Permalänk
Medlem

Ställa in VLAN på hemmanätverk

Hallå!

Total nybörjare på detta men det är intressant.
Har kikat lite kring olika alternativ till att separera nätverkstrafik i hemnätverket. Vi har telia fiber med en Sagemcom 5370e router med Wifi.
Har även en 5-ports switch: TL-SG105E.

Om jag ansluter fiber till router och kopplar in router i port 1 på switchen. Sedan kopplar på de olika enheterna med ethernetkablar i port 2-5. Bör jag använda MTU VLAN/Port Based VLAN/802.1Q VLAN? Är det någon skillnad i säkerhet eller dylikt?
Skulle även vilja kunna ställa in att de som connectar via Wifi hamnar på ett eget VLAN-ID.

Tacksam för all hjälp eller styrning kring detta. Ser det som ett lärotillfälle

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Hallå!

Total nybörjare på detta men det är intressant.
Har kikat lite kring olika alternativ till att separera nätverkstrafik i hemnätverket. Vi har telia fiber med en Sagemcom 5370e router med Wifi.
Har även en 5-ports switch: TL-SG105E.

Om jag ansluter fiber till router och kopplar in router i port 1 på switchen. Sedan kopplar på de olika enheterna med ethernetkablar i port 2-5. Bör jag använda MTU VLAN/Port Based VLAN/802.1Q VLAN? Är det någon skillnad i säkerhet eller dylikt?
Skulle även vilja kunna ställa in att de som connectar via Wifi hamnar på ett eget VLAN-ID.

Tacksam för all hjälp eller styrning kring detta. Ser det som ett lärotillfälle

Med vänlig hälsning

Är inte helt säker så någon kan säkert rätta mig men jag är tämligen säker på att Sagemcom 5370e inte har VLAN stöd, att det finns på switchen spelar inte så stor roll då det endast kan användas om routern har stöd för det.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Är inte helt säker så någon kan säkert rätta mig men jag är tämligen säker på att Sagemcom 5370e inte har VLAN stöd, att det finns på switchen spelar inte så stor roll då det endast kan användas om routern har stöd för det.

Det hade jah inte tänkt på men verkar som du har helt rätt.. så det enda är att fixa en ny router då med VLAN stöd för detta?

Kollade bl.a. på denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Skulle denna kunna uppfylla mina behov?
Hur står den sig i jämförelse med Sagemcom 5370e som jag har nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Det hade jah inte tänkt på men verkar som du har helt rätt.. så det enda är att fixa en ny router då med VLAN stöd för detta?

Kollade bl.a. på denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Skulle denna kunna uppfylla mina behov?
Hur står den sig i jämförelse med Sagemcom 5370e som jag har nu?

Oj det kan jag nog inte svara på, använder personligen lite mer "avancerade" och dyrare saker. Allt beror på vad du är ute efter att den ska klara, man får lite vad man betalar för på nätverksfronten och vill man ha mer avancerade funktioner så får man oftast gå till en lösning som brandvägg/router och Accesspunkter separat.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Oj det kan jag nog inte svara på, använder personligen lite mer "avancerade" och dyrare saker. Allt beror på vad du är ute efter att den ska klara, man får lite vad man betalar för på nätverksfronten och vill man ha mer avancerade funktioner så får man oftast gå till en lösning som brandvägg/router och Accesspunkter separat.

Förstår.
Hittade tillslut ett produktblad från den jag har:

https://www.telia.se/dam/jcr:238dd37a-8afa-4bdc-9c96-8778acb4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Det hade jah inte tänkt på men verkar som du har helt rätt.. så det enda är att fixa en ny router då med VLAN stöd för detta?

Kollade bl.a. på denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Skulle denna kunna uppfylla mina behov?
Hur står den sig i jämförelse med Sagemcom 5370e som jag har nu?

Den har inte heller VLAN stöd.
Oftast har inte dom där billiga combo Router/wifi/switch "hemmarouters" inte stöd för mer avancerade funktioner som VLAN.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Den har inte heller VLAN stöd.
Oftast har inte dom där billiga combo Router/wifi/switch "hemmarouters" inte stöd för mer avancerade funktioner som VLAN.

Tack för svar. Har du något tips på en "enkel" router med VLAN-stöd som inte kostar multum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Tack för svar. Har du något tips på en "enkel" router med VLAN-stöd som inte kostar multum?

Tveksam på att det finns någon "komboenhet" för konsumenter som stöder VLANs direkt ur lådan. Skulle rekommendera att hitta någon enhet som har stöd för OpenWRT. Då får du lite mer avancerade funktioner som t.e.x VLANs.

Den rekommenderade vägen att gå är att separera ut router, accesspunkt och switch till fristående enheter men då rusar priset iväg ganska snabbt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomno:

Tack för svar. Har du något tips på en "enkel" router med VLAN-stöd som inte kostar multum?

En billig serie som bara är router är Ubiquitys Eddgeroutrar, vlan är en switchfunktion så det hör egentligen inte hemma i en router men du kan köra router on a stick mot en switch. Observera som sagt att det inte är en switch i den utan portarna är tänkta att anslutas mot olika nät för att routa och den är kass som switch för det är verkligen en router och inte nått annat. Men 550 kr ny.
https://eu.store.ui.com/collections/operator-edgemax-routers/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En billig serie som bara är router är Ubiquitys Eddgeroutrar, vlan är en switchfunktion så det hör egentligen inte hemma i en router men du kan köra router on a stick mot en switch. Observera som sagt att det inte är en switch i den utan portarna är tänkta att anslutas mot olika nät för att routa och den är kass som switch för det är verkligen en router och inte nått annat. Men 550 kr ny.
https://eu.store.ui.com/collections/operator-edgemax-routers/...

Edgerouter X har faktiskt en riktig switch inbyggd (MediaTek MT7621AT). Du tänker kanske på Edgerouter Lite där portarna är fristående och bara bör användas som switch i nödfall.

Vad den dock inte har inbyggt är en accesspunkt vilket verkar vara ett krav från OP även om jag håller med att en fristående enhet för detta ändamål är att rekommendera. Mjukvaru-uppdateringarna har även stannat av nästan helt eftersom Ubiquiti verkar ha tappat intresset för Edgerouter-plattformen. Endast ett par hotfixes har släppts dom senaste åren och långlivade buggar lever kvar.

Permalänk
Medlem

Har löst det (kunna skapa vlans, flera trådlösa nät, styra om routerns portar, sätta på captive portal på ena wifit+portarna och skapa wifi med vpn) i ena stugan genom att köpa en billig begagnad gammal Asus RT-AC56U och flasha den med FreshTomato (som är ett aktivt projekt). Här är exempelvis en lista på routrar de stödjer: https://wiki.freshtomato.org/doku.php/hardware_compatibility

Permalänk
Medlem

Om du är villig att lära dig en del då Mikrotik är ganska mycket att sätta sig in i. Router med wifi och switch.
https://mikrotik.com/product/hap_ax2 eller ax3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Tveksam på att det finns någon "komboenhet" för konsumenter som stöder VLANs direkt ur lådan. Skulle rekommendera att hitta någon enhet som har stöd för OpenWRT. Då får du lite mer avancerade funktioner som t.e.x VLANs.

Den rekommenderade vägen att gå är att separera ut router, accesspunkt och switch till fristående enheter men då rusar priset iväg ganska snabbt.

Skrivet av mrqaffe:

En billig serie som bara är router är Ubiquitys Eddgeroutrar, vlan är en switchfunktion så det hör egentligen inte hemma i en router men du kan köra router on a stick mot en switch. Observera som sagt att det inte är en switch i den utan portarna är tänkta att anslutas mot olika nät för att routa och den är kass som switch för det är verkligen en router och inte nått annat. Men 550 kr ny.
https://eu.store.ui.com/collections/operator-edgemax-routers/...

Skrivet av tudz:

Edgerouter X har faktiskt en riktig switch inbyggd (MediaTek MT7621AT). Du tänker kanske på Edgerouter Lite där portarna är fristående och bara bör användas som switch i nödfall.

Vad den dock inte har inbyggt är en accesspunkt vilket verkar vara ett krav från OP även om jag håller med att en fristående enhet för detta ändamål är att rekommendera. Mjukvaru-uppdateringarna har även stannat av nästan helt eftersom Ubiquiti verkar ha tappat intresset för Edgerouter-plattformen. Endast ett par hotfixes har släppts dom senaste åren och långlivade buggar lever kvar.

Skrivet av hunterxx:

Har löst det (kunna skapa vlans, flera trådlösa nät, styra om routerns portar, sätta på captive portal på ena wifit+portarna och skapa wifi med vpn) i ena stugan genom att köpa en billig begagnad gammal Asus RT-AC56U och flasha den med FreshTomato (som är ett aktivt projekt). Här är exempelvis en lista på routrar de stödjer: https://wiki.freshtomato.org/doku.php/hardware_compatibility

Skrivet av betan:

Om du är villig att lära dig en del då Mikrotik är ganska mycket att sätta sig in i. Router med wifi och switch.
https://mikrotik.com/product/hap_ax2 eller ax3

Tack för alla svar!

Det jag glömde nämna år att wifi vi nyttjar är ffa via en gammal airport express som är inkopplad till routern just nu (detta räknas väl som en accesspunkt om jag förstår terminologin rätt?). Så själva wifi på routern är i dagsläget inte nödvändigt.

Skulle då t.ex. den UISP EdgeRouter X som nämnts kunna ersätta min router i dagsläget, ha airporten alternativnågon annan accesspunkt som rekommenderas samt min switch TL-SG105E kunna fungera bra ihop till detta ändamål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Tack för alla svar!

Det jag glömde nämna år att wifi vi nyttjar är ffa via en gammal airport express som är inkopplad till routern just nu (detta räknas väl som en accesspunkt om jag förstår terminologin rätt?). Så själva wifi på routern är i dagsläget inte nödvändigt.

Skulle då t.ex. den UISP EdgeRouter X som nämnts kunna ersätta min router i dagsläget, ha airporten alternativnågon annan accesspunkt som rekommenderas samt min switch TL-SG105E kunna fungera bra ihop till detta ändamål?

Ja men som sagt tidigare i tråden så är EdgeRouter End of Life. Kommer inga uppdateringar utom kanske nån säkerhetsuppdatering om du har tur.

https://www.komplett.se/product/1214946/datorutrustning/natve...
Är ett alternativ oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Tack för alla svar!

Det jag glömde nämna år att wifi vi nyttjar är ffa via en gammal airport express som är inkopplad till routern just nu (detta räknas väl som en accesspunkt om jag förstår terminologin rätt?). Så själva wifi på routern är i dagsläget inte nödvändigt.

Skulle då t.ex. den UISP EdgeRouter X som nämnts kunna ersätta min router i dagsläget, ha airporten alternativnågon annan accesspunkt som rekommenderas samt min switch TL-SG105E kunna fungera bra ihop till detta ändamål?

Accesspunkten du ska använda bör kunna tagga VLANs baserat på vilket SSID trafiken tillhör för att få full kontroll vilket jag antar att en Airport Express inte klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja men som sagt tidigare i tråden så är EdgeRouter End of Life. Kommer inga uppdateringar utom kanske nån säkerhetsuppdatering om du har tur.

https://www.komplett.se/product/1214946/datorutrustning/natve...
Är ett alternativ oxå.

Tack för tipset!

Skrivet av tudz:

Accesspunkten du ska använda bör kunna tagga VLANs baserat på vilket SSID trafiken tillhör för att få full kontroll vilket jag antar att en Airport Express inte klarar av.

Är det ngn speciell egenskap det står på olika accesspunkter som detta är?
Är nog dags att byta ut airporten i vilket fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Är det ngn speciell egenskap det står på olika accesspunkter som detta är?
Är nog dags att byta ut airporten i vilket fall!

Man måste gräva lite för att se om det är en egenskap som en accesspunkt besitter eller inte, men generellt sett så är det något accesspunkter för konsumenter inte har medans dom som riktar sig mot "prosumers" och mindre företag och uppåt bör besitta. Populära alternativ innefattar UniFi och Omada. Annars kan man återigen köra in t.e.x OpenWRT eller FreshTomato på en router/accesspunkt med stöd för att få tillgång till denna funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Man måste gräva lite för att se om det är en egenskap som en accesspunkt besitter eller inte, men generellt sett så är det något accesspunkter för konsumenter inte har medans dom som riktar sig mot "prosumers" och mindre företag och uppåt bör besitta. Populära alternativ innefattar UniFi och Omada. Annars kan man återigen köra in t.e.x OpenWRT eller FreshTomato på en router/accesspunkt med stöd för att få tillgång till denna funktionalitet.

Ok. Kollade lite snabbt och hittade bl.a. denna: https://www.tp-link.com/us/business-networking/omada-sdn-acce...

Om jag sökte rätt verkar den kunna ha VLAN. Dock verkar det uttaget på baksidan begränsa möjligheterna..

Edit:
annars en sådan här? https://www.tp-link.com/se/business-networking/ceiling-mount-...
Står att den har "SSID to VLAN Mapping"

Permalänk
Medlem

Har du överhuvudtaget behov av VLAN? Känns liksom inte så eftersom du inte verkar veta någonting om det. Verkar lite bortkastat att byta ut all nätverksutrustning hemma om inte ett faktiskt behov föreligger…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Kolla lite på youtube oxå, vet inte hur avancerat du vill ha det men så här kör jag i alla fall:
https://www.youtube.com/watch?v=WMyz7SVlrgc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Ok. Kollade lite snabbt och hittade bl.a. denna: https://www.tp-link.com/us/business-networking/omada-sdn-acce...

Om jag sökte rätt verkar den kunna ha VLAN. Dock verkar det uttaget på baksidan begränsa möjligheterna..

Edit:
annars en sådan här? https://www.tp-link.com/se/business-networking/ceiling-mount-...
Står att den har "SSID to VLAN Mapping"

Ja hela "Omada"-linjen från TP-Link ska ha stöd för VLANs. Har inte själv provat någon av produkterna men hört mycket gott. Har blivit den nya standardrekommendationen till folk som vill åt lite mer avancerade nätverksfunktioner efter att Ubiquiti lite tappat momentumet dom hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Har du överhuvudtaget behov av VLAN? Känns liksom inte så eftersom du inte verkar veta någonting om det. Verkar lite bortkastat att byta ut all nätverksutrustning hemma om inte ett faktiskt behov föreligger…

Behov går alltid att diskutera men vill gärna lära mig mer

Skrivet av jojopp:

Kolla lite på youtube oxå, vet inte hur avancerat du vill ha det men så här kör jag i alla fall:
https://www.youtube.com/watch?v=WMyz7SVlrgc

Skrivet av tudz:

Ja hela "Omada"-linjen från TP-Link ska ha stöd för VLANs. Har inte själv provat någon av produkterna men hört mycket gott. Har blivit den nya standardrekommendationen till folk som vill åt lite mer avancerade nätverksfunktioner efter att Ubiquiti lite tappat momentumet dom hade.

Tack för tips.

Jag har försökt läsa på kring olika produkter och hur VLAN överlag fungerar. Det är som sagt en "ny värld" och har spanat in TP-Link ER605 samt TP-link Omada EAP225 AC1350.

I första bilden här är jag ganska säker på att det går bra att konfigurera olika VLAN's mellan wi-fi från accesspunkten och datorn. Från accesspunkten skulle det gå att ställa in två olika nätverk som den ena verkar på 2.4ghz och den andra på 5 ghz?
Sedan har datorn ett separat VLAN.

Nu till den andra bilden. Där funderar jag på om det går att koppla på detta vis? Där accesspunkten är direkt inkopplad till routern medan datorerna är inkopplad till separata portar på switchen. Går att ställa in olika VLAN's via switchens portar men går det att göra ett separat VLAN likt tidigare scenario för accesspunkten som är direkt kopplad till routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Där funderar jag på om det går att koppla på detta vis?

Har själv inte provat produkterna så kan inte säga till 100%, men generellt sätt så går det att koppla på båda visen du visade i bilderna och få den funktionalitet du eftersöker utan problem.

Permalänk
Medlem

Så försöker få det att fungera men får inte riktigt till det.

Fiberuttag kopplad från WAN till WAN på ER605 (port 1). Port 2 är kopplad till TP-SG105E switch. Port 4 är inkopplad till EAP225.
Från TP-SG105SE är koppling från ER605 i port 1. I port 2 på SG105SE kopplad dator 1 in. I port 3 på SG105SE kopplas dator 2 in.

Jag tänker att jag ska ställa på ER605:
(Det finns ett LAN med ID 1, VLAN 1, 192.168.0.1 (default))

Lägger till LAN10 med VLAN10, 192.168.10.1 (t.ex. ip range 192.168.10.1-50)
Lägger till LAN20 med VLAN20, 192.168.20.1 (t.ex. ip range 192.168.20.1-50)
Lägger till LAN30 med VLAN30, 192.168.30.1 (t.ex. ip range 192.168.30.1-50)

Går sedan till VLAN:

VLAN 10 - endast port 2&3 <---- tagged eller untagged?
VLAN 20 - endast port 2&3 <---- tagged eller untagged?
VLAN 30 - endast port 4&5 <---- tagged eller untagged?

Under portar på VLAN-settings ställer in respektive PVID:
port 2 - 10
port 3 - 20
port 4 - 30

På min TP SG105E:

Enable 802.1Q VLAN;
VLAN 1 - Default - Members 1-5 - Untagged 1-5
VLAN 10 - Switch1 - Members 1-2 - Untagged 1-2 <--- untag eller tagged??
VLAN 20 - Switch2 - Members 1,3 - Untagged 1,3 <-- untag eller tagged??

På EAP225:

Under Wireless -> VLAN ID --> Enable VLAN --> VLAN ID 30
Finns även en setting med Management --> Management Access - Mangement VLAN där man kan kryssa VLAN till enabled och fylla i VLAN ID. Den står inte enabled och värdet 1 just nu. <-- Behövs detta eller är det någon annan typ av setting?

Försökt lite olika men får inte riktigt till det.

Permalänk
Medlem

"Försökt lite olika men får inte riktigt till det."

Vad är du inte får till?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

"Försökt lite olika men får inte riktigt till det."

Vad är du inte får till?

Provade att använda settings likt ovan med untagged på alla men tilldelade endast de portar som respektive enhet är inkopplad på. Hade management VLAN på eap225 enabled när jag provade med wifi.
Wifi är uppe etc men kan inte connecta, står att det är ip-konfigueringsfel.

Ska prova mer idag efter jobbet och göra en tydligare förklaring och sammanställning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomno:

Så försöker få det att fungera men får inte riktigt till det.

Fiberuttag kopplad från WAN till WAN på ER605 (port 1). Port 2 är kopplad till TP-SG105E switch. Port 4 är inkopplad till EAP225.
Från TP-SG105SE är koppling från ER605 i port 1. I port 2 på SG105SE kopplad dator 1 in. I port 3 på SG105SE kopplas dator 2 in.

Jag tänker att jag ska ställa på ER605:
(Det finns ett LAN med ID 1, VLAN 1, 192.168.0.1 (default))

Lägger till LAN10 med VLAN10, 192.168.10.1 (t.ex. ip range 192.168.10.1-50)
Lägger till LAN20 med VLAN20, 192.168.20.1 (t.ex. ip range 192.168.20.1-50)
Lägger till LAN30 med VLAN30, 192.168.30.1 (t.ex. ip range 192.168.30.1-50)

Går sedan till VLAN:

VLAN 10 - endast port 2&3 <---- tagged eller untagged?
VLAN 20 - endast port 2&3 <---- tagged eller untagged?
VLAN 30 - endast port 4&5 <---- tagged eller untagged?

Under portar på VLAN-settings ställer in respektive PVID:
port 2 - 10
port 3 - 20
port 4 - 30

På min TP SG105E:

Enable 802.1Q VLAN;
VLAN 1 - Default - Members 1-5 - Untagged 1-5
VLAN 10 - Switch1 - Members 1-2 - Untagged 1-2 <--- untag eller tagged??
VLAN 20 - Switch2 - Members 1,3 - Untagged 1,3 <-- untag eller tagged??

På EAP225:

Under Wireless -> VLAN ID --> Enable VLAN --> VLAN ID 30
Finns även en setting med Management --> Management Access - Mangement VLAN där man kan kryssa VLAN till enabled och fylla i VLAN ID. Den står inte enabled och värdet 1 just nu. <-- Behövs detta eller är det någon annan typ av setting?

Försökt lite olika men får inte riktigt till det.

Om dina VLAN ska transporteras till något (en accesspunkt eller switch) som sedan stoppar in klienter i ett VLAN beroende på vilken SSID eller port de ansluter till, så ska de nätverken vara tagged fram till lådan som gör valet och som sedan gör det untagged för klienterna.

Management VLAN är om accesspunkten ska hämta sitt ip från ett specifikt, taggat VLAN.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om dina VLAN ska transporteras till något (en accesspunkt eller switch) som sedan stoppar in klienter i ett VLAN beroende på vilken SSID eller port de ansluter till, så ska de nätverken vara tagged fram till lådan som gör valet och som sedan gör det untagged för klienterna.

Management VLAN är om accesspunkten ska hämta sitt ip från ett specifikt, taggat VLAN.

Tack för svar!

Om jag förstår dig rätt så tagged VLAN-inställning på router -> AP. På AP finns ingen specifik inställning för tag/untag så jag antar bara enable med associerat VLAN-ID. Och inte ta management VLAN då.
På router -> switch tagged VLAN. På utportar till datorer från switchen untagged?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Tack för svar!

Om jag förstår dig rätt så tagged VLAN-inställning på router -> AP. På AP finns ingen specifik inställning för tag/untag så jag antar bara enable med associerat VLAN-ID. Och inte ta management VLAN då.
På router -> switch tagged VLAN. På utportar till datorer från switchen untagged?

Ja.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Okej. Liten update.

EAP225 ställde jag in på VLAN 30 för gästnätverk och VLAN 40 för privat nätverk (Wireless).
Lagt till "LAN3" som motsvarar xx.xx.30.1 med VLAN 30 och "LAN4" som motsvarar xx.xx.40.1 med VLAN 40.
Inställning på router för portar för LAN3 är 4(TAG) och LAN4 är 4(TAG). Denna är connectad via routers port 4.

Kan ansluta till både gäst- och privatnärverket. Användaren som ansluter blir tilldelad ett ip motsvara xx.xx.30/40.x. Hur kan jag säkerställa att det inte finns någon kommunikation mellan dessa två nätverk?
EAP har fått ett xx.xx.30.x ip men jag kommer inte åt configuration/inlogging längre då det verkar vara ett annat inlogg?

Sen kommer vi till själva switchen med datorinkoppling som jag inte får till.
Lägger till att "LAN1" är xx.xx.0.1 med VLAN 10. I VLAN-settings så används port 2 där switchen är inkopplad som TAG med VLAN 10.

På switchen ändrar jag så att 802.1Q VLAN är enabled. Lägger till VLAN 10 med member ports 1-2 där port 1 är tagged och port 2 är untagged. Då fungerar det och jag är uppkopplad direkt på detta nätverk.

När jag skapar ett till LAN, t.ex. "LAN4" med VLAN 40, xx.xx.40.1 osv. Ändrar om så att det är port 2 med PVID 40 på port2. I switchen exakt samma med VLAN 40 med member ports 1-2 där port är tagged och port 2 är untagged. Då tappar jag uppkopplingen. Behöver något av de olika nätverken vara anslutna till grundip xx.xx.0.1? Fattar annars inte varför det blir så här.

Tacksam för feedback!

EDIT:
Har ena datorn på xx.xx.0.1 med vlan 10. som i ovan när det fungerar.
Försöker lägga till andra datorn i switchens uttag. Sätter den i port 5 - tilldelar vlan20 med pvid 20 via switchen. Settings är member ports 1,5 där 1 är TAG och 5 untag.
Finns LAN20 med xx.xx.20.1 på routern som kopplas till port 2 (TAG).

Detta gör att jag inte får någon internetåtkomst.

Men sen så ändrade jag så att jag har PVID 20 istället för 10 på routern - då börjar det helt plötsligt fungera på båda datorerna och dator #2 har ett xx.xx.20.x IP medan dator #1 är kvar på xx.xx.0.x. Får dock inte riktigt ihop varför jag inte tappade connection på dator #1?