Elmätare (stickpropp) som mäter energi över en viss tid.

Permalänk
Medlem

Elmätare (stickpropp) som mäter energi över en viss tid.

Letar efter en el/energimätare avsedd för stickpropp för att lösa några frågetecken...

Kruxet är att de jag testat och vad jag läst mig till så är det svårt att hitta den funktion jag söker.

Det låter som att det är givet och vid första anblick ser alla ut att stödja det jag vill men icke! Vad jag vill?

Jo ja vill att man pluggar i mätaren i eluttaget, pluggar i utrustningen, klickar på starta på mätaren (om det inte sker automatiskt), startar utrustningen och låter den köra sin cykel, därefter trycker man på stopp på elmätaren (om det inte sker automatiskt).

Nu skall en siffra visas helst i app (då display på uttaget blir omständigt i detta fall) på total förbrukad energi under denna tid.

En momentanfunktion där man ser effektuttag just nu behövs också.

De mätare jag hittar har jättefina grafer för uttag timme till timme osv osv. Men det blir knepigare när man vill veta total energiåtgång för en viss cykel. Vidare är upplösningen oftast för dålig då jag vill kunna köra korta stunder och då blir det inte så högt uttag.

Momentanförbrukningen är det si och så med, det finns på alla men de är väldigt dåliga på att specificera minsta uttag.

Praktiskt exempel så ni förstår vad jag är ute efter, dock i ett annat syfte:

Koppla i vattenkokaren med 1L vatten i. Starta den och vänta tills den slår av. Titta på displayen och se total energiåtgång.

Innan någon svarar typ kör amperemätare/tångmätare, tidtagarur osv så blir det knepigt då det inte bara är jag som skall ha koll på det hela samt att lasten kommer variera hela tiden (även under cykeln) och då blir den metoden ytterst knepig. Så det bör vara plug n play.

Så har ni några tips så skulle det verkligen uppskattas!

Återigen, en siffra som presenteras på total energiåtgång mellan två punkter, start och stopp. Får man starta/stoppa mätningen manuellt så är det OK som nödlösning.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tror den går bort..

"Nu skall en siffra visas helst i app (då display på uttaget blir omständigt i detta fall)"

Kör dessa hemma, borde uppfylla dina krav tillsammans med lite automation i HA tex

https://www.m.nu/rela-z-wave/plug-in-rela-fibaro-wall-plug-2

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/nedis-wifi-...

Billig och den visar total energiförbrukning, samt energiförbrukning innevarande dygn med två decimaler (0.01 kwh). Givetvis också momentanförbrukning.

Permalänk
Medlem

Display vid uttaget går som sagt bort tyvärr...
Den på netonnet verkar inte heller ha det jag söker.
Eller menar du @0cool att man kan se totalen och nolla den mellan varje test (på ett enkelt sätt)? Mätaren jag donar med nu är det nämligen omöjligt att nollställa den på ett enkelt och snabbt sätt. Måste ta bort och lägga till den på nytt samt rensa för att den skall nollas och det fungerar inte i längden.

Ang fibaron så blir det ju en del meckande men man kanske blir tvungen att gå den vägen men jag behöver en snabb plug n play lösning just nu som flera kan köra och hantera på ett enkelt sätt. Eller finns det nån klar app/funktion så man kan få igång det direkt?

På sikt blir det nog mer avancerat men nu är vi mitt uppe i en renovering och ska testa lite olika saker innan det bli "permanent".

Permalänk
Medlem

Shelly Cloud har styrda vägguttag som också mäter effekten som går igenom dem. Man kan via appen exportera den datan till en fil för vidare analys om man vill:

https://www.shelly.cloud/en-se

(OBS: Jag har inte själv använt den funktionen. Jag använder deras temperatur-sensor och har sett den funktionen i appen)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Den på netonnet verkar inte heller ha det jag söker.
Eller menar du @0cool att man kan se totalen och nolla den mellan varje test (på ett enkelt sätt)?

Hittar inget enkelt sätt att resetta, men det är ju å andra sidan väldigt enkelt att kolla vad totalen är innan man kör sitt test och räkna ut diffen efteråt.