Helgsnack: Hur ser framtidens dator ut?

Permalänk
Medlem

Skärmar kommer nog försvinna inom närmaste framtid och ersättas av AR glasögon. Det är nog den största skillnaden som kommer ske. Annars tror jag det blir typ liknande som nu om man inte ser 100+ år i framtiden. Vad jag ser finns ingen annan teknologi som är nära att utvecklas snabbt så vi kommer fortfarande kräva stora komponenter för mer kraft

Permalänk
Musikälskare

kvantdator med AI

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tror framtiden för med sig att allt minne finns på cpu så man inte behöver nåt primärminne/arbetsminne/internminne

Permalänk
Medlem

Det enda jag törs säga säkert är att då X86 sakta närmar sig slutet på återvändsgränden så måste steget till en ny effektivare plattform tas. Exakt vad det kan vara törs jag dock inte sia om men aktörerna måste våga ta steget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Under de kommande decennierna kommer datorkraften fortsätta flytta in i datorhallarna som blir fler och större.

Perioden efter det så kommer trenden vara den motsatta, eftersom datorhallarna inte längre behövs för beräkningskraft och lagring. Istället sker beräkningarna i en tämligen obetydlig enhet vars AI lätt konfigureras för ändamålet.

Strömningstjänsterna är döda inom ett kvarts sekel...

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

I närtid så ersätts x86 architecturen av arm. Intel och Amd får det tufft i övergången och traditionella mobilchip tillverkare går in i desktop marknaden. Typ Qualcomm, Mediatek eller Samsung.

Arm architecturen har verkligen kommit ifatt x86 på senaste tiden och den genererar betydligt mindre värme. Alltså kan chippen vara fysiskt större och därmed få plats med mer kräm i sig utan att den brinner upp.

Allting centralt till uträkningar (CPU, GPU, RAM) kommer finnas under ett enda stort chip då det nu är fysiskt möjligt med mindre värmebildning och nog med prestanda per yta. Det kommer innebära mindre latency mellan komponenterna och möjliggöra större dataflöden mellan dom.

Lagring kommer fortsätta vara extern på moderkortet och det kommer finnas fler PCIe 5+ lanes dedikerade just för lagring. Ljudkort och annat övrigt kommer vara kvar som vanligt men kanske växer det fram en ny standard på hur dom kopplas in i moderkortet för att göra hela paketet lite mindre.

Apple har redan gjort denna övergång med sina M1 och M2 chip som har Arm licenserade kärnor istället för x86 Intel/amd processorer.

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad för vanliga hem/kontorsanvändare till 2043. Pågående trender fortsätter som att allt blir mer trådlöst och att datorerna blir mindre, men det fortsätter vara riktiga datorer med dagens fysiska input-verktyg. Tyvärr dominerar väl Microsoft fortfarande om de inte gör bort sig helt(tänk Windows 8/Surface i kvadrat) , men sannolikt ändå till en mindre grad än idag.

Längre bort hoppas jag att något kommer som vi knappt kan tänka oss idag. Går det att applicera på en då senil gubbe så hakar jag på.

Permalänk

Remote grafikkort.
Och flyt i 1440p

Permalänk
Medlem

Tar på mig foliehatten och gissar

Någon form av optisk dator, med kvant co-processor (som fungerar i rumstemperatur).
Grafikkortet är inbyggt i processorn.

Antagligen någon form av storage pool med memristor teknik.
Som ersätter RAM/SSD/HDD. Detta gör att normalanvändaren kan ha "RAM" av TB storlek.

Permalänk

I den nära framtiden har man tunna klienter med uppkoppling mot molnet där olika OS kan köras beroende på vad man vill köra och skall göra. Den tunna klienten är antagligen din mobil telefon. Sedan har man skärm/ar alt, VR glasögon som kontoller har man tangentbord, mus, spelkontroller, 3d kontroller etc. beroende på applikation.

Permalänk
Medlem

Prestandan blir ju bara bättre och bättre. Men jag kan se en framtid där mobilen ersätter allt för de som inte behöver extrem prestanda. Detta även om man "behöver" både surfplatta och stationär dator för diverse simplare saker. Behöver man en simpel liten desktop setup så dockar man telefonen på ett eller annat vis. Tekniken finns för att docka telefonen och få desktop UI, men det har inte kommit något OS med detta tajt integretat ännu.

Många av oss som är vana vid stationär dator och rå prestanda kommer ha det så länge det går. Men kan även tänka mig att i och med takten att IoT blir större och man vill tänka på säkerhet så kommer det bli standard att nördarna sätter upp server hemma för att styra allt detta. I samma veva kommer man kanske ta steget till en central gamingserver hemma och sedan kör man enbart tunna klienter. Detta skulle även kunnna användas för VR var som helst i huset.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Daatooor - vad är det?

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis använder den inte Windows, Snacka om ett mastodont-OS. Det ska vara betydligt mer strömlinjeformat och smidigt. Sedan hoppas jag på att vi har hologram a´la Star Wars som komplement till bildskärmen. Jag inser att det kanske inte går att byta ut en bildskärm mot hologram helt.

Permalänk
Medlem

Holodeck à la Star Trek.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Låt mig förtydliga då. I framtiden så kommer datorer och AI att separeras från mänskligheten då vi kommer att tappa all kunskap om hur den fungerar. Detta sker redan nu om man ser till alltför många frågor om datorer och dess funktion här på forumet.
Mänskligheten kommer att helt övergår till konsumtion och när tiden är mogen helt sluta att producera vettigt innehåll. Vi kommer att bli matade med det som vi anses behöva.
Nu ser jag kanske längre in i framtiden än just till nästa generation grafikkort enbart.
Vi rusar redan nu mot att rätta oss i ledet under ett fåtal leverantörer (Microsoft, Google och Amazon exempelvis) och dessa är inte i det närmaste intresserade av att släppa ut flockdjuret när det väl är fast.

Vad är en offerkofta?

Titta vad fint du kan skriva när du vill, om man inte hade läst din tidigare kommentar så låter det här ju helt ok.
Att klaga över att saker är woke och att man inte kan säga vad man vill gör bara att man låter sur över att man inte kan kalla folk med annan hudfärg/annat kön vad man vill utan konsekvenser. Att klaga på plastpåsar kostar mycket är bara löjligt då det egentligen inte är ett problem, det finns bra alternativ. För att inte vara så tondöv får man kanske påpeka att det bara drabbar folket medan alla kläder som varenda klädbutik köper in kommer förpackade i individuella plastpåsar som sedan öppnas och kastas.

Offerkofta: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Offerkofta

Permalänk
Medlem

Första försöket att ersätta ATX presenterade ju Intel för ungefär 20 år sedan: BTX.
Och förutom några OEM varianter så var det ju en "trend" som väldigt snabbt dog ut.

ATX's styrka är ju kompatibiliteten.
Du kan bokstavligt talat plocka i moderna grejer i ett ATX chassi från 1995, och ditt gamla Intel "Thor" moderkort passar i ett modernt chassi, I/O shield och allt!

Saker har av nödvändighet ändrats över tiden, men mest har det handlat om förändringar på nätdels sidan.
Man gick ju från primärt 5 volt till 12 volt i samma veva som Intel lanserade sin P4'a.

Och nu försöker man att fimpa alla spänningar utom just 12v, men gissningsvis kommer man ingen vart med det.
Moderkortstillverkarna är ju inte så sugna på att öka komplexiteten och priset ytterligare.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Calle2003:

Holodeck à la Star Trek.

Så länge inte James Moriarty kommer att finnas -_-

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Svartare, tråkigare och opersonligare.

Dvs som det varit de senaste 10-15 åren sen datorer slutade vara beige och intressanta

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Svartare, tråkigare och opersonligare.

Dvs som det varit de senaste 10-15 åren sen datorer slutade vara beige och intressanta

Har en 1995 (?) Fujitsu som säger emot!

Inte min dator på bilden, men den är identisk.
Och japp, original floppyn är mörkgrå.

Permalänk
Medlem

Internetuppkoppling kommer inte kräva nätverkskabel, wifi eller telefonnät. Istället kommer kvantsammanflätning börja användas kommersiellt. Ena finns i datorn/mobiltelefonen och den andra hos teleoperatören (eller antagligen outsourcas det det till annan part). Hejdå satellitter och hej internet flera kilometer under jordytan eller var som helst i universum.

Äntligen kan vi ha internet på hela tågresan samt i landsbygden igen efter att de dödat kopparkablarna som fungerade, och ersatte det med mobilnät som har usel täckning och är beroende av väder. Det kommer firas som något helt nytt och revolutionerande att alla har täckning, och de flesta har vid det laget glömt bort att vi hade det förr eller var födda efter att det togs bort.

Permalänk

Skiter i vilket, bara jag slipper se en molexkontakt till.
Sen älskar jag att bygga och den delen av datorindustrin kommer bara bli större medans Mac användarna bara vill gömma sina datorer mer o mer. Lite som idag.

Permalänk
Medlem

Bärbara datorer, paddor och telefoner tror jag framförallt kommer se en ökning av batteritid, med bättre skärmar och tunnare kropp.

Stationära datorer kommer nog inte se någon större revolution heller, utom kanske förändrade standarder med en typ av kontakt istället för tio olika. Mest tror jag skillnader konvergerar så länge inget nytt revolutionerande tvingar genom något nytt.

Jag tror den största förändringen som öht kommer i efterhand börja revolutionera datorer är när AI och ML blir vardag och utan ansträngning förenklar metodiken.

Att jag tex bara behöver titta på en hemsida och det öppnar en hyperlänk jag var intresserad av. Det i samband med en mycket mogen form av AR kommer börja göra touch överflödigt.

Skriftspråk är en indirekt kommunikationsform som däremot inte riktigt kommer ersättas med didaktisk AI som jag tror man hoppas och därför kommer tex datorer ha kvar tangentbord länge, för alltid. Tills vi har förmågan att rent av tänka fram vad som ska skrivas.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Har en 1995 (?) Fujitsu som säger emot!

https://live.staticflickr.com/4164/34722323495_26733d957e_k.jpg

Inte min dator på bilden, men den är identisk.
Och japp, original floppyn är mörkgrå.

Nu finns det såklart undantag. Det där är en kul gammal dator

Men det mesta har blivit tråkigare efter millenieskftet ur ett entusiastperspektiv.

När det kommer till användbarhet och tillämpningar har i alla fall ganska mycket gått åt rätt håll.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hjärnan behöver inget gränssnitt i framtiden. Vi är på god väg att avveckla den redan nu genom att fokusera på viktiga saker som Woke, vilka ord man får säga utan att bli medialt skjuten i bitar samt alla andra väsentligheter såsom plastpåseskatter.
I framtiden ska den mänskliga hjärnan nog vara bortkopplad från viktiga beslut. Den kan lalla runt på TramsBook och fortsätta att tillföra noll i den skyddade miljön.

Det är väl på "Tramsbook" som alla anti-woke/anti-PK/Incels och SD-svansen är som mest frenetiskt krigande på tangentborden? Lol. Tragiskt att mer än ca noll personer tummar upp inlägget. Det är ju nån slags tävling i ignorans och dumhet nuförtiden.

On topic:
Jag tror att olika delar av teknologin kommer ta olika stora kliv framåt.
T.ex. lär ju AI och allt som går att lägga ute i clouds bli mer standard i många sammanhang. Mycket av prestandan i ny hårdvara/mjukvara kommer streamas/nås via cloud. Är redan på god väg. Gällande t.ex. gamingdatorer och dylikt tror jag att vi går samma väg. Men tror också att det kommer ta ett par decennier och inte 100% ersätta att folk har egen hårdvara som har hög prestanda. Förmodligen lär vi väl lämna x86 bakom oss, men tror det kommer ta 10-20år innan det faktiskt börjar märkas brett att vi är på väg till någon ny standardisering helhjärtat.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Det kommer att bli mera moln och strömmning.
Men i den närmsta framtiden så ser jag mindre kraftfullare och strömsnålare processorer och Gpuer. nästa generation gpu tror jag kommer att ha ett lite mindre lyft prestandamässigt men den kommer att vara betydligt billigare i drift.

Permalänk
Medlem

Typ 0,5 modulärt alla Amiga. Sedan som nu försöker ta bort latenser och krympa alt. Om vi skulle vara på 1.0 så hade inte bärbara vara så mycket limmade. (telefoner är också datorer)
Tror fortfarande vi behöver lösa sleep and wakeup mer genom prioritering och bättre kåd.
Vi sparar ström och cykels. Men mer jobb. Tur högnivåspråken blir bättre. ASM hela tiden tar TID.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har en 1995 (?) Fujitsu som säger emot!

https://live.staticflickr.com/4164/34722323495_26733d957e_k.jpg

Inte min dator på bilden, men den är identisk.
Och japp, original floppyn är mörkgrå.

Sim tower GG.

Permalänk
Medlem

Skynet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Ingen större skillnad för vanliga hem/kontorsanvändare till 2043. Pågående trender fortsätter som att allt blir mer trådlöst och att datorerna blir mindre, men det fortsätter vara riktiga datorer med dagens fysiska input-verktyg. Tyvärr dominerar väl Microsoft fortfarande om de inte gör bort sig helt(tänk Windows 8/Surface i kvadrat) , men sannolikt ändå till en mindre grad än idag.

Längre bort hoppas jag att något kommer som vi knappt kan tänka oss idag. Går det att applicera på en då senil gubbe så hakar jag på.

Knappast. För vanliga hemanvändare så har i stor utsträckning smartphonen ersatt den traditionella hemmadatorn. Det mesta lagras på molnet.

Så det är touch och riktigt små enheter som har ersatt stora schabrak till datorer.

Så tror nog att om 5-10 år så har det för hemmaanvändandet blivit smartphones som är huvudenheten för de flesta människor.

Särskilt om vi tittar utanför sverige och europa. Där har många gått direkt till smartphone utan att passera användandet av en gammal x86a

Permalänk
Avstängd

Hoppas allt privatiseras och man blir 0 beroende av dessa stora företag, slipp oroa dig för eventuella långsamma serverfel, eller plötsliga downtimes på den där långhelgen du har tråkigt.

Ditt är ditt, självständig och stark.

Visst, plötsliga strömavbrott kan hända.. dock är serverfel mycket mer vanligt nu.. senast i helgen hade jag problem med Youtube, och har fortfarande lite problem med YT.. allt för att Youtube smygändrar reglerna och fifflar med servrarna..