Permalänk

Gaming-Laptop vs. Macbook Pro

Tjena, har beslutat mig för att göra mig av med min stationära dator då att jag har större behov av en bärbar.

Har alltid haft Apple datorer tidigare och dem har fungerat helt perfekt. Lättanvända och stabila i många år.

Problemet är att jag ändå har fastnat lite för gaming, såsom Cod mfl. spel. och en Macbook + spel = dålig combo.

Av tidigare erfarenheter både för mig själv och vänner så har alltid Windows laptops av olika märken en tendens att ge upp efter ca. 2-3 års användning. Medans många Macbooks fungerar lika fint efter 10år på nacken.

Så jag är lite nojig över att köpa en gaming laptop runt 20k när man haft dessa erfarenheter tidigare. men jag hoppas någon kan slå hål på min fördom här.

Datorn jag snöat in på är en ASUS Zephyrus g14 2023. verkar inte finnas till försäljning i Sverige riktigt än men.
Den känns robust med aluminium chassi och bra komponenter i de flesta modellerna.

Så kom gärna med era inputs och erfarenheter kring gaming-laptops

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonnyrocker277:

Av tidigare erfarenheter både för mig själv och vänner så har alltid Windows laptops av olika märken en tendens att ge upp efter ca. 2-3 års användning. Medans många Macbooks fungerar lika fint efter 10år på nacken.

Så jag är lite nojig över att köpa en gaming laptop runt 20k när man haft dessa erfarenheter tidigare. men jag hoppas någon kan slå hål på min fördom här.

Jag har datorer hos mig som är över 10 år gamla som fungerar alldeles utmärkt. Nu är det inga speldatorer men vanliga kontorsdatorer. Pappa hade också en Sony dator från 2009 som fram tills i somras hade orginal installationen från 2009. Något med Windows gav upp, men den fungerar fortfarande om man vill använda den. Så håller inte alls med om att datorer bara håller 2-3 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Det är fel att jämföra datorer i olika klasser. En speldator är ofta budgetprylar när det gäller chassi, fläktar etc. Och mycket fokus handlar om max fps per krona.

Men om du väljer en macbook pro, så vad tänker du göra på den som ej den vanliga kan? Och detta som du vill göra, vill du väl även göra på pc laptopen?

Jag själv gillar inte alls dagens laptop och största boven är vår krona som gör att bra laptops blir dyra. Liksom 1TB ssd låter mycket, men det fyller man supersnabbt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En speldator är ofta budgetprylar när det gäller chassi, fläktar etc. Och mycket fokus handlar om max fps per krona.

Håller inte med. Lenovo Legion for the win!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonnyrocker277:

Datorn jag snöat in på är en ASUS Zephyrus g14 2023. verkar inte finnas till försäljning i Sverige riktigt än men.
Den känns robust med aluminium chassi och bra komponenter i de flesta modellerna.

Jag gick i samma tankar själv, men det slutade med en MacBook Pro 14 M1 Pro.

Tänk på att de flesta gaminglaptops är smått värdelösa om du inte har 100W-nätadaptern inkopplad. I de lägena är en MacBook Pro långt mycket snabbare.

Så vill du kunna använda datorn som "bärbar", så välj MacBook. Är du istället ute efter en flyttbar dator som är beroende av nätadapers, så gå vidare på en gaminglaptop.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag gick i samma tankar själv, men det slutade med en MacBook Pro 14 M1 Pro.

Tänk på att de flesta gaminglaptops är smått värdelösa om du inte har 100W-nätadaptern inkopplad. I de lägena är en MacBook Pro långt mycket snabbare.

Så vill du kunna använda datorn som "bärbar", så välj MacBook. Är du istället ute efter en flyttbar dator som är beroende av nätadapers, så gå vidare på en gaminglaptop.

Allt som man behöver bära med sig för att använda laptoppen ska självklart räknas med. En gaminglaptops nätdel är ofta väldigt klumpig.

Rent historisk i debatter kring vad man vill köpa, så har jag varit för åsikten att man först väljer den storlek man vill ha, sedan så funderar man på det andra. I vissa situationen får man inte den storleken man önskar, men det blir ett minus som tar med i valet.

I detta fall så vilken storlek vill TS ha på laptoppen? Mindre laptop är mindre att bära, den tar mindre plats på det ställe som man jobbar. (knät på tåget) Mindre är dock mindre när man jobbar, en 14" skärm är mindre än en 15,6" skärm oavsett hur bra skärmpanelen är. Det blir också trångt med ett numerisk tangentbordsdel på en 14"are.
Och om man vill upp i denna 15,6" storlek så spekuleras det i om Apple i år kommer släppa en större vanlig som ej blir "extremt dyr".

Jag ser laptop storlek 15,6" vs 14" lite som skostorlek. Bara för att man har 46 i skostorlek så betyder det inte att man vill ha exklusivare skor än en som köper storlek 41.