Car games till Wingman formula force GP.

Permalänk

Car games till Wingman formula force GP.

Finns det några listor med spel som passar till denna ratt och pedal? Vill testa på en gammal Dell T3500 med 24gb minne tillsammans med ett Nvidia Quadro fx 3500 256mb kort. Spel från 2000-2009? Har testat ratten och pedalerna under kontrollpanelen i Windows 8.1 pro och allt fungerar men de låter lite när ratten vrids. Ska det sitta en motor som går igång? De tycks inte fungera, som att köra utan servo. Prövade spelet Midnight Club 2 och ratten hittas men kan inte ställa in styrning eller gas och broms. När man trycker ner broms eller gas så bläddras de bara ner i inställningarna även om man klicka på gas och testar att gasa för att ställa in.

Permalänk

jag har en liknande minns inte vad den heter men har lite fler knappar är blå och till ps2 egentligen men i övrigt exakt samma ratt.

min hade dött av att ligga i förvaring hittade inte vad som var felet med den var samma problem som du beskriver med att gasen och bromsen inte registrerade alls

opererade min mätte upp pottar och styrkortet kollade efter trasiga komponenter, osv men hittade inget som uppenbarligen var fel med den utan den hade nog helt enkelt sett sitt trots att den varit oanvänd i nog 10+ år och knappt alls innan det.

"motorn" som du beskriver är force feedback och det ska finnas en strömadapter till ratten som ska pluggas in för att driva den och utan så kommer bara motorn agera som en tröghet i ratten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag fixade det igenom att finna drivrutiner till Windows 10 i en video på Youtube, de fungerade på Windows 8.1 med. Man kunde efter installation få upp ett program som testar allt. All vibration och rattvridningar fungerade samt alla knappar. Men har problem med att finna bra spel som passar till min Dell T3500, 24gb ram, 2,40ghz med boost upp till 2,89. Nvidia Quadro Fx 3500 256mb.

Permalänk
Skrivet av OldSchool297:

Jag fixade det igenom att finna drivrutiner till Windows 10 i en video på Youtube, de fungerade på Windows 8.1 med. Man kunde efter installation få upp ett program som testar allt. All vibration och rattvridningar fungerade samt alla knappar. Men har problem med att finna bra spel som passar till min Dell T3500, 24gb ram, 2,40ghz med boost upp till 2,89. Nvidia Quadro Fx 3500 256mb.

är väl främst Vram som sätter din begränsning skulle jag tro.

men typ titlar från 2008 eller äldre borde gå att iaf få att rulla.

WRC (osäker om det fans till pc eller om det var konsoll endast back then)
Need for Speed (typ underground 1-2 kanske några nyare titlar)
Gran Tourismo (samma här kan ev varit ps2/3 exklusivt då kanske fortfarande är vet ej)

annars typ truck simulator eller liknande går typ dra runt på en brödrost och många av dem har en demo du kan testa först innan du lägger pengar på det om det äns är körbart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för att du påminnde mig om Gran Tourismo.

Permalänk
Skrivet av OldSchool297:

Tack för att du påminnde mig om Gran Tourismo.

Project cars kanske fungerar inga direkt höga krav iaf
https://store.steampowered.com/app/234630/Project_CARS/

kanske t.om. 2an men mer skeptisk på denna
https://store.steampowered.com/app/378860/Project_CARS_2/

Forza är väl också relativt gamal titel så finns säkert nån gamal version som kan fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack igen, verkar vara svårt att finna passande spel till ett grafikkort med 256mb. Processorn ska nog klara alla spel till 2010? 2.40 Intel xeon core 6 turbo boost upp till 2,89ghz vad jag sett i Windows 8.1 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack igen, verkar vara svårt att finna passande spel till ett grafikkort med 256mb. Processorn ska nog klara alla spel till 2010? 2.40 Intel xeon core 6 turbo boost upp till 2,89ghz vad jag sett i Windows 8.1 pro.

Du kommer inte långt med 256mb. Första Rfactor borde fungera, sen har du GTR2, lite äldre men bra fysik med massvis med mods, sen även Richard Burns Rally, kanske Live for Speed.

Permalänk
Medlem

Spel som inte nämnts redan: (*edit* nåja nästan - Kusk0r hann före )
Vill du ha mer åt simracing borde väl tex GTR2, Race 07, och tex första rFactor funka? Richard Burns Rally lär väl även lira, om du gillar rally.
Vill du ha mer action borde väl tex Flatout 2 vara spelbart? Fortfarande jäkligt kul (minns inte hur bra rattstöd det spelet har dock)
Lite mer arkadigt så finns ju gamla GRID spelen och säkert någon av Colin McRae spelen tex. (första Dirt är kanske för nytt? osäker)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Antar att 8Gb kort är de största som kan passa en Dell T3500? Har 500W nu men även en Thermaltake smart rgb 700w. Har 2 platser för grafikkort och antar att man kan ha 2 och skifta mellan dem? Drar de fullt i ström då eller bara när de används?

Permalänk

Laddade ner Project Cars men kunde in ändra language. De fanns ingen steam.api fil eller 3DMGAME fil eller config. Inte heller hittas mappen under regedit. Fick igång spelet men håller på att ladda ner en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Laddade ner Project Cars men kunde in ändra language. De fanns ingen steam.api fil eller 3DMGAME fil eller config. Inte heller hittas mappen under regedit. Fick igång spelet men håller på att ladda ner en annan.

Kollat i mina dokument? Kan ha skapats en project cars mapp där. (Men nu gissar jag bara)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Laddade ner en mer avancerad release så man kunde ändra vid installation. Bilden blir lite mörkare emot min bild. Antar att de är för Direct x 9 körs istället för 11? Har också bara 256mb.

Den är dubbelt så mörk på tv. Den blev ljusare med kameran. Kan inte ladda upp bilder direkt med min Sony Xperia Xz3.

Permalänk
Skrivet av OldSchool297:

Jag fixade det igenom att finna drivrutiner till Windows 10 i en video på Youtube, de fungerade på Windows 8.1 med. Man kunde efter installation få upp ett program som testar allt. All vibration och rattvridningar fungerade samt alla knappar. Men har problem med att finna bra spel som passar till min Dell T3500, 24gb ram, 2,40ghz med boost upp till 2,89. Nvidia Quadro Fx 3500 256mb.

Hej OldSchool297,

Har du en länk till drivrutinerna och programmet du laddade ner? Jag skulle vilja testa med föregångaren till din ratt - Wingman Formula Force (utan GP på slutet) ... den som har helröd rattkrans. Jag plockade ner min gamla från vinden och skulle gärna få den att fungera på en Win10-maskin. Att få uppleva GP4 och Grand Prix Legends igen vore grymt!

Permalänk

De var minst sagt svårt att använda ratten till project cars. Den fungerar som den ska men bilen blir att vingla mycket, behöver de vara rätt modeller till vissa spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealNyllet:

Hej OldSchool297,

Har du en länk till drivrutinerna och programmet du laddade ner? Jag skulle vilja testa med föregångaren till din ratt - Wingman Formula Force (utan GP på slutet) ... den som har helröd rattkrans. Jag plockade ner min gamla från vinden och skulle gärna få den att fungera på en Win10-maskin. Att få uppleva GP4 och Grand Prix Legends igen vore grymt!

Hittade en gammal tråd om detta på Sweclockers, och de verkar länka vidare till en sida med drivrutin!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1446011-logitech-wingm...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hittade en gammal tråd om detta på Sweclockers, och de verkar länka vidare till en sida med drivrutin!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1446011-logitech-wingm...

Tack Roger W,
Jag kände iofs. redan till länken eftersom det var jag som lade upp den.
Jag borde förstås ha nämnt det i den här tråden ... sorry.

Jag var nyfiken på om OldSchool297 hade tips om några andra drivisar eftersom jag inte fick dem jag länkade till att fungera då när jag testade förra gången (för nästan exakt tre år sedan). Kan ju göra ett nytt försök med dem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealNyllet:

Tack Roger W,
Jag kände iofs. redan till länken eftersom det var jag som lade upp den.
Jag borde förstås ha nämnt det i den här tråden ... sorry.

Ha, humor, det missade jag helt
Ursäkta villospåret!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Testade ratten med Midnight club 2 och då fungerade den perfekt, men den är omöjlig att styra med Project cars. Länken finns i beskrivningen. Fick de att fungera på Windows 8.1 pro.

https://www.youtube.com/watch?v=WtS9U_YsIqM

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Testade ratten med Midnight club 2 och då fungerade den perfekt, men den är omöjlig att styra med Project cars. Länken finns i

Låter som en inställningsfråga.
Vad är det som gör den svårkörd? Är det force feedbacken som bråkar? eller är den för långsam eller för snabb i styrningen?
Se till att ratten detectas som just en ratt och inte en joypad/joystick eller liknande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Den hittas men inte under rätt modell utan under en annan. Den styr för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Den hittas men inte under rätt modell utan under en annan. Den styr för mycket.

Menar du att en viss rotation av ratten ger upphov till mer rotation av ratten i spelet? Det brukar gå att ställa in i spelet hur många grader ratten roterar.

Permalänk

Ja. Fann många modeller av rattar men inte just min. Antar att de är lite olika inställningar på dem i spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Ja. Fann många modeller av rattar men inte just min. Antar att de är lite olika inställningar på dem i spelet?

Kan du välja Legacy wheel? Sen kan du kalibrera ratten i spelet. Då brukar man kunna välja rotationsgrad och ställa in ev funktioner på div knappar.

Permalänk

Jag ska se efter. Ska man vrida ratten fullt ut åt båda hållen eller mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Jag ska se efter. Ska man vrida ratten fullt ut åt båda hållen eller mindre?

Generellt bör du vrida fullt när du kalibrerar! (kan väl finnas nått udda tillfälle där du kan experimentera med att "kortkalibrera" men verkar osannolikt med den ratten)
Efter ratten är kalibrerad så kan du pilla på rattutslaget i efterhand om det behövs...
Du kan även pilla lite på sensitivity - tex lägga den lite lägre än default som brukar vara 50% för att få den mindre nervös runt center - men dra inte för långt från linjärt utslag, då blir den bara oförutsägbar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.