Pendlarbil som är riktigt ekonomisk

Permalänk
Medlem

Toyota Aygo, Citroen c1 och Peugeot 107 är samma bil med med olika märke i fronten, där har du en bil som verkligen skriker billig pendlarbil!

Tror det är 300:-/år i skatt och komforten är det faktiskt inga större fel på!

Går att hitta billiga beg, med lite tur kniper du en från nått dödsbo med 1 ägare.

Permalänk
Medlem

Så mycket som du kör så lönar det sig definitivt med en elbil.
En elbil må vara dyr i inköp, men driftkostnad och värdeminskning är så låga att det ändå blir lägre TCO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Så efter 7 år och 13000 mil så kostade den 34kkr
En fossil bil på 7 år kostar säkerligen minst 14kkr i bara oljebyte(1ggr per år á 2kkr).
Sen är det ett kamremsbyte där på minst 10kkr till.
Sen har vi tändstift, luftfilter, bränslefilter osv vilket helt saknas på en elbil.
De flesta (alla?) elbilar saknar växellåda som på en fossil motsvarighet oxå behöver service.
Men du vägrar se möjligheter med elbilar och det är ok. Du måste inte skaffa en.
Nu har vi smutsat ner tråden tillräckligt så jag lämnar detta spår därhän.

Har kamkedja i båda mina bilar, vem väljer en bil med kamrem idag? Min mazda 3 med automathar rullat 10k mil nu och den har kostat exakt 12321,40kr på 5 servicar på märkesverkstad och nu är nybilsgarantin borta så framöver kör jag på billigare alternativ, utöver der har jag bytt bromsskivor + klossar fram för 976,34kr + 1195kr för jobbet på en lokal verkstad och framrutan som hade blivit sandblästrad och massa stenskott för 750kr på försäkringen och till nästa säsong blir det 2 nya sommardäck fram för cirka 2000.
Köpte nya torkarblad vid byte av ruta med för 95kr stycket från autodoc (valeo oem) det är en 2018 modell.

Min automatlåda har intervall på 15k mil på service och tändstiften kommer vid 12k mil.

Min toyota avensis 2.2 diesel hade vid 35k mil en kamkedja som var spänd och fin och noll rassel vid kallstarter t.ex.

Bilen drar förövrigt 0.6 på 120 väg och 0.54 på jobbpendelvägen där jag håller cirka 100km/h

Skatt har vi 770kr per år och har hittills lagt cirka 95 tusen på bensin, frågan är hur mycket det här är jämfört med el? De drar ju cirka 1.5kwh och laddar man hemma blir de cirka 3kr milen men snabbladdarna är väl svindyra?

Problemet för mig när jag köpte bil var att motsvarande elbil kostade 400k medans jag gav 185k för min.

Blir dock elbil nästa gång eftersom jag laddar gratis på jobbet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Audi A3 2.0TDI 2011, drar ca 0,4 landsväg vilket är ok. Brukar åka till min bror i Norge och då kommer jag 135mil på en tank (55l). Dock väldigt kuperad terräng i Norge men jag gissar att det går på ett ut. Bilen är väldigt pigg om man gillar det. Hade dock en Seat Ibiza med en 90hk diesel som drog 0,37 på samma resa till Norge och det var en riktigt trevlig bil måste jag säga. Lite slö men jag är gammal och måste hinna bromsa också. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det är dom snålaste bilarna i världen om man är ute efter bästa bränsleekonomi i diesel-kategorin.
Källa: Spritmonitor.de

Våran A2 3L drog runt 0,5L/mil
Men å andra sidan har jag aldrig kört under hastighetsgränsen för att spara bränsle.

Visst gick det å köra den på 0,3L/mil i 70 utan ac om man ville det.

Permalänk

Har en Citroen ds3 92hk (optimerad till 123hk/267nm) diesel 5vx 2011, pendlar ca 10mil/dag på motorväg, håller 100km/h (mätt med gps) har ett snitt på 0.45l/mil - på 65 riktiga mätningar - tankat på samma pump etc, avstånd omräknat från trippmätaren till riktigt avstånd, har mätt vad 10mil på trippmätaren är mhv gps

Ca 2000rpm vid 100Km/h

På 18000 mil(6år) har en framfjäder brustit o jag har fått byta styrstag, då besiktningen tyckte att den glappade (mycket tveksam till det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Toyota Aygo, Citroen c1 och Peugeot 107 är samma bil med med olika märke i fronten, där har du en bil som verkligen skriker billig pendlarbil!

Tror det är 300:-/år i skatt och komforten är det faktiskt inga större fel på!

Går att hitta billiga beg, med lite tur kniper du en från nått dödsbo med 1 ägare.

Slår ett slag för dessa också och gillar man att mecka själv är dessa en av de få bilar det faktiskt går att göra något själv på idag. Plocka bort kofångaren så har du hela motorn framför dig.
service är billigt och enkelt och gör man själv, vill du inte använda domkraft funkar en kantsten lika bra, allt sitter enkelt och lättillgängligt.

Har haft en gammal 06 som jag köpte beggad i 5 år nu och den bara går och går och går. det enda som kan slitas är kopplingen och det beror på att man får varva lite för motorn är så liten. dessutom var kopplingen lite klen på tidiga varianter. 2014 byttes de ut mot kraftigare.
Som alltid på asiatiska bilar kan rost bli ett problem, så kolla länkarms infästningarna att dom ser ok ut och inte är helt kexiga.

Komforten på motorväg är det ganska mycket fel på i min mening då bilen saknar allt vad isolering heter.

min bil kostar mig mindre i månaden än ett sl kort. då kör jag 3-4 mil per dag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har en corolla 2005, är över 30 k mil och det är bara att tanka och sköra - service-tillfällen kommer man ändå inte undan helt även om man kanske slipper olje och filterbytena med en elbil men allt de andra som bromsar, körsäkerhetsdetaljer etc. skall ju ändå gås igenom även på en elbil och bytas vid behov.

Det som har varit mest 'krångel' på corollan är faktiskt på bromssidan och det stora problemet heter
"den används för lite och försiktigt" - de blir inte varma och de rörliga delarna skakas om för lite och för sällan för att spelen skall behållas, det bäckar igen och rost och bromsdamm och glidstängerna går allt trögare och så småningom ligger paddarna på svagt hela tiden.

Vet inte om renodlade elbiler har andra arrangemang men om det är traditionella bromsar och man dessutom har regenerering av bromsenergi vid lättare inbromsning så kan jag se mig framför att problemen med igenbeckade bromsar knappast kommer att minska - särskilt om det är väldigt stora bromsar (för att matcha motorstyrkan i tex en Tesla) tänkt för hård bankörning men i pendlartafik används väldigt lite och så svensk snövinter med saltad snöslask på detta.

De bästa bromsar jag någonsin haft i avseende driftsäkerhet var på en Nissan Micra (gammal - kallades för rullande likskistan) - och alltså, mopeder har större bromsar än vad den bilen hade, och man blev lika förundrad var gång över myggbromsarna när man skiftade däck - men det var aldrig problem och klarade bilens vikt bra och hemligheten var att de här bromsarna fick arbeta och blev varma varenda tur av den lilla bromsytan de hade att arbeta på och därmed höll sig rena och behöll spelen i sina glidstängerr och spår i oket även vintertid.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Efter 2,5 år väcker jag tråden till liv

Jag har sjutton mil till jobbet (tur och retur) och jag kör en Kia Ceed Sportswagon 1.6 CRDi (2014) diesel. Köpte den våren 2022, då hade den gått 4400 och nu har den rullat 9300 mil. Till mitt jobb har jag bara raka vägen E6an och det tar mig femtio minuter till jobbet och jag kör cirka sex-sju arbetsdagar på full tank med farthållare på 120 km/h. Dieselkostnader på 4500-5000 kr/månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankarstjärna:

Efter 2,5 år väcker jag tråden till liv

Jag har sjutton mil till jobbet (tur och retur) och jag kör en Kia Ceed Sportswagon 1.6 CRDi (2014) diesel. Köpte den våren 2022, då hade den gått 4400 och nu har den rullat 9300 mil. Till mitt jobb har jag bara raka vägen E6an och det tar mig femtio minuter till jobbet och jag kör cirka sex-sju arbetsdagar på full tank med farthållare på 120 km/h. Dieselkostnader på 4500-5000 kr/månaden.

Duktigt med tid och pengar som måste gå åt att pendla så långt! Har ingen elbil själv, men det låter verkligen som att en elbil skulle löna sig för dig!

OffTopic men hur kommer det sig du pendlar så långt? Drömjobbet men du kan inte flytta eller bara nog bra betalt så pendlingskostnaden jämnar ut sig? Kan du jobba medans du kör?

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Duktigt med tid och pengar som måste gå åt att pendla så långt! Har ingen elbil själv, men det låter verkligen som att en elbil skulle löna sig för dig!

OffTopic men hur kommer det sig du pendlar så långt? Drömjobbet men du kan inte flytta eller bara nog bra betalt så pendlingskostnaden jämnar ut sig? Kan du jobba medans du kör?

Jag kan bara köra tre vändor fram och tillbaka till jobbet så måste jag ladda batteriet. Är orolig för att jag får byta ut batteriet så ofta plus att jag inte vill lägga dom pengarna på en bil som en elbil kostar. Kan inte heller leasa eftersom det blir för dyrt för mig då jag kör 5000 mil bara fram och tillbaka till jobbet per år + fritidskörning. Hamnar väl runt en 8000-9000 mil per år. Vad skulle det kosta mig att leasa bil som ger mig minst 10000 mil per år?

Tjänar väldigt bra i motsatt till det jag gör. Bra kollegor och bra chef. Flytta kan jag absolut men min fru har jobb här hemma och hon trivs. Så länge jag tycker om att köra bil så kommer jag att pendla. Jag får tillbaka en månadslön på skatten varje år i juni också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankarstjärna:

Jag kan bara köra tre vändor fram och tillbaka till jobbet så måste jag ladda batteriet. Är orolig för att jag får byta ut batteriet så ofta plus att jag inte vill lägga dom pengarna på en bil som en elbil kostar. Kan inte heller leasa eftersom det blir för dyrt för mig då jag kör 5000 mil bara fram och tillbaka till jobbet per år + fritidskörning. Hamnar väl runt en 8000-9000 mil per år. Vad skulle det kosta mig att leasa bil som ger mig minst 10000 mil per år?

Tjänar väldigt bra i motsatt till det jag gör. Bra kollegor och bra chef. Flytta kan jag absolut men min fru har jobb här hemma och hon trivs. Så länge jag tycker om att köra bil så kommer jag att pendla. Jag får tillbaka en månadslön på skatten varje år i juni också.

Om du har möjlighet att installera laddstolpe hemma så bör ju en elbil bli det mest ekonomiska för dig även om bilen i sig kostar en slant i inköp.
Men eftersom du åker så pass långt kanske du också vill ha en bil med bra komfort? Det blir tyvärr en ganska dyr bil då för att få tillräcklig räckvidd och komfort. Antar att du inte vill behöva ladda varje natt heller i fall man glömmer eller något händer.
En Peugeot 208 med minsta bensinmotorn bör ju vara billig kan man tycka. Exempel;
https://www.blocket.se/annons/varmland/peugeot_208_1_2_purete...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Sitter med en Polo 1.2 TSI från 2016. Sålde min tidigare Kia Sportage är hur nöjd som helst. Nu sitter inte jag och harvar motorväg men pendlar drygt 10 mil tur och retur till jobbet på 80-vägar. Kommer ner som lägst runt 0.45 och då kostar skatten 360:-/år. En mer ekonomiskt bil får man leta efter. Det mesta kan man göra själv på bilen men än lämnar jag in den på den rekommenderade servicen med tanke på att den bara gått drygt 7000 mil. Byter olja själv mellan intervallerna.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min Volvo V40 D2 2016. ~0,4L/mil (100mil på en tank 45L med 80km tilgodo), 1200kr i skatt per år.
Det enda är väl att de vil att man göra service per år. Men det är väl inte så mycket att begära när du verkar köra 10mil tor. per dag?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Om man sitter och harvar motorväg så är det ju väldigt viktigt att den inte drar så mycket i motorvägshastigheter - Så motorn får ju absolut inte vara för liten heller.

Permalänk
Medlem

Nuförtiden är väl Renault Zoe dyr begagnad men när jag fiskade upp en för lite över 100’ så kändes det prisvärt.

Efter 4000 mil kan jag konstatera att det är nog mitt livs bästa bilaffär. Bilen är värd 30’ mer minst och gör jobbet som förväntas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Väldigt nöjd med min Volvo V40 D2 2016. ~0,4L/mil (100mil på en tank 45L med 80km tilgodo), 1200kr i skatt per år.
Det enda är väl att de vil att man göra service per år. Men det är väl inte så mycket att begära när du verkar köra 10mil tor. per dag?

Har du inte polestar / BSR eller något bör du skaffa det. Tror det är samma motor i den där som D4an. billig upgrade, både officiell och BSR brukar ligga på runt samma pris.
https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/t/3147/volvo-v40-ii-d2-12...
https://accessories.volvocars.com/sv-se/V40(13-)/Accessories/...

Edit: Verkar inte gå på D2an med Polestar.
https://engineered.polestar.com/se/model-selector?vehicle_mod...
https://engineered.polestar.com/se/model-selector

Oljebyte brukar ju vara 1500 mil eller 1 år, det som kommer först. Vissa bilar och oljor kan hålla längre, tex 3000 mil men jag skulle inte gå längre än så för att hålla motorn i skick. Serviceintervallen är ju viktigast att sköta de stora bitarna utöver oljebyte, såsom den klassiska "10k milaren" (modell till modell kan skilja 8-12k).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

BMW 120D/320D. N47/B47 motor är en oerhört snål diesel. Men ärligt så borde du köpa elbil, det blir billigare för dig

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Om man sitter och harvar motorväg så är det ju väldigt viktigt att den inte drar så mycket i motorvägshastigheter - Så motorn får ju absolut inte vara för liten heller.

En sanning med modifikation
Om motorn kan gå på hög last och låga varv så är den effektivast (diesel/bensin).
Problemet med många småbilar är nog utväxling som gör att motorn jobbar långt från sitt effektivaste intervall. Sen är aerodynamiken inte att förglömma.

Såg ett ganska intressant tyskt test någon gång, de hade testat förbrukning på autobahn i olika hastigheter och det var inte samma bilar som var effektivast i 100, 130 och 160 om man säger så.
Ska se om jag lyckas hitta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En sanning med modifikation
Om motorn kan gå på hög last och låga varv så är den effektivast (diesel/bensin).
Problemet med många småbilar är nog utväxling som gör att motorn jobbar långt från sitt effektivaste intervall. Sen är aerodynamiken inte att förglömma.

Såg ett ganska intressant tyskt test någon gång, de hade testat förbrukning på autobahn i olika hastigheter och det var inte samma bilar som var effektivast i 100, 130 och 160 om man säger så.
Ska se om jag lyckas hitta.

208:an ovan är säkert i stil med generationen innan och då varvar den väl mycket på femman i motorvägsfart. Upp till 110-115 i mätarfart är det dock förbrukningsmässigt inte så farligt, men sedan ökar det ganska snabbt. Bäst trivs den dock i ca 70-100. Turboversionen av samma motor har sexväxlad låda så den bör ha bättre utväxling för ändamålet. Dock tror jag att åtminstone föregångaren som har några hästar till (82 mot 75) skulle klara att man sänkte motorvarvet i motorvägsfart. Att den har femväxlad låda är nog en besparingsåtgärd på basversionen, och att bara höja utväxlingen på den femväxlade blir nog inte så bra med en så liten motor.

Jag kollade på någon video på förra 4-serien vid något tillfälle just där man såg förbrukningsmätaren på någon av turbofyrorna, även om det inte var ett så metodiskt test, och den var förhållandevis effektiv även i rätt hög fart tack vare utväxlingen och att den har rätt bra aerodynamik.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du inte polestar / BSR eller något bör du skaffa det. Tror det är samma motor i den där som D4an. billig upgrade, både officiell och BSR brukar ligga på runt samma pris.
https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/t/3147/volvo-v40-ii-d2-12...
https://accessories.volvocars.com/sv-se/V40(13-)/Accessories/...

Edit: Verkar inte gå på D2an med Polestar.
https://engineered.polestar.com/se/model-selector?vehicle_mod...
https://engineered.polestar.com/se/model-selector

Oljebyte brukar ju vara 1500 mil eller 1 år, det som kommer först. Vissa bilar och oljor kan hålla längre, tex 3000 mil men jag skulle inte gå längre än så för att hålla motorn i skick. Serviceintervallen är ju viktigast att sköta de stora bitarna utöver oljebyte, såsom den klassiska "10k milaren" (modell till modell kan skilja 8-12k).

Det där med Oljebyte och oljefilter är närmast heligt för mig. Kostar så pass lite för vad det ger om det skiter sig.
Nästan alla andra oljebyteintervall eller VWs "Fyll bara på med forever oil" är endast för att man ska få garanti på motorn. En motor som är byggd för att överleva garantitiden om man gör minimum. Det är dock inte samma sak som att "ta bra hand om motorn".

Inte riktat mot dig @Sh4d0wfi3nd utan mest för att det är många som bara stirrar på tillverkarens serviceintervall. 😢

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har själv en Volvo v50 1.6D. Kör man längre körning ligger den utan problem under 0.5, kanske 0.46-0.47. Billiga i inköp dessutom vilken också bör tas i beaktning med tanke på värdeminskning etc.

Nu till det negativa. Jag har hört från flera att det är en skitbil rent byggnadsmässigt och delar slits och går sönder lätt. Jag har dessvärre fått erfara detta till viss del, men nu är det mesta bytt hoppas jag.
Min poäng är att det kan vara ett vettigt alternativ om du får tag i ett exemplar som är fullservad och där mycket av det som tenderar att slitas och går sönder, redan är bytt. Hyggligt med plats i bagaget, känns fräsch rent interiörmässigt för att i år bli 13 år gammal och den drar väldigt lite. Förhållandevis låg skatt 1500/år~. Brukar inte kosta mycket i inköp heller vilket ger mycket bil för pengarna, med nackdel enligt ovan då..

Permalänk
Medlem

Om det inte finns några krav på prestige så är väl det enda svaret en äldre småbil. Nyare är snålare, men dyrare i inköp och försäkring, så det är nog inte lätt att spara in beloppet på bränslekostnaderna.

Detta sagt, hade en FIAT Punto med 1.2 multijet diesel, och den kunde man utan större ansträngning ligga på ca 0,4l/mil med. Den var också billig i inköp (begagnad förstås) och försäkring. Enda problemet var att det var lögn att få den varm på vintern, för de dieselmotorerna som är så snåla genererar knappt någon överflödsvärme.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Om du har möjlighet att installera laddstolpe hemma så bör ju en elbil bli det mest ekonomiska för dig även om bilen i sig kostar en slant i inköp.

Jag har pratat med min hyresvärd om jag får göra det och det var helt okej. När min fru och jag flyttar så kommer jag att ta med mig laddstolpen och inte skänka bort den till nästa hyresgäst

Vi har laddstolpar på mitt jobb också men och åter men. När det var som kallast nu i december -18 något sånt, då var det en del som inte kunde starta sin elbilar och det gör mig lite oroad med tanke på avståndet jag har till jobbet.

Skrivet av ronz:

Men eftersom du åker så pass långt kanske du också vill ha en bil med bra komfort? Det blir tyvärr en ganska dyr bil då för att få tillräcklig räckvidd och komfort. Antar att du inte vill behöva ladda varje natt heller i fall man glömmer eller något händer.
En Peugeot 208 med minsta bensinmotorn bör ju vara billig kan man tycka. Exempel;
https://www.blocket.se/annons/varmland/peugeot_208_1_2_purete...

Det finns bilmärken som jag är intresserad av och även modeller. Den jag kör nu den är helt okej och jag trivs med den. Jag har en-två minuter ut till E6an och sedan 50 minuter motorväg till jobbet.

Jag sneglar åt en Volvo V60 cross country diesel årsmodell 2019 och uppåt. Har alltid velat haft en sån, fråga mig inte varför men jag tycker den är snygg, skön komfort och fin inredning. Däremot får jag hosta upp nästan 400k om jag ska ha en sån och den har gått 3000-4000 mil. Jag köper ingen bil som gått 10000 mil och sedan måste jag köpa ny igen efter två-tre år.

Men jag förstår din tanke

En elbil, absolut men då kommer vi dit att jag får betala nästan eller över en halv miljon och vad kostar det mig i månaden om jag inte sparar ihop till en elbil eller vinner en summa pengar? Jag menar, lånar jag till elbil så får jag kanske betala 4000-5000 kr i månaden på det lånet, om inte lite mer beroende på hur mycket jag går in med kontant. Vet inte heller hur mycket stryk batteriet kommer ta när jag måste ladda det var tredje dag nästan. Min pappa har också sagt till mig att "köp en elbil" och jo, absolut men det är väldigt mycket pengar. Jag tittar bara på Kia Niro EV och den kostar från 530k och det är väl den bilen jag är sugen på om vi ska prata elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Toyota prius fick mig att tänka på detta. 🙂
https://www.thenewspaper.com/news/24/2445.asp

Jo Clarkson är ju ärlig och objektiv, ungefär som Robert Collin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankarstjärna:

Jag har pratat med min hyresvärd om jag får göra det och det var helt okej. När min fru och jag flyttar så kommer jag att ta med mig laddstolpen och inte skänka bort den till nästa hyresgäst

Vi har laddstolpar på mitt jobb också men och åter men. När det var som kallast nu i december -18 något sånt, då var det en del som inte kunde starta sin elbilar och det gör mig lite oroad med tanke på avståndet jag har till jobbet.

Det finns bilmärken som jag är intresserad av och även modeller. Den jag kör nu den är helt okej och jag trivs med den. Jag har en-två minuter ut till E6an och sedan 50 minuter motorväg till jobbet.

Jag sneglar åt en Volvo V60 cross country diesel årsmodell 2019 och uppåt. Har alltid velat haft en sån, fråga mig inte varför men jag tycker den är snygg, skön komfort och fin inredning. Däremot får jag hosta upp nästan 400k om jag ska ha en sån och den har gått 3000-4000 mil. Jag köper ingen bil som gått 10000 mil och sedan måste jag köpa ny igen efter två-tre år.

Men jag förstår din tanke

En elbil, absolut men då kommer vi dit att jag får betala nästan eller över en halv miljon och vad kostar det mig i månaden om jag inte sparar ihop till en elbil eller vinner en summa pengar? Jag menar, lånar jag till elbil så får jag kanske betala 4000-5000 kr i månaden på det lånet, om inte lite mer beroende på hur mycket jag går in med kontant. Vet inte heller hur mycket stryk batteriet kommer ta när jag måste ladda det var tredje dag nästan. Min pappa har också sagt till mig att "köp en elbil" och jo, absolut men det är väldigt mycket pengar. Jag tittar bara på Kia Niro EV och den kostar från 530k och det är väl den bilen jag är sugen på om vi ska prata elbil.

Köp en begagnad Prius, jag köpte min prius 2010 den är en 2005 års modell, jag betalade ca 45 tusen och då hade den gått drygt 9400 mil, nu 13 år senare har min bil snart rullat 85000 mil och jag har bara bytt slitdelar som bromsskivor och belägg, en fjäder bak höger sida, två st drivaxlar.

Det är en billig bil på dom dryga 75000 milen som jag hitills kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Köp en begagnad Prius, jag köpte min prius 2010 den är en 2005 års modell, jag betalade ca 45 tusen och då hade den gått drygt 9400 mil, nu 13 år senare har min bil snart rullat 85000 mil och jag har bara bytt slitdelar som bromsskivor och belägg, en fjäder bak höger sida, två st drivaxlar.

Det är en billig bil på dom dryga 75000 milen som jag hitills kört.

Vad drar en Prius på motorvägen?
Har inte kört en sån men hyrde en Camry hybrid (?) i Japan, som jag tror bygger på samma teknik. Den var inte snål efter en längre resa.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad drar en Prius på motorvägen?
Har inte kört en sån men hyrde en Camry hybrid (?) i Japan, som jag tror bygger på samma teknik. Den var inte snål efter en längre resa.

Jag pendlar dagligen Uppsala-Stockholm, beroende på körsätt och hastighet mellan 0,36-0,48L/mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag pendlar dagligen Uppsala-Stockholm, beroende på körsätt och hastighet mellan 0,36-0,48L/mil.

Okej teknisk sett motorväg, men visst är hastigheten där mestadels <100?
Imponerande förbrukning ändå, du har alltså kört på 0,36 i medelförbrukning någon gång eller menar du att den pendlar där mellan under körning?

Var för övrigt ingen Camry jag körde, vet ej modell. Hittade en bild:

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?