Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad menar du?

Det går utmärkt att överklocka med undervolt och istället höja PL, kortet håller samma ljudnivå eller lägre.

Mvh

Vad bör man köra för undervolt samt PL då ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TitanFrog:

Garanterat bara AIB (14,500kr+) som tillverkas framöver tyvärr, referenskorten för 13k var bara för att få bättre fördel i pris/prestanda på tidiga recensioner. Sliskigt som fan, men det är ju standard på gpumarknaden nu...

Ja känns lite som att det har blivit standard med papperslanseringar till låtsaspriser. Otroligt tråkigt

Skrivet av Aeig:

Jag tycker XT är prisvärt, särskilt med AIB kylare, dessa går att överklocka 15-25% så att de presterar som ett stock XTX

Denna är väldigt trevlig för 11 415 kr: https://www.amazon.se/XFX-Speedster-RadeonTM-grafikkort-RX-79...

Mvh

Det var inget dåligt tips! Slog faktiskt till på den och la en beställning nu. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EssesD:

Ja känns lite som att det har blivit standard med papperslanseringar till låtsaspriser. Otroligt tråkigt

Det var inget dåligt tips! Slog faktiskt till på den och la en beställning nu. Tack!

Härligt, vad jag har läst och sett om den modellen så tror jag du kommer bli nöjd

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av EssesD:

Ja känns lite som att det har blivit standard med papperslanseringar till låtsaspriser. Otroligt tråkigt

Det var inget dåligt tips! Slog faktiskt till på den och la en beställning nu. Tack!

Beställde också detta, förra veckan. Tror leveransen kommer på tisdag! Ska bli en fin uppgradering från mitt Geforce 1070.

Permalänk
Medlem

Sköna priser på asus 7900 xt dock 😁

Dock finns sapphire 7900xt hos amazon, skickad av amazon för 11 685:- (prime)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av winterwold:

Har du ett mått på hur lång den är i överkant? Den är ju vinklad så jag gissar att den är 344mm lång på längsta biten som är i underkant.

Det finns ett hål i NR200 chassit i framkant så det kanske skulle gå att klämma in den där om måtten stämmer.

Har du möjlighet att mäta hur långt kortet sticker ned från själva plattan man fäster den i chassit med?
Som på denna bilden: https://overclock3d.net/gfx/articles/2022/12/08122244375l.JPG

Mitt under en flytt så har inte kunnat assistera med detta tyvärr.. Om det fortfarande är aktuellt så skicka gärna en bild med förtydligande vad jag ska mäta upp så kan jag nog göra detta ikväll

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

Mitt under en flytt så har inte kunnat assistera med detta tyvärr.. Om det fortfarande är aktuellt så skicka gärna en bild med förtydligande vad jag ska mäta upp så kan jag nog göra detta ikväll

Supertack men jag lyckades faktiskt hitta informationen jag behövde på reddit igårkväll. Så behöver inte mätas något.
Hur upplever du kortet annars? Läst lite olika gällande högt fläktljud. Att fläktarna kör på full fräs även i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winterwold:

Supertack men jag lyckades faktiskt hitta informationen jag behövde på reddit igårkväll. Så behöver inte mätas något.
Hur upplever du kortet annars? Läst lite olika gällande högt fläktljud. Att fläktarna kör på full fräs även i idle.

Aha, nice!
Jag är riktigt nöjd med kortet, va lite konfunderad i början då vissa settings i tunern inte ville slå igenom. Anledningen var då att man behöver ha Bios switchen på OC (mot strömkablarna) för att få ändra parametrar som spänning osv, även om GPUz visade ändringen så skedde det inte egentligen..

Kör man OC bios så är fläktkurvan väldigt aggressiv från början, men kurvan kan justeras i AMDs tuner så det är inget problem, även zero rpm idle funkar bra. Visst kör man max powerlimit och pressar kortet max (450-470w) så låter det lite om man vill hålla tempen nere.
Jag kommer gå över till vattenblock när Alphacool har kommit med sitt då jag annars har en custom loop

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

Aha, nice!
Jag är riktigt nöjd med kortet, va lite konfunderad i början då vissa settings i tunern inte ville slå igenom. Anledningen var då att man behöver ha Bios switchen på OC (mot strömkablarna) för att få ändra parametrar som spänning osv, även om GPUz visade ändringen så skedde det inte egentligen..

Kör man OC bios så är fläktkurvan väldigt aggressiv från början, men kurvan kan justeras i AMDs tuner så det är inget problem, även zero rpm idle funkar bra. Visst kör man max powerlimit och pressar kortet max (450-470w) så låter det lite om man vill hålla tempen nere.
Jag kommer gå över till vattenblock när Alphacool har kommit med sitt då jag annars har en custom loop

Okej så man måste slå över på OC för att kunna dra ned kurvorna också?
Jag kommer sitta med datorn och jobba en del och skulle i det fallet vilja kunna få den så tyst som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winterwold:

Okej så man måste slå över på OC för att kunna dra ned kurvorna också?
Jag kommer sitta med datorn och jobba en del och skulle i det fallet vilja kunna få den så tyst som möjligt.

Eventuellt, men inte säker.
Men mitt kort va tyst med vanliga bioset, med 0 rpm idle osv. Vill man undervolta osv så behöver man vara i OC bios och OC stock fläktkurvan är aggressiv

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk

Påminner om Proshop igen 👍 Ligger 2 st Red Devil 7900XTX där 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirtykewken:

Påminner om Proshop igen 👍 Ligger 2 st Red Devil 7900XTX där 😊

Står bara meddela mig och ingen köpknapp för mig. Funkar det för dig?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av hk-tray:

Står bara meddela mig och ingen köpknapp för mig. Funkar det för dig?

Dom kör drop vid 14:00 varje dag 👍

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

Lagerstatus har varit 10 st i snart en timme, jag tror nog att det ej uppdateras i realtid Får se om de tar emot fler beställningar än de har kort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Lagerstatus har varit 10 st i snart en timme, jag tror nog att det ej uppdateras i realtid Får se om de tar emot fler beställningar än de har kort.

Mvh

Beställde min en stund sen och det ska tydligen redan vara skickad ur deras lager, Inet e fan jävligt snabba (Om informationen jag har fått stämmer)

Permalänk
Medlem

Beställde också den från inet för ett tag sen och står som plockas, så håller tummarna för att det stämmer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fortfarande på 10 🤔🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashkan57:

Fortfarande på 10 🤔🤔

Kanske för 16299:- är hutlöst för ett 7900 XTX? 😉

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta med ett xtx köp tills alla hårdvarubuggar är lösta..

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag skulle vänta med ett xtx köp tills alla hårdvarubuggar är lösta..

Vilka buggar syftar du på?

Jag har haft ett 7900 XTX i några veckor nu, har fungerat utmärkt på alla sätt och vis.

Spelat allt möjligt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

XFX Speedster MerC310 AMD Radeon™ RX 7900XTX för 13 700 kronor på Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rompa87:

XFX Speedster MerC310 AMD Radeon™ RX 7900XTX för 13 700 kronor på Amazon

La en beställning på kortet så tack för ditt tips, får nog bli en retur på Red devil kortet köpt från Inet. Verkar inte vara så stora prestanda skillnad mellan dessa kort. Sparar hellre 2500 kr 😌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>

Sköna priser på asus 7900 xt dock 😁

Tack för tipset, skönt att dom bjuder på frakten!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ashkan57:

La en beställning på kortet så tack för ditt tips, får nog bli en retur på Red devil kortet köpt från Inet. Verkar inte vara så stora prestanda skillnad mellan dessa kort. Sparar hellre 2500 kr 😌

Tror nog inte det är någon mätbar skillnad ÖHT faktiskt.

Båda två har kvalité där det är viktigt, PCB, komponenter, fläktar etc så hugget som stucket

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vilka buggar syftar du på?

Jag har haft ett 7900 XTX i några veckor nu, har fungerat utmärkt på alla sätt och vis.

Spelat allt möjligt

Mvh

Har du.missat nyheterna helt?

https://www.sweclockers.com/nyhet/35496-amd-radeon-rx-7900-xt...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Problematiken med referenskylaren påverkar endast 10-30% av korten som är tillverkade av AMD, dvs alla andra varianter av XTX från partners såsom Red Devil, Nitro, Merc etc fungerar utmärkt hårdvarumässigt.

Dvs det är inga konstigheter alls att köpa ett XTX

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED