Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, elbilar är tunga och behöver effektiva bromsar. Samtidigt är det ju en pågående trend bland "premiumbilar" att ha överdimensionerade bromsskivor när de för det mesta inte behövs. Ofta "påtvingat" om man köper något prestandapaket eller liknande. Och det går ju att få effektiva bromsar även för tunga bilar som inte innebär överdimensionerade skivor och därmed svindyra däck och vinterdäck.
Keramiska skivor är liksom spetsen på denna trend, folk lägger en massa pengar för att få bromsar som inte bara är jättestora och gnisslar sjukt mycket utan dessutom inte är bättre än de vanliga bromsarna i vanliga situationer, inklusive nödbromsningar. Keramiska skivor motstår höga temperaturer och mattas inte av vid återkommande kraftiga bromsningar, vilket är anledningen till att de används inom racing och för typ värdetransporter eller liknande, men de är också sämre på att få bort denna värme. De håller också väldigt bra jämfört med klassiska skivor, men kostnaden är så hög att det absolut inte är en ekonomisk fördel ändå.

Keramiska skivor väger ganska mycket mindre också. 16.5 kg mot 7.5 kg i en video jag kikade på, det blir nästan 40kg, det hjälper nog på en elbil en bit.

https://www.youtube.com/watch?v=VBd9y3mxzCM

rätt intressant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av bayhazed:

Beställde en ID.3 Pro S 77kWh i början på juli förra året med 6-7 månaders leveranstid. Den skall vara bekräftad för tillverkning under denna vecka så får se om det stämmer.
Någon som har koll på om denna tar 18" fälgar? Tänkte köpa fälgar + vinterdäck från tredjepart. Men ser jag på t.ex. bythjul.se så visar de enbart 19" som alternativ till Pro S men övriga modeller visar de även 18" för. Förstår inte hur Pro S inte skulle kunna ta 18"? Eller utgår bythjul.se från vad som tillverkaren erbjuder som alternativ och inte vad som faktiskt fungerar/passar?

Jag har 18" fälgar för vinterdäcken till min ID.3 Pro S (byggd i april 2021), så det ska inte vara några problem. Vad jag vet har det inte gjorts någon ändring på bromssystemet sedan ID.3n introducerades, så det borde gälla även för nyproducerade bilar.

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är för de olika varianterna av id.3, men jag har en Cupra Born e-boost 58 och den är typad för 19" på grund av större bromsar. Skivan är lite större än icke e-boost men oket är galet mycket större av någon anledning. Finns vissa 18" fälgar som passar men det är löjligt liten marginal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Keramiska skivor väger ganska mycket mindre också. 16.5 kg mot 7.5 kg i en video jag kikade på, det blir nästan 40kg

Förvisso brukar de aktre skivorna vara ganska mycket mindre/lättare än de främre, så skillnaden blir kanske inte fullt så remarkabel egentligen. Dock minskar ju ofjädrad vikt och hjulets levande massa - och då särskilt vid hög rotationshastighet... Blir ju mindre energi som måste bromsas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Jag har 18" fälgar för vinterdäcken till min ID.3 Pro S (byggd i april 2021), så det ska inte vara några problem. Vad jag vet har det inte gjorts någon ändring på bromssystemet sedan ID.3n introducerades, så det borde gälla även för nyproducerade bilar.

Grymt tack! Blev att beställa enbart däck nu och använda samma fälgar för dem som för sommardäcken så tar jag fälgarna något tag senare.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Fick detta från Santander idag gällande mitt privatleasingavtal:

Per den 25 januari kommer vi göra en hyresjustering som påverkar din månadskostnad på ditt privatleasingkontrakt.
Den nya hyran framgår på din kommande faktura.

Hurra! Ännu dyrare!

De kanske vill sänka priset

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Keramiska skivor väger ganska mycket mindre också. 16.5 kg mot 7.5 kg i en video jag kikade på, det blir nästan 40kg, det hjälper nog på en elbil en bit.

https://www.youtube.com/watch?v=VBd9y3mxzCM

rätt intressant.

Om man räknar att snittvikten på en elbil är 2000kg, så blir det 2% av vikten... vet inte hur mycket det gör, men lite kanske.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Mycket som är på gång måste jag säga...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Fick detta från Santander idag gällande mitt privatleasingavtal:

Per den 25 januari kommer vi göra en hyresjustering som påverkar din månadskostnad på ditt privatleasingkontrakt.
Den nya hyran framgår på din kommande faktura.

Hurra! Ännu dyrare!

Fick den med, störigt att de inte kan informera om hur mycket utan att man ska sitta och ha ångest till nästa faktura dimper ner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Mycket som är på gång måste jag säga...

Vi har onekligen kommit en bra bit från de etablerade jättarnas ständiga gnäll på 10-talet om hur elbilar inte fungerar och inte heller ens kan fungera, möjligen utom för en liten, starkt begränsad nishgrupp av köpare...

I stort sett varenda tillverkare har ett dussin eller mer elbilsmodeller uppradade för premiär i år och de kommande åren. Underbart. Hoppas fortfarande på att få se en abrupt svängning i fördelningen cancerbilar mot elbilar i nybilsförsäljningen, men det ser fortfarande ut som att det händer tidigast efter 2025... Vi får se om komponent- och batteribristen börjar lätta nu när så många nya fabriker börjar komma i drift, tyvärr håller ju inflation och räntor fortfarande priser på hög nivå dock så massmarknaden får vänta tills fler bilar för en 300-400tusen börjar dyka upp, snarare än 600 och uppåt.

Permalänk
Medlem

Har svårt att hitta, men kan man köra göteborg-sthlm med tesla model Y eller polestar 2 på en laddning utan att stanna på vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatking:

Har svårt att hitta, men kan man köra göteborg-sthlm med tesla model Y eller polestar 2 på en laddning utan att stanna på vägen?

Skulle säga nej på den ifall du inte vill köra en bra bit under hastighetsbegränsningen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fatking:

Har svårt att hitta, men kan man köra göteborg-sthlm med tesla model Y eller polestar 2 på en laddning utan att stanna på vägen?

Skrivet av Aktsu:

Skulle säga nej på den ifall du inte vill köra en bra bit under hastighetsbegränsningen.

Hade varit intressant med mer kontext, för emedan jag håller med @Aktsu skulle jag vilja tillägga att det inte är särskilt många minuter du behöver stå och ladda på vägen, om du ser till att tajma in laddstoppet så nära 0 % som möjligt – i synnerhet om du är OK med att anlända i Stockholm med låg SoC.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Fatking:

Har svårt att hitta, men kan man köra göteborg-sthlm med tesla model Y eller polestar 2 på en laddning utan att stanna på vägen?

Skrivet av Aktsu:

Skulle säga nej på den ifall du inte vill köra en bra bit under hastighetsbegränsningen.

Skrivet av Alling:

Hade varit intressant med mer kontext, för emedan jag håller med @Aktsu skulle jag vilja tillägga att det inte är särskilt många minuter du behöver stå och ladda på vägen, om du ser till att tajma in laddstoppet så nära 0 % som möjligt – i synnerhet om du är OK med att anlända i Stockholm med låg SoC.

Enligt A Better Route Planner (som i min erfarenhet med min Tesla Model 3 brukar hamna nära sanningen) så ska det räcka med ett 10 minuters laddstopp i Linköping även med rådande väder. https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=7decc35f-332a-4a09...

Så, helt utan laddstopp - nej. Men det krävs i alla fall inte att man stannar ofta eller länge

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade varit intressant med mer kontext, för emedan jag håller med @Aktsu skulle jag vilja tillägga att det inte är särskilt många minuter du behöver stå och ladda på vägen, om du ser till att tajma in laddstoppet så nära 0 % som möjligt – i synnerhet om du är OK med att anlända i Stockholm med låg SoC.

Ja det är väldigt kort stopp i många olika elbilar, men helt utan att stanna går inte med de nämnda bilarna iaf. Frun kör sträckan ofta och det är inga långa stopp ens i i4an även om tidigare Teslor var snabbare på laddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatking:

Har svårt att hitta, men kan man köra göteborg-sthlm med tesla model Y eller polestar 2 på en laddning utan att stanna på vägen?

Har kört den sträckan några gånger i blandade väder.
På sommaren med ca 20grader är har jag behövt stanna kanske 3-5min. Då har jag legat på hastighetsbegränsningen med autopilot på.

Vintertid med ca -2-5 grader har det varit kanske 15-25min.
Men vintertid stannar jag gärna och sträcker på benen lite då man koncentrerar sig mer på körningen med snö, halka och oftast mörkerkörning.

Jag har en Tesla M3 LR från december 2021.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Fick den med, störigt att de inte kan informera om hur mycket utan att man ska sitta och ha ångest till nästa faktura dimper ner.

Fick fakturan idag.
Så här ser mina höjningar ut sedan jag hämtade ut bilen:

4750:- (första fakturan i april -22)
4905:- (augusti)
5210:- (oktober)
5541:- (januari -23)

Så senaste höjningen var drygt 6% (drygt 16% sedan starten).

Permalänk

Sitter just nu fast vid en laddstolpe mitt emellan mitt arbete och hem, elen i bilen är slut och tydligen finns ingen laddkabel med i bilen? Jag var helt övertygad om att det skulle ingå.
Hyundai kona electric, detta blir första gången jag laddar utanför hemmet, fyfan vad trist detta är

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Sitter just nu fast vid en laddstolpe mitt emellan mitt arbete och hem, elen i bilen är slut och tydligen finns ingen laddkabel med i bilen? Jag var helt övertygad om att det skulle ingå.
Hyundai kona electric, detta blir första gången jag laddar utanför hemmet, fyfan vad trist detta är

Du menar, första gången du INTE laddar utanför hemmet?
Skämt åsido, ingen snabbladdare i närheten?

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Du menar, första gången du INTE laddar utanför hemmet?
Skämt åsido, ingen snabbladdare i närheten?

Haha, bra där!

En kompis kom med laddkabel och nu står hon där och laddar, vilken omständig kväll det blev!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Fick den med, störigt att de inte kan informera om hur mycket utan att man ska sitta och ha ångest till nästa faktura dimper ner.

Du får återkoppla när duvet !

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du får återkoppla när duvet !

Min MG5 ökade från 3052kr förra månaden till 3246kr, så ca 6.4% ökning om jag räknat rätt.
(Och det är tredje ökningen på 6 månader)

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du får återkoppla när duvet !

Min första faktura för Ev6 (1500mil, inkl vinterdäck) var 5420:-/mån, I mars.

Senaste fakturan som kom igår, 6216:-

Sjukt detta snart.

Permalänk

Jag har en Hyundai kona electric som jag fick i somras och beräknade betala 3600kr/månaden för, nu betalar jag ungefär 4200kr för leasingen. nästan 17% mer än tänkt

Första fakturan var dock på 3843kr, då trodde jag att det knappast skulle kunna gå upp mer än så.

Fakturorna slår en del mellan varandra på grund av att dem, av någon anledning, lägger till "retroaktivt hyresjustering" på varannan faktura trots att det verkar som att de varit bland dem som ökat mest av leasingbolagen.

Får en lite oseriös känsla av DNB, någon som upplever samma?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Avstängd

Jag börjar tycka att leasingbolagen tagit i akt att höja sina räntor rejält mer än deras har ökat, för att tjäna extra pengar och där de kan skylla på ”deras ökade räntor”..

Permalänk
Medlem

Mach-E - Standard range/rwd 2000 mil/år + teknikpaketet

4700 kr avtalat betalar nu 6000 kr, så en rejäl höjning. 27% vilket känns helt omotiverat

Permalänk
Medlem

Hur ser era avtal ut? Man kan väll inte bara höja hur som helst?
Läste på aftonbladet(tror jag) att folk fått rätt mot bolagen gör detta. Är väll avtalsbrott?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur ser era avtal ut? Man kan väll inte bara höja hur som helst?
Läste på aftonbladet(tror jag) att folk fått rätt mot bolagen gör detta. Är väll avtalsbrott?

De flesta avtal innehåller skrivelser som reglerar det, brukar stå att de får höja räntekomponenten så mycket som kostnaderna för upplåningen höjs typ. Och upplåningsräntan har höjts en hel del när styrräntor mm höjs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur ser era avtal ut? Man kan väll inte bara höja hur som helst?
Läste på aftonbladet(tror jag) att folk fått rätt mot bolagen gör detta. Är väll avtalsbrott?

Sluta läs Aftonbladet.
Ingen som fått rätt, avtalen är explicit med rörlig ränta. Det enda som hänt var att någon fick några av sina fakturor nerjusterade för att bolaget inte informerat korrekt och i tid om höjningen. Höjningen i sig är enligt avtal och personen som "vann" mot bolaget betalar idag den höjda avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

De flesta avtal innehåller skrivelser som reglerar det, brukar stå att de får höja räntekomponenten så mycket som kostnaderna för upplåningen höjs typ. Och upplåningsräntan har höjts en hel del när styrräntor mm höjs.

Såg att dom rättat nyheten jag läste om att det står i avtalet. Tur att jag inte leasar då jag säkert skulle missa sådant där och inte försöka förhandla bort skiten.

Skrivet av Bjirn:

Sluta läs Aftonbladet.
Ingen som fått rätt, avtalen är explicit med rörlig ränta. Det enda som hänt var att någon fick några av sina fakturor nerjusterade för att bolaget inte informerat korrekt och i tid om höjningen. Höjningen i sig är enligt avtal och personen som "vann" mot bolaget betalar idag den höjda avgiften.

Tror det var på sr jag hördes talas om det, däremot skickade de en rättelse om att det var fel. Trodde inte avtalen var så felade. Däremot ska man alltid pruta och bättra på sitt avtal.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.