Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Jag tränar varje dag, men ska börja ta lite hjälpmedel för att nå nästa svårhetsgrad.

Målet är att få 7% kroppsfett innan sommaren 2023, jag ligger på 13% nu.

Cardio och mest kroppslyftning är på mitt schema, av någon konstig anledning klarar inte min korsrygg av att lyfta mer än 20kg.. jag blir sängliggande i dagar efteråt pga smärta i ryggraden längst ner mot svanken.

Jag har testat alla bra sätt att lyfta på, även sitta.. ryggen vill ej belastas mycket.

Hur är det med rörligheten? Det finns en stor sannolikhet att ditt bäcken/SI-led inte ligger rätt justerad. Detta är vanligt om man har dålig rörlighet i underkroppen. Bästa du kan göra för att åtgärda detta är att börja köra knäböj med rätt utförande och full rörlighet. Det kan kan vara så att du behöver jobba mycket med rörligheten för att ens kunna göra korrekta knäböj.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grankulan:

Jag tränar varje dag, men ska börja ta lite hjälpmedel för att nå nästa svårhetsgrad.

Målet är att få 7% kroppsfett innan sommaren 2023, jag ligger på 13% nu.

Cardio och mest kroppslyftning är på mitt schema, av någon konstig anledning klarar inte min korsrygg av att lyfta mer än 20kg.. jag blir sängliggande i dagar efteråt pga smärta i ryggraden längst ner mot svanken.

Jag har testat alla bra sätt att lyfta på, även sitta.. ryggen vill ej belastas mycket.

Hej Granen

När du säger att din korsrygg inte klarar av, vad är det för övning eller rörelser som du gjort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Testade lutande bänk nyss. Kändes okej. Hantelpress var värre, blev för instabilt. Får köra på lutande bänk och se var det tar vägen.

Du gör säkert detta redan men om dina axlar tillåter lite extra träning med låga vikter kan det ju vara värt att prova vanlig bänkpress då och då för att se om det känns bättre. Du kan också laborera med range of motion. Dvs du måste inte nudda bröstet på vägen ner om det känns fel. Ett par cm ifrån kanske räcker för dig speciellt om du har långa armar ( så armbågarna inte kommer för långt under din överkropp). Det är också bra att på vägen upp lyfta tills du känner att axlarna vill åka fram. Där kan du sluta trycka uppåt för då innebär det att du belastar axlarna mer än bröst. Men i slutändan gör det som känns bäst för dig såklart!

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Hallo, tänkte höra här inne om det är någon som köpt/testat Julas ställbara hantlar? Fungerar de för hemmabruk? Någon som kan ge en recension?

https://www.jula.se/catalog/fritid/traning/traningsredskap/ha...

Mvh
Kvillen

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

vad har ni för vettigt folk ni följer på youtube när det kommer till gymvideos? snubblat över alan thrall och dundrade igenom hans tips-videos

Jag brukar lyssna på podden Styrkelabbet, riktigt intressant då de utgår från forskning. Samt roliga att lyssna på!

Sedan vill jag slå ett slag för en app jag använt mig av när jag varit borta från träning ett tag och behöver bygga grundstyrka, 5x5 stronglifts.
Böj, bänk, marklyft, axelpress och rodd är grunden. Appen ökar vikter åt dig successivt.

Kötta på!

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X

Permalänk
Skrivet av Oteknisk:

Jag brukar lyssna på podden Styrkelabbet, riktigt intressant då de utgår från forskning. Samt roliga att lyssna på!

Sedan vill jag slå ett slag för en app jag använt mig av när jag varit borta från träning ett tag och behöver bygga grundstyrka, 5x5 stronglifts.
Böj, bänk, marklyft, axelpress och rodd är grunden. Appen ökar vikter åt dig successivt.

Kötta på!

Vad heter appen?😉

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet en FYSISK butik som säljer skor för styrketräning? Vill ha en platt och smal sula som funkar för tex marklyft. Vill inte skor med en klack som är bra för stöt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är det någon som vet en FYSISK butik som säljer skor för styrketräning? Vill ha en platt och smal sula som funkar för tex marklyft. Vill inte skor med en klack som är bra för stöt.

Converse gör jobbet för många

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är det någon som vet en FYSISK butik som säljer skor för styrketräning? Vill ha en platt och smal sula som funkar för tex marklyft. Vill inte skor med en klack som är bra för stöt.

Försök att hitta Adidas Box Hog, jag har dom till sumomark. Eller sockiplast. Vanlig mark kör jag i sockar bara.
För allt annat är Adidas Powerlift fina.

Permalänk
Skrivet av Klaffatron:

Av Nyfikenhet, varför 7% kroppsfett? 8-20 är hälsosam nivå för män. Är det bara ett eget mål du bestämt dig för?

Nej nej! Inget under 12% kroppsfett är rekommenderat.

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Skrivet av NikkoPrime:

Vad heter appen?😉

Jag tror att han syftar på styrkelabbets app, Strengthlog

Du kan, förutom att följa deras befintliga pass, skapa egna pass och program att följa!

Finns massor med statistik, instruktionsvideor för övningar och annat kul.

Premium ska finnas på vissa friskvårdsportaler, jag har tyvärr inte fått igenom det på mitt jobb dock

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Försök att hitta Adidas Box Hog, jag har dom till sumomark. Eller sockiplast. Vanlig mark kör jag i sockar bara.
För allt annat är Adidas Powerlift fina.

Box hog har jag tittat på online. Hur är det med rörligheten vid fotleden? Tänkte på att dom är ganska höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Box hog har jag tittat på online. Hur är det med rörligheten vid fotleden? Tänkte på att dom är ganska höga.

Det var ett tag sen jag körde sumomark men minns inte att det var ett problem och jag körde dom till och med nedvikta för att få dom lägre. Men försök att hitta i butik och testa som du nämnt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nirvasher:

Nej nej! Inget under 12% kroppsfett är rekommenderat.
https://youtu.be/ZcnTpwDZEPU

Det är bara för nån månad eller nåt jag ska ha 7% BF.

Tänk också jag tar ej steroider som han gör du länkar till, mycket enklare att fylla ut med muskler om man kör med extrema hjälpmedel.

Jag har svårt för att bygga muskler, jag blir 'lean' vid 10% BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är det någon som vet en FYSISK butik som säljer skor för styrketräning? Vill ha en platt och smal sula som funkar för tex marklyft. Vill inte skor med en klack som är bra för stöt.

Nej, men jag kan starkt rekommendera att köra utan skor. Tycker det är grymt nice både i marklyft och knäböj.
Stabiliteten och känslan är helt överlägsen alla skor jag haft på gymmet, nu har jag dock aldrig haft några speciella styrketräningsskor.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Nej, men jag kan starkt rekommendera att köra utan skor. Tycker det är grymt nice både i marklyft och knäböj.
Stabiliteten och känslan är helt överlägsen alla skor jag haft på gymmet, nu har jag dock aldrig haft några speciella styrketräningsskor.

Gissar att du likt mig är väldigt flexibel i fotlederna. Jag körde i sockar innan men efter ett år av tjat från proffslyftare på en klubb jag tränade på så testade jag lyftarskor. Måste säga att det gav mig ett stor skjuts så rekommenderar dig att testa iaf. Jag köpte dom med lägsta klacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Gissar att du likt mig är väldigt flexibel i fotlederna. Jag körde i sockar innan men efter ett år av tjat från proffslyftare på en klubb jag tränade på så testade jag lyftarskor. Måste säga att det gav mig ett stor skjuts så rekommenderar dig att testa iaf. Jag köpte dom med lägsta klacken.

Intressant, kan vara värt att prova det kanske.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är det någon som vet en FYSISK butik som säljer skor för styrketräning? Vill ha en platt och smal sula som funkar för tex marklyft. Vill inte skor med en klack som är bra för stöt.

Stadium köpte jag mina, Reebok Legacy lifter II. Dom verkar vara på rea nu också men ser bara dammodell på hemsidan.

Är grymma för knäböj men inget för crossfit eftersom de är rätt tunga.

Vid marklyft kör jag sockar eller deadlift slippers.

Xxl har lite lyftarskor också.

La till om xxl
Permalänk
Medlem

Problemet med många skor är att dom klämmer ihop foten. Squat University på instagram pratar mycket om det. Själv kör jag böj i Sabo Deadlift shoes som är typ 1.5 storlek för stora. Gott om utrymme i dom men ändå en sko på foten. Skulle inte påstå att jag har särskilt rörliga fotleder, men kommer ändå ner väldigt djupt även med smal stans. Använder även dessa skor till marklyft och övrig träning. Har använt dom på styrkelyftstävlingar också. Där använde jag dock mina Adipowers i bänkpressen för att tjäna lite på bryggan (kan ha fötterna längre bak om man har skor med klack). Använder för övriga mina Adipowers sjukt sällan. I stort sett endast då jag vill köra lite frivändningar eller liknande.

Min personliga åsikt är att man ska lära sig att böja utan hjälp av en klack. Många tror att det är omöjligt men man har bara inte försökt tillräckligt. För fem år sedan trodde jag det var omöjligt för min kropp att komma ner i en djup knäböj utan 100kg+ på stången. Idag kommer jag ännu djupare fast helt utan vikt. Har tränat mindre, blivit flera år äldre, men på något sätt blivit rörligare utan att egentligen ha stretchat särskilt mycket.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av NikkoPrime:

Vad heter appen?😉

5×5 stronglift!

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X

Permalänk

En fråga. Ungefär hur länge ska man vila mellan olika övningar? Mellan Set hittar jag massor av information. Allt från 30s till 5min beroende på vad man vill åstadkomma men ingen info mellan övningar? Byter man t.ex. mellan en Bicepsövning till en annan hur många minuter brukar man vila?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Myllerman:

En fråga. Ungefär hur länge ska man vila mellan olika övningar? Mellan Set hittar jag massor av information. Allt från 30s till 5min beroende på vad man vill åstadkomma men ingen info mellan övningar? Byter man t.ex. mellan en Bicepsövning till en annan hur många minuter brukar man vila?

Visserligen inte en exakt vetenskap och beror på vad ditt mål är. En vanlig tumregel är att vila < 30 sekunder mellan sets för uthållighet, 60-120 sekunder för muskelbyggnad och ett par minuter vid rena styrkeövningar.

Tränar du olika muskelgrupper spelar det ingen roll hur länge du vilar när du växlar övning.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Visserligen inte en exakt vetenskap och beror på vad ditt mål är. En vanlig tumregel är att vila < 30 sekunder mellan sets för uthållighet, 60-120 sekunder för muskelbyggnad och ett par minuter vid rena styrkeövningar.

Tränar du olika muskelgrupper spelar det ingen roll hur länge du vilar mellan övningarna.

Tack, tänkte mer om det är samma muskelgrupp men olika övningar.
Så om man går från Preacher Curls till Skivstångscurls så är det samma vila mellan dom övningarna som mellan sets? Trodde det var extra mellan övningar.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Myllerman:

Tack, tänkte mer om det är samma muskelgrupp men olika övningar.
Så om man går från Preacher Curls till Skivstångscurls så är det samma vila mellan dom övningarna som mellan sets? Trodde det var extra mellan övningar.

För maximal metabolisk stress ska du helst ha kort tid mellan övningar när du tränar samma muskelgrupp. I praktiken tror jag dock att volymen är viktigare när målet är att öka uthålligheten, dvs. fler repetitioner.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tack, tänkte mer om det är samma muskelgrupp men olika övningar.
Så om man går från Preacher Curls till Skivstångscurls så är det samma vila mellan dom övningarna som mellan sets? Trodde det var extra mellan övningar.

Tiden det tar från att gå från ena övningen till andra blir ju oftast ett par minuter minst. Sen bör man ju köra åtminstone ett uppvärmningsset så då går ytterligare lite tid. Så jag hade inte tagit något tidtagarur när du går från en övning till en annan. Känner du dig helt trött (andningen, lokalt i muskeln) tar du den tiden du behöver, det är mitt bästa tips.

I exemplet med armar droppar ju tröttheten efter ett set väldigt fort. För större grupper behöver man kanske lyssna lite mer på kroppen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

För maximal metabolisk stress ska du helst ha kort tid mellan övningar när du tränar samma muskelgrupp. I praktiken tror jag dock att volymen är viktigare när målet är att öka uthålligheten, dvs. fler repetitioner.

Skrivet av Clasito:

Tiden det tar från att gå från ena övningen till andra blir ju oftast ett par minuter minst. Sen bör man ju köra åtminstone ett uppvärmningsset så då går ytterligare lite tid. Så jag hade inte tagit något tidtagarur när du går från en övning till en annan. Känns du dig helt trött (andningen, lokalt i muskel) tar du den tiden du behöver är mitt bästa tips.

I exemplet med armar droppar ju tröttheten efter ett set väldigt fort. Större grupper behöver man kanske lyssna lite mer på kroppen.

Då förstår jag, tackar för förklaringarna!

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra myo-reps för övningar jag hade skippat annars (bicepscurl, axelpress osv). Ett första set med 10 reps sen 15 sek mellan efterföljande set om ca 5 reps. Oklart om det funkar bra men jag får något gjort iaf och fort går det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Jag brukar köra myo-reps för övningar jag hade skippat annars (bicepscurl, axelpress osv). Ett första set med 10 reps sen 15 sek mellan efterföljande set om ca 5 reps. Oklart om det funkar bra men jag får något gjort iaf och fort går det

Myoreps är verkligen guld när man vill bränna igenom något fort hehe.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hej!

Var köper ni erat proteinpulver och vilket märke etc.
Innan pandemin kostade 1kg ~149:- och nu ligger det på 259:- för vasselprotein (80% vassle). Är ~60% ökning rimligt?
Känns väldigt trist i all fall.

Så, har ni tips på bra vassleprotein?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej!

Var köper ni erat proteinpulver och vilket märke etc.
Innan pandemin kostade 1kg ~149:- och nu ligger det på 259:- för vasselprotein (80% vassle). Är ~60% ökning rimligt?
Känns väldigt trist i all fall.

Så, har ni tips på bra vassleprotein?

(Köper StarNutrition)
Köpte nyss på Gymgrossisten, tog en rabattkod från Benify så det blev 4kg för 815kr, billigare nu däremot. (https://www.gymgrossisten.com/whey-80-mixochmatch-4x1kg/SETW8...).

Bodystore har ett ganska bra pris om man slängar på Benifys rabatt: https://www.bodystore.com/whey-80-big-buy-8-kg/SET0001.html

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT