Permalänk
Inaktiv

Angående samtyckte till cookies

Något jag noterat, är att nästan inga websidor tar bort funktionalitet om man blockerar cookie-popup med t.ex. ublock origin. Det vill säga, att sidorna funkar precis som om man hade tryckt OK på cookies-rutan. Bara ett par siter som slutat funka när jag blockerat cookie-concent fönstret.

SKA en websidas funktionalitet påverkas av om besökare accepterar cookies? Eller är lagen sådan att bara själva rutan måste visas?

Eftersom enstaka sidor faktiskt slutar funka om man blockerar rutan utan att ha tryckt accept, funderar jag på om det är så att sidor egentligen ska gå sönder om man blockerar cookie-fönstret på samma sätt som om man hade tryckt nej.

Permalänk

Det är väl inget krav vad jag vet att de måste blockera innehåll rutan är bara för att informera om att de kommer samla in data om ditt användande av websidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Första punkten under Cookie compliance-rubriken på https://gdpr.eu/cookies, säger att du måste lyda besökarens val. Om besökaren nekar kakor och du måste spara någon kaka för något ändamål, så får du endast spara de kakor som krävs för att din webbsida ska fungera.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Webbsidan fungerar ju på samma sätt vid det besöket antar jag, de får ju hålla information om dig så länge du är inne på sidan liksom, men nästa gång du går till samma sida så kommer den inte att komma ihåg dig på något sätt, möjligtvis att det är ok att spara ditt nej till cookies i en cookie men det vet jag inte. Annars påverkas ju inte funktionaliteten i allmänhet, däremot påverkas ju vilka annonser som visas. Sen finns det undantag, funktionalitet som bygger på cookies eller typ integration mot facebook kommer ju inte att fungera om du inte tillåter det. Och det kan finnas saker som inte är så bra designade som inte kommer att fungera på grund av det även om de borde funka.

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt komplicerad fråga. Dels har vi lagen om elektronisk kommunikation som säger att man inte får spara kakor (eller liknande) alls utan samtycke. Sedan har vi GDPR som styr samtycke runt insamling av personlig data. Det är egentligen två rätt skilda saker, men kakor (och liknande) är ofta en del an insamlandet av personlig information.

Det enda man kan räkna med är att webbmuppar inte är insatta i juridiken och även om de skulle vara det så är det osannolikt att de kommer implementera något korrekt. Och sedan har vi förstås alla som medvetet skiter i lagar och praxis.

Europeiska dataskyddsmyndigheten har en del bra (men torrt) material.

Angående att ta bort funktionalitet så är det enligt GDPR förbjudet att göra det om man inte ger samtycke till insamling av personlig information. Om du vill diskutera kakor som inte används för att samla personlig information, utan för funktionalitet, och som du vill neka enligt LEK, så kanske du ska vara tydlig med det.

Permalänk
Medlem

Om du blockerar eller modifierar sidans funktionalitet så kan lite vad som helst hända beroende på implementation. Men då har du ju också gjort ett aktivt val att gå runt det hela så oklart hur det skulle bli i ett rättsfall. I alla fall på sidor som www.omni.se som har en modal-popup.

Jämför med en innergård med en mur runt. Innergården är kameraövervakad och går du till den officiella ingången får du informationen om att om du vill gå in så accepterar du att bli övervakad. Istället för att ta den vägen så gräver du en tunnel in under muren och hamnar på innegården och blir kameraövervakad.

Min poäng är att om man modifierar sidans UI och går runt spärren aktivt så kanske site-ägaren kan använda detta som motargument.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO