Konstskapande AI-tjänster stäms för upphovsrättsintrång

Permalänk
Melding Plague

Konstskapande AI-tjänster stäms för upphovsrättsintrång

I en amerikansk gruppstämning liknas AI-tjänsternas användande av skyddade verk för att generera innehåll med plagiat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

SLELCWOK!!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Löjligt försök att mjölka pengar. Så fort ny teknik kommer så ska advokater av det gamla försöka skaffa privilegier eller försöka stoppa det. Det är inte upphovsrättsintrång att försöka efterlikna någons stil, att ta inspiration av någon annans verk, eller träna på någon annans verk - vilket är det AI gör. Det är helt uppenbart att det som skapas är ett nytt verk.

Permalänk
Snusfri

Som digital artist så tycker jag det är rätt att stämma för användandet av skyddade verk.

Hade en slant gått till kreatörerna av originalen som används vid genereringen av "AI Konst" så hade det varit en annan sak.
Sedan finns det även miljontals med fria verk som går att använda istället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ok hur avgör man om det är plagiat ens? Känns långsökt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Hur ser fyra sweclockers i rymden ut då?!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Ok hur avgör man om det är plagiat ens? Känns långsökt.

Tycker det är rätt enkelt. tar du folks portfolio utan att ge dem någon meningsful kompensation och använder det för att träna AI konst så är det upphovsrättsbrott.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Lite som att man borde stämma alla konstnärer som någonsin sett en tavla eller bild innan eller under den tid de lär sig måla.....det är väl bara ett plagiat om den kopierar någonting som redan finns, och utger det för att vara ett "original"

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tycker det är rätt enkelt. tar du folks portfolio utan att ge dem någon meningsful kompensation och använder det för att träna AI konst så är det upphovsrättsbrott.

Jag skulle tro att du har fel, men jag antar att denna stämningsansökan kommer att ge lite ljus till huruvida detta är "upphovsrättsbrott" eller ej. Blir oavsett intressant att följa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tycker det är rätt enkelt. tar du folks portfolio utan att ge dem någon meningsful kompensation och använder det för att träna AI konst så är det upphovsrättsbrott.

Ja såklart.
Förresten så är du skyldig dina lärare och författarna till alla böcker du läst, alla websidor du besökt etc. en massa pengar.
För allt du skapar är ju ett resultat av dina lärdomar och erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tycker det är rätt enkelt. tar du folks portfolio utan att ge dem någon meningsful kompensation och använder det för att träna AI konst så är det upphovsrättsbrott.

Hittar inte alla, oavsett om man är människa eller AI, inspiration i andras verk dagligen?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tycker det är rätt enkelt. tar du folks portfolio utan att ge dem någon meningsful kompensation och använder det för att träna AI konst så är det upphovsrättsbrott.

tar folks portfolio? Hur tränar du en AI tänker du?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja såklart.
Förresten så är du skyldig dina lärare och författarna till alla böcker du läst, alla websidor du besökt etc. en massa pengar.
För allt du skapar är ju ett resultat av dina lärdomar och erfarenheter.

Skrivet av Dallen:

Hittar inte alla, oavsett om man är människa eller AI, inspiration i andras verk dagligen?

Håller med om att inspiration till skapande måste få finnas. När en människa skapar från inspiration blir det alltid (stor eller litet) bidrag från personen i frågas egna tolkningar. En AI däremot har inte någon förmåga att tolka, vilket jag tycker är en gråzon väldigt nära plagiat.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Sötast

Ibland när jag kör bil så gör jag upphovsrättsintrång på reklamskyltar för att jag tar tar intryck av dessa på samma vis som AI gör.
Hoppas vi hamnar i samma fängelse.

Fine, jättedålig jämförelse men jag är trött.
AI tittar på bilder, lär sig bilder, inspireras av bilder och skapar liknande verk och blir stämda.
Människor tittar på bilder, lär sig bilder, inspireras av bilder och skapar liknande verk och får beröm.

Om två olika artister ritar en bild ur samma genre så måste det bero på att man piratkopierat idén av någon annan.
Eller går artister runt å bjuder en tjuga när de tittar på andras verk?

Nej.
Existentiell panik då datorer inom 100 år kan göra allt vi kan en miljard gånger mer noggrant och tusen gånger snabbare. Detta kombinerat med folk som vill dra in pengar i massor! Advokaterna dregglar så de kan köpa 3 maseratis till och artisterna kan äntligen gå i riktig pension istället för förtidspension med benso i mjölken (no offense xD)

Permalänk
Medlem

Efter att ha pysslar en del med AI genererad text och bild så tycker jag att det är bra att det blir lite klarhet. Jag håller inte med om att det går att jämföra med att ta inspiration så som en människa gör. Jag har själv plockat väldigt specifika bilder och tränat på just för att kunna återskapa en specifik stil fast med andra motiv. Jag har i stort sett plockat det som gör den konstnären unik och gjort det reparerbart åtminstone stilmässigt och kan generera konst snabbare, flexiblare och många gånger snyggare.

Sedan ytterligare så tror jag att detta handlar inte så mycket om att stämma några organisationer på pengar i sig utan detta är helt enkelt så här processen går till för att man skall kunna lista ut vad som gäller. Har AIn inspirerats eller faktiskt kopierat osv.

Skicka ett 4090, jag har slut på vram, går långsamt att träna mina modeller!

Permalänk
Medlem

SLELCWOK, låter som Polens motsvarighet till Dovers klippor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

All Ai genererad konst jag sett så här långt är meningslös, finns inga känslor i bilderna som tilltalar.
Allt ser bara ut som om en person som är bra på att måla försökt efterlikna en bra konstnär men som ändå missat hela "djupet".
Gissar att problemet med Ai-konst är att det helt enkelt inte är människor som målat och eftersom inte någon människa har tänkt igenom bilden när den skapas så finns det inget som på ett naturligt vis stimulerar mig som observatör.

Fast jag hoppas och tror att om datorer faktiskt kan bli självmedvetna någon gång i framtiden så kan det bli väldigt roligt

Permalänk
Medlem

Önskade jag kunde vara så säker på min sak som många i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt hur många resonerar…
Hur många låtar påminner inte om varandra? Hur många bilder påminner inte om varandra?
Hur får man ensam äganderätt på en stil? Om jag lägger ut ett portfolio på helt svarta bilder äger jag då den stilen?

Mona Lisa är ju känd sedan länge, det måste ju då betyda att inger får rita porträtt på kvinnor?!

Ritar jag en bild så är det ju försäljningen av den bilden som är min förtjänst.
Om det nu är fyra jordgubbar på ett gult fat som jag sedan vänt upp och ner på, betyder det att ingen någonsin får rita en bild som innehåller fyra (av något), jordgubbar, gula fat och är upp och ner?

Lite hyckleri när kreatörer börjar skrika plagiat för de själva har till 100% påverkats och inspirerats av andras verk!

Victorinox säljer bra för de gör bra multiknivar helt enkelt, TROTS att det finns massor av mer eller mindre identiska prylar. Man gör sin sak och tjänar pengar på det för att den är bra.

Sen tycker jag absolut inte att man får ta någon annans bild rakt av (exakt kopia) och bruka/sälja i kommersiellt syfte!

Bara en frågeställning nu…
Om jag går in till en konstnär (irl) och säger att jag vill beställa en tavla.
Jag säger att jag gillar en viss stil, en viss sorts träd och vissa färger. Utefter detta målar konstnären en tavla baserat på dennes upplevelser, tolkningar och inte minst andra verk som denna konstnär studerat. Är det då plagiat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ibland när jag kör bil så gör jag upphovsrättsintrång på reklamskyltar för att jag tar tar intryck av dessa på samma vis som AI gör.
Hoppas vi hamnar i samma fängelse.

Tramsig jämförelse

Skrivet av Allexz:

AI tittar på bilder, lär sig bilder, inspireras av bilder och skapar liknande verk och blir stämda.
Människor tittar på bilder, lär sig bilder, inspireras av bilder och skapar liknande verk och får beröm.

Snarare att människor bygger en tjänst som automatiskt manglar igenom en enorm massa bilder från internet utan någon form av tillstånd och säljer sedan möjligheten att låta generera olika "korsningar" av de bilderna.

Ibland blir resultatet mer unikt än andra gånger, ibland är skiner något original igenom enormt, och kan t.ex. både vara tydligt identifierbart rent visuellt men även ha vattenmärken och allt kvar.

Att låtsas att mjukvaran som utgör tjänsten är en konstnär som är inspirerad blir väldigt konstigt, det är en mjukvara som "mixar" befintliga bilder, och en part som inte hade någon rättighet till originalbilderna tar betalt för detta. Där är väl kärnan i problemet.

Skrivet av Allexz:

Om två olika artister ritar en bild ur samma genre så måste det bero på att man piratkopierat idén av någon annan.
Eller går artister runt å bjuder en tjuga när de tittar på andras verk?

Igen, trams

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
AKA AudioBamse

Detta är positivt tycker jag, det har varit en del förvirring kring vad som verkligen gäller kring A.I genererade bilder. Det är bra om sån här ny teknik får genomgå en sån här process och reda ut alla tveksamheter tydligt kring vilka regler som gäller, alla kommer gå stärkta ur det här oavsett utfall då spelreglerna kommer stå klara (klarare?) och ingen längre behöver känna osäkerhet i hur man ska hantera detta.

Om jag får gissa utfallet (utan att vara jurist) så tror jag inte stämmningen kommer att lyckas, då dem i stämmningsansökan skriver att A.I:n samlar ett "kollage" med copyrightade bilder som A.In sedan kombinerar till en ny bild.

Utifrån vad jag läst så funkar inte A.I så, utan den "tittar" bara på bilder och lär sig rita i samma stil. A.I:n spottar efter träning ut en tung fil med avancerade alghoritmer som skapar bilder, men den gör inget collage eller lagrar information av bilderna den tränats på.

I alla fall om jag inte har blivit felinformerad, är själv ingen expert på A.I.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Detta är positivt tycker jag, det har varit en del förvirring kring vad som verkligen gäller kring A.I genererade bilder. Det är bra om sån här ny teknik får genomgå en sån här process och reda ut alla tveksamheter tydligt kring vilka regler som gäller, alla kommer gå stärkta ur det här oavsett utfall då spelreglerna kommer stå klara (klarare?) och ingen längre behöver känna osäkerhet i hur man ska hantera detta.

Om jag får gissa utfallet (utan att vara jurist) så tror jag inte stämmningen kommer att lyckas, då dem i stämmningsansökan skriver att A.I:n samlar ett "kollage" med copyrightade bilder som A.In sedan kombinerar till en ny bild.

Utifrån vad jag läst så funkar inte A.I så, utan den "tittar" bara på bilder och lär sig rita i samma stil. A.I:n spottar efter träning ut en tung fil med avancerade alghoritmer som skapar bilder, men den gör inget collage eller lagrar information av bilderna den tränats på.

I alla fall om jag inte har blivit felinformerad, är själv ingen expert på A.I.

Jag skulle ju tro att det spelar större roll vad de visar för exempel på sina original jämfört vad tjänsten säljer än någons förmodande om hur exakt detta gått till... det får man hoppas iaf

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tycker det är konstigt hur många resonerar…
Hur många låtar påminner inte om varandra? Hur många bilder påminner inte om varandra?
Hur får man ensam äganderätt på en stil? Om jag lägger ut ett portfolio på helt svarta bilder äger jag då den stilen?

Mona Lisa är ju känd sedan länge, det måste ju då betyda att inger får rita porträtt på kvinnor?!

Ritar jag en bild så är det ju försäljningen av den bilden som är min förtjänst.
Om det nu är fyra jordgubbar på ett gult fat som jag sedan vänt upp och ner på, betyder det att ingen någonsin får rita en bild som innehåller fyra (av något), jordgubbar, gula fat och är upp och ner?

Lite hyckleri när kreatörer börjar skrika plagiat för de själva har till 100% påverkats och inspirerats av andras verk!

Victorinox säljer bra för de gör bra multiknivar helt enkelt, TROTS att det finns massor av mer eller mindre identiska prylar. Man gör sin sak och tjänar pengar på det för att den är bra.

Sen tycker jag absolut inte att man får ta någon annans bild rakt av (exakt kopia) och bruka/sälja i kommersiellt syfte!

Bara en frågeställning nu…
Om jag går in till en konstnär (irl) och säger att jag vill beställa en tavla.
Jag säger att jag gillar en viss stil, en viss sorts träd och vissa färger. Utefter detta målar konstnären en tavla baserat på dennes upplevelser, tolkningar och inte minst andra verk som denna konstnär studerat. Är det då plagiat?

Om du är väldigt ful på tavlan så kanske den går under parodi eller kritik och är då friare från copyright i de flesta normala länder. Om det bara är en "copy paste" på ett verk som inte blivit fritt från upphovsrätten (dvs. ingen "större/väsentlig" skillnad på verken) så är det upphovsbrott.

Angående AI så tycker jag det är bra att sakerna testas i rättegångar (i olika länder). Men det enda jag kan se för upphovsbrott är att man "fixat datan till AI:n olagligt", dvs. inte betalat för bilderna, eller om man nu kanske måste ha en klausul i sina verk att de inte får ingå i AI-träning...

Har man väl fått datan rättmätigt så ser jag egentligen inge problem med att man då matar sin AI och den lär sig. Sen blir ju det viktiga att bilderna som kommer ut från AI:en skiljer sig så att det inte bara är en "kopia". Men t.ex. "stil" kan inte få upphovsrätt, dvs. att någon alltid ritar blommor blått, och gröna hus....

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hittar inte alla, oavsett om man är människa eller AI, inspiration i andras verk dagligen?

Utan att se bilderna de hänvisar på är det ju svårt att säga något ö.h.t men att likna och vara en halv kopia är rätt stor skillnad. Men som sagt jag vet inte om de har några konkreta bilder som är rakt av "kopior" eller om det bara försöker fiska pengar med ett "kanske".

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

1.
Mona Lisa är ju känd sedan länge, det måste ju då betyda att inger får rita porträtt på kvinnor?!

2.
Lite hyckleri när kreatörer börjar skrika plagiat för de själva har till 100% påverkats och inspirerats av andras verk!

Det är en jävla skillnad på att rita en annan kvinna i porträtt och att göra en genomgående kopia.

Insperation och släppa samma sak med annan märke är inte riktigt sammanbundet.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av jockos:

Hur ser fyra sweclockers i rymden ut då?!

Jag skrev till A.In: "Four sweclockers in space" och den sket ut den här bilden:

Permalänk
Medlem

Löjligt

Permalänk
Medlem

Om de tar betalt för AI-tjänsterna så tjänar de ju pengar på upphovsrättsskyddat material.

Även om inte resultaten är plagiat i sig så hade tjänsten (antar jag) varit sämre utan mängder av upphovsrättsskyddat material.

De skor sig med andra ord på andras arbete. Låt konstnärerna själva få välja om deras verk ska vara inblandade i sådant här.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Är detta ett illa dolt försök för dessa så kallade konstnärer att paracitera på dator/AI-genererad konst!
Penga-kåthet?
Säg någon som inte lärt sig av att studera andra?
De borde skämmas, klippa håret och skaffa riktiga jobb för konstnärer är de inte.

Inte helt uppenbart hur de resonerat, om de tycker att AIn bör betala dem för att deras verk används vid inlärningen...varför betalar inte de själva royalties till alla konstnärer som ingick i deras utbildning? De kan ju börja med grottmålningskonstnärerna Grok och Ugh som för en sådär 10000 år sedam skapade den första konsten. Sedan är det bara att lägga till...

Permalänk
Medlem

Fallet i sig är väl inte så superspännande, men man kan ju fråga sig vilka följdverkningar det skulle få om de fick rätt. Skulle man exempelvis i praktiken kunna fotografera annat än i skogen utan att begå upphovsrättsbrott, och då bara om man nogsamt undviker att få med sina mönsterskyddade skor i bild?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!