Färska SSD-enheter med PCI Express 5.0 tittar fram på CES 2023

Permalänk
Melding Plague

Färska SSD-enheter med PCI Express 5.0 tittar fram på CES 2023

Hos MSI och Gigabyte tittar totalt tre snabba SSD-enheter fram, med två helt olika inställningar till hur mycket kylning som är nödvändigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Suck. Trodde dem skulle komma i butik rätt snart.
Skulle ju ha dem i mitt nya bygge i feb-mars.. :/(

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Maffig kylare. Hur varma kan de här tänkas bli?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Ett rum i huset kommer iallafall vara varmt... Alltid något...

Permalänk

Det var inte länge sedan forumet var översvämat med folk som sa sata ssd 500 MB/s är tillräckligt för alla.
Nu tycker jag snarare folk pratar om ifall man maxar sin ssd i 10 000MB/s så vad otroligt varmt det kommer bli i en bostad.

Jag själv tror att folk kommer höga hastigheter, men extremt få under en längre tid. Så passivt kylda ssd lär vara framtiden för den stora skaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var inte länge sedan forumet var översvämat med folk som sa sata ssd 500 MB/s är tillräckligt för alla.
Nu tycker jag snarare folk pratar om ifall man maxar sin ssd i 10 000MB/s så vad otroligt varmt det kommer bli i en bostad.

Jag själv tror att folk kommer höga hastigheter, men extremt få under en längre tid. Så passivt kylda ssd lär vara framtiden för den stora skaran.

Tror faktiskt att det påståendet kvarstår, åtminstone är det min bestämda åsikt. Jag väljer ju alla dagar i veckan hellre PCIe framför SATA vare sig det handlar om en dator till mig själv eller familjen. Men handen på hjärtat - för vanligt kontorsarbete märker man ingen skillnad, hur mycket min placebo än vill påminna mig om att PCIe är crème-de-la-crème

EDT: Och OM man mot all förmodan märker att Chrome nog faktiskt var aningen snabbare på att starta med en PCIe-enhet, så är det rent av förbjudet att ens tänka tanken att diskutera motiveringen till det prispåslag som blir gentemot en SATA-enhet.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var inte länge sedan forumet var översvämat med folk som sa sata ssd 500 MB/s är tillräckligt för alla.
Nu tycker jag snarare folk pratar om ifall man maxar sin ssd i 10 000MB/s så vad otroligt varmt det kommer bli i en bostad.

Jag själv tror att folk kommer höga hastigheter, men extremt få under en längre tid. Så passivt kylda ssd lär vara framtiden för den stora skaran.

Första direct storage spelen kommer väl nu i år. Det är väl där det kommer göra skillnad?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Första direct storage spelen kommer väl nu i år. Det är väl där det kommer göra skillnad?

Korrekt!

EDIT: av ren nyfikenhet sitter jag funderar på vilka fler användningsområden än spel som skulle kunna dra nytta av direct strorage? (För oss som mestadels använder datorn för spel och kontorsarbete)

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Är dessa de absolut första diskarna med pcie5? Eller kommer det andra tidigare? Va de inte snack om Corsair MP700 också?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Dom riktigt bra PCIe 5.0 enheterna kommer dock dröja tills tidigast 2024 precis som det dröjde till 2022 för PCIe 4.0 enheterna att bli bra.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Korrekt!

EDIT: av ren nyfikenhet sitter jag funderar på vilka fler användningsområden än spel som skulle kunna dra nytta av direct strorage? (För oss som mestadels använder datorn för spel och kontorsarbete)

Hela mediaindustrin! Folk sitter med 3d filer som väger "ton" och ha en cache-hårddisk som är snabb är alltid mysigt. Film/video-redigering görs mot en raid(s) (oftast) vfx-arbete med tunga kompositioner där 1 bild kan väga flera 100mb ect etc. Snabb "hårddisk" och snabb ram är guld värt vid arbete. Kan tänka mig att många photoshop-människor också skulle dra nytta av det (läs raster/2d kompositioner) när de jobbar med tunga filer.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Bytte till pcie 4 7000mbs i senaste bygget men vet inte om det gör någon större skillnad.

För boot av windows och laddning av spel verkar gamla SATA duga fortfarande och definitivt alla m.2.

PCIE 5 blir väl mest bara för de som jobbar med med intensiva filer på jobbet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Musikälskare

Spännande men köpte nyss en Samsung 980 Pro så får sitta på den ett tag, betvivlar på att man hade märkt någon skillnad

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av YamahaDGX630:

Tror faktiskt att det påståendet kvarstår, åtminstone är det min bestämda åsikt. Jag väljer ju alla dagar i veckan hellre PCIe framför SATA vare sig det handlar om en dator till mig själv eller familjen. Men handen på hjärtat - för vanligt kontorsarbete märker man ingen skillnad, hur mycket min placebo än vill påminna mig om att PCIe är crème-de-la-crème

EDT: Och OM man mot all förmodan märker att Chrome nog faktiskt var aningen snabbare på att starta med en PCIe-enhet, så är det rent av förbjudet att ens tänka tanken att diskutera motiveringen till det prispåslag som blir gentemot en SATA-enhet.

50-100 kr kan det ändå vara värt med en NVMe-enhet ändå visavi en SATA ^;)
https://www.inet.se/produkt/4305523/pny-cs900-sata-2tb
https://www.webhallen.com/se/product/353792-Kingston-NV2-M-2-...
https://www.proshop.se/SSD/PNY-CS900-120GB/2574179
https://www.proshop.se/SSD/Patriot-SSD-Viper-P300-M2-PCI-Ex4-...

Kan rent av i vissa lägen till och med vara billigare med en NVMe-disk istället för en SATA-disk
https://www.proshop.se/SSD/Team-Group-MP33-solid-state-drive-...
https://www.amazon.se/dp/B08F6ZVWKC/

Är väl först vid 8TB pris/GB börjar skilja sig mellan 2,5' SATA och M.2 NVMe.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Korrekt!

EDIT: av ren nyfikenhet sitter jag funderar på vilka fler användningsområden än spel som skulle kunna dra nytta av direct strorage? (För oss som mestadels använder datorn för spel och kontorsarbete)

De som har för lite ram har nytta av det och det kanske går att minska ramet om växlingsfilen blir tillräckligt snabb

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som det nämnts tidigare så räcker SATA ett tag till. Jag själv har dock PCIE just för att det tar mindre utrymme och för att det kändes dumt att köpa en ny SATA SSD bara för att få två som ren lagring.
Men trevligt att veta att lagringen inte kommer flaska i framtiden, ja, så länge man inte fyller den så att säga och prestandan droppar. Vilket förhoppningsvis blir nästa grej de jobbar på att lösa.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Wow! Tänker på hur det blir när spelen börjar stödja DirectStorage eller vad det heter i Windows 11. Känns som man knappt kommer hinna släppa musknappen innan hela spelet är inladdat inom snar framtid.

Det känns som SSD enheter med PCIE 4.0 redan är snabba nog för spel som kommer stöda DirectStorage

Utvecklingen går framåt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xverminator:

Wow! Tänker på hur det blir när spelen börjar stödja DirectStorage eller vad det heter i Windows 11. Känns som man knappt kommer hinna släppa musknappen innan hela spelet är inladdat inom snar framtid.

Det känns som SSD enheter med PCIE 4.0 redan är snabba nog för spel som kommer stöda DirectStorage

Utvecklingen går framåt

Nja, förr rymdes hela spelet alltid i ram, sedan kom det spel på en och sedan flera disketter, cd, dvd osv och så blev det ännu större spel på hdd, om nu dataöverföringshastigheten ökar så kan man ju utnyttja det för ännu större spel så laddtiderna inte minskas, varje gång det har gått att ladda snabbare så har man kompenserat det med att göra datamängden större så varför ändra på det nu ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, förr rymdes hela spelet alltid i ram, sedan kom det spel på en och sedan flera disketter, cd, dvd osv och så blev det ännu större spel på hdd, om nu dataöverföringshastigheten ökar så kan man ju utnyttja det för ännu större spel så laddtiderna inte minskas, varje gång det har gått att ladda snabbare så har man kompenserat det med att göra datamängden större så varför ändra på det nu ?

Lite märkligt svar/fråga, jag har inte sagt något om att ändra på något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Nja, förr rymdes hela spelet alltid i ram, sedan kom det spel på en och sedan flera disketter, cd, dvd osv och så blev det ännu större spel på hdd, om nu dataöverföringshastigheten ökar så kan man ju utnyttja det för ännu större spel så laddtiderna inte minskas, varje gång det har gått att ladda snabbare så har man kompenserat det med att göra datamängden större så varför ändra på det nu ?

Ja, det enda RDR2 tillfört gentemot Bubble Bobble är större datamängd. I övrigt precis samma.

Permalänk
Avstängd

Det är egentligen random 4k siffror som måste bli bättre.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var inte länge sedan forumet var översvämat med folk som sa sata ssd 500 MB/s är tillräckligt för alla.
Nu tycker jag snarare folk pratar om ifall man maxar sin ssd i 10 000MB/s så vad otroligt varmt det kommer bli i en bostad.

Jag själv tror att folk kommer höga hastigheter, men extremt få under en längre tid. Så passivt kylda ssd lär vara framtiden för den stora skaran.

Jag köpte ny dator nov22 och tog wd black 850+ för att dom hade bäst pris/Tb. Men handen på hjärtat, det är inte många gånger jag märkt skillnad i hastighet mot min gamla dator med SATA SSD i spel/kontorsarbete.
4k random r/w är väl viktigare än seq förvisso men marknadsförs inte speciellt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w