HTC visar Vive XR Elite – headset för både VR och AR

Permalänk
Melding Plague

HTC visar Vive XR Elite – headset för både VR och AR

HTC:s nya Vive XR Elite tar upp kampen mot Meta Quest Pro med både VR- och AR-funktionalitet samt möjlighet att agera helt fristående.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

@landmarks hur funkar det där med att anpassa headsetet till ens synfel? Låter märkligt att det fungerar utan särskilda linser anpassade för det specifika synfelet. Låter lite för bra för att vara sant för mig som också är en glasögonorm

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Viking

Så det är alltså ett Pico 4 med lite lägre upplösning för över tre gånger priset?

Eller vad missar jag som är värt 12 000kr?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Überklass:

@landmarks hur funkar det där med att anpassa headsetet till ens synfel? Låter märkligt att det fungerar utan särskilda linser anpassade för det specifika synfelet. Låter lite för bra för att vara sant för mig som också är en glasögonorm

Jag vet faktiskt inte exakt hur de löst det, men det sitter ett vrede på varje som går att justera från 1-6 eller något sådant och det skulle motsvara dioptrier. Det verkade stämma, för att dra den till ungefär 5 funkade för mig (som har typ -5,25 resp -4,75).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Så det är alltså ett Pico 4 med lite lägre upplösning för över tre gånger priset?

Eller vad missar jag som är värt 12 000kr?

Ja det ser så ut, kanske wifi 6e och lite mer avancerad tracking? Eller finns det på pico?

Pico såg ju rätt intressant ut. Har du provat dem?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

AR är ju bara nice i ett par glasögon du ser igenom, annars blir det virtuell AR där du får se allt genom en kamera.

Men de se smidigare ut dessa VR-headset, något decennium till så kanske de är tillräckligt bra för min smak. 😊

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att den är så mycket bättre än Quest 2, att det motiverar pris-skillnaden.
Om man nu inte bara måste ha ar delen då...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Pico 4 såg verkligen intressant ut som ett första instegsheadset.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Känns som HTC aldrig lyckas komma in i matchen igen.
Det gick med OG Vive nör man samarbetade med Valve men sen inge mer.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Ja det ser så ut, kanske wifi 6e och lite mer avancerad tracking? Eller finns det på pico?

Pico såg ju rätt intressant ut. Har du provat dem?

Pico 4 har inte 6e men wifi 6. Tror det är samma tracking men pico saknar sensor för AR.
Har haft mitt i ett par dagar men är störtnöjd hitils. Mitt andra VR-headset och kommer från ett Samsung Odyssey+ och det blev ändå en rejäl uppgradering.

Ska dock tilläggas att om det planeras att användas som standalone så är det inte mycket att hänga i granen. Utbudet är väldigt dåligt jämfört med quest 2 men på alla andra plan vinner det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Kanske redaktionen borde ta in en pico 4 för test? Verkar ju vara långt mer intressant än vad drakarna erbjuder just nu i alla fall

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Orisons:

Tvivlar starkt på att den är så mycket bättre än Quest 2, att det motiverar pris-skillnaden.
Om man nu inte bara måste ha ar delen då...

Alltså det är en sjukt knepig situation prismässigt. Meta subventionerar vad jag vet sin hårdvara så in i Norden, vilket gör det svårmotiverat som konsument att välja exempelvis XR Elite. Men arbetar du med någon typ av VR-utveckling har jag förstått det som att bland annat HTC:s alternativ är betydligt trevligare att jobba med. Spontant tyckte jag även dessa var betydligt bekvämare att ha på sig ställt mot Quest 2, men både bild- och prestandamässigt är det ju i övrigt väldigt snarlikt, vilket som sagt gör det svårmotiverat.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av phlopydisk:

Ja det ser så ut, kanske wifi 6e och lite mer avancerad tracking? Eller finns det på pico?

Pico såg ju rätt intressant ut. Har du provat dem?

Picon är väldigt lik Quest 2 i mycket, den är i grundutförandet bekvämare förutom att den har rätt kasst "facial interface" som (för många) antingen släpper igenom ljus eller måste dras åt väldigt hårt för att motverka det, vilket givetvis blir obekvämt för ansiktet. Går förhoppningsvis att lösa med tredjepartsersättare men ändå lite trist.

Eftersom batteriet sitter bak på remmen redan så är viktfördelningen väldigt mycket bättre, men det gör å andra sidan att du är fast med standardremmen och det finns inte heller t.ex. 3.5mm-plugg för hörlurar. Stora minus i min bok men givetvis inga problem om man är helt nöjd med standardutförandet och inbyggda ljudet eller bluetooth.

Mjukvaran ligger efter, dels i utbud av standalone-katalogen och inte minst deras Streaming Assistant för PCVR om man vill köra det, där de flesta köper till Virtual Desktop istället. Hade varit en stor fördel för paketet om de bundlade det med headsetet.

Samma XR2-chip med lite högre frekvenser som i Quest 2 så medför inte så mycket nytt på den fronten tyvärr.
Linserna är bättre på en del områden men sämre på andra, stor fördel är att man kan ställa in IPD väldigt mycket exaktare och genom små motorer istället för de fasta 3 lägen som Quest 2 har.

Med tanke på att den kom ganska långt efter Quest 2 så är det lite småtrist att vissa saker inte direkt blev bättre.
Väldigt bra att Meta får konkurrens i segmentet dock så har hopp om framtiden.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Fullständigt obegripligt headset. Görs inga marknadsundersökningar längre? Man häver ofta ur sig "Enterprise" och lägger på 150% på prislappen. Men vilka är egentligen dessa "VR-utvecklare" som sitter med headsets hela dagarna? Och sitter inte de på större bjässar som Varjo i sådana fall?

Dock kul att det händer mycket på VR fronten men jäklar vad det tar tid. Största innovationen so far är nog pankakslinserna istället för fresnel.

Verkar bara finnas två lägen för VR: High-end för utvecklare och riktigt välbeställda - eller familjen i vardagsrummet som vill köra BeatSaber-turnering. PC gaming har tagit stryk

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Gillar ordet elite!

Väcker barndomsminnen. Inte direkt från spelet utan snarare hur man snackade på IRC. Elite, eleet, leet, ereet, 1337, etc.

Skrivet av flightsim18:

Största innovationen so far är nog pankakslinserna istället för fresnel.

Jag vet vad fresnel är, men vad är en pannkakslins? Är det facktermen?

Edit: Verkar som man får ganska många resultat när man googlar på pannkakslins, wtf...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Gillar ordet elite!

Väcker barndomsminnen. Inte direkt från spelet utan snarare hur man snackade på IRC. Elite, eleet, leet, ereet, 1337, etc.

Jag vet vad fresnel är, men vad är en pannkakslins? Är det facktermen?

Edit: Verkar som man får ganska många resultat när man googlar på pannkakslins, wtf...

Pannkakslins är en direktöversättning, vet inte den korrekta svenska termen men kortfattat rör det sig om optik som är tunnare, lättare och har överlag bättre optiska egenskaper för VR än fresnel. Dessutom kan headseten samtidigt bli mindre och lättare.

Ungefär så.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Gillar ordet elite!

Väcker barndomsminnen. Inte direkt från spelet utan snarare hur man snackade på IRC. Elite, eleet, leet, ereet, 1337, etc.

Jag vet vad fresnel är, men vad är en pannkakslins? Är det facktermen?

Edit: Verkar som man får ganska många resultat när man googlar på pannkakslins, wtf...

Här är en bild som visar lite storleksskillnaden.
Pankakslinser gör att headseten kan göras tunnare bla
Dom är klara till skillnad mot fresner som är reffliga.
Kräver ljusstakrare skärm än fresnellinser.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Så det är alltså ett Pico 4 med lite lägre upplösning för över tre gånger priset?

Eller vad missar jag som är värt 12 000kr?

Man betalar för att inte få sin data såld. VR som inte är subventionerat kostar 10 000 och uppåt.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Pico 4 såg verkligen intressant ut som ett första instegsheadset.

Oja finns inget annat headset som är mer prisvärt än det iaf om man kör PCVR då standalone delen fortfarande har en bra bit kvar när det kommer till programvara och spel. Har haft min sen release och jag är nöjd med min. Det dåliga är att den inte har en 3,5 mm port och att kudden för ansiktet är lite väl hårt men det börjar komma lite alternativ där.

Om du nu väljer att skaffa en passa då på att köp med en powerbank som har stöd för minst 18w via Quick Charge 3.0 då den drar nåt så offantligt mycket ström då skärmen slukar än del och att SOC:n ligger på 100% hela tiden.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Man betalar för att inte få sin data såld. VR som inte är subventionerat kostar 10 000 och uppåt.

Varför skulle inte HTC samla in varje gnutta data de kan från dig?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

Pannkakslins är en direktöversättning, vet inte den korrekta svenska termen men kortfattat rör det sig om optik som är tunnare, lättare och har överlag bättre optiska egenskaper för VR än fresnel. Dessutom kan headseten samtidigt bli mindre och lättare.

Ungefär så.

Vanligt att man blandar ihop Lens=Objektiv och lins=ett optiskt brytande element i ett objektiv
jmf med Bolt och bult och andra horrörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför skulle inte HTC samla in varje gnutta data de kan från dig?

Det kanske dem gör men inte så som Meta och Bytedance gör. Du får ett headset billigare men i gengäld så får du all din data vidare såld, "your are the product".

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av johanandersson:

Varför skulle inte HTC samla in varje gnutta data de kan från dig?

Nu är jag inte 100% insatt i deras policy, men något de tryckte väldigt hårt på när vi pratade med dem under CES var just att de håller datainsamling till ett minimum/inte samlar in data. Nu kan det ju vara marknadsföringsfloskler och utan att faktiskt kolla upp det ordentligt vågar jag inte svära på hur mycket det stämmer, men att det inte är på samma nivå som ex. Meta betvivlar jag inte.