Permalänk

Nytt moderkort bootar med EN ram bara.

Hej,
Skaffade nytt moderkort till sonson (Asus B550-Pro) och en ny CPU (Ryzen 7 3700X). Satte ihop allt men får inte det att boota med mer än en ram-sticka. Har uppdaterat BIOS och testat alla ram-slots individuellt. Datorn bootar så länge det bara är en ram i. Alla slots funkar och ram-minnet är köpt som par 2x8gb. Har testat olika hastigheter från 2666 upp till 3600 och får samma resultat. Har aktiverat XMP (DOCP) men utan framgång. Något som skulle kunna sitta en en en eventuell lösning?

Permalänk
Medlem

Prova montera båda minnesstickorna i samma minneskanal.

Fungerar det är det troligtvis fel på antingen moderkortet eller minneskontrollern i CPU:n.

Jag förutsätter att du provat med båda stickorna separat och att det fungerar felfritt med vardera sticka?

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att moderkortet inte fungerar med det minnet ni köpt. Hade liknande problem när jag skulle använda minnen jag använt i ett Intel system i ett nytt B550 system med en 5600X cpu.
Bytte till minnen som fanns med på moderkortets minneslista och då funkade det med 2 stickor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Tack för alla svar. Minnen är kompatibla och finns med under listan. Kollat CPU:en och sockeln och kan inte se några fysiska skador. Får troligen reklamera moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexiusen:

Tack för alla svar. Minnen är kompatibla och finns med under listan. Kollat CPU:en och sockeln och kan inte se några fysiska skador. Får troligen reklamera moderkortet.

Och du har testat respektive minne ett och ett och båda funkar enskilt?

Du har monterat dem i slot 2 och 4 (sett från cpu:n)?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Yup, provat varje minne enskilt och datorn bootar i slott 1A, 1B, 2A och 2B. Det är när jag sätter i två stickor som den vägrar att starta. Gjorde ett test där jag satte i det andra minnet när där var igång och den stängde av direkt. Plockade bort ena minnet och då startar den direkt. Blir helt galen, kör med en enda sticka på 16GB 3200 men vore roligt om det gick att dubbla det 🤦🤦🤦

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då är det troligen vaj på minnena, pröva andra främst men först uppdatera UEFI om möjligt.

Permalänk

UEFI/Bios är uppdaterat 👍🏽

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexiusen:

Yup, provat varje minne enskilt och datorn bootar i slott 1A, 1B, 2A och 2B. Det är när jag sätter i två stickor som den vägrar att starta. Gjorde ett test där jag satte i det andra minnet när där var igång och den stängde av direkt. Plockade bort ena minnet och då startar den direkt. Blir helt galen, kör med en enda sticka på 16GB 3200 men vore roligt om det gick att dubbla det 🤦🤦🤦

Man ska nog akta sig för att montera och plocka ut minnen med datorn igång. Har aldrig hört talas om att någon testat det, men spontant tänker jag att det kan gå illa.

Och du har testa utan xmp aktiverat?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla aldrig minnen med datorn i gång för det kan verkligen förstöra delarna elektriskt.
När du säger testat menar du att du bara startat datorn eller att du verkligen har kört minnestest mot alla kombinationer av sticka och sockel ?
https://www.memtest.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.