Hemmabio för 6500kr?

Permalänk
Medlem

Hemmabio för 6500kr?

Jag har blivit sugen på att köpa hemmabio ett tag nu, och eftersom jag inte kan så himla mycket om just det så tänkte jag om ni hande några förslag. Max 6500kr då ska allt som man behöver vara med förutom tv självklart.

Permalänk

Re: Hemmabio för 6500kr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [4]
Jag har blivit sugen på att köpa hemmabio ett tag nu, och eftersom jag inte kan så himla mycket om just det så tänkte jag om ni hande några förslag. Max 6500kr då ska allt som man behöver vara med förutom tv självklart.

Vilken typ av system hade du tänkt dig, d.v.s. finns det några krav på tekniken (dolby pro logic, dts o.s.v.)?
Små söta högtalare, eller stora biffiga?
Skall du använda den till och enbart kolla på film, eller musik o.s.v.?

En regel snarare än undantag är att ju mer pengar du lägger ner på en anläggning, desto bättre blir resultatet. Som första surroundanläggning brukar man vilja ha något som är kompatibelt med alla format (DVD, CD, SVCD o.s.v.) och som inte kostar så mycket pengar.
Tycker att Pioneers prylar gällande hembio klarar sig hyffsat i budgetklasen, och vill man inte lägga så mycket pengar tycker jag att deras system DCS313 är helt dugligt, kostar ca. 5000kr.

Annars finns ju alltid möjligheten att köpa begagnat och på så sätt få tag på lite bättre prestanda

Om du sen skulle tröttna på dina pryttlar och känner att det är dags att uppgradera till ett lite mer kapitalkrävande system rekommenderar jag NAD systemen kompletterat med DALI högtalare som finns på Hifiklubben! Har aldrig ångrat mitt köp därifrån

Visa signatur

Dell Inspiron 6000: Intel Pentium M 1.73GHz, 2MB L2 cache, 533MHz FSB | 2x512MB 400MHz DDR2 RAM | 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300 | 60GB (5400rpm) IDE | 8X DVD+/-RW | Intel® ProWireless 2200 802.11b/g | 9-cell 80 WHr | 15,4" UltraSharp™ WSXGA+

Permalänk
Medlem

http://www.factory-outlet.nu
Har några paket som kan vara prisvärda.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hemmabio för 6500kr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cottonfield
Vilken typ av system hade du tänkt dig, d.v.s. finns det några krav på tekniken (dolby pro logic, dts o.s.v.)?
Små söta högtalare, eller stora biffiga?
Skall du använda den till och enbart kolla på film, eller musik o.s.v.?

En regel snarare än undantag är att ju mer pengar du lägger ner på en anläggning, desto bättre blir resultatet. Som första surroundanläggning brukar man vilja ha något som är kompatibelt med alla format (DVD, CD, SVCD o.s.v.) och som inte kostar så mycket pengar.
Tycker att Pioneers prylar gällande hembio klarar sig hyffsat i budgetklasen, och vill man inte lägga så mycket pengar tycker jag att deras system DCS313 är helt dugligt, kostar ca. 5000kr.

Annars finns ju alltid möjligheten att köpa begagnat och på så sätt få tag på lite bättre prestanda

Om du sen skulle tröttna på dina pryttlar och känner att det är dags att uppgradera till ett lite mer kapitalkrävande system rekommenderar jag NAD systemen kompletterat med DALI högtalare som finns på Hifiklubben! Har aldrig ångrat mitt köp därifrån

Jag vill ha så mycket teknik för pengarna :), jag ska bara se film ingen musik alls. Storleken spelar ingen roll alls, jag vill så såbra bild och ljud för de pengarna. Spelaren ska klara de format du nämnde och dvr-r och rw. Är inte Yamaha RX-V440/ Centrum Ophelia 300 ett okej paket eller finns det nått bättre, det behöver inte vara ett paket.

Permalänk

Re: Re: Re: Hemmabio för 6500kr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [4]
Jag vill ha så mycket teknik för pengarna :), jag ska bara se film ingen musik alls. Storleken spelar ingen roll alls, jag vill så såbra bild och ljud för de pengarna. Spelaren ska klara de format du nämnde och dvr-r och rw. Är inte Yamaha RX-V440/ Centrum Ophelia 300 ett okej paket eller finns det nått bättre, det behöver inte vara ett paket.
http://147.14.243.142/item_img/se/large/l092886f.jpg

Mmm.. yamaha har hyggliga saker, och brukar vara prisvärt.
Vill bara upplysa om att Yamaha RX-V440 är en receiver. D.v.s. för att få ett komplett, vilket jag antar att du vill ha, system behöver du ha en DVD-spelar också
Huruvida Centrum högtalarna motsvarar dina krav eller ej, vill och kan jag inte uttala mig om.
För mig är Centrum ungefär samma som Eltax i prestanda... kanske skulle fundera lite på vad som finns i de snygga lådorna?
Tror ändå att du gör bäst i att satsa på ett komplett system... men smaken är som baken och priset bestämmer upplevelesen

Visa signatur

Dell Inspiron 6000: Intel Pentium M 1.73GHz, 2MB L2 cache, 533MHz FSB | 2x512MB 400MHz DDR2 RAM | 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300 | 60GB (5400rpm) IDE | 8X DVD+/-RW | Intel® ProWireless 2200 802.11b/g | 9-cell 80 WHr | 15,4" UltraSharp™ WSXGA+

Permalänk

Lite förslag på billiga enheter till din anläggning:

Panasonic DVD-S75 Silver ca. 2000kr
Sony STR-DE595 Silver ca. 3000kr

Då får du de stöd och funktioner som du behöver... men som sagt, blir inte så mkt pengar över till högtalare

Visa signatur

Dell Inspiron 6000: Intel Pentium M 1.73GHz, 2MB L2 cache, 533MHz FSB | 2x512MB 400MHz DDR2 RAM | 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300 | 60GB (5400rpm) IDE | 8X DVD+/-RW | Intel® ProWireless 2200 802.11b/g | 9-cell 80 WHr | 15,4" UltraSharp™ WSXGA+

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hemmabio för 6500kr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cottonfield
Mmm.. yamaha har hyggliga saker, och brukar vara prisvärt.
Vill bara upplysa om att Yamaha RX-V440 är en receiver. D.v.s. för att få ett komplett, vilket jag antar att du vill ha, system behöver du ha en DVD-spelar också
Huruvida Centrum högtalarna motsvarar dina krav eller ej, vill och kan jag inte uttala mig om.
För mig är Centrum ungefär samma som Eltax i prestanda... kanske skulle fundera lite på vad som finns i de snygga lådorna?
Tror ändå att du gör bäst i att satsa på ett komplett system... men smaken är som baken och priset bestämmer upplevelesen

Såhär står det om de, du kan alltid kolla på netonnet där de säljer detta packet:

Ett komplett hemmabiosystem med rejäla, välljudande högtalare i toppklass. Trevägs golvhögtalare på 160 watt med 8 tums bashögtalare på sidan som lämpar sig utmärkt såväl till hemmabioåtgergivning som HiFi-musiklyssnande, tvåvägs centerhögtalare på 120 watt med dubbla element och en diskant för kraftfulla effekter och verklighetstrogen återgivning och tvåvägs bakhögtalare på 120 watt som ser till att du inte går miste om minsta lilla detalj. Allt detta i ett mycket vackert och gediget utförande som snarare lyfter rummet de finns i än att stå i vägen.
Guldpläterade banankontaktsanslutningar på baksidan på alla högtalare.
Bi-polärutformningen på surroundhögtalarna ger extra spridning på effekterna som kommer bakifrån vilket ger surroundljudet extra rymd.
* Vikt: 27 kg
* Mått (bxhxd):
Golv: 145x825x238 mm
Center: 400x145x170 mm
Satellit: 145x230x170 mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cottonfield
Lite förslag på billiga enheter till din anläggning:

Panasonic DVD-S75 Silver ca. 2000kr
Sony STR-DE595 Silver ca. 3000kr

Då får du de stöd och funktioner som du behöver... men som sagt, blir inte så mkt pengar över till högtalare

Men om det där går på 5000kr finns det några bra högtalare för 2000kr? Har du inga andra alternativ som är kompletta med dvd reciver högtalare

Vad tror du om en sånhär: http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/receivers/15... och en sånhär:
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/speakers/164...

Permalänk
Medlem

Kan ju passa på att fråga medans det ändå snackas om suround!
Tänkte köpa detta högtalarpaket:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Och denna förstärkaren till att driva grejerna med:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Och ja, jag är berädd att lägga soppas mycket pengar på mitt lilla paket.

Eftersom jag vart iväg och köpt en stilig widescreen så tycker jag att det kan vara värt med ett litet suround kitt.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Kan ju passa på att fråga medans det ändå snackas om suround!
Tänkte köpa detta högtalarpaket:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Och denna förstärkaren till att driva grejerna med:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Och ja, jag är berädd att lägga soppas mycket pengar på mitt lilla paket.

Eftersom jag vart iväg och köpt en stilig widescreen så tycker jag att det kan vara värt med ett litet suround kitt.

Hmmm en Yamaha 730 kostar på ljudia 7495 och på apparat.se kostar den 4995...

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

dessa ska vara riktigt bra. Cerwins högtalar brukar visserligen vara lite större men detta är en ny mindre produkt från dem.

finns på hifiklubben för ca 6000, visserligen utan DVD spelare. Basen är på 100Watt med inbyggd förstärkare. Annars kan du glida in på hifiklubben de har det bästa

Produkt:http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=52&product=AVS632

Permalänk
Medlem

Köpte centrum ophelia 300 för ett tag sedan, just det paketet som finns på netonnet, värre skräp får man leta efter. Avråder dig starkt ifrån det köpet.:)

Du sparar pengar på att köpa ett surroundpaket istället för två, dvs satsa på det här så slipper du köpa ett till senare.

Permalänk

Rekommenderar att du lägger minst lika mycket pengar på högtalarna som din dvd+förstärkare.
Högtalarna är trots allt det du lyssnar genom. Så om du har en grymme stereo för xxxxxx kr och ett par sunkiga högtalare så låter de inte bättre än vad de är.
Problemet är att för 6500pix blir det inte mycket till var och en av de olika delarna... 3250kr för en bra förstärkare + dvd som fixar alla format o.s.v. är ganska svårt att hitta, för att inte tala om ett komplett högtalarsystem för motsvarande summa.
De flesta högtalarna som ligger i den prisklassen är mer eller mindre lågpris element i ett par trälådor, m.a.o. skulle man kunna göra bättre själv för en billig peng.
Anser fortfarande att det kompletta systemet ifrån Pioneer är det bästa valet! Ok, du kommer inte kunna dundra på och skrämma grannar o.dyl. eller nyttja det till riktigt fin lir, men i gengäld låter det hyggligt när du kollar på din hemmabio.

Visa signatur

Dell Inspiron 6000: Intel Pentium M 1.73GHz, 2MB L2 cache, 533MHz FSB | 2x512MB 400MHz DDR2 RAM | 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300 | 60GB (5400rpm) IDE | 8X DVD+/-RW | Intel® ProWireless 2200 802.11b/g | 9-cell 80 WHr | 15,4" UltraSharp™ WSXGA+

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Kan ju passa på att fråga medans det ändå snackas om suround!
Tänkte köpa detta högtalarpaket:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Och denna förstärkaren till att driva grejerna med:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Och ja, jag är berädd att lägga soppas mycket pengar på mitt lilla paket.

Eftersom jag vart iväg och köpt en stilig widescreen så tycker jag att det kan vara värt med ett litet suround kitt.

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16860&SearchTerms=...

Ta och prata med Zie här på forumet och fråga om inte han skulle köpa de där ändå, så kan ni dela på frakten från tyskland. Jag skulle tro att dessa spelar skiten ur högtalarna du tog, och kolla som sagt på apparat.se efter recievern där så sparar du pengar.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Om du orkar med det jag inte gjorde rekommendearar jag att du letar efter ett boston Home theatre, det enda du behöver köpa till det systemet är en DVD spelare, det låter även Väldigt BRA! Såldes förr på hifiklubben, men finns inte längre kvar... Du borde kunna få tag på ett sånt för runt 4000:- det ger dej 2500 till en dvd, och det finns gott om fina DVD´s till bra priserm på begagnatmarknaden!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Kan ju passa på att fråga medans det ändå snackas om suround!
Tänkte köpa detta högtalarpaket:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Och denna förstärkaren till att driva grejerna med:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=9...

Och ja, jag är berädd att lägga soppas mycket pengar på mitt lilla paket.

Eftersom jag vart iväg och köpt en stilig widescreen så tycker jag att det kan vara värt med ett litet suround kitt.

Detta paketet skulle gå på runt 15k Om du liksom jag är beredd att lägga 15k på ett surroundpaket så finns det många många fina satellit paket för runt 10 000 och så köper du till en förstärkare för runt 5000:- Mitt motto är att förstärkaren ska kosta ungefär 50 - 70% av högtalarna, det är då du får ut maximalt av båda...

Några förstärkare:

Denon 1803 kostar på netonnet 4500:-, jag köpte en därifrån idag (Ja jag vet att den finns billigare på ett annat ställe, kolla på pricerunner så ser du vilket...)

Yamaha har bra budgetrecievers, har fått många priser och utmärkelser... (den du tittade på kostar som någon nämt tidigare ca 5000:-)

Harman Kardon är ett bra märke och låt dej inte avskräckas av den lägre effekten, till skillnad från de flesta andra recievrar för sub 5000 så mäts effekten när samtliga kanaler är drivna i 8ohm, och inte bara en kanal... (AVR2550 kostar runt 4500:-)

NAD är lite dyrare, deras billigaste modell kostar runt 6000:- (742) NAD mäter effekt på samma sätt som H/K

Enligt mej är det dessa fyra märkerna som slåss i kategorin under 10 000

Högtalare kanske man ska ha också?

Dom jag framför allt har tittat på nu, då jag själv ska köpa är:

KEF KHT-2005.2 - har fått massor av bra recensioner och ser tuffa ut (ca 9000)
Infinity Oreus - Bra recensioner och snygga (ca 11000)
Celestion AVP-305 - Utan tvekan dom snyggaste har också fått bra recensioner (ca 10000)

Dom kombinerar alla Bra ljud med snyggt utseende och hög kvalité...

Skulle du känna dig sugen på att ha "golvmodeller" finns det stativ att köpa till oreus, Fronthögtalare golvmodell som matchar Celestions däremot har jag inte hittat något snyggt stativ till KEF...

Edit: la till lite modeller

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Om du bara tänkt lägga ut 6000kr så kan jag rekommendera philipssystemen i den prisklassen. Du hittar dem på de flesta större butikerna skulle jag gissa. Skulle gissa att de flesta systemen i den prisklassen duger för dig om du inte har något speciellt intresse för ljud.

Visa signatur

._.

Permalänk
Medlem

Sony STR-DE485 2 390:-
5x80 W. Inbyggd Dolby Prologic, Dolby Digital 5.1 och DTS-dekoder.

Panasonic DVD-S35 Regionsfri 1695:-

Canton Movie 10-MX II 4395:-
----------------------------------------------------------------------
8480:-

Bra startpaket.
Dyrare än 6500:-, så spara lite till.
Köp inte för billigt, man får alltid vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Yamaha om du vill ha mycket för pengarna, har själv en RX-V630 som jag köpte i tyskland för .. 3500:- tror jag de va allt som allt. Om du köper Yamaha så se till att högtalarna är 4 Ohm. Jag ska försöka få tag i Zie är lite sugen på de där högtalarna då mina Marantz är för klena :/

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, nu när du endå ska köpa stereo/hifi lägg lite mer pengar på nåt som du vill ha i 5-10år (15000 / 10 blir inte mycket). Gör inte misstaget som jag gjorde och köpte en billigare anläggning. Man vill förr eller senare ha mer och att sälja beg. hifi är inget kul.

Om du inte kan lägga mer. Glöm hemmabio ett tag och köp "riktigt" bra stereohögtalare som du senare kan använda och komplettera med bak och center och kanske en subba när lönen kommer in

Glöm allt som Centrum heter, receivern kostar billigast 3000. Då har du 3500 på 6 högtalare. Dom ser inte fula ut, alltså har dom lagt en hel del på det estetiska säg 1000kr för alla högtalare tillsammans, (MDF, fanering galler etc). Vi har 2000kr / 6 = 333kr till varje högtalare. Det ska räcka till element, delningsfiler och innersladd. Du kan nog förstå att att ljudet blir därefter.

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet."

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om vad Zie säger, men problemer är att du inte ens får bra stereo för 6500, inte som går att uppgradera till 5.1 utan att slänga ut något senare iaf... Vad jag skulle göra ät att köpa något litet kompaktsystem antingen med eller utan DVD, helst utan då dom som följer med inte brukar klara VCD, SVCD osv, inte i den prisklassen iaf... Så jag står fast vid att du ska försöka hitta ett Boston Home theatre paket... Och sen när du har pengar så köper du dej ett Stereo paket också... Stereo behöver inte vara så dyrt för att vara välljudande, många säljer sina gamla fina stereogrejjer ALLDELLES för billigt just nu!

zie: det finns genvägar till det perfekta ljudet! BEGAGNAT stavas det...

Problemet är att begagnade 5.1 förstärkare fortfarande har en tendens att vara dyrt...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
det finns genvägar till det perfekta ljudet! BEGAGNAT stavas det...

Du har kollat för lite på Nilecity , Farbro barbro: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Skämt och sidor, ska beställa en DVD till min nya Sony KV32-LS35 32" Widescreen TV, blev en Sony DVD med för ca 4000:- , nu till ljudet, sitter med en gammal Audio Pro 5.0 Förstärkare men känner att ljudet inte räcker till + att jag skulle vilja bli av med högtalarna från golvet då jag har ett väldigt knepigt rum (har varit 3 rum från början). Funderar på Yamaha RXV-440 och en Cervinvega subwoofer men vet inte riktigt vad man ska köpa för högtalare då jag igentligen skulle vilja ha dem i taket. Alla råd är välkommna, högtalarna får kosta mellan 6-8000:- (fram, back och center).

Funderar på om detta kanske skulle kunna vara ett bra pake för mitt endamål.
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=52&product=AVS632

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
Du har kollat för lite på Nilecity , Farbro barbro: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Skämt och sidor, ska beställa en DVD till min nya Sony KV32-LS35 32" Widescreen TV, blev en Sony DVD med för ca 4000:- , nu till ljudet, sitter med en gammal Audio Pro 5.0 Förstärkare men känner att ljudet inte räcker till + att jag skulle vilja bli av med högtalarna från golvet då jag har ett väldigt knepigt rum (har varit 3 rum från början). Funderar på Yamaha RXV-440 och en Cervinvega subwoofer men vet inte riktigt vad man ska köpa för högtalare då jag igentligen skulle vilja ha dem i taket. Alla råd är välkommna, högtalarna får kosta mellan 6-8000:- (fram, back och center).

Funderar på om detta kanske skulle kunna vara ett bra pake för mitt endamål.
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=52&product=AVS632

Det smidigaste är ju att köpa ett sånt kit, just det vet jag inte om det är bra eller inte... har aldrig gillar Vega något vidare... det jag kan tipsa om är att surfa runt lite på pricerunner eller något, och sen kolla på tex audioreview eller söka efter recensioner på google... Så har jag gått tillväga nu när jag har letat nytt...!

Sen om du väljer ett annat system än med högtalare från vega bör du nog välja en subbas från det företaget också... ofta får man bäst ljud då... får en finare helhetsbild... Och det är värt mycket!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

"säg mej, vad har du för stereo" "men din pappa är avundsjuk på dej, det är därför han kommer in till dej på nätterna, ge din pappa en stereo"

Har kollat tillräckligt på nilecity Men man kan ju ändå informera om möjligheterna på begagnat... många som missar det när man ska köpa "nytt"... (och inga dumma inlägg som: "Klar man inte köper begagnat när man ska köpa nytt")

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Hedersmedlem

Måste hålla med, det är tom bra att få en bra stereo för 6500 men du får iaf något hyffsat som du sedan kan uppgradera till 5.1/6.1. Du får helt enkelt känna vad som känns rätt för dig, lyssna är nyckeln.