Byta ram minnen...gick inte som tänkt!

Permalänk
Medlem

Byta ram minnen...gick inte som tänkt!

Har nyss köpt på mig en lite äldre bärbar HP Pavilion 17-ab005no...

Processor; Intel Gore i7-6700HQ (2,6 GHz upp till 3,5 GHz, 6 MB cache, 4 kärnor)

Chipset; Intel HM170

Minnestandard; 16 GB DDR4-2133 SDRAM (2x8 GB) med möjlighet till att utöka minnet till 32 GB DDR4 (2x16 GB)

Grafikkort; NVIDIA GeForce GTX (4 GB dedikerat GDDR5)

Skärm 17,3 med 4K

Mitt problem är...

När jag kör en BIOS med de nymonterade minnena på 16 GB DDR4 3200 vilket då blir ett totalminne på 32 GB så stannar/låser sig processparametern på olika procent hela tiden och når aldrig de 100% som den skall behöva göra för att komma vidare för att fungera som den skall...

Om jag istället tar ett av de gamla minnena på 8 GB DDR4 2400 ihop med ett av de nya på 16 GB DDR4 3200 vilket då blir ett totalminne på 24 GB ihop så fungerar BIOS och allt annat klockrent i användandet av maskinen...

Vad är felet och vad kan jag göra för att få det hela att fungera (om det nu kan komma att fungera?)

Superstort tack den eller de som kan bistå mig i frågan/Hasse

*Tråd flyttad till Bärbara datorer: Support /Vzano, Mod*

Permalänk
Medlem

Troligen försöker datorn köra de nya minnena i 3200MHz, vilket är snabbare än vad processorn klarar av. När du även använder en äldre minnesmodul körs minnena i den lägre hastighet som det äldre minnet är specificerat för och allt fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar…

Vad tror du om att byta till två 16 Gb på 2666, blir det samma bekymmer igen tror du…

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

I vilken hastighet körs minnena när du kör med en 8 GB 2400 MHz och en 16 GB 3200 MHz? Kan du köra så med vilken 16 GB sticka som helst eller bråkar när du kör med en av dem?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Troligen försöker datorn köra de nya minnena i 3200MHz, vilket är snabbare än vad processorn klarar av. När du även använder en äldre minnesmodul körs minnena i den lägre hastighet som det äldre minnet är specificerat för och allt fungerar som det ska.

Nej, så funkar det inte.

Om man inte aktivt väljer (om det ens går att välja) att köra minnena i högre hastighet än standard så körs minnen i standardhastighet (JEDEC standard), inte i den högsta hastigheten minnen är testade och specade att klara som mest.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@HasseKa funkar den andra 16GB stickan tillsammans med en av 8GB stickorna?

Det kan ju vara så enkelt att den ena 16GB sticka var DOA (alltså fel från fabrik), så testa dem en och en och se om det funkar med båda 16GB stickor oberoende av varandra.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

I vilken hastighet körs minnena när du kör med en 8 GB 2400 MHz och en 16 GB 3200 MHz? Kan du köra så med vilken 16 GB sticka som helst eller bråkar när du kör med en av dem?

Som jag skrev så körde jag först de två 16 minnena vilket inte fungerade…

Sedan tog jag ett 8 och ett av 16 minnena vilket fungerade…tog också och provade med det andra 16 minnet och samma 8 och gick också det bra…

I annat fall vilket innebär en massa bök är att skaffa två nya minnen på 16 och 2400…

Vilket borde fungera

Men jag har också hört att om MHz är för hög så ställer datorn om till en hastighet som den klarar av…eller är det helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

@HasseKa funkar den andra 16GB stickan tillsammans med en av 8GB stickorna?

Det kan ju vara så enkelt att den ena 16GB sticka var DOA (alltså fel från fabrik), så testa dem en och en och se om det funkar med båda 16GB stickor oberoende av varandra.

Jo den andra 16 fungerade också ihop med 8:an

Det blir en rackarns massa merjobb men löser det sig inte så funderar jag på att försöka hitta
två nya 16 på 2400…

Men jag har också hört att datorn själv skall ställa om till den hastighet som den klarar av men det är kanske fel…

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseKa:

Jo den andra 16 fungerade också ihop med 8:an

Det blir en rackarns massa merjobb men löser det sig inte så funderar jag på att försöka hitta
två nya 16 på 2400…

Men jag har också hört att datorn själv skall ställa om till den hastighet som den klarar av men det är kanske fel…

Processorn du har i den datorn stöder 2133Mhz som mest out of the box med DDR4. Så om det inte går att överklocka minnena i BIOS så kommer inte minnena köras i högre hastighet än så oavsett vad max specifikation säger på minnena i sig.

Har du kollat så att datorn faktiskt har stöd för 32GB minne?

Har du kollat om BIOS är senaste version eller om det går att uppdatera till nyare?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av HasseKa:

Som jag skrev så körde jag först de två 16 minnena vilket inte fungerade…

Sedan tog jag ett 8 och ett av 16 minnena vilket fungerade…tog också och provade med det andra 16 minnet och samma 8 och gick också det bra…

I annat fall vilket innebär en massa bök är att skaffa två nya minnen på 16 och 2400…

Vilket borde fungera

Men jag har också hört att om MHz är för hög så ställer datorn om till en hastighet som den klarar av…eller är det helt fel?

Inte nödvändigt att du behöver köpa andra minnen, det finns lite saker vi kan testa innan vi kastar in handduken och du behöver leta upp andra minnen.

För moderkort som man kan köpa från hyllan så kör moderkortet minnena i 2133 MHz (JEDEC standard för DDR4) ur kartong även om man har snabbare minnen eftersom det är en hastighet som processorn, moderkortet och minnena skall garanterat klara av. Jag vet inte hur moderkort i färdigbyggda datorer som HP beter sig om de kör i 2133 MHz eller 2400 MHz, varför jag undrade vilket hastighet minnena körs i. Du kan se minneshastigheten i windows aktivitetshanterare.

Gå in i BIOS på datorn och kolla om du hittar någon inställning som styr minneshastigheten, jag ska vara ärlig och säga att det osannolikt eftersom OEM moderkort brukar inte ha sånna funktioner men värt att kolla om moderkortet göra något konstigt med minnena. Nästa steg är att uppdatera BIOS om det inte är redan gjort då det påverkar hur hårdvaran beter sig och äldre version kan ha sämre minneskompabilitet. https://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/hp-pavilion-...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Inte nödvändigt att du behöver köpa andra minnen, det finns lite saker vi kan testa innan vi kastar in handduken och du behöver leta upp andra minnen.

För moderkort som man kan köpa från hyllan så kör moderkortet minnena i 2133 MHz (JEDEC standard för DDR4) ur kartong även om man har snabbare minnen eftersom det är en hastighet som processorn, moderkortet och minnena skall garanterat klara av. Jag vet inte hur moderkort i färdigbyggda datorer som HP beter sig om de kör i 2133 MHz eller 2400 MHz, varför jag undrade vilket hastighet minnena körs i. Du kan se minneshastigheten i windows aktivitetshanterare.

Gå in i BIOS på datorn och kolla om du hittar någon inställning som styr minneshastigheten, jag ska vara ärlig och säga att det osannolikt eftersom OEM moderkort brukar inte ha sånna funktioner men värt att kolla om moderkortet göra något konstigt med minnena. Nästa steg är att uppdatera BIOS om det inte är redan gjort då det påverkar hur hårdvaran beter sig och äldre version kan ha sämre minneskompabilitet. https://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/hp-pavilion-...

Ok!

Kollar det i morgon…tack så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nej, så funkar det inte.

Om man inte aktivt väljer (om det ens går att välja) att köra minnena i högre hastighet än standard så körs minnen i standardhastighet (JEDEC standard), inte i den högsta hastigheten minnen är testade och specade att klara som mest.

Jo, det fungerar visst såsom jag beskrev det. Jag har själv några äldre bärbara datorer där det fungerar så att de gladerligen försöker köra minnena så snabbt som möjligt, även när processeron inte är specificerad att klara den högre hastigheten. Har man råkat få en processor som klarar det går det bra, har man en processor som inte klarar det så i värsta fall startar inte datorn alls med för snabba minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseKa:

Tack för ditt svar…

Vad tror du om att byta till två 16 Gb på 2666, blir det samma bekymmer igen tror du…

Kanske, men köp hellre minnen på 2400MHz eller lägre eftersom din processor är specificerad att klara minnen på 2133MHz som högst, 2400MHz fungerar tydligen också eftersom du har det nu, men även det är överklockning.

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt vilka minnen har du köpt?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det blir sällan bra blanda minnen sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Jo, det fungerar visst såsom jag beskrev det. Jag har själv några äldre bärbara datorer där det fungerar så att de gladerligen försöker köra minnena så snabbt som möjligt, även när processeron inte är specificerad att klara den högre hastigheten. Har man råkat få en processor som klarar det går det bra, har man en processor som inte klarar det så i värsta fall startar inte datorn alls med för snabba minnen.

Okej, men det ska/bör inte funka så.

Skrivet av HazZarD:

Det blir sällan bra blanda minnen sådär.

I detta fall funkar det ju bättre att blanda än att inte blanda 😄

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseKa:

Ok!

Kollar det i morgon…tack så länge

Hallå igen!

Innan jag gör något mer så måste jag för säkerhets skull kolla av att det går att installera ytterligare minne upp till 32…

På vissa hemsidor står det att max är 32 på just den som jag har och på andra står bara standardminnena beskrivna

Har just nu ett 8 och ett 16 installerat och är inne på Aktivitetshanteraren och prestanda och därefter på minne…men hittar inte hur mycket som max går att installera…

Hur/var får jag fram detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HasseKa:

Hallå igen!

Innan jag gör något mer så måste jag för säkerhets skull kolla av att det går att installera ytterligare minne upp till 32…

På vissa hemsidor står det att max är 32 på just den som jag har och på andra står bara standardminnena beskrivna

Har just nu ett 8 och ett 16 installerat och är inne på Aktivitetshanteraren och prestanda och därefter på minne…men hittar inte hur mycket som max går att installera…

Hur/var får jag fram detta?

Vad jag kan få fram så stödjer din dator 32GB. Men som sagt, vilka minnen har du köpt? Det är tyvärr inte så att alla fungerar i alla situationer, särskilt inte med bärbara datorer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad jag kan få fram så stödjer din dator 32GB. Men som sagt, vilka minnen har du köpt? Det är tyvärr inte så att alla fungerar i alla situationer, särskilt inte med bärbara datorer.

Minnena är av märket Kingston Fury Imact med kapaciteten 16 GB DDR4 3200 MHz. So Dimm
Inköpta på Netonnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseKa:

Minnena är av märket Kingston Fury Imact med kapaciteten 16 GB DDR4 3200 MHz. So Dimm
Inköpta på Netonnet

Kingston Fury Impact…skall det vara rättstavat

Permalänk
Medlem

Hur blir det med bara ett 16GB minne ensamt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Okej, men det ska/bör inte funka så.

Ja, du får kontakta HP och Lenovo och klaga på att de inte gör rätt.

Skrivet av HasseKa:

Kingston Fury Impact…skall det vara rättstavat

Enligt Intel så ska processorn i din dator klara 64GB, så 32Gb ska gå bra, bara de har lägre hastighet.
(https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/88967/in...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Ja, du får kontakta HP och Lenovo och klaga på att de inte gör rätt.

Enligt Intel så ska processorn i din dator klara 64GB, så 32Gb ska gå bra, bara de har lägre hastighet.
(https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/88967/in...)

Nu lägger jag ner det här…

Åker till NetOnNet och kastar in minnena genom dörren…😬…beställer sedan två nya via Elgiganten med prestanda 16 GB DDR4 2400 MHz

Då det står i Aktivitetshanteraren under minnesprestsnda att den det skall vara 2400 MHz…punkt slut!

Jag återkopplar när minnena sitter nymonterade!

Tack alla så länge/Hasse

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HasseKa:

Nu lägger jag ner det här…

Åker till NetOnNet och kastar in minnena genom dörren…😬…beställer sedan två nya via Elgiganten med prestanda 16 GB DDR4 2400 MHz

Då det står i Aktivitetshanteraren under minnesprestsnda att den det skall vara 2400 MHz…punkt slut!

Jag återkopplar när minnena sitter nymonterade!

Tack alla så länge/Hasse

Gör nu din hemläxa och köp minnen som är testade med din dator.
Många minnestillverkare kan ge dig en lista på rekommenderade minnen till en viss dator. Tex rekommenderar Crucial detta kittet för 32GB.
https://www.crucial.com/memory/ddr4/ct2k16g4sfd824a/ct1238940...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3456372

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om du kan skulle jag rekommendera att du manuellt ställer ner klockfrekvens och timings i BIOS med dom nya Kingston minnena.

Annars är du nog inne på rätt spår att köpa ett par lägre specade minnen som är rekommenderade och hoppas att datorn klarar av hastigheten.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Nya ram minnen!

Skrivet av Pontooz:

Om du kan skulle jag rekommendera att du manuellt ställer ner klockfrekvens och timings i BIOS med dom nya Kingston minnena.

Annars är du nog inne på rätt spår att köpa ett par lägre specade minnen som är rekommenderade och hoppas att datorn klarar av hastigheten.

Nu har jag lämnat tillbaka ram minnena till NetOnNet…sa åt kundkillen i returen att det inte fungerade som försäljaren sagt som det skulle göra med minnen på 3200 MHz…han bad om ursäkt för sin kollega…alltid något!

Har nu satt i de nya 2x16 DDR4 minnena på 2400 från Elgiganten eftersom de var de enda som snabbt och billigt hade dem på 2400…fungerar nu klockrent!!!

Ha det gott alla