Samsung + stock android = möjligt?

Permalänk
Medlem

Samsung + stock android = möjligt?

Jag har länge varit en fanboy av Oneplus, mycket tack vare OxygenOS. Oneplus som
företag verkar till skillnad från Samsung (host) har förstått att mjukvaran gör telefonen!

Men jag är inte dummare än att jag alltid valt produkt efter vad jag får ut av den, inte vilket brand som ligger bakom. Därför kommer jag noga välja mellan Oneplus 11 och Samsung S23 som det ser ut just nu.

Kan man få det bästa av två världar? Kan man flasha en Samsung till stock android?
Jag har googlat efter detta och förstått att det inte är helt enkelt? Mycket kan gå fel på vägen om man inte är försiktig?

Syftet med denna tråd är helt enkelt att sträcka ut en hand i forumet och hoppas på att någon tar den, någon som redan åstadkommit just detta, och kan berätta lite mer om erfarenheterna, vilka nackdelar som finns?

Obs. Jag är inte ute efter tips på hur man byter launcher och ikoner för att efterlikna ren android. Visst är det en väg att gå, men jag ser hellre att göra mig av med det faktiska problemet, hellre än att sopa det under mattan.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan leta genom XDA-Developers för mer info om just din modell, men rent generellt så kan du flasha ny ROM.
Räkna dock med andra typer av buggar och att du inte kan använda Samsung / Google Pay och andra tjänster som kräver Knox void 0x0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du kan leta genom XDA-Developers för mer info om just din modell, men rent generellt så kan du flasha ny ROM.
Räkna dock med andra typer av buggar och att du inte kan använda Samsung / Google Pay och andra tjänster som kräver Knox void 0x0.

Och Samsung Pay gissar jag är Samsungs motsvarighet till NFC, som jag idag använder för att betala i vanliga kortterminaler?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av YamahaDGX630:

Och Samsung Pay gissar jag är Samsungs motsvarighet till NFC, som jag idag använder för att betala i vanliga kortterminaler?

NFC är "Närfältskommunikation " men ja, Pay-lösningar använder NFC.

Eventuellt finns tillägg/möjlighet att dölja Knox Void 0x1 för Google Pay men inte för Samsung Pay. Knox Void 0x1 innebär i grunden att en E-Fuse (elektronisk säkring) lösts ut och kan inte återställas till 0x0 så iom detta kommer vissa program sluta fungera (betallösningar, S-health och andra som kräver ett högre skydd)

Jag är inte helt uppdaterad på vad som är möjligt eller hur allt fungerar idag 2023 men jag höll på med det för ett gäng år sen.

Permalänk

Jag har precis gjort switchen från oneplus till samsung. Dock körde jag med Microsoft's launcher på oneplus och drog in den på en Samsung Fold 3. Det funkar finemang. Det samsungaktiga är inte så slående och saknar nu bara ett par småsaker
- Fysiska knappen för att ändra från signal till vibration. Sån enkel sak men sååå bra
- När jag drar ned notisen får jag inte möjlighet att justera ljuset (borde ju gå att få dit)
- Ingen snabb möjlighet att starta google assistenten (går att ställa in till dubbeltryck på fingersensorn men där vill jag ha kameran)

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Och Samsung Pay gissar jag är Samsungs motsvarighet till NFC, som jag idag använder för att betala i vanliga kortterminaler?

Så fort du triggat Knox kommer du inte kunna använda Samsung Pay överhuvudtaget och går inte heller att återställa Knox när den väl är triggad, så tänk noga innan du gör ditt val. Du kan använda Google Pay (så länge din bank stödjer Google Pay) så länge du passerar SafetyNet.

Skrivet av tcntad:

NFC är "Närfältskommunikation " men ja, Pay-lösningar använder NFC.

Eventuellt finns tillägg/möjlighet att dölja Knox Void 0x1 för Google Pay men inte för Samsung Pay. Knox Void 0x1 innebär i grunden att en E-Fuse (elektronisk säkring) lösts ut och kan inte återställas till 0x0 så iom detta kommer vissa program sluta fungera (betallösningar, S-health och andra som kräver ett högre skydd)

Jag är inte helt uppdaterad på vad som är möjligt eller hur allt fungerar idag 2023 men jag höll på med det för ett gäng år sen.

Google Pay går inte på Knox överhuvudtaget utan man måste passerar SafetyNet istället vilket man kan göra med Magisk och SafetyNet Fix modul till Magisk.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

NFC är "Närfältskommunikation " men ja, Pay-lösningar använder NFC.

Eventuellt finns tillägg/möjlighet att dölja Knox Void 0x1 för Google Pay men inte för Samsung Pay. Knox Void 0x1 innebär i grunden att en E-Fuse (elektronisk säkring) lösts ut och kan inte återställas till 0x0 så iom detta kommer vissa program sluta fungera (betallösningar, S-health och andra som kräver ett högre skydd)

Jag är inte helt uppdaterad på vad som är möjligt eller hur allt fungerar idag 2023 men jag höll på med det för ett gäng år sen.

Skrivet av jnsson:

Så fort du triggat Knox kommer du inte kunna använda Samsung Pay överhuvudtaget och går inte heller att återställa Knox när den väl är triggad, så tänk noga innan du gör ditt val. Du kan använda Google Pay (så länge din bank stödjer Google Pay) så länge du passerar SafetyNet.
Google Pay går inte på Knox överhuvudtaget utan man måste passerar SafetyNet istället vilket man kan göra med Magisk och SafetyNet Fix modul till Magisk.

Tack för utförliga svar! Just detta var jag ute efter, då jag inte alls är tekniskt insatt på den här nivån. Då är det google pay jag använder idag tillsammans med min Oneplus 5.

Om vi vänder på det - Eftersom jag idag har en Oneplus så har jag alltså inte tillgång till några Samsung-appar över huvud taget- Alltså är det ingenting jag kommer att sakna? Förutom att jag tappar funktionalitet hos samsungs tekniska lösningar i deras telefoner, finns det andra red flags med att flasha en samsung till stock android?

Finns det stor risk att googles inbyggda tjänster och appar kan ha försämrad upplevelse?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe-mighty:

Jag har precis gjort switchen från oneplus till samsung. Dock körde jag med Microsoft's launcher på oneplus och drog in den på en Samsung Fold 3. Det funkar finemang. Det samsungaktiga är inte så slående och saknar nu bara ett par småsaker
- Fysiska knappen för att ändra från signal till vibration. Sån enkel sak men sååå bra
- När jag drar ned notisen får jag inte möjlighet att justera ljuset (borde ju gå att få dit)
- Ingen snabb möjlighet att starta google assistenten (går att ställa in till dubbeltryck på fingersensorn men där vill jag ha kameran)

Låter intressant?
Din nuvarande telefon känns inte full med bloatware över huvud taget?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för utförliga svar! Just detta var jag ute efter, då jag inte alls är tekniskt insatt på den här nivån. Då är det google pay jag använder idag tillsammans med min Oneplus 5.

Om vi vänder på det - Eftersom jag idag har en Oneplus så har jag alltså inte tillgång till några Samsung-appar över huvud taget- Alltså är det ingenting jag kommer att sakna? Förutom att jag tappar funktionalitet hos samsungs tekniska lösningar i deras telefoner, finns det andra red flags med att flasha en samsung till stock android?

Finns det stor risk att googles inbyggda tjänster och appar kan ha försämrad upplevelse?

Sålänge du inte använder samsungs appar på din OP5 så är det lugnt.
Du kan ju absolut råka ut för andra buggar, du kan inte uppdatera mjukvaran vanlig väg utan måste vänta på att utvecklarna uppdaterar som du senare flashar igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Låter intressant?
Din nuvarande telefon känns inte full med bloatware över huvud taget?

Hade en Sony tidigare så jag kastade i soptunnan efter all reklam.
Samsung märker jag inte av något alls.
Det finns säkert en del appar installerade från början, men det är inget jag använder eller får notiser om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sålänge du inte använder samsungs appar på din OP5 så är det lugnt.
Du kan ju absolut råka ut för andra buggar, du kan inte uppdatera mjukvaran vanlig väg utan måste vänta på att utvecklarna uppdaterar som du senare flashar igen

Fetmarkerat kan helt klart vara en deal breaker. Vitsen med att flasha till stock ska ju vara att förbättra, inte att behöva underhålla sin telefon på ett sätt som kräver manuella flashar för att kliva upp i versioner - tack för headsup!

Vad säger Sweclockers forum? Jag trodde att rooting var relativt vanligt förekommande hos medlemmarna, men jag börjar tro att jag har en felaktig uppfattning. Kan det vara så enkelt som att gemene man - även på Sweclockers nöjer sig med det medföljande OS'et som följer deras enheter?

Om så är fallet, kanske jag i så fall behöver snegla mer på Pixel och i värsta fall Oneplus 11?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe-mighty:

Jag har precis gjort switchen från oneplus till samsung. Dock körde jag med Microsoft's launcher på oneplus och drog in den på en Samsung Fold 3. Det funkar finemang. Det samsungaktiga är inte så slående och saknar nu bara ett par småsaker
- Fysiska knappen för att ändra från signal till vibration. Sån enkel sak men sååå bra
- När jag drar ned notisen får jag inte möjlighet att justera ljuset (borde ju gå att få dit)
- Ingen snabb möjlighet att starta google assistenten (går att ställa in till dubbeltryck på fingersensorn men där vill jag ha kameran)

Angående knappen, prova "bxactions". Den appen kan modifiera vad bixby-knappen gör. T.ex har jag så att om jag håller in den så aktiverar den Ljudlös.

Permalänk
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av YamahaDGX630:

Fetmarkerat kan helt klart vara en deal breaker. Vitsen med att flasha till stock ska ju vara att förbättra, inte att behöva underhålla sin telefon på ett sätt som kräver manuella flashar för att kliva upp i versioner - tack för headsup!

Vad säger Sweclockers forum? Jag trodde att rooting var relativt vanligt förekommande hos medlemmarna, men jag börjar tro att jag har en felaktig uppfattning. Kan det vara så enkelt som att gemene man - även på Sweclockers nöjer sig med det medföljande OS'et som följer deras enheter?

Om så är fallet, kanske jag i så fall behöver snegla mer på Pixel och i värsta fall Oneplus 11?

Det är ju för att du flashar en custom ROM, du tappar funktionen att uppdatera via Samsungs egna servrar. Då det inte är Google Pixel kommer du inte kunna använda deras servrar.

Jag har dock svagt minne att någon utvecklare iaf hade möjlighet att ladda ned ny mjukvara genom OS:et och deras egna app men jag kommer inte ihåg om man även kunde uppdatera direkt.

Root och custom ROM var stort förr, idag är OS:en mycket mer optimerade och anpassningsbara än för bara några år sen. Tror dock att många här fortfarande håller på med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är ju för att du flashar en custom ROM, du tappar funktionen att uppdatera via Samsungs egna servrar. Då det inte är Google Pixel kommer du inte kunna använda deras servrar.

Jag har dock svagt minne att någon utvecklare iaf hade möjlighet att ladda ned ny mjukvara genom OS:et och deras egna app men jag kommer inte ihåg om man även kunde uppdatera direkt.

Root och custom ROM var stort förr, idag är OS:en mycket mer optimerade och anpassningsbara än för bara några år sen. Tror dock att många här fortfarande håller på med det.

Förstår, tråden har för min del fyllt sitt syfte! Rooting/ flashing är helt enkelt ingenting för mig!
Däremot funderar jag på länken jag fick ovan, det såg rätt spännande ut!

Om man tar bort alla Samsung-appar, samt byter launcher - har man då blivit av med allt som räknas som bloatware?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av YamahaDGX630:

Förstår, tråden har för min del fyllt sitt syfte! Rooting/ flashing är helt enkelt ingenting för mig!
Däremot funderar jag på länken jag fick ovan, det såg rätt spännande ut!

Om man tar bort alla Samsung-appar, samt byter launcher - har man då blivit av med allt som räknas som bloatware?

Bloatware är din egna definition - Vilka appar och funktioner kommer du aldrig använda i din telefon? Vet du vilka som gör vad och hur säkert det är att ta bort dem?

Denna tar dock inte bort appar från /system då det är utan root-åtkomst, den tar bort för användaren men återställer du telefonen kommer de tillbaka (Om jag inte förstår helt fel då du inte har åtkomst till /system utan root)

Permalänk
Medlem

https://swedroid.se/
På det forumet är dom väldigt kunniga på sånt här. Brukar alltid gå in där när jag behöver roota eller vill flasha in en kernel(tror det heter det) som gör telefonen eller plattan ljusår snabbare.
Dom har garanterat svar på dina frågor och eller lösningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Förstår, tråden har för min del fyllt sitt syfte! Rooting/ flashing är helt enkelt ingenting för mig!
Däremot funderar jag på länken jag fick ovan, det såg rätt spännande ut!

Om man tar bort alla Samsung-appar, samt byter launcher - har man då blivit av med allt som räknas som bloatware?

Du kan inte ta bort _alla_ samsung appar, men du kan idag komma ganska långt på vägen,
Jag avskydde Samsung, ordentligt, provkörde både Galaxy S och S2 tidigt och haft familjemedlemmar man agerat support åt genom hela serien, från S8 någonstans började det bli acceptabelt, jag stör mig fortfarande på en del grejer, men kör numera Samsung själv, s9, s20FE och nu Flip3.
De har enligt mitt tyckte gått från företaget som "Hej, vi ska se hur mycket av våra egna appar vi kan lägga in och om vi kan skapa en egen variant av Android" vilket för mig mest uppfattades som att de hittade på egna saker, för att inte vara "samma" som rent android.

Numera upplever jag de som rätt "vanilla" men med en del extrafeatures, det känns inte "bloatat" på allls samma vis.

Nova Launcher är mitt val av Launcher, (Apex trivdes jag helt ok med också) och känner nog ändå att jag inte rakt av störs av något Samsungigt vid mitt användande av mobilen. Även fast jag såklart har åsikter om mycket, så är det inte något som rakt av är bättre från andra tillverkare.

Största dealbreakern för mig är duglig kamera och QI-laddning. Så det begränsar mitt val rätt mycket på telefon.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Tja, jag installerade Lineage OS 18.1 på min mors utdaterade A5 2017. Ganska rent.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bloatware är din egna definition - Vilka appar och funktioner kommer du aldrig använda i din telefon? Vet du vilka som gör vad och hur säkert det är att ta bort dem?

Denna tar dock inte bort appar från /system då det är utan root-åtkomst, den tar bort för användaren men återställer du telefonen kommer de tillbaka (Om jag inte förstår helt fel då du inte har åtkomst till /system utan root)

Förstår!
Om jag ska vara riktigt svart och vit så anser jag i alla fall detta ämne att allt som läggs på, över stock android är bloatware. Dock har ju Cyanogen och OxygenOS varit fullt godkända för min del, men du hajar min poäng!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://swedroid.se/
På det forumet är dom väldigt kunniga på sånt här. Brukar alltid gå in där när jag behöver roota eller vill flasha in en kernel(tror det heter det) som gör telefonen eller plattan ljusår snabbare.
Dom har garanterat svar på dina frågor och eller lösningar.

Tack, jag ska absolut ge det en chans!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Snusfri

Samsung är inte lika bloated idag som de var tidigare.

Förut så höll jag på mycket med Custom ROM, Bootloaders, TWRP osv men idag så har det avtagit rätt mycket.
Räcker oftast väldigt bra att köra en launcher man tycker om, tex Nova (Jag använder den), Microsoft, Pixel etc.

Enda enheterna jag skulle köra Custom ROM på idag är de från Xiaomi då jag verkligen ogillar MIUI och deras undermåliga Stock ROMS.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro