Kan jag lämna tillbaka?

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

hm.. hade för mig att det spelar ingen roll om kartongen är komplett så länge alla tillbehör retuneras också så kan dom inte hävda prisavdrag. har det ändrats?

såvitt jag vet så har alltid säljaren haft rätt att göra avdrag för skadat embalage eller saknaden av det?

dock så är det väl sällan det utförts kan jag tänka mig såvida emballaget inte saknats helt eller varit typ öppnat med motorsåg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

såvitt jag vet så har alltid säljaren haft rätt att göra avdrag för skadat embalage eller saknaden av det?

dock så är det väl sällan det utförts kan jag tänka mig såvida emballaget inte saknats helt eller varit typ öppnat med motorsåg.

Ibland behövs typ motorsåg.
https://youtu.be/HubZInAs0-A

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

googlade lite på msi;s forum och det verkar vara rätt många som har problem med just den kombon (B450I GAMING PLUS AC + 5600g)
Allt från minnesproblem till avsaknad av cores till att den inte bootar.
Elgiganten lär nog ta tillbaka processorn som en reklamation när dom testat den. men om den sedan funkar när dom testar den så får du antagligen betala en slant för felsökningen.
Det är antagligen bättre för dig att gå på distansköplagen och förklara att processorn inte funkar med ditt moderkort och du vill ångra ditt köp, räkna med avdrag för avsaknad av emballage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

googlade lite på msi;s forum och det verkar vara rätt många som har problem med just den kombon (B450I GAMING PLUS AC + 5600g)
Allt från minnesproblem till avsaknad av cores till att den inte bootar.
Elgiganten lär nog ta tillbaka processorn som en reklamation när dom testat den. men om den sedan funkar när dom testar den så får du antagligen betala en slant för felsökningen.
Det är antagligen bättre för dig att gå på distansköplagen och förklara att processorn inte funkar med ditt moderkort och du vill ångra ditt köp, räkna med avdrag för avsaknad av emballage.

Men det har ingenting med mjukvara att göra alltså? Om det inte är någonting som kommer lösas inom snar framtid så är det ju bäst att jag lämnar tillbaka men det kanske finns chans att dom fixar det?

Permalänk
Medlem

För att säkerhetsställa HELT. Är inne i BIOS och versionen är: E7A4OAMS.AGO
Det är väl den senaste ?

Jag har inte pillat i BIOS någonting men finns det chans att jag ändrat nån inställning eller liknande?

Permalänk
Medlem

Ja det är ju svårt att säga. såg att det var nån som fått minnesproblem när dom petat dit 5600g, har du möjlighet att testa processorn på något annat moderkort så hade du kunna slippa andra överraskningar. Det är ju trist om du får eller köper en utbytesprocessor och lägger massor med energi, tid och pengar på något som kanske ändå inte kommer att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

För att säkerhetsställa HELT. Är inne i BIOS och versionen är: E7A4OAMS.AGO
Det är väl den senaste ?

Jag har inte pillat i BIOS någonting men finns det chans att jag ändrat nån inställning eller liknande?

när jag googlar kortet får jag upp 7A40vAG, men den kan ju heta något annat när den väl är installerad. för det var väl ett B450I GAMING PLUS AC du hade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

när jag googlar kortet får jag upp 7A40vAG, men den kan ju heta något annat när den väl är installerad. för det var väl ett B450I GAMING PLUS AC du hade?

När jag extraherade filen som man skulle göra på MSI tutorial så byttes namnet. Man öppnade liksom filen och tog ut en specifik fil och la över den till USB disken. Men det kanske ska stå samma som det står på hemsidan? Kanske har gjort fel. Men uppdateringen verkar ju ha gått genom eftersom att versionen har ändrats, vet inte om det är möjligt ifall jag gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Ja det är ju svårt att säga. såg att det var nån som fått minnesproblem när dom petat dit 5600g, har du möjlighet att testa processorn på något annat moderkort så hade du kunna slippa andra överraskningar. Det är ju trist om du får eller köper en utbytesprocessor och lägger massor med energi, tid och pengar på något som kanske ändå inte kommer att fungera.

Vad menar du med minnesproblem? Att moderkortet förstörts av CPUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

För att säkerhetsställa HELT. Är inne i BIOS och versionen är: E7A4OAMS.AGO
Det är väl den senaste ?

Jag har inte pillat i BIOS någonting men finns det chans att jag ändrat nån inställning eller liknande?

Skrivet av cheesen:

när jag googlar kortet får jag upp 7A40vAG, men den kan ju heta något annat när den väl är installerad. för det var väl ett B450I GAMING PLUS AC du hade?

Det är E7A40AMS.AG0 (0 inte O) som är fil-/bios-namn för versionen 7A40vAG, och är även den senaste enligt MSI:s lista över kompatibilitet https://www.msi.com/Motherboard/B450I-GAMING-PLUS-AC/support#... (sida 3)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Gick du aldrig tillbaka till elgiganten första vändan du hade problem? Det var ju över en månad sen du höll på med just detta https://www.sweclockers.com/forum/trad/1677848-byta-ut-kompon...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Gick du aldrig tillbaka till elgiganten första vändan du hade problem? Det var ju över en månad sen du höll på med just detta https://www.sweclockers.com/forum/trad/1677848-byta-ut-kompon...

Nej jag var helt säker på att jag gjorde något fel, men det var bara några dagar sen som CPUn levererades. (7-8 dagar typ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är E7A40AMS.AG0 (0 inte O) som är fil-/bios-namn för versionen 7A40vAG, och är även den senaste enligt MSI:s lista över kompatibilitet https://www.msi.com/Motherboard/B450I-GAMING-PLUS-AC/support#... (sida 3)

Ja det ska ju fungera så det är inte BIOS som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Nej jag var helt säker på att jag gjorde något fel, men det var bara några dagar sen som CPUn levererades. (7-8 dagar typ).

Eftersom du inte direkt tog med alla detaljer i den här nya tråden så tänker jag att det blir svårt att ge ett rättvist svar om man nu inte läst dina tidigare trådar.

Men du har alltså haft i kylpasta i CPU-sockeln och även under en rätt så stor del av processorns pins. Nu är kylpastan "Luxorparts HY450" gjord av bland annat aluminiumoxid som i sig inte leder ström enligt en annan kommentar här på forumet så är det inte helt säkert att allt gick bra både när du rengjorde sockeln och även CPU:n.

Att CPU-LED lyser betyder mer eller mindre att ingen CPU upptäcks. Det kan vara allt från dålig kontakt till trasig CPU - båda som inte är helt orimliga kanske med tanke på hanteringen av komponenterna. Din gamla CPU fungerar däremot (tills dess pins blev förstörda) så det lutar ju åt att något är fel/trasigt hos den nya. Sen om det beror på kylpastan eller ej vet jag inte, men om det finns några indikationer ö.h.t. på kylpasta bland pinsen när du reklamerar hos Elgiganten så lär du bli nekad en reklamation.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Eftersom du inte direkt tog med alla detaljer i den här nya tråden så tänker jag att det blir svårt att ge ett rättvist svar om man nu inte läst dina tidigare trådar.

Men du har alltså haft i kylpasta i CPU-sockeln och även under en rätt så stor del av processorns pins. Nu är kylpastan "Luxorparts HY450" gjord av bland annat aluminiumoxid som i sig inte leder ström enligt en annan kommentar här på forumet så är det inte helt säkert att allt gick bra både när du rengjorde sockeln och även CPU:n.

Att CPU-LED lyser betyder mer eller mindre att ingen CPU upptäcks. Det kan vara allt från dålig kontakt till trasig CPU - båda som inte är helt orimliga kanske med tanke på hanteringen av komponenterna. Din gamla CPU fungerar däremot (tills dess pins blev förstörda) så det lutar ju åt att något är fel/trasigt hos den nya. Sen om det beror på kylpastan eller ej vet jag inte, men om det finns några indikationer ö.h.t. på kylpasta bland pinsen när du reklamerar hos Elgiganten så lär du bli nekad en reklamation.

Jag har en tredje CPU inkopplad. (Ryzen 3 2220G) och allting fungerar precis som vanligt. Jag har förstått att det är CPU som inte detekteras men det är väl osannolikt att det är kontakt från MB som det är fel på om det funkar med annan CPU?

Permalänk
Medlem

Problem med 5 5600G och B450I GAMING PLUS AC

Hej, jag har en helt ny CPU (Ryzen 5 5600G) och ett moderkort som jag ägt sen tidigare (B450I GAMING PLUS AC. (Även köpt Powercolor Radeon 6700XT). Jag har självklart kollat kompatibiliteten mellan allting och det ska fungera, BIOS är uppdaterat till den senaste versionen som ska stödja CPUn men det blir inte någon boot. CPU indikatorn lyser vitt och CPUn detekteras alltså inte. Jag har läst om personer på MSIs egna forum som har precis samma problem som jag har men det finns ingen lösning postad.
Det är inte några böjda pins och inget problem med moderkortet eftersom att datorn bootar med mina gamla CPUs. Både Ryzen 3 2200G och Ryzen 5 2400G

Permalänk
Medlem

Testat utan 6700XT inkopplat och kört sladd från moderkortet till skärmen?

Testat clr cmos?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testat utan 6700XT inkopplat och kört sladd från moderkortet till skärmen?

Testat clr cmos?

Datorn bootar inte oavsett om GPU är ikopplad eller inte.
Jag har rensat CMOS ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag har en tredje CPU inkopplad. (Ryzen 3 2220G) och allting fungerar precis som vanligt. Jag har förstått att det är CPU som inte detekteras men det är väl osannolikt att det är kontakt från MB som det är fel på om det funkar med annan CPU?

Reklamera processorn till Elgiganten och hoppas att den faktiskt var DoA (Dead on Arrival) och inte du som haft ihjäl den. Kontakta kundtjänst så hjälper de dig vidare.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Varför startar du en ny tråd när det redan finns en där många av felsökningsstegen redan har gåtts igenom? Det kommer bara bli tjatigt och upprepande för både dig och oss som försöker hjälpa dig.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Varför startar du en ny tråd när det redan finns en där många av felsökningsstegen redan har gåtts igenom? Det kommer bara bli tjatigt och upprepande för både dig och oss som försöker hjälpa dig.

Tänkte att jag ville få lite folk som möjligtvis upplevt samma att se tråden, dumt kanske. Går tillbaks till gamla isåfall

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Spiken33: Jag har sammanfogat dina trådar. Håll dig till en och samma tråd istället för att skapa flera trådar som handlar om samma sak (se §3.3)

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Reklamera processorn till Elgiganten och hoppas att den faktiskt var DoA (Dead on Arrival) och inte du som haft ihjäl den. Kontakta kundtjänst så hjälper de dig vidare.

Så du tror inte att det är något problem med mjukvaran som några postat om på MSI forum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Så du tror inte att det är något problem med mjukvaran som några postat om på MSI forum?

Nej det är troligtvis inget mjukarurelaterat.

Det enda jag kan tänka mig är om du provat med endast en RAM-sticka (prova samtliga slots var för sig) för att se om det händer något då? Annars är det reklamation som gäller.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nej det är troligtvis inget mjukarurelaterat.

Det enda jag kan tänka mig är om du provat med endast en RAM-sticka (prova samtliga slots var för sig) för att se om det händer något då? Annars är det reklamation som gäller.

Testat att plocka ut båda två och olika kombinationer. Det fungerar inte. Kan jag nästan vara säker på att den kom trasig nu? Alltså inte hundra procent men är det stor chans att det var så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Vad menar du med minnesproblem? Att moderkortet förstörts av CPUn?

Att vissa minnen och minnestyper inte upptäcks av processorn på det moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Att vissa minnen och minnestyper inte upptäcks av processorn på det moderkortet.

Alltså just det jag har eller alla 5 5600G modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Testat att plocka ut båda två och olika kombinationer. Det fungerar inte. Kan jag nästan vara säker på att den kom trasig nu? Alltså inte hundra procent men är det stor chans att det var så?

Antingen var den redan död när du fick den, eller så dog den i samband med kylpastan/hanteringen.

Reklamera.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Alltså just det jag har eller alla 5 5600G modeller?

Utan att vara speciellt insatt i frågan så misstänker jag att om ett sådant problem uppstår så spelar det ingen roll vilken 5600g man stoppar in där.
Det hade vart intressant om du kunnat verifiera din processor i ett annat moderkort, kanske känner du någon som har en B550 eller liknande baserad dator? Isåfall hade det ju vart en smal sak att identifiera problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Utan att vara speciellt insatt i frågan så misstänker jag att om ett sådant problem uppstår så spelar det ingen roll vilken 5600g man stoppar in där.
Det hade vart intressant om du kunnat verifiera din processor i ett annat moderkort, kanske känner du någon som har en B550 eller liknande baserad dator? Isåfall hade det ju vart en smal sak att identifiera problemet.

Har en liggande dator med ett Gigabyte moderkort (vet ej exakt vilket men en äldre modell) som jag kan testa. Behövs BIOS uppdateras där och hur går man till väga då?