AMD Ryzen 7000X3D lanseras den 14 februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Har jag fattat rätt att 64MB är det som är ”påklistrat” på en ccd (32MB finns i kislet redan)

Det borde innebära att det på 7900 och 7950 har en ccd med 64MB påklistrat och en ccd utan
Därav klarar de boostfrekvenser upp till 5,7ghz på ccdn utan extra cache och därför har vi ”bara” 5ghz på 7800x3d?

7950x3d ccd1 = 32MB + 64MB (lägre boost) ccd2 = 32MB (högre boost)
Totalt 128MB

Eller?

Borde bli lika halvtråkigt med schemaläggning som vi har på intels cpuer…

Helt riktigt

Såg i en intervju med amd efter presentationen att dom lagt mycket tid på schemaläggaren i samarbete med Microsoft. Den ska då prioritera ccdn med 3d cache för spel och den andra ccdn för andra ändamål.

Jag tänker att 7800x3d är bästa valet för en renodlad gaming burk, fint ändå att alternativet finn för dom som vill mixa in produktivitet (7900,7950x3d)

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Lite synd att klockfrekvensen sänktes i 8 kärniga. Hade varit kul med i alla fall icke-X frekvenser

Svär att jag såg en artikel här på Swec som sade att de inte skulle dra ner på de i x3d för ett tag sedan.

Permalänk
Medlem

GRÄVER FEBRILT EFTER SAKER MAN KAN SÄLJA FÖR ATT HA RÅD

Valpen borde räcka, den är renrasig. Någon köpare, skall ju köpa nyare CPU, det är väl helt ok att sälja en valp för att köpa en CPU... begriper väl alla

Bit och gnag maskin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fan, köpte en 7700X+B650E moderkort och DDR5-minnen för bara några dagar sedan.. aja, fick CPUn till ett bra pris så jag lär nog inte uppgradera på ett bra tag till, även om X3D-varianten ser lockande ut.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av eXeem:

Helt riktigt

Såg i en intervju med amd efter presentationen att dom lagt mycket tid på schemaläggaren i samarbete med Microsoft. Den ska då prioritera ccdn med 3d cache för spel och den andra ccdn för andra ändamål.

Jag tänker att 7800x3d är bästa valet för en renodlad gaming burk, fint ändå att alternativet finn för dom som vill mixa in produktivitet (7900,7950x3d)

Det är en ganska smart kompromiss egentligen, ska bli kul att se hur det beter sig i verkligheten!
Schemaläggaren kommer dock bli väldigt väsentlig. Hoppas att det blir värt ”besväret”…

Skrivet av Nozomi:

Svär att jag såg en artikel här på Swec som sade att de inte skulle dra ner på de i x3d för ett tag sedan.

Gissningsvis så visste man bara om vad max boost var för 7950x3d och det stämmer ju med 5,7ghz men gäller förmodligen bara ccdn utan extra cacheminne. Det finns förmodligen en anledning till att 7800x3d stannar på 5ghz (endast en ccd, den med extra cache)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kör du 4k och spel som mest drar gpu kraft, då finns det ingen anledning. Men kör du mmo spel som wow, planetside 2 osv så är dessa nya amd cpus grymnt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=ySrnQ8ei7hg

Jag kör 3440x1440 & 2560x1440 beroende på spel.
Ska köpa 4k eller en bättre ultrabred med 240hz så fort något som inte är svindyrt kommer ut!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Det är en ganska smart kompromiss egentligen, ska bli kul att se hur det beter sig i verkligheten!
Schemaläggaren kommer dock bli väldigt väsentlig. Hoppas att det blir värt ”besväret”…

Gissningsvis så visste man bara om vad max boost var för 7950x3d och det stämmer ju med 5,7ghz men gäller förmodligen bara ccdn utan extra cacheminne. Det finns förmodligen en anledning till att 7800x3d stannar på 5ghz (endast en ccd, den med extra cache)

Var typ AMD själva som sade det eller något.

Permalänk
Medlem

AMD ska alltid göra märkliga lösningar en ha udda brister:
-Valet att göra IHS:en tjockare och därmed ge högre temperaturer. Även om det sägs att det ska fungera så är konstant 95° knappast riktigt bra.
-Extra cache bara på ena CCD:n, som sen dessutom begränsar frekvensen.

En 7800XD i 5.6-5.8 GHz, med tunnare IHS, vore ju riktigt intressant.

Men sen har de väl säkert även något problem med minnena el långsam start.

Samtidigt är det också lite synd att just AMD ofta ska ha något som gör dem mindre attraktiva. För man vill ju egentligen att båda ska lyckas ordentligt för att skapa god konkurrens och prestandautveckling, vilket det ju dock blivit ändå.

Får se hur det blir när de nya testas, kanske kan de överraska positivt. Men även Intels ev svar kan intressera.

Permalänk
Medlem

Funderar på en 7900x3d mot min 5950x, frågan är om det blir nån stor skillnad i 4k tillsammans med mitt 4090?

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzeta:

Funderar på en 7900x3d mot min 5950x, frågan är om det blir nån stor skillnad i 4k tillsammans med mitt 4090?

Enkla svaret är nej, troligen inte. I så hög upplösning bör inte processorn vara en hög begränsade faktor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Svär att jag såg en artikel här på Swec som sade att de inte skulle dra ner på de i x3d för ett tag sedan.

8 kärniga kör max 5ghz, vilket ser ut som AMDs sätt att få folk köpa ännu dyrare CPUer. Min 7600x körs max 5.45ghz...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Sett hur aktiemarknaden gått sista veckorna? I princip gratis ju

CPI under 6,4% imorgon = ny dator

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Enkla svaret är nej, troligen inte. I så hög upplösning bör inte processorn vara en hög begränsade faktor

Håller med behåll den. Däremot 4k 120 eller 144hz så är det bra med bättre cpu. Men kör du 60hz kanske på teven så behåll din cpu😀

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

Ska bli spännande att se hur den presterar (och vad den kommer kosta)! Bytte från en i7 2600K till Ryzen 9 7900X så ett stort hopp, men nu ångrar man nästan lite att man inte väntade på denna. Även om det inte blir så mycket spel så skulle de lägre TDP-värdena uppskattas. Slarvade lite med köp av kylare då Noctua NH-D15 bara är specificerad för 165 W.

Kanske vissa produktivitetsprogram kan dra nytta av större cache, och inte bara spel?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Ziegfried:

Ska bli spännande att se hur den presterar (och vad den kommer kosta)! Bytte från en i7 2600K till Ryzen 9 7900X så ett stort hopp, men nu ångrar man nästan lite att man inte väntade på denna. Även om det inte blir så mycket spel så skulle de lägre TDP-värdena uppskattas. Slarvade lite med köp av kylare då Noctua NH-D15 bara är specificerad för 165 W.

Kanske vissa produktivitetsprogram kan dra nytta av större cache, och inte bara spel?

Sätt ett lägre tdp i bios istället, går snabbare än att byta cpu. Man är i princip aldrig nära tdp max i spel ändå så i spel så spelar mindre roll men ändå….
Tdp och använd effekt är inte samma sak. Det skulle förvåna mig om det är någon större skillnad på använd energi i en spelrunda för 7900x vs 7900x3d. Någon akademisk skillnad kan man säkert hitta men den lär inte vara i närheten av 50w som tdp skvallrar om.

Hur tillverkarna av Cpu kylare väljer att ange max tdp för sina kylare är inte särskilt relevant tyvärr. Det finns ingen gemensam strandad för hur dom kommer fram till detta värde. Det blir lite som att prata watt och högtalare.
Med det sagt så kan du vara lugn över att du har införskaffat en cpukylare som är bland de bästa på marknaden och den har i sig inga problem att hantera värmen från din cpu.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av warzeta:

Funderar på en 7900x3d mot min 5950x, frågan är om det blir nån stor skillnad i 4k tillsammans med mitt 4090?

Om du kör mmo spel blir det en stor skillnad, annars inte.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Sätt ett lägre tdp i bios istället, går snabbare än att byta cpu. Man är i princip aldrig nära tdp max i spel ändå så i spel så spelar mindre roll men ändå….
Tdp och använd effekt är inte samma sak. Det skulle förvåna mig om det är någon större skillnad på använd energi i en spelrunda för 7900x vs 7900x3d. Någon akademisk skillnad kan man säkert hitta men den lär inte vara i närheten av 50w som tdp skvallrar om.

Hur tillverkarna av Cpu kylare väljer att ange max tdp för sina kylare är inte särskilt relevant tyvärr. Det finns ingen gemensam strandad för hur dom kommer fram till detta värde. Det blir lite som att prata watt och högtalare.
Med det sagt så kan du vara lugn över att du har införskaffat en cpukylare som är bland de bästa på marknaden och den har i sig inga problem att hantera värmen från din cpu.

Jag har redan löst det på annat sätt. Den blir 65-70 grader varm nu istället för över 110 med Prime95. CPU:n med stockinställningar klarar alltså bara Prime95 i några sekunder innan datorn stänger av sig, så har underklockat istället. Märker inte några prestandaförluster så inget jag gråter över precis. 😀

Jag vet att TDP och använd effekt inte är samma sak. Men om ryktena stämmer att dessa nya X3D-varianter har 120 W istället för 180 borde det väl synas i tester kan jag tycka? Men ja, återstår att se.

Vill inte gå för off-topic, men kan inte låta bli; IceGiant ProSiphon Elite verkar riktigt grym, såg att Linus Tech Tips och några andra hade testat den och den är så effektiv att den direkt konkurrerar med vattenkylning! Dock är jag osäker på om det fungerar på AM5's CPU:er då de är så små (till ytan) samt väldigt tjock IHS. Skillnad är det på Threadripper-CPU:erna med chip utspridda över en mycket större yta (area).

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

AMD ska alltid göra märkliga lösningar en ha udda brister:
-Valet att göra IHS:en tjockare och därmed ge högre temperaturer. Även om det sägs att det ska fungera så är konstant 95° knappast riktigt bra.
-Extra cache bara på ena CCD:n, som sen dessutom begränsar frekvensen.

En 7800XD i 5.6-5.8 GHz, med tunnare IHS, vore ju riktigt intressant.

Men sen har de väl säkert även något problem med minnena el långsam start.

"Knappast riktigt bra" hurdå? Tillverkaren säger att den tempen är OK och det har rasat in en hel del bevis för att så inte är fallet än?
Extra cache på ena och inte andra har antagligen med 1. kostnad , det hade gnällts lika mycket om båda ccd:erna hade 3dvcache om cpun kostade 2k sek extra 2. då hade båda "dessutom begränsat frekvensen" och om du tycker att frekvensen begränsas av 3dvcache är en märklig lösning och udda brist så kanske fråga AMD om saken istället för en sådan slutsats?

"Sen har de säkert nåt annat problem" - Vettig inställning

Det blir intressant att se hur OS/spel kan skedulera mellan ccd:erna för extra frekvens eller cache; vidare blir det intressant hur skillnaden blir med 7800X3D och dess enda ccd

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hmm, blir dyrt det här med tanke på att jag måste prismatcha en alla hjärtans dagpresent till frugan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Så kommer de krossa 13900k i gaming?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Så kommer de krossa 13900k i gaming?

Dessa CPUs kommer fullständigt pulverisera 13900K i gaming och samtidigt använda mindre energi för att göra det Kommer bli ett blodbad deluxe.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Lite sugen är man ju...har man iofs sagt sista 3 lanseringarna. Men det dyker alltid upp annat roligt längs vägen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Dessa CPUs kommer fullständigt pulverisera 13900K i gaming och samtidigt använda mindre energi för att göra det Kommer bli ett blodbad deluxe.

Mvh

Hoppas du inte är sarkastisk Låter fint! Blir de AMD cpu för första gången

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Så då kommer dom inte 14 feb
Ska man behöva vänta ännu längre nu så mina nya delar hinner bli gamla?
Hoppas dom kommer ut med information om när de släpps.....

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Behöver uppgradera gamla bettan 10900K så var när i mellandagarna på att klippa en 13900K. Men efter Intel nu de sista 6 generationer jag kört dem så blir det nog fan AMD! Kul!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Hoppas du inte är sarkastisk Låter fint! Blir de AMD cpu för första gången

Jag är fullt seriös

De flesta förstår nog inte hur långt efter Intel är gentemot AMD, det kommer ta flera år innan de är ikapp, om de någonsin lyckas återhämta sig.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags för en uppgradering, men jag ska nog försöka hålla mig till dessa kommer ut. Min Sandy Bridge har ju klarat sig i typ 12 år nu så den får väl hålla ut någon månad till. Ser verkligen fram emot lite snabbare minne än mina trötta ddr3 stickor och ett moderkort med plats för nvme drives.

Permalänk
Medlem

Går från ett 8600K till 7800x3D. Första gången lag rött sedan AMD Phenom. Råkar vara så att jag spelar mest Squad och Factorio nu också, lär se ett rejält hopp. Att AMD lovat stöd i minst 5 år för AM5 tycker jag känns tryggt också. Visst så är moderkorten lite dyra fortfarande, men är förhoppningsvis inte något jag kommer behöva byta ut på ett bra tag. Hade även velat se stöd för DDR4, är inte så imponerad av de nya stickorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag är fullt seriös

De flesta förstår nog inte hur långt efter Intel är gentemot AMD, det kommer ta flera år innan de är ikapp, om de någonsin lyckas återhämta sig.

https://youtu.be/uLP02jAJq3w

https://youtu.be/ykYm6uVYTnQ

Mvh

MLID är inte pålitlig alls

Permalänk
Snusfri

Intressant att många har 15k+ att lägga på en cpu som vi inte vet hur den presterar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro