Intel lanserar Core i9-13900KS – först ut på 6,0 GHz

Permalänk
Medlem

Inget direkt mervärde. En produkt framtagen endast med syftet att återta förlorad mindshare. Men folk är ju dumma i huvudet och tittar på vilket märke som ligger högst i graferna och tror då att märket är bäst oavsett produkt, och köper sedan något billigare från samma märke. Så ur ett affärsmässigt perspektiv är det inte fel, men det är inget som gagnar konsumenterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är väl alltid en grej att vara först till nästa GHz ribba och lyckas kontrollera värmeutveckling inom acceptabla nivåer utan exotiska kyllösningar, lär väl ta ett tag innan vi ser en 7:a framför GHz. Sen kan man ju alltid diskutera behovet och prislappen.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Jag är för produkter där tillverkaren anstränger sig att göra en "så bra produkt som de kan". Vad som är "bra produkt" inom cpu handlar om en balansgång mellan prestanda, värmeutveckling, tillverkningskostnad, stabilitet etc.

Problemet är att när en tillverkare lägger till en annan faktor i detta fall att cpun ska komma upp i 6.0GHz, så vet jag inte som konsument hur mycket tillverkaren offrade av de andra faktorerna för att uppnå detta mål.

Förhoppningsvis är det bara tillverkningskostnad som blir en negativ för sak. Sedan såklart värmeutvecklingen vid denna höga frekvens, men man behöver inte låta cpun gå i max. Varför då betala mycket extra för det? Ja, det känns som om jag inte är målgruppen.

Jag tänker mig oftast att man inte vill ha full prestanda om detta betyder extrem värmeutveckling, men det finns några gånger man vill ha maxprestanda och tillåter denna värmeutveckling.
Så om jag sätter datorn på ett jobb som vid 5,5GHz tar 24h, men vid 6,0GHz tar jobbet endast 23h plus att grannen har ringt störningsjouren som knackar på ens dörr för att ens dator väsnas. Så väljer jag hellre att jobbet få ta 24h

En sista tanke jag har är köpa denna i9-13900KS och sedan klocka ner den till 5,0 GHz, då kanske man får en "Platinum sample" som är bland den mest strömsnåla, stabila cpu som man kan få.

Permalänk
Medlem

Även om det är turbo frekvenser så är 6ghz direkt ut kartong imponerande.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är för produkter där tillverkaren anstränger sig att göra en "så bra produkt som de kan". Vad som är "bra produkt" inom cpu handlar om en balansgång mellan prestanda, värmeutveckling, tillverkningskostnad, stabilitet etc.

Problemet är att när en tillverkare lägger till en annan faktor i detta fall att cpun ska komma upp i 6.0GHz, så vet jag inte som konsument hur mycket tillverkaren offrade av alla de andra faktorer för att uppnå detta mål.

Förhoppningsvis är det bara tillverkningskostnad som blir en negativ för sak. Sedan såklart värmeutvecklingen vid denna höga frekvens, men man behöver inte låta cpun gå i max. Varför då betala mycket extra för det? Ja, det känns som om jag inte är målgruppen.

Jag tänker mig oftast att man inte vill ha full prestanda om detta betyder extrem värmeutveckling, men det finns några gånger man vill ha maxprestanda och tillåter denna värmeutveckling.
Så om jag sätter datorn på ett jobb som vid 5,5GHz tar 24h, men vid 6,0GHz tar jobbet endast 23h plus att grannen har ringt störningsjouren som knackar på ens dörr för att ens dator väsnas. Så väljer jag hellre att jobbet få ta 24h

En sista tanke jag har är köpa denna i9-13900KS och sedan klocka ner den till 5,0 GHz, då kanske man får en "Platinum sample" som är bland den mest strömsnåla, stabila cpu som man kan få.

Intel säljer binnade chip istället för det som 3: parter gjorde förut. Dessa är inte mycket dyrare än gamla golden samples, dom köps till entusiaster som vill skryta/max överklocka.

13600k är processorn du letar efter med "Intel" specifikationer på strömbudgeten ev en undervolt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Den här borde väll kyla en sådan Cpu rätt bra?

https://www.inet.se/produkt/5323413/icegiant-prosiphon-elite-...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@Ozzed @USSR Vänta nu vem menar du låg högst innan i vilken graf "En produkt framtagen endast med syftet att återta förlorad mindshare. Men folk är ju dumma i huvudet och tittar på vilket märke som ligger högst i graferna"?

Hur menar du att det är fel på hen som tittar på en graf på det som presterat bäst och sen förklara dem som gör det enligt dig är "dumma i huvudet"

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

Vad jobbigt och läsa allt, blev lite nervös har själv nu köpta ny dator och den byggs med i9 13900k med Icue H170i köpte allt nytt näst in till slutet av föra året, de slut med köpa nytt datorn nu har lite ångesten som kickar in, men vill ha bästa för mina kommande spel, över gamla datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Nej, AIO 360 är bättre än luftkylare och de klarar generellt inte att hålla en 13900k som kör full core loads under 100c så den thermalthrottlar.

Iofs om du bara ska spela så kan du köra luftkylare för spel är inte så krävande för cpun, men om du bara spelar varför i helvette skulle man då köpa en 13900k över en 13700?

Permalänk
Medlem

Det tråkigaste med 13900ks är att Intel enbart tycks sortera ut dem med avseende på kärnornas prestanda, medans det som tycks skala bäst för spel inte är en frekvensökning på 2-300MHz utan förmåga att köra högre minnesfrekvens och tajtare timings. Dvs. hade Intel också valt ut vilka exemplar som får bli 13900KS utifrån hur bra IMC de har så hade de förmodligen kunnat vara betydligt mer intressanta/relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Ozzed @USSR Vänta nu vem menar du låg högst innan i vilken graf "En produkt framtagen endast med syftet att återta förlorad mindshare. Men folk är ju dumma i huvudet och tittar på vilket märke som ligger högst i graferna"?

Hur menar du att det är fel på hen som tittar på en graf på det som presterat bäst och sen förklara dem som gör det enligt dig är "dumma i huvudet"

Det dumma i huvudet är att folk tror att om en viss produkt från ett företag presterar bättre än den bästa produkten från konkurrenten, så innebär det att varje given produkt från det företaget presterar bättre än varje given motsvarighet från konkurrenten. Det är det som är hela poängen med Halo-produkter. Hur kan det vara svårt att förstå? Var var jag otydlig någnstans?

Men om det nu är så svårbegripligt så kommer här ett konkret exempel.

Om 13900K är bättre än 7950X, så antar också folk att 13600K är bättre än 7600X, oavsett om det sedan stämmer eller inte, och det är det som är mindshare, att man får folk att tro att man är ett företag som har "de bättre produkterna",

USSR tyckte visst du var så pinsam att hen tog bort sin användare, för när jag klickade på länken så hittades inte sidan. Det borde vara en rätt tydlig signal att man kanske borde skärpa sig när man gör inlägg med så låg nivå att folk tar bort sin användare i protest

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det dumma i huvudet är att folk tror att om en viss produkt från ett företag presterar bättre än den bästa produkten från konkurrenten, så innebär det att varje given produkt från det företaget presterar bättre än varje given motsvarighet från konkurrenten. Det är det som är hela poängen med Halo-produkter. Hur kan det vara svårt att förstå? Var var jag otydlig någnstans?

Men om det nu är så svårbegripligt så kommer här ett konkret exempel.

Om 13900K är bättre än 7950X, så antar också folk att 13600K är bättre än 7600X, oavsett om det sedan stämmer eller inte, och det är det som är mindshare, att man får folk att tro att man är ett företag som har "de bättre produkterna",

USSR tyckte visst du var så pinsam att hen tog bort sin användare, för när jag klickade på länken så hittades inte sidan. Det borde vara en rätt tydlig signal att man kanske borde skärpa sig när man gör inlägg med så låg nivå att folk tar bort sin användare i protest

Varför kallar du folk dumma i huvudet för att dom inte köper det du vill dom skall köpa? Varför bryr du dig överhuvudtaget om vad andra köper för leksaker?

Jag köpte precis en 13700k, dyra 6400mhz CL32 minnen. Är jag dum i huvudet?

Permalänk
Medlem

Gnällclockers

Permalänk
Medlem

Tror det är dags för några härinne att gå ut och ta på lite grässtrån.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Måste vara extremt binnade chips detta, så är inte förvånad över pristillägget. Min 13700K kräver typ 1.45v för 5.7GHz performance cores stabilt t.ex. så långt ifrån alla Raptor Lake som kommer upp till 6GHz på 2st kärnor kan jag tänka mig. Är förvånad att man ens lyckas sälja en sån modell.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Varför kallar du folk dumma i huvudet för att dom inte köper det du vill dom skall köpa? Varför bryr du dig överhuvudtaget om vad andra köper för leksaker?

Jag köpte precis en 13700k, dyra 6400mhz CL32 minnen. Är jag dum i huvudet?

Om du har gjort det för att det är bästa valet för dig, nej.

Om du gjorde det för att en annan Intel-prolle låg högre I graferna än den AMD-processor låg högst, och alltså baserade ditt billigare köp på vilket företag som har bästa Halo-produkten trots att du inte köpte just Halo-produkten, ja.

Det är det som var hela poängen med dum i huvudet-inlägget.

Handlar inte om att jag tycker folk är korkade för att de köper Intel, utan det gäller oavsett företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lär väl behöva ett mindre kärnkraftverk för att driva den utan att den imploderar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Helt rimliga priser ändå för en "skrytprodukt", när man jämför vad motsvarande halo-produkt inom grafikkort kostar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du har gjort det för att det är bästa valet för dig, nej.

Om du gjorde det för att en annan Intel-prolle låg högre I graferna än den AMD-processor låg högst, och alltså baserade ditt billigare köp på vilket företag som har bästa Halo-produkten trots att du inte köpte just Halo-produkten, ja.

Det är det som var hela poängen med dum i huvudet-inlägget.

Handlar inte om att jag tycker folk är korkade för att de köper Intel, utan det gäller oavsett företag.

Man kan väl säga att jag till viss del baserade mitt köp på vilket företag det var, men jag bryr mig inte speciellt mycket om vad som är snabbast. Mer att Intel har fungerat bra för mig hittills så jag köper det. Högst personlig åsikt och tycker andra skall köpa AMD om det passar dom bättre.

Jag tror pris/prestanda är väldigt övervärderat när det kommer till inköp av dator-prylar. Om det stämde skulle AMD ha 90% av GPU-marknaden, men det har dom ju inte riktigt.

Permalänk
Medlem

6 GHz är ändå trevligt. Var inte länge sedan 5 GHz ansågs som en omöjlig gräns.
Nu får vi se hur lång tid det tar tills en CPU med 7 GHz släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Man kan väl säga att jag till viss del baserade mitt köp på vilket företag det var, men jag bryr mig inte speciellt mycket om vad som är snabbast. Mer att Intel har fungerat bra för mig hittills så jag köper det. Högst personlig åsikt och tycker andra skall köpa AMD om det passar dom bättre.

Jag tror pris/prestanda är väldigt övervärderat när det kommer till inköp av dator-prylar. Om det stämde skulle AMD ha 90% av GPU-marknaden, men det har dom ju inte riktigt.

Nej precis, för att Nvidia har haft de bästa Halo-produkterna i flera generationer nu. Folk är alltså... Trumvirvel... Dumma i huvudet

Eller ja visst. Gör man ett medvetet val att köpa en produkt som i realiteten ger mindre för pengarna för att man "gillar ett visst företag", så är det ju av anledningar som inte har med produkten i sig att göra. Men då är det ungefär som att hålla på ett visst lag inom sport. Då handlar det om något helt annat.

Det som borde styra inköp är ju vilket behov man har. I fallet Nvidia så kan det ju vara så att de som köper de produkter som så att säga inte ger mest för pengarna gör det för att de har behov av funktionalitet som inte finns hos AMD, och då är man inte heller dum i huvudet.

Men de som nu kommer se att 13900KS är högst i graferna, och sedan baserat på det köpa någon annan Intel-produkt utan att jämföra med AMD i samma prisklass. De är dumma i huvudet, tycker jag, och samma sak kommer gälla när 7800X3D ligger högst i spelgraferna och folk sedan köper 7600X basrrat på det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det är lite ironiskt hur snabbt det kan vända ändå. Det finns säkert ett gäng användare kvar här som skrattade åt AMD's strömtörstiga monster för många år sedan, 9590 FX exempelvis som på sin tid drog 350W.

Den här besten drar nästan 500W

Som Elon Musk sa, fate loves irony. Och nu är ironin fullbordad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

6 GHz är ändå trevligt. Var inte länge sedan 5 GHz ansågs som en omöjlig gräns.
Nu får vi se hur lång tid det tar tills en CPU med 7 GHz släpps.

beror väl på vad man menar med länge i dessa sammanhang.
FX-9590 hade turbo på 5GHz 2013

Permalänk
Medlem

Onödig produkt kanske, känns som en "vi var först till 6ghz" flex hehe, men visst vill man ha ett bättre exemplar av CPU så antar jag att man köper denna istället för 13900K/KF?

Galet många som är kränkta över att folk kan tänka sig köpa denna eller annan dyrare hårdvara. Folk ska absolut inte få sänka sina egna pengar i intel eller nvidias topp produkter man ska absolut alltid köpa AMD tydligen oavsett om det passar eller inte.

Kan nog säga att många är fast i att alltid köpa intel och nvidia framför amd men det blir väll lite så. Har man inte haft massa tekniska problem med ett "märke" så brukar man hålla sig till det. Iaf är jag lite så.

Har man en processor/grafikkort i 2-5 år innan man uppgraderar så kan man lika gärna köpa den för stunden "snabbaste" för det man använder den till. Måste inte alltid tänka endast "prestanda/kr" då ett dyrare köp som man använder i många år kan vara värt det.

Kommer ju nya snabbare varje år men man måste ju inte uppgradera varje år heller om man inte specifikt behöver prestandan.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det dumma i huvudet är att folk tror att om en viss produkt från ett företag presterar bättre än den bästa produkten från konkurrenten, så innebär det att varje given produkt från det företaget presterar bättre än varje given motsvarighet från konkurrenten. Det är det som är hela poängen med Halo-produkter. Hur kan det vara svårt att förstå? Var var jag otydlig någnstans?

Men om det nu är så svårbegripligt så kommer här ett konkret exempel.

Om 13900K är bättre än 7950X, så antar också folk att 13600K är bättre än 7600X, oavsett om det sedan stämmer eller inte, och det är det som är mindshare, att man får folk att tro att man är ett företag som har "de bättre produkterna",

USSR tyckte visst du var så pinsam att hen tog bort sin användare, för när jag klickade på länken så hittades inte sidan. Det borde vara en rätt tydlig signal att man kanske borde skärpa sig när man gör inlägg med så låg nivå att folk tar bort sin användare i protest

Men 13600k är ju snabbare än 7700x. Så vare iaf förut hos hbu/gn

Tror inte jag sett ett enda inlägg från ozzed där han inte spyr galla över intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Är väl alltid en grej att vara först till nästa GHz ribba och lyckas kontrollera värmeutveckling inom acceptabla nivåer utan exotiska kyllösningar, lär väl ta ett tag innan vi ser en 7:a framför GHz. Sen kan man ju alltid diskutera behovet och prislappen.

förr Ja, idag nej

GHz är inte det viktigaste i en CPU, inte varit de under längre period.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men 13600k är ju snabbare än 7700x. Så vare iaf förut hos hbu/gn

Tror inte jag sett ett enda inlägg från ozzed där han inte spyr galla över intel

då är du förhållandevis färsk här på forumet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

snart är pc spelandet helt dött om ca 5 år . e det GG om det inte blir ändringar på dessa priser

När jag var 15 år sparade jag ihop 2 år till min första speldator och de var inte ens i närheten av de bästa grejerna.

Du har ingen rättighet att köpa de dyraste produkterna på marknaden. Köp billigare cpu, världen kan inte stå stilla för just du inte har råd med cpun.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men 13600k är ju snabbare än 7700x. Så vare iaf förut hos hbu/gn

Tror inte jag sett ett enda inlägg från ozzed där han inte spyr galla över intel

Jag skrev ju tydligt att det var ett exempel. Detta handlar dessutom inte om kritik av Intel, utan kritik av folk som baserar sina köp på "bäst presterande Halo-produkt", vilket framgår om man faktiskt läser inläggen istället för att bara titta på vad ämnet är, vem som skrivit inlägget och sedan svara i affekt. Det må vara mänskligt, men saknar helt logik

Skrivet av WDac:

då är du förhållandevis färsk här på forumet.

Uppenbarligen. Men vissa läser det de vill att det ska stå för att det passar dem. Jag har hyllat intel många gånger i olika sammanhang men tydligen så ska man ha skit när folk är missnöjda men beröm uteblir när man gör något som uppskattas.

Men ja alltså den här produkten är ju endast relevant för att skaffa mindshare, och jag tycker inte om det, så jag tänkte att jag kan ju undvika att bli gnälld på genom att prata om hur illa jag tycker om vad mindshare gör med folk generellt. Men åh nej, det är ju jag som skriver, i en Intel-tråd, så då måste allt jag skriver naturligtvis tolkas som att jag spyr galla över just Intel

Det är inte hälsosamt att vurma för ett visst företag. De vurmar inte för konsumenterna. Inget företag gör det. Man får inget tillbaka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NecroDeathLord:

Vad jobbigt och läsa allt, blev lite nervös har själv nu köpta ny dator och den byggs med i9 13900k med Icue H170i

Åh, känn inte ågren över den här, du får typ 3% högre FPS till flera tusen högre pris, ännu mer strömslukning i en redan svintörstig processor och ännu mera spillvärme i ditt rum.

Var nöjd med ditt val, du har ju redan en toppmodell av processor.

Skrivet av dakke:

Nej, AIO 360 är bättre än luftkylare och de klarar generellt inte att hålla en 13900k som kör full core loads under 100c så den thermalthrottlar.

En AIO klarar inte av 13900KS i fullt blås heller så spelar gummiboll typ. Den där luftkylaren som nämndes ska tydligen vara mycket kraftfull, och så slipper man en pump som väsnas och som slits ut, vätska som förångas, risk för intern korrosion och/eller läckage osv. Luftkylare är enklare och tillförlitligare. Billigare också i många fall.

Skulle själv valt den kylaren om jag skulle bygga ny burk idag, men den går inte in i det chassit jag tänkt välja, så jag vet inte riktigt vad det blir ännu...