Intel utmanar AMD Threadripper i februari

Permalänk
Melding Plague

Intel utmanar AMD Threadripper i februari

Intel satsar på nytt i entusiastorienterade workstation- och HEDT-segmentet med processorfamiljerna Xeon W-3400 och W-2400.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vid vilken prispunkt kan det idag vara värt att fundera över threadripper? Minst 40k skulle jag gissa, men kanske lite mer till och med. Bara moderkorten kostar ju 9k vad jag kan se

HEDT är inte vad det en gång var och tror inte dessa heller kommer vara relevanta för de allra flesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vid vilken prispunkt kan det idag vara värt att fundera över threadripper? Minst 40k skulle jag gissa, men kanske lite mer till och med. Bara moderkorten kostar ju 9k vad jag kan se

HEDT är inte vad det en gång var och tror inte dessa heller kommer vara relevanta för de allra flesta

Både AMD & Intel har ju även insett hur nichat HEDT har blivit som enthusiast platform, och är väl därför bägge har gått mer till rena Workstation-plaftformar, snarare än något för enthusiaster/konsumenter som vill ha det värsta. Intel har väl inte släppt en CPU till X-serien på tre år, Ice-Lake-SP baserade kretsar kom bara för W-serien. Lite samma för AMD, där 5000-seriens Threadripper också bara finns för WX/Pro.

Permalänk

Den blir extremt dyr, men inget större problem när det idag finns bra cpuer inom "mainstream". Hade detta inte funnits så hade jag surat på priset.

Threadripper lider av samma problem. Det finns många som skulle vilja ha en kraftigare cpu än mainstream, men oftast räcker ej budgeten till så man får den övriga hårdvara man vill ha.

Permalänk

Alltså jag hade gärna sett en mellan väg när det kommer till konsument och HEDT. Mer lanes än vad det är idag på konsument plattformarna.

Hade gärna sett typ 32/40 lanes eller så, 16 till gpu, 12-16 lanes för M.2 och 8 till för raid kontrollers/capturecards etc.

16 kärnor från senaste generations snitt med höga klockfrekvenser så det lämpar sig bra för spel, gärna med högre TDP ifall det hjälper för att få högre frekvenser.

Något som är typ det vassaste och spela på men som ändå har I/O för det mesta, gärna 3/4 kanals minne också med typ 6 ramminnes slots så man har lite minnesbandbredd samt mycket ram för VMs etc

Antar att jag är ett extremfall men man kan ju drömma

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Kul med konkurrens för att få ner priserna något lagom till att barnen blir mogna för varsin gaming-VM i pappas stora burk...! 😈

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SwedenVirre:

Alltså jag hade gärna sett en mellan väg när det kommer till konsument och HEDT. Mer lanes än vad det är idag på konsument plattformarna.

Hade gärna sett typ 32/40 lanes eller så, 16 till gpu, 12-16 lanes för M.2 och 8 till för raid kontrollers/capturecards etc.

16 kärnor från senaste generations snitt med höga klockfrekvenser så det lämpar sig bra för spel, gärna med högre TDP ifall det hjälper för att få högre frekvenser.

Något som är typ det vassaste och spela på men som ändå har I/O för det mesta, gärna 3/4 kanals minne också med typ 6 ramminnes slots så man har lite minnesbandbredd samt mycket ram för VMs etc

Antar att jag är ett extremfall men man kan ju drömma

Finns ju men är ej gratis

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Finns ju men är ej gratis

Det är ju lite det som är problemet Finns ju AMD Thredripper Pro 5000 vilket typ upfyller kraven men det är ju så dyrt så det är inte försvarbart.

Medan en 7950X t.ex hade uppfyllt processor "kravet" men jag hade velat ha fler lanes för div grejer som två gpuer, alla mina M.2 ssder etc.

64 lanes känns lite overkill, iaf för mig. hade grejerna varit billigare så sure, då e sin sak.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Alltså jag hade gärna sett en mellan väg när det kommer till konsument och HEDT. Mer lanes än vad det är idag på konsument plattformarna.

Hade gärna sett typ 32/40 lanes eller så, 16 till gpu, 12-16 lanes för M.2 och 8 till för raid kontrollers/capturecards etc.

16 kärnor från senaste generations snitt med höga klockfrekvenser så det lämpar sig bra för spel, gärna med högre TDP ifall det hjälper för att få högre frekvenser.

Något som är typ det vassaste och spela på men som ändå har I/O för det mesta, gärna 3/4 kanals minne också med typ 6 ramminnes slots så man har lite minnesbandbredd samt mycket ram för VMs etc

Antar att jag är ett extremfall men man kan ju drömma

Jag tänker större försäljningsvolymer likamed mer pengar till bra drivers, testning etc. Små volymer, så blir det tvärtom.
En mellanklass som nästan ingen köper, ja frågan är om den blir sämre än mainstream p.g.a mitt påstående ovanför.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker större försäljningsvolymer likamed mer pengar till bra drivers, testning etc. Små volymer, så blir det tvärtom.
En mellanklass som nästan ingen köper, ja frågan är om den blir sämre än mainstream p.g.a mitt påstående ovanför.

Jag håller helt med, som sagt så är mitt användnings område nischat, Det är bara att runt threadripper/x99 ish så var inte HEDT lika eftertraktat i och med att det låg en generation efter för spel, och sen har det bara fortsatt och blivit dyrare så mångt mindre köper sig in plattformarna.

Och som du säger så äter 7950x/13900K av det som detta mellansegmentet kunde varit, processorkraft finns där! det är bara synd att inte mer lanes och ramminnes platser finns, framförallt lanesen.

Edit: Hade den nya threadrippern kommit ut med 16 kärnor och moderkort för hyffsade pengar(inte 10K plus, kanske halva) så finns där ett case för det, ifall det är TR med 4 kanals minne och inte 8 kanals.

Men det har väl dött ut tror jag?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Snusfri

Jag som nyss byggt nytt med 13900K.
En W9 med 512GB skulle dock inte alls vara helt fel..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Meeeeh, var är lowpower varianterna! Jag som väntat sååååååå. Kommer väl på MWC i slutet på februari antar jag.

Xeon, en 35-65W tdp, ECC stöd och DDR5/PCIE5.0, å en 4c/8t eller något. Är det för mycket begärt?
Sedan vet jag inte om jag bara hade velat ha P-cores eller E-cores dock, men av nyheten att döma så verkar de inte köra det på Xeons så är väl ett icke problem.

Permalänk

En cool sak med Sapphire Rapids är ju att de (vissa av dem?) har integrerat HBM-minne som man kan använda som
1) Typ L4 cache innan riktiga
2) Extra minne
3) Som enda minne (så man kör helt utan "RAM")

Undra om de kommer ha det på dessa cpuer också. Bygga en dator utan RAM-minne typ.

Permalänk
Medlem

Äntligen!!

Min nuvarande 6950x börjar bli genom åren och jag som har strävat efter HEDT klassen men som inte har lanserats färskt vid en ny arkitektur utan där blir det mainstream som oftast det lanseras, prioriterat för.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

är detta man väntat på ie från x99 eftersom x266 bara var ny sockel med samma ska bli intresant vad de bjuder på denna gång ifall det blir en begränsad plattform igen som x266 var eller om de kommer med nåt nytt denna g tex ersättaren till m.2, sas 3 eller nåt annat kul. var besviken på plattformen med threadripper). så som sagt ser framåt me nya threadripper & dessa från intel . risken är väl att de begränsar plattformen igen & gör en ny x266 &tar hutlöst betalt som sista threadripper men ska bli kul å se vad som dyker upp iallafall konkurens igen MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Hoppas på rejält priskrig. ECC och rimliga antal PCIe-lanes för persondatorer är kidnappade bakom höga priser på grund av en icke-fungerande marknad.

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Meeeeh, var är lowpower varianterna! Jag som väntat sååååååå. Kommer väl på MWC i slutet på februari antar jag.

Xeon, en 35-65W tdp, ECC stöd och DDR5/PCIE5.0, å en 4c/8t eller något. Är det för mycket begärt?
Sedan vet jag inte om jag bara hade velat ha P-cores eller E-cores dock, men av nyheten att döma så verkar de inte köra det på Xeons så är väl ett icke problem.

Behöver du mer ECC stöd än det som är inbyggt i DDR5 standarden?

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Behöver du mer ECC stöd än det som är inbyggt i DDR5 standarden?

Ja, det ECC stöd som finns i DDR5 standarden är inte "ECC" så som man vanligtvis kallar det.
ECC i minnet är jättebra, den har koll på att vad som skrivs/läses från minnet är korrekt. Men utan "riktig" ECC så är det ingen garanti att datan som kom från CPU/ska till CPU har blivit korrupt, dvs in-transit ECC tror jag det kallades utan att ha fått i mig morgonkaffet eller orkar googla.

Så CPU kan bestämma sig för att "Ok, nu ska jag lagra 1101 i minnet", det skickas från CPU till minne, på vägen blir det 1100, å när det kommer till minnet så lagras 1100, och minnet ser till att det faktiskt är 1100 som lagras, likväl att när den datan läses igen så är det fortfarande 1100 pga ECCn har sett till att den inte varit korrupt. Men det är ju fel värde för det blev korrupt på vägen till minnet. Typ så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Både AMD & Intel har ju även insett hur nichat HEDT har blivit som enthusiast platform, och är väl därför bägge har gått mer till rena Workstation-plaftformar, snarare än något för enthusiaster/konsumenter som vill ha det värsta. Intel har väl inte släppt en CPU till X-serien på tre år, Ice-Lake-SP baserade kretsar kom bara för W-serien. Lite samma för AMD, där 5000-seriens Threadripper också bara finns för WX/Pro.

workstation är just vad låter som, en workstation, den gör allt "jobb" sjukt bra, men spelande har noll prio.
du har tonvis med företag och människor som behöver en klassisk workstation, för de har varit helt borta under en längre tid.
men kom tillbaka med första Threadripper CPUn. och därför även anledningen varför jag har anvädt AMD TR Gen 1 och 2.
varför jag inte gör det idag, är prislappen som kom vid Gen 3.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

workstation är just vad låter som, en workstation, den gör allt "jobb" sjukt bra, men spelande har noll prio.
du har tonvis med företag och människor som behöver en klassisk workstation, för de har varit helt borta under en längre tid.
men kom tillbaka med första Threadripper CPUn. och därför även anledningen varför jag har anvädt AMD TR Gen 1 och 2.
varför jag inte gör det idag, är prislappen som kom vid Gen 3.

Anledningen till att gen 1&2 var billiga var ju kass NUMA och därmed konstiga latenser och många scenarios som inte fungerade tillräckligt bra

Nu har de fixat det och kan därmed ta betalt vad de vill. Dessutom dubbelt så många kärnor och att Intel lagt ner HEDT tills nu

Permalänk
Medlem

Från Anandtech:

"Xeon W-2400 offers a bit more than half as many PCIe lanes as the W-3400 SKUs, with 64 PCIe 5.0 lanes available, and the number of memory channels is cut in half as well to four channels. As such, this means prices are lower on the W-2400 series than its beefier W-3400 counterparts, going as low as $359 for the entry-level Xeon w3-2423."

$359 kan man ju leva med för att få ECC DDR5 och 64 PCIe 5.0. Hoppas det blir överkomliga moderkort bara.