PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem

Köpte en ooni-pellets nu på rean, herre j—lar vilken skillnad.
Tyckte det blev riktigt bra i ugnen på sten i 300, men det är här next level.

Gjorde en enkel ikväll, oonis degrecept ,med torrjäst som fick kalljäsa i 24h, lätt (hand)krossade san marzano tomater, riven mozzarella från block, färsk basilika och sen lite olivolja och riven parmesan efter gräddning.

Magiskt!

Permalänk
Medlem

Det blev napolitansk julpizza till lunch idag!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

<Uppladdad bildlänk> Det blev napolitansk julpizza till lunch idag!

Det måste vara det finaste jag sett sedan jag konfirmerades! skål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

<Uppladdad bildlänk> Det blev napolitansk julpizza till lunch idag!

Den såg riktigt trevlig ut.

Permalänk
Medlem

Nyårsdagspizza!!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Fick ett pizzastål från Nordwik i julklapp och det fungerar fantastiskt bra.
Så idag blev det en kebabbpizza som lätt blev den nya favoriten här hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pincett:

Fick ett pizzastål från Nordwik i julklapp och det fungerar fantastiskt bra.
Så idag blev det en kebabbpizza som lätt blev den nya favoriten här hemma.

<Uppladdad bildlänk>

Första gången jag sett gurka på en pizza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Fick ett pizzastål från Nordwik i julklapp och det fungerar fantastiskt bra.
Så idag blev det en kebabbpizza som lätt blev den nya favoriten här hemma.

<Uppladdad bildlänk>

Såg inte helt otrevlig ut. Nästan lite som en öppen Viking Kebab med toppingen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Första gången jag sett gurka på en pizza.

Det är mums med gurka, sedan är min favorit bearnaisesås på detta, men givetvis går det bra med valfri sås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Det är mums med gurka, sedan är min favorit bearnaisesås på detta, men givetvis går det bra med valfri sås

Själv föredrar jag en blandning av den heta röda kebabsåsen och den milda vita vitlökssåsen som är vanligast här där jag bor. Men bea är nog inte otrevligt det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Första gången jag sett gurka på en pizza.

Finns på i princip varenda pizzeria härnere i Västra Götaland åtminstone, en så kallad "Kebab-special".
(heter även, Göteborg Special, Testarossa, Bagarens kebab och Viking på de ställen jag besöker frekvent)

Vi kör ju förvisso inte "rödsås" på pizza heller, och en "kebabpizza" är generellt med gyros på griskött och inte nötfärs/nötköttsmassa utan av märke Kalmar-kebab gjord på fläskkarre oftast

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Snusfri

Den nya osten "Rike" är trevlig på pizza.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

Finns på i princip varenda pizzeria härnere i Västra Götaland åtminstone, en så kallad "Kebab-special".
(heter även, Göteborg Special, Testarossa, Bagarens kebab och Viking på de ställen jag besöker frekvent)

Vi kör ju förvisso inte "rödsås" på pizza heller, och en "kebabpizza" är generellt med gyros på griskött och inte nötfärs/nötköttsmassa utan av märke Kalmar-kebab gjord på fläskkarre oftast

Det är en ständig diskussion det här. Vilken sås är bäst? Är fläskkebab kebab? Jag föredrar generellt fläsk-kebaben som finns häromkring, riktigt kött och inte något malet och pressat. Den benämns ofta gyros på en del andra platser, men gyros är ju något annat med andra kryddor, tillbehör och så. När det gäller kebabsås så tål jag många varianter, men vit+röd sås är inte en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är en ständig diskussion det här. Vilken sås är bäst? Är fläskkebab kebab? Jag föredrar generellt fläsk-kebaben som finns häromkring, riktigt kött och inte något malet och pressat. Den benämns ofta gyros på en del andra platser, men gyros är ju något annat med andra kryddor, tillbehör och så. När det gäller kebabsås så tål jag många varianter, men vit+röd sås är inte en av dem.

yeah, helt klart enig med dig där. Sen finns det ju flera ställen som inte klarar av att få fläsk-kebaben ätbar heller.
Var mest för att ge en referenspunkt kring vad för typ av pizza den finns på, att ta en Stockholmskebabpizza med rödsås och få för sig att lura på sallad, gurka och tomat tror jag fungerar avsevärt sämre än på Göteborgsvarianten.

Hade förövrigt velat föreslå en trip till Jungfruplatsens pizzeria i.om att du befinner dig i Göteborg, det är fortfarande fläskkebab, men något helt annat än den kebab du hittar på andra pizzerior ("de gör den själva") och fås sådär "grådassig" som på kalmarkebab är ett stort varningstecken. MEN det fungerar förvånansvärt bra.

Pizzorna är sisådär dock, pizzasalladen diskuterbar, men en kebabtallrik med stark+vitlökssås kan jag få craving för när man käkat för mycket på andra ställen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Pizzasallad

När vi ändå är inne på ämnet med olika smaker och tillbehör så är en pizzasallad minst lika viktig att få till, så jag tänkte dela med mig av "min" variant.

500g vitkål, helst hyvlad med osthyvel för att få den rätta storleken.
3,5msk vitvinsvinäger
0,5dl matolja
1,5msk svartpeppar, grov
1tsk salt
2tsk Italiensk salladskrydda
Paprikasallad efter tycke och smak, men runt två "gafflar" som klipps ner i lagom bitar

Lägg vitkålen i ett durkslag, häll över 2.5liter kokhett vatten, låt det rinna av och svalna ordentligt.

Under tiden kålen svalnar blanda övriga ingredienser i en skål.
När kålen svalnat blanda i i den i krydd/oljeblandningen ordentligt, det gör inget att man "mosar" lite.
Till sist blandar man i paprikasalladen och ställer i kylskåpet i minst två timmar. Själv tycker jag att det smakar bäst när den fått stå över natten eller längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

När vi ändå är inne på ämnet med olika smaker och tillbehör så är en pizzasallad minst lika viktig att få till, så jag tänkte dela med mig av "min" variant.

500g vitkål, helst hyvlad med osthyvel för att få den rätta storleken.
3,5msk vitvinsvinäger
0,5dl matolja
1,5msk svartpeppar, grov
1tsk salt
2tsk Italiensk salladskrydda
Paprikasallad efter tycke och smak, men runt två "gafflar" som klipps ner i lagom bitar

Lägg vitkålen i ett durkslag, häll över 2.5liter kokhett vatten, låt det rinna av och svalna ordentligt.

Under tiden kålen svalnar blanda övriga ingredienser i en skål.
När kålen svalnat blanda i i den i krydd/oljeblandningen ordentligt, det gör inget att man "mosar" lite.
Till sist blandar man i paprikasalladen och ställer i kylskåpet i minst två timmar. Själv tycker jag att det smakar bäst när den fått stå över natten eller längre.

<Uppladdad bildlänk>

Kul med ett recept, detta ska testas helt klart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

yeah, helt klart enig med dig där. Sen finns det ju flera ställen som inte klarar av att få fläsk-kebaben ätbar heller.
Var mest för att ge en referenspunkt kring vad för typ av pizza den finns på, att ta en Stockholmskebabpizza med rödsås och få för sig att lura på sallad, gurka och tomat tror jag fungerar avsevärt sämre än på Göteborgsvarianten.

Jo, jag har svårt att se att de såserna passar alls på en kebabpizza. I rulle eller pita går det väl an, kanske, men pizzor har ju redan "röd sås" på botten så det blir väl inte bra.

Citat:

Hade förövrigt velat föreslå en trip till Jungfruplatsens pizzeria i.om att du befinner dig i Göteborg, det är fortfarande fläskkebab, men något helt annat än den kebab du hittar på andra pizzerior ("de gör den själva") och fås sådär "grådassig" som på kalmarkebab är ett stort varningstecken. MEN det fungerar förvånansvärt bra.

Pizzorna är sisådär dock, pizzasalladen diskuterbar, men en kebabtallrik med stark+vitlökssås kan jag få craving för när man käkat för mycket på andra ställen.

Käkade en förvånansvärt bra nötkebab i helgen faktiskt. På Saray i Sisjön, deras Döner Sandwich var grym, stor med mycket kött och god sås men inte riktigt klassisk kebabsås utan lite tunnare och så. Rätt dyr var den dock. De har också mer autentisk kebab Iskender och så, men ärligt talat föredrar jag den tyska/svenska stilen.

Jungfruplatsen har jag inte testat, men hört mycket gott om.

Permalänk
Medlem

Idag så blev det en halva kebabpizza med beasås och feferoni, den andra halvan var enkel ost/skinka som toppades med pizzasallad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

När vi ändå är inne på ämnet med olika smaker och tillbehör så är en pizzasallad minst lika viktig att få till, så jag tänkte dela med mig av "min" variant.

500g vitkål, helst hyvlad med osthyvel för att få den rätta storleken.
3,5msk vitvinsvinäger
0,5dl matolja
1,5msk svartpeppar, grov
1tsk salt
2tsk Italiensk salladskrydda
Paprikasallad efter tycke och smak, men runt två "gafflar" som klipps ner i lagom bitar

Lägg vitkålen i ett durkslag, häll över 2.5liter kokhett vatten, låt det rinna av och svalna ordentligt.

Under tiden kålen svalnar blanda övriga ingredienser i en skål.
När kålen svalnat blanda i i den i krydd/oljeblandningen ordentligt, det gör inget att man "mosar" lite.
Till sist blandar man i paprikasalladen och ställer i kylskåpet i minst två timmar. Själv tycker jag att det smakar bäst när den fått stå över natten eller längre.

<Uppladdad bildlänk>

Får jag föreslå att du lägger i lite socker, ev ananasspad om du har det tillgängligt. Det lyfter pizzasalladen.

Permalänk

Hur många gram pizzasås samt ost använder ni på era pizzor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av basickarl:

Hur många gram pizzasås samt ost använder ni på era pizzor?

Tror aldrig att jag har vägt mina pålägg. Kör på känn bara.

Permalänk
Skrivet av basickarl:

Hur många gram pizzasås samt ost använder ni på era pizzor?

Kör på känsla, man lär sig med tiden vad man tycker om.
Tycker det är viktigare med ordentligt med smak så kryddar mer istället.

Bra kvalitet på grejerna så ger sig smakerna oftast mer tillkänna

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Skrivet av basickarl:

Hur många gram pizzasås samt ost använder ni på era pizzor?

På mina 250g degbollar för Napolitansk pizza kör jag ca 90-100g sås och ca 80g fior de latte/mozzarella.

Permalänk
Medlem

En oxfilépizza och lite annat längre bak.
Kör mina pizzor i en Ooni Koda 16.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

<Uppladdad bildlänk>
En oxfilépizza och lite annat längre bak.
Kör mina pizzor i en Ooni Koda 16.

Såg trevliga ut.

Permalänk
Medlem

Gjorde en pizza under 1h inklusive jäsning. Gillar man pan pizza med krispig botten så är det här en jävligt bra pizza för att vara gjord hemma. Receptet jag följde var detta:
https://www.youtube.com/watch?v=HWG4fF-7eC4

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Gjorde en pizza under 1h inklusive jäsning. Gillar man pan pizza med krispig botten så är det här en jävligt bra pizza för att vara gjord hemma. Receptet jag följde var detta:
https://www.youtube.com/watch?v=HWG4fF-7eC4

https://i.postimg.cc/L8KvyWTN/20221209-183951.jpg

Jag kan smaka detta i min mun, bra jobbat!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

<Uppladdad bildlänk>
En oxfilépizza och lite annat längre bak.
Kör mina pizzor i en Ooni Koda 16.

J-klar vilken schysst frukost, får man komma förbi någon morgon?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Hej! Någon som testat denna elektriska pizza ugn? Är nyfiken på om någon har erfarenhet av den och om den kommer upp till 450 grader som det står i specifikationerna.. Väldigt bra pris för en elektrisk jämfört med alternativen.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/grill/pizza/austin-and...

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Hej! Någon som testat denna elektriska pizza ugn? Är nyfiken på om någon har erfarenhet av den och om den kommer upp till 450 grader som det står i specifikationerna.. Väldigt bra pris för en elektrisk jämfört med alternativen.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/grill/pizza/austin-and...

Hej! Nej, har inte testat den, men har ändå ett par tankar.

*2200 watt, bra kräm. Min pizzaugn har runt samma effekt i det övre värmeelementet och skulle nog kunna få upp ugnen i 450 grader utan att det nedre är på.
*30.5x30.5 centimeter till bakyta, det blir trångt.
*1 centimeter tjock sten, den kommer antagligen inte hålla värme för så många pizzor på raken.
*Materialet i stenen kan bidra till att du måste begränsa temperaturen (överför värme snabbt).
*Inget fönster i dörren, om du som jag är en pizzabagare med kontrollbehov så blir det genast lite bökigt.
*Det står inget om möjligheten att bruka den inomhus, det är väl därför man skaffar en elektrisk pizzaugn?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.