriva Unifi 6 Lite 7st. Bättre att vara tydlig från början.

Du missade rubriken: Vad Unifi Antal
Det är en tabell. Men inte helt lätt att formatera den i forumet eftersom det flera mellanslag blir till 1

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

En tredje lösning är att du via klienternas MAC adresser specificerar vilket IP nät den ska landa på/vlan och på så vis segmenterar det, detta är dock lite komplext att få till (om det går med ubiquity), kräver sannolikt någon mer renodlad brandvägg också. Inte förglömmas att det kommer bli en konstant administrativ börda också.

Det är väl på tok för mycket meck.
O dessutom ska dom ta kontakt med han som håller koll på LANet varje gång nån köper en ny telefon eller padda eller laptop eller vad som helst för att lägga in den MAC adressen i rätt nät. Nä låter ju bara galet jobbigt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är väl på tok för mycket meck.
O dessutom ska dom ta kontakt med han som håller koll på LANet varje gång nån köper en ny telefon eller padda eller laptop eller vad som helst för att lägga in den MAC adressen i rätt nät. Nä låter ju bara galet jobbigt.

Det är väl mest meck att få till från första början, när det är på plats så är det inte superjobbigt. Men som jag skrev så är det inte en smidig lösning. Dock så är det bättre att ge fler än färre alternativ så att TS själv kan fatta beslut om hur denne vill göra.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

O med PoE? 400kr. Vart?

Nej, men om du har 4 st U6 Lite, 1 st U6 Mesh och 1 st Dream Router så behöver du bara 2 st PoE-injektors (10 EUR styck om du handlar från Ubiquitis egna shop) för cirka 100 kr styck. Alternativt kan du höja budgeten till 600 kr (styck) så får du en 5-portars switch med 4 PoE-portar eller till 750 kr så får du en 8-portars med 4 PoE-portar.

De följer nämligen inte med UniFi AP U6 Lite, men väl UniFi AP U6 Mesh. Dream Router som ska användas i bostad 1 har två inbyggda, nu är det ju inte säkert två APs ska användas i bostad 1 så budgetera ändå 300 kr för injektorer. Handlar kanske om 4500 kr för något som inte absolut behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

AP U6 Lite 7 vad är det för modell?

Skrivet av Petterk:

Sju i antalet eller vad tänkte du att han skulle mena?

Skrivet av Dinkefing:

Väldigt konstigt skrivet. Då skulle han skriva Unifi 6 Lite 7st. Bättre att vara tydlig från början.

Nu har jag fixat hans inlägg.

Skrivet av Prelatur:

Om du vill ha allt från Unifi så blir det billigaste jag kan få fram:

Vad | Antal -----------------------------|------ UniFi Router Dream Router | 1 UniFi Switch Switch Lite PoE | 4 UniFi AP U6 Lite | 7 UniFi AP U6 Mesh | 1

Det är en AP i Gym/Stall kan behövas en till.
Varje hus har en PoE switch med 4 PoE portar och 4 vanliga portar.
Utomhus är det 1 U6 Mesh som drivs med PoE.
Billigt blir det inte, runt 17 000 Kr.

Finns BB-kod, men tyckte att @Prelatur var tydlig utan dessa.

Permalänk
Medlem

De finns alltid billigare alternativ, men de är skönt att ha allt inom samma märke och förhoppningsvis så slipper man krångel som kan uppstå när man blandar hejvilt.
Vi får se hur de fungerar på måndag när allt är installerat och klart.

Permalänk
Medlem

Allt är ihopkopplat och funkar perfekt.
Var absolut värt investeringen 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Allt är ihopkopplat och funkar perfekt.
Var absolut värt investeringen 👍

Gött!! Kul med nya leksaker. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd

Det är bättre om du använder en mesh-router.... nuförtiden erbjuder mesh-routrar en nätverksfrekvens på 5 GHz, vilket ger dig ett starkt nätverk runt huset från varje hörn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janlundberg:

Det är bättre om du använder en mesh-router.... nuförtiden erbjuder mesh-routrar en nätverksfrekvens på 5 GHz, vilket ger dig ett starkt nätverk runt huset från varje hörn.

Va? Hur är ett mesh bättre än en riktig setup som han nu har fixat med riktiga APs o sladdar till alla osv?

Iaf. Nu har han fixat sitt nät så.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av janlundberg:

Det är bättre om du använder en mesh-router.... nuförtiden erbjuder mesh-routrar en nätverksfrekvens på 5 GHz, vilket ger dig ett starkt nätverk runt huset från varje hörn.

Öhh va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av janlundberg:

Det är bättre om du använder en mesh-router.... nuförtiden erbjuder mesh-routrar en nätverksfrekvens på 5 GHz, vilket ger dig ett starkt nätverk runt huset från varje hörn.

För det första så har alla dom AP som han har köpt Wifi 6 o 5GHz.
För det andra är ditt arguemnt om 5GHz skulle ge täckning med just mesh i varje hörn konsigt.
5GHz har sämre räckvidd än 2.4GHz.
Förstår inte varför nå mesh skulle vara bättre än rediga AP, router o switch från Ubiquti?

Låter som att du varit på Elgiganten o pratat med nån försäljare som lurat på dig konstig info. XD
"nuförtiden erbjuder mesh-routrar en nätverksfrekvens på 5 GHz, vilket ger dig ett starkt nätverk runt huset från varje hörn." Låter ju verkligen som en fras nån försäljare på Elgiganten eller Media Markt har fått lära sig på nån kurs för att lura folk som inte vet bättre vad dom pratar om. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Bra tråd!

Funderade själv på hur jag skulle lösa mina bekymmer mellan mesh vs AP punkter där man vill ha wifi

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Bra tråd!

Funderade själv på hur jag skulle lösa mina bekymmer mellan mesh vs AP punkter där man vill ha wifi

Bara o öppna skattkistan o köpa samma kit som TS köpte o slänga upp.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Bara o öppna skattkistan o köpa samma kit som TS köpte o slänga upp.

heh jo

Tänkte börja med en UDM eller UDR sen utöka med AP om det behövs

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2