Google Chromecast TV dongle vs. Google TV som OS

Permalänk

Google Chromecast TV dongle vs. Google TV som OS

Hej,
Till vår nuvarande TV har vi en Google Chromecast TV inkopplad och familjen trivs bra med det gränssnittet. Nu när vi tittar på ny TV så undrar jag om det är någon skillnad på Google TV förinstallerat som OS vs. om man kör det via Dongel?
Jag kan tycka att det vore smidigt att TVn har Google som OS, men om det inte är någon som helst skillnad så ökar ju utbudet av TV att välja mellan...

Permalänk
Medlem

Ett tips. Gå till en affär och få be om att leka lite i menysystemet och skapa en upplevelse av det.

Skälv har jag inte chromecast eller en tv med Android (så vet ej hur det ser ut) men ja har en scheld pro och den kör ju Android tv och jag tycker att den är helt okej i menyerna. Men det är även min LG också.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Det skiljer inte så mycket, det finns mer inställningar att göra med TV'n eftersom bildinställningar osv är inlagt i det också. Men du har ju fortfarande detta om det är de du undrar

Sedan skiljer det sig säkerligen mellan tillverkare, du får googla på den tv'n du är sugen på.

Permalänk
Medlem

Har Google TV i två Philips och tycker att det är exakt så bra som jag behöver ha det. Ungarna kan rodda Netflix och andra appar.

Enkelt och tillräckligt för de flesta.

Permalänk

Jag köpte en Samsung 75 AU7175 häromdagen och den har bl.a. Netflix, Prime Video och lite annat skit inbyggt i sig men jag använder uteslutande Chromecast TV:n ist. Den styr både TV, Chromecasten i sig samt min Onkyo-förstärkare. Chromecasten i HDMI 3 på TV:n och sen från TV:ns HDM3 med eARC till förstärkarens Main Out-HDMI som också har ARC. Fungerar över förväntan!

Jag upplever att dete blir mycket mer knappande och "fäpplande" med TV-fjärren än med Chromecastens dito. Sen har vi flera Chromecast TV:s i hushållet kopplade till olika TV-fabrikat och då är det smidigt för fruar och yngre barn att utseendet är detsamma på alla enheterna.

Jag köpte min Chromecast TV UHD för 590:-, köper man en TV för säg 10 kkr är det inget större tillägg...

Visa signatur

Primära speldatorn: Corsair Obsidian 450D, i5-4670K @ 4.5 GHz, Cryorig H5 Ultimate, GA-Z97X Gaming 3, Corsair RM850X, Crucial Ballistix Sport 16GB DDR3, MSI R9 390 Gaming 8GB, Asus Xonar Phoebus Solo

Sekundära speldatorn: Corsair Carbide 200R, Pentium G3258 @ 4.5 GHz, Be Quiet Pure Rock, Asus Z97-E, Cooler Master B700 v2, Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3, MSI R9 390 Gaming 8GB, Sound Blaster Z

Lekdatorn på jobbet: Fractal Core 3500, Pentium G3258 @ 4.5 GHz, Cooler Master EVO 212, GA-Z97-HD3, Cooler Master B600 v2, Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3, XFX Radeon HD 7950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE_Bridgeman:

Jag köpte min Chromecast TV UHD för 590:-, köper man en TV för säg 10 kkr är det inget större tillägg...

Eller hur, sen är ju Android oerhört fint också, finns grymt bra appar som man kan slänga in som inte på Tizen eller WebOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Eller hur, sen är ju Android oerhört fint också, finns grymt bra appar som man kan slänga in som inte på Tizen eller WebOS.

Vad är det för appar som du tänker på då? Jag är nyfiken och är ständigt på jakt efter bra appar

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Vad är det för appar som du tänker på då? Jag är nyfiken och är ständigt på jakt efter bra appar

Tyvärr inga appar som jag kan göra reklam för här