Microsoft siktar på böjbar skärm i nästa Surface Duo

Permalänk
Melding Plague

Microsoft siktar på böjbar skärm i nästa Surface Duo

Microsofts Surface Duo-telefoner har erbjudit dubbla skärmar, men med en tredje version kan det anammas en böjbar skärmupplevelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så bilden i artikeln är Duo 2, den gamla? Och har inget med nyheten att göra? Kanske ska förklaras med en bildtext? Blev väldigt förbryllad men klarnade efter att jag läste från källan som ni länkat till. Där klargörs det att Duo 3 ska ha en "riktig" böjbar skärm och inte två separata som Duo 2. Så förstår inte sista raden med frågan om det blir en eller två skärmar heller (relaterat till källans uppgifter).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Det finns 2st problem med portabel elektronik.
1: De är ofta dyra om man vill ha det "senaste och bästa".
2: Såvida man inte har någon som alltid följer efter en och bär ens prylar (personlig assistent), så får man dra ner på antalet prylar man bär med sig.

Och problemet med gamla Surface Duo var att den var en enhet som i vissa situationer var bra. Det fanns dock väldigt många situationer då man egentligen skulle vilja ha något annat. Och argument att man har råd att också köpa en annan telefon plus surfplatta, så kommer problem 2 som jag nämnde in, att det är dyrt med denna personlig assisten som ska bära dessa prylar åt en vart man än är.

Huruvida de vikbara enheterna slår igenom i år vet ingen. Jag själv ser det lite som smartphones, det kom ena efter andra smartphonen. Folk ställde upp kravlistor på vilka egenskaper smartphones skulle ha för att de skulle gå ifrån deras Nokia 3310. Och denna kravlista uppfyller nog inte ens framtida iPhone 24. Men det handlar om att folks krav på funktionalitet har ökas och då tillåter folk att mobilen har andra brister som mer ömtålig, sämre batteritid, klumpigare, tyngre etc.
Samma tror jag kan hända med de vikbara mobilerna. Folk kan kanske acceptera ännu tyngre och ömtåligare mobil än vad de nu har om de kan göra betydligt mer på mobilen.

*edit*
Några dåliga saker med den gamla Duo är saker som täcker hela skärmen som filmer, fjärrstyrning, spel etc. Bra egenskaper var såklart att den fysisk var tåligare, men den var klumpig som en med vikbar skärm.

Permalänk
Medlem

vette fasen om jag personligen är så mycket för denna ändring..

Ville själv skaffa en Duo 2 men fick bli en fold 4 istället iom att duo 2 inte gick/går att få tag på i Sverige till ett vettigt pris.

Sure förstår fördelen med vikbar mobil med stor skärm, älskar min fold. Men använder den aldrig för multitasking vilket va lite halva grejen till att jag kollade på duo 2 då jag antar det känns mer naturligt med två separerade skärmar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Surface Mono?

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag tyckte en av de absoluta styrkorna var att det var just två separata skärmar. Mycket tåligare än de böjbara. Tycker inte om de böjbara alls, mycket bättre när de är täckta av glas. Känslan är helt annorlunda.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Lansera en nya Windows Phone likt Nokias 930 istället som kan köra android appar.

Permalänk
Medlem

Surface crackable?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tyckte en av de absoluta styrkorna var att det var just två separata skärmar. Mycket tåligare än de böjbara. Tycker inte om de böjbara alls, mycket bättre när de är täckta av glas. Känslan är helt annorlunda.

trodde faktiskt att jag skulle tycka exakt samma sak men helt ärligt så märker jag iallafall ingen skillnad alls på om jag använder stora skärmen eller lilla på min fold.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Mycket hellre separata skärmar tror jag. Vill inte ha repor från mina naglar direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mycket hellre separata skärmar tror jag. Vill inte ha repor från mina naglar direkt

Hur lyckas man repa med naglarna? Tar i som fan eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Hur lyckas man repa med naglarna? Tar i som fan eller?

Jag såg på JerryRigEverything, oklart om det gäller senaste telefonen, men gällde i alla fall 3an

Plasten som skyddar och skärmen i sig är mjuka och inte så tåliga

För min del hade de nog inte överlevt i mina fickor så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ville själv skaffa en Duo 2 men fick bli en fold 4 istället iom att duo 2 inte gick/går att få tag på i Sverige till ett vettigt pris.

Var in och kollade på en Fold bara några veckor sedan och det som omedelbart slog mig var hur mycket mer användbar den var jämfört med en vanlig telefon för just pdf-filer. Och visst kan väl en Duo fungera för pdf, men då får man ju ha den som en Nintendo DS. Dvs full radbredd men visar ganska lite på höjden.

Men tror ändå jag i slutändan föredrar en smidigare telefon och en ordentlig surfplatta, gärna en några tum större än dagens standard på 10".

Varför är förresten 10" ännu standard - det är ju en lastgammal storlek som går tillbaka till första ipaden från 2010. Ni vet tiden då iphone 4 med sina 4" ansågs som stort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Var in och kollade på en Fold bara några veckor sedan och det som omedelbart slog mig var hur mycket mer användbar den var jämfört med en vanlig telefon för just pdf-filer. Och visst kan väl en Duo fungera för pdf, men då får man ju ha den som en Nintendo DS. Dvs full radbredd men visar ganska lite på höjden.

Men tror ändå jag i slutändan föredrar en smidigare telefon och en ordentlig surfplatta, gärna en några tum större än dagens standard på 10".

Varför är förresten 10" ännu standard - det är ju en lastgammal storlek som går tillbaka till första ipaden från 2010. Ni vet tiden då iphone 4 med sina 4" ansågs som stort..

Ja ända anledningen till att jag skaffa min va för att det jag använder mobilen till mest är video samt att mobiler överlag för min del har blivit så extremt tråkiga och erbjuder inget nytt dom senaste typ 5 åren, utöver då dom vikbara mobilerna.

Visa signatur

here we go!