Helgsnack: Hur ser framtidens dator ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Hoppas allt privatiseras och man blir 0 beroende av dessa stora företag

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ingenting funkar utom det du specifikt pröjsat för och utvecklats det senaste året.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror på biologiska datorer som man kan interagera med genom att koppla med en hudslang rakt in ryggraden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Hoppas allt privatiseras och man blir 0 beroende av dessa stora företag, slipp oroa dig för eventuella långsamma serverfel, eller plötsliga downtimes på den där långhelgen du har tråkigt.

Ditt är ditt, självständig och stark.

Visst, plötsliga strömavbrott kan hända.. dock är serverfel mycket mer vanligt nu.. senast i helgen hade jag problem med Youtube, och har fortfarande lite problem med YT.. allt för att Youtube smygändrar reglerna och fifflar med servrarna..

Yes Cyperpunk FTW

Permalänk
Medlem

Vi alltid att minst behöva ett gränssnitt för inmatning, ett gränssnitt för visning, en mjukvarukälla, och någon hårdvara som interagerar mellan dessa.

Inmatningen, ja den kan komma att förändras måhända, men de vi har idag är oerhört funktionella - såpass funktionella att de i princip inte förändrats sedan de kom till, vilket får mig att tveka till att de kommer att förändras nämnvärt inom nämnvärd framtid. Inmatningen är framför allt otvetydig. Om vi människor inte ens kan kommunicera med varandra med vårat talade språk, vad är då oddsen för att på ett vettigt sätt interagera med en dator via tal? Om vi inte kan hålla en oavbruten röd tråd i våra tankar, hur ska vi kunna detaljstyra en dator med hög precision via ett våtinterface? Input för specifika funktioner går bra (operationsrobotar exempelvis) redan idag, men att vi skulle använda annat än ett pekverktyg och ett textverktyg för mer generell datoranvändning har jag svårt att se, även om - inte minst gällande pekverktygen - tekniken kan ta steg framåt.

Utmatning, ja där tror jag det finns en del att hämta. På kort sikt tror jag att vi kommer att leva med skärmar inte alltför olika de vi har idag (på samma sätt som gamla hederliga tjockskärmar inte är alltför olika dagens plattskärmar). Möjligt att de går att rulla ihop likt en rullgardin, är genomskinliga såsom man ser på film (mindre sannolikt av så många anledningar), eller vad det nu kan vara, men ja, inte alltför olika. Sedan tror (och hoppas) jag på att de kommer att kompletteras med förstärkt verklighet - inte minst vad gäller bärbara enheter - vad det lider, men skärmarna kommer att finnas kvar i någon form en lång tid framöver.

Mjukvara kommer att i allt större omfattning streamas eftersom den modellen kan säkerställa intäkter på ett helt annat vis än när mjukvara ska vara tillgänglig off-line. Dessutom vet vi ju hur vi användare älskar mikrotransaktioner och prenumerationer ... Undantaget kommer att vara beräkningsintensiva mjukvaror (se nedan), där en del (själva beräkningarna) fortfarande kommer att vara kvar lokalt.

Lokal hårdvara kommer att fortsätta vara en grej, även när det kommer till PC, men kommer att gå mer mot SoC på grund av mjukvaruaspekten ovan. Jag tror dock inte på att beräkningar på distans (d.v.s. streamat spelande) kommer att överleva i stor skala, inte minst för att det inte finns någon långvarig ekonomisk vinst för företagen att stå för beräkningskraften när man kan låta användaren stå för det. Initialt (d.v.s. idag) finns en poäng i att göra det i form av att knyta användare till sig, men när någon eller några jättar väl vunnit det racet, då kommer det att förpassas till historien. Men även under den eran kommer som sagt ett interface mellan de tre ovan att behövas, och där tror jag att enskilda datorer kommer att leva kvar med färre förändringar än man kan fantisera om.

Men ja, jag har haft fel förr, och har det troligen även i den här frågan, åtminstone på någon punkt; det ska bli intressant att se vilken det blir.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jäkligt svårt att sia om, men de kommer inte existera som i dagens form.
Mycket hänger på elen, löser vi fusionsenergi kan alla ha en hemma som idag, gör de inte det och vi ska fortsätta öka strömmen som en dator förbrukar kommer det vara ohållbart med ett energimonster i varje hem.

Att det går mot bärbart är helt säkert, vi kommer inte ha chip kopplade till hjärnan inom de närmsta hundra åren, det kommer ta mycket längre tid innan vi är där, för mer än 100 år sedan trodde man att vi skulle ha flygande bilar, vi kan inte ens göra riktigt effektiva batterier ännu så det kan vi glömma att gemene man har om 100 år ens, och då är den tekniken betydligt enklare än en uppkopplad hjärna, det är nog bland de sista stegen vi tar, ett uppladdat medvetande.

Möjligtvis kan vi ha kvantdatorer i hemmen om vi kan gå till supraledare utan att använda flytande helium.

Jag tror snarare på en stagnation av utvecklingen dom det ser ut just nu, de närmsta 50 åren behöver vi gå ifrån I/O annars kommer vi stå ganska still de kommande hundra åren.

Permalänk
Medlem

På sikt en del av AMA HUS 42, hemmets server. Utöver det små "edge"-datorer i allt.

XBD.11 Centralskåp för hemmets server. Fiberpanel samt utrymme för 19" 10U. Värmeväxling krav.
XBD.111 Centralskåp med värmeväxling vatten. Vid hemmets värmebehov till hemmets uppvärmning, vid kylbehov till avlopp.
XBD.112 Centralskåp med värmeväxling luft, Skåpet måste placeras i närheten av husets fasad för extrahering av energi då bostaden är tillräckligt uppvärmd.
XBD.113 Centralskåp med eget köldmedium
XO Central serverenhet för hemmet.
XO.1 Serverenhet
XO.11 Serverenhet med med virtuella klienter
XO.12 Serverenhet enbart för styr/regler/övervakning

Permalänk

Laptop utan inne håll

Har börjat kolla på laptop som är för att koppla in mobilen. Köper man en med 4k 60hz så håller den tills den går sönder. Man byter ju hårdvara när man byrer mobil och dex 4k med en z fold saktar aldrig ner. Så när mjukvaran kommer ikapp så är ju det en solklar köp.

Såg att det var många som går långt fram i tiden så, mobil telefoner som kopplas in för att ersätta datorn då ochså

Permalänk
Medlem

Såhär om du frågar AI

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Wow! Hur vet du det?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Möjligtvis kan vi ha kvantdatorer i hemmen om vi kan gå till supraledare utan att använda flytande helium.

Quantum Brilliance, tillverkar numera quant datorer som fungerar utan extrem kylning.
https://quantumbrilliance.com/quantum-brilliance-hardware

Permalänk
Medlem

"RISC architecture is gonna change everything."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Quantum Brilliance, tillverkar numera quant datorer som fungerar utan extrem kylning.
https://quantumbrilliance.com/quantum-brilliance-hardware

Okej, men de där är inte äkta kvant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

På sikt en del av AMA HUS 42, hemmets server. Utöver det små "edge"-datorer i allt.

XBD.11 Centralskåp för hemmets server. Fiberpanel samt utrymme för 19" 10U. Värmeväxling krav.
XBD.111 Centralskåp med värmeväxling vatten. Vid hemmets värmebehov till hemmets uppvärmning, vid kylbehov till avlopp.
XBD.112 Centralskåp med värmeväxling luft, Skåpet måste placeras i närheten av husets fasad för extrahering av energi då bostaden är tillräckligt uppvärmd.
XBD.113 Centralskåp med eget köldmedium
XO Central serverenhet för hemmet.
XO.1 Serverenhet
XO.11 Serverenhet med med virtuella klienter
XO.12 Serverenhet enbart för styr/regler/övervakning

Haha, vi får se, bara 19 år kvar till 42’an. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Wow! Hur vet du det?!

Spådde i kaffesumpen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

År 2023 ligger i sin linda och framtiden står för dörren, men vad väntar egentligen framgent?

Läs hela artikeln här

PC 3.0 borde vara inopererad i kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Hoppas allt privatiseras och man blir 0 beroende av dessa stora företag, slipp oroa dig för eventuella långsamma serverfel, eller plötsliga downtimes på den där långhelgen du har tråkigt.

Ditt är ditt, självständig och stark.

Visst, plötsliga strömavbrott kan hända.. dock är serverfel mycket mer vanligt nu.. senast i helgen hade jag problem med Youtube, och har fortfarande lite problem med YT.. allt för att Youtube smygändrar reglerna och fifflar med servrarna..

Men youtube är ju redan privatiserat... Med serverfel å allt...
Problemet är väl snarare att IT branschen är alldeles för privatiserad, ingen statlig aktör som styr upp över huvud taget. Det är däremot något jag ser i min spåkulan, ett visst förstatligande av ITbranchen då man misslyckas med att nå hela samhället med sina lösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheesen:

Men youtube är ju redan privatiserat... Med serverfel å allt...
Problemet är väl snarare att IT branschen är alldeles för privatiserad, ingen statlig aktör som styr upp över huvud taget. Det är däremot något jag ser i min spåkulan, ett visst förstatligande av ITbranchen då man misslyckas med att nå hela samhället med sina lösningar.

Jag menar såklart privatpersoner, inget hyrt eller lånat från storföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Jag menar såklart privatpersoner, inget hyrt eller lånat från storföretag.

Hmm, då får du nog hitta ett bättre ord: Privatisering innebär flytt från statligt ägt till "privat ägande" vilket generellt inte innebär ägande av privatpersoner utan av privata vinstdrivande företag.

(och nyfiken på hur du ska få till en legal videotjänst a'la youtube ägd av privatpersoner i praktiken?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Jag menar såklart privatpersoner, inget hyrt eller lånat från storföretag.

Du får jättegärna förklara hur du menar här, jag är tydligen inte tillräckligt smart för att förstå hur det skulle fungera.

Permalänk
Medlem

pad/laptop rulle runt armen med holo tbord, lätt att ta av & på. Och man har mainframen i vanlig armbands klocka format & rfid chip i axeln så den är svårare ta bort.

Glädjen är allt som är glömt redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Moduler av samtliga komponenter enlig en standard.
Moderkort med platser för moduler.
Chassiet vilar på trådlös laddnings platta eller batteri som räcker 1 månad.
USB xxx allt kopplas trådlöst.
Trådlös överföring av bild.

Alltså helt trådlös/sladdlös.

Idag läser man om kabelfria grafikkort, ett litet steg på vägen.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850