Dålig täckning på telefonen

Permalänk

Dålig täckning på telefonen

Tjena. Det är så att jag har kass täckning på telefonen på många ställen. Jag använder mig av Telia. Jag har en iPhone 8. I mitt tegelhus kan jag inte ens prata i telefonen utan att samtalen dör så jag måste gå ut och ställa mig på trappen. Jag har hela tiden tagit förgivet att de berott på operatören ( jag bytte från telenor till Telia för 4 månader sen och innan fungera de felfritt). Men min sambo som också har Telia men iPhone 12 har inga problem alls. Är det så enkelt att de är min telefon de är fel på? Är de isf vanligt att äldre telefoner får problem med täckningen så småningom? Eller kan de bero på något annat?
Tänkte om någon satt på vetskapen om vad de kan tänkas vara. Tack på förhand mvh

Permalänk
Medlem

Har du bytt sim-kort sedan bytet från Telenor-Telia?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du bytt sim-kort sedan bytet från Telenor-Telia?

Hur skulle TS ringa öht utan att byta?

TS: har du testat olika nätinställningar? Vilket nät är du uppkopplad mot? Ringer din sambo via WiFi?

Permalänk
Medlem

Det är nog en rätt stor skillnad på en iPhone 8 vs 12 i form av de trådlösa kapaciterna. En operatör kan som i ditt fall varit mer gynnsam för din telefon och vice versa, nyckfullt.

Med det sagt, om ni har ett trådlöst Wifi hemma, har du testat att slå på WiFi-samtalsfunktionen?
https://support.apple.com/sv-se/HT203032

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Tjena. Det är så att jag har kass täckning på telefonen på många ställen. Jag använder mig av Telia. Jag har en iPhone 8. I mitt tegelhus kan jag inte ens prata i telefonen utan att samtalen dör så jag måste gå ut och ställa mig på trappen. Jag har hela tiden tagit förgivet att de berott på operatören ( jag bytte från telenor till Telia för 4 månader sen och innan fungera de felfritt). Men min sambo som också har Telia men iPhone 12 har inga problem alls. Är det så enkelt att de är min telefon de är fel på? Är de isf vanligt att äldre telefoner får problem med täckningen så småningom? Eller kan de bero på något annat?
Tänkte om någon satt på vetskapen om vad de kan tänkas vara. Tack på förhand mvh

Testa att slå på Wi-Fi samtal, då kan du ringa via Wi-Fi när du t.ex. är hemma och/eller när du är på ställen med dålig mottagning. Har du tappat/skadat telefonen någon gång?

Skrivet av shugge:

Har du bytt sim-kort sedan bytet från Telenor-Telia?

Självklart får du ett Telia SIM-kort när du byter till Telia...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Iphone 8 bör ha liknande kapacitet gällande röstsamtal (VoLTE) på 4G-nätet som iPhone 12, men det kan ju ha blivit något knas. Telia stänger ner 3G-nätet och det kan lokalt påverka samtalstäckningen om inte 4G har bra täckning eller om man har en telefon äldre än, tja, 2016 typ.

Men om en iphone 12 på samma ställe är klockren så gissar jag på någon inställning i telefon eller "sim-kort". Kan ju också vara så att telefonen av olika skäl är ett snäpp för svag mottagnings/sändningssmässigt. Jag hade en telefon som fick bättre täckning om man inte hade skalet fullt med kreditkort och en förkromad list.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Rekordmedlem

Apple har ju lyckats med ultrausla antenner förr (Iphone4) där man kortslöt antennen när man höll telefonen i handen, den var inte designad för att vidröras utan ett isolerande skal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ser att flera påtalade att jag ska köra Wi-Fi samtal, vilket jag hade avstängt! Så det kommer nog gå bättre att ringa här hemma nu, men problemet lär kvarstå när jag befinner mig i områden utan Wi-Fi. Hade tex 1 plupp + E när jag va hos en kompis nyss som bor i radhus. Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Ser att flera påtalade att jag ska köra Wi-Fi samtal, vilket jag hade avstängt! Så det kommer nog gå bättre att ringa här hemma nu, men problemet lär kvarstå när jag befinner mig i områden utan Wi-Fi. Hade tex 1 plupp + E när jag va hos en kompis nyss som bor i radhus. Tack för svaren!

Har telefonen några skador eller har den tappats? Tänker om antennen kan ha blivit skadad?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Har telefonen några skador eller har den tappats? Tänker om antennen kan ha blivit skadad?

Jo den har väll åkt i backen flertalet gånger. Min son har kastat runt den några ggr med. Så det är mycket väll möjligt. Jag har ju nästan full mottagning när jag är ute så antennen kanske blivit ”försvagad”